Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry

NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry #2418216 29/06/2017 11:01
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Ser ut til at Transition kommer med noe nytt snart. De har nå ertet litt med nytt geometrikonsept, og det er ikke ulikt hva jeg har hørt om fra før, bl.a. fra Chris Porter. Greia er å gå ned på gaffeloffset for mer stabilitet i høy hastighet. Chris Porter har jo kjørt med 26" ytterbein på sine utviklingssykler, og mener det gir bedre stabilitet enn ellers, men det krever litt mer krefter å styre i lav hastighet (buhuuu - skaff deg bredere styre). Dette er fullstendig motsatt av hva Cannondale har tenkt med sine SuperMax-gafler, der de har gått bananas med stor offset (60mm) på 160mm 27,5"-gafler (normalt er 42-44mm). Jeg har troen, og håper de kommer med en 120-130mm bakvandret, slakk 29"-sykkel med plass til 2,6"-dekk i.l.a. neste år.

https://www.pinkbike.com/news/transitions-new-speed-balanced-geometry-2017.html


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418292 29/06/2017 15:12
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
S
Skjelven Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Sep 2015
Innlegg: 1,048
Spennede! Men er det ikke progresivitet og coil som selger for tiden?

Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418298 29/06/2017 15:44
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Njææ. Ser du på bakdemperen på Super Smuggleren til Lars Sternberg, så ser du at den har en DHX RC4-demper, som har justerbar progressivitet for å matche den moderate progressiviteten i opphenget.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418300 29/06/2017 15:53
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
Sitat: baronKanon
Jeg har troen, og håper de kommer med en 120-130mm bakvandret, slakk 29"-sykkel med plass til 2,6"-dekk i.l.a. neste år.


Det virker jo nesten som Transition har bestemt seg for at 2.6 ikke er greia, med tanke på at de akkurat har sluppet en 29 hardtail med boost som ikke har plass til mer enn 2.4.

Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418315 29/06/2017 17:17
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
erikskon Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 5,584
Vet ikke. For han der rabiate svensken på pinkbike tok sånn av at jeg ikke fikk med meg hva jeg skulle mene...

Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418342 29/06/2017 19:20
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 213
C
cinematic Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
C
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 213
Jeg har troen, og håper de kommer med en 120-130mm bakvandret, slakk 29"-sykkel med plass til 2,6"-dekk i.l.a. neste år.

https://www.pinkbike.com/news/transitions-new-speed-balanced-geometry-2017.html [/quote]

Tror det ligger ligger ann til mer vandring enn som så. Ble spekulert i opp mot 150mm ifm med spyshots av en lanbeint transition som jeg så på nettet for noen dager siden.

Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418362 29/06/2017 20:12
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
470mm reach i størrelse Large er jo ikke kjemperadikalt, men det er spennende at de har begynt å tenke i samme baner som Chris Porter & Co. om geometrien. Dette blir vel radikalgeometri light, antagelig.

Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418500 30/06/2017 10:27
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Det som er litt farlig med Transition er at de er flinke på lekne sykler, og det har en utstråling som sier "kjøp meg". Men bortsett fra dette, har jeg troen på SBG - i XL. Evt en Pole med en Fox eller RS-gaffel.

Men. Må. Vente. Ett. År.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: Skjelven] #2418502 30/06/2017 10:34
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
Sitat: Skjelven
Spennede! Men er det ikke progresivitet og coil som selger for tiden?


Uten bra geo spiller coil og progresivitet null rolle... :-D


--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418509 30/06/2017 10:52
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
larsdx Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Feb 2014
Innlegg: 6,417
En tanke: Kan man kopiere det Lars fra Transition har gjort på en Smuggler? Antar man da må kjøpe en 29 gaffel og en 26-gaffel?

Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: RazeFaze] #2418515 30/06/2017 11:17
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: RazeFaze
Sitat: Skjelven
Spennede! Men er det ikke progresivitet og coil som selger for tiden?


Uten bra geo spiller coil og progresivitet null rolle... :-D
Jupp.

Men generelt sett, så er det få moderne high end-sykler som er rævva i geometri nå. Nå er det mye fintuning, samt å gå ekstremt for noen, siden markedet begynner å bli modent. I 2011 da Yeti kom med SB66, ble den levert med 90mm stem i L, fordi markedet anså 50-60mm for freeride (dvs, den gemene hop som bare skal ha en fet sykkel), og syklene skulle selges om allsidige. Dette gjorde de bevisst, og var også bevisste på at vi som skjønner greia, bytter til noe passende. Noe av dette var også Waki inne på i Pinkbike-kommentarene. De store selskapene, som selger volum, er også avhengige av å selge til den store massen, og da kan de ikke gå ekstremt. Selv om de er flinke til å bruke egne varianter av standardprodukter, men som ikke har noe å si for generelle forbrukere. Dette gjelder Trek, Spesh og Cannondale spesielt. Småselskaper som Transition og Pole kan selge mer spesifikke, "sære" løsninger, som faktisk utgjør en forskjell, ikke babysteps.


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: larsdx] #2418516 30/06/2017 11:17
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Sitat: larsdx
En tanke: Kan man kopiere det Lars fra Transition har gjort på en Smuggler? Antar man da må kjøpe en 29 gaffel og en 26-gaffel?
Kan være, så lenge innerbeina er like lange, og at det er i gaffelkronen du har offseten...


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418557 30/06/2017 17:15
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Akaly Offline
Veteran
Offline
Veteran
Registrert: Jan 2012
Innlegg: 1,470
Her var visst geometritabellen for en av syklene også. Hvis Star Motor kjører de samme hyggelige prisene på neste års Utflukt så kan det jo hende at det blir en slik.

Redigert av Akaly; 30/06/2017 17:16.
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418559 30/06/2017 17:26
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
N
neistein Offline
Veteran
Offline
Veteran
N
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 1,498
Er selv en tilhenger av utviklingen med lengere reach og kortere stem. Jeg er over 1.90 så komfgrensen ned bratte kneiker har økt betraktelig uten at det har gått ut over klatreegenskapene. Det det dog naturligvis drar med seg som jeg mener er en klar begrensning er den stadig økende akselavstanden og flere sykler nærmer seg nå behov for å legge inn et ledd ala leddbuss. For min del vil det si at akselavstanden sakte men sikkert har økt fra 1090 til 1215 mm. Sistnevnte med 50 mm stem. Ett skritt opp i str gir 1250 i akselavstand som egner seg best til ren bombing og straitlining. Hvis man da ikke har skils som gjør at man kan sykle på ett hjul av gangen når det blir tight og tricky.


Stokk og stein sykkelklubb
Re: NØRDING! Transition Speed Balanced Geometry [Re: baronKanon] #2418568 30/06/2017 18:37
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
baronKanon Offline OP
Valgets kvaler
OP Offline
Valgets kvaler
Registrert: Apr 2007
Innlegg: 33,748
Lang akselavstand = endre timing og legge sykkelen ned mer. Litt endring i teknikk, ikke nosewheely eller sånne triks


-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!

Moderator  support