Syklet der på en jobbtur et par år tilbake. Startet med en helt nydelig oppvarming langs elva Tverråga. Det er anlagt en tursti (type trille barnevogn) som går helt fra krysset E6/Svenskeveien og bort til Anleggshammeren (veien opp Mofjellet).
Der syklet jeg helt opp til toppen av Mofjellet (på SS vel og merke, snikskryt), men måtte trille litt ned veien igjen for å finne stien som går til Skistua. Synes å huske det var skiltet. Etter Skistua så får du et kjempefint stykke med svaberg, før du ender opp på fin sti som leder deg ned til Hammeren. Deretter vei tilbake (eller opp for å ta runden en gang til).
Ellers kan du bruke segment explore i Strava for å finne mange varianter av sti på og i nærheten av Mofjellet.
Jeg syklet også en runde på stier ved skiskytterstadion i Båsmoen, men det ble ikke det helt store. Hadde nok vært bedre med en lokal guide. Ser det er en del ruter i Strava der også, så det må være syklister som bruker området. Det er et ritt som går der, Skjerperittet. Jeg fant et Strava segment nå som heter Skjerperen Ekstrem - full rittlengde. Skulle ønske jeg hadde den når jeg var der selv.