Nyttige og unyttige idioter
|
Nyttige og unyttige idioter
29/06/2017 06:09
|
hveminem
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Nå har det vært mye snakk i mediene i det siste om nyttige idioter, det være seg rundt temaet innvandring, religion eller annet spennende. Det får mer lærde og intellektuelle snøsokker enn meg ta seg av. Det er de unyttige idiotene jeg har et problem med for tiden. Nærmere bestemt på vei til hytta. Vi er alle enige om at syklister er en del av trafikkbildet og at vi har all rett til å være der. Men det skader da for pokker ikke å bruke hodet litt allikevel! En fredag ettermiddag klokken 16, på vei over Sollihøgda, ligger jeg i kø sammen med halve østlandet og lurer på hvorfor det går så inni granskauen sakte. Jo, der viser det seg at et par landeveissyklister har funnet det for godt å ta seg en tur i gråværet, over Sollihøgda, i rushen, sammen med nevnte østlandet i bil. Har de rett til å være der, ja. Men det finnes jo så sinnsykt mange fine turer man kan velge. Spesielt fredag klokken 16, en helg det er meldt pent vær i fjellet. Jeg ser på meg selv som en fornuftig fyr, som prøver å være på mitt beste både bak rattet og bak styret. Det skal dog sies at selv jeg tenkte; j%&#¤vla syklistidioter når jeg kjørte forbi de. Idiotene bak rattet får vi sikkert ikke gjort noe med. Ei heller idiotene bak styret (det forundrer meg ikke om det er samme personer). Poenget mitt er at vi ikke trenger å hisse på oss resten av bilnorge, som fornuftig surrer rundt i trafikken og sikkert tar hensyn til syklister og alt annet som beveger seg der. Det er nok bilister som liker å passere meg ubehagelig nære i trafikken som det er. Vi trenger ikke flere av dem. Vis hensyn, tenk på hvor du ferdes, og helst ikke vær en unyttig idiot...
Alle er sikkert ikke enige med meg her, men jeg har i alle fall fått lettet på trykket:) Så da er det litt mer svada på forumet, og en litt mindre hissig trafikant på norske veier. God helg
|
|
|
Re: Nyttige og unyttige idioter
[Re: hveminem]
29/06/2017 06:49
|
Rene
Besatt
|
Besatt
Helt enig her. I min region har vi noen nødvendige kilometer på E39 for å ta en gullfin runde, men denne unngås selvfølgelig når det er helgetrafikk.
|
|
|
29/06/2017 07:24
|
Lucifer-
Entusiast
|
Entusiast
Helt enig med deg. Bor heldigvis sånn til at det er mulig å sykle mange mil uten å være innom hovedveier med spesielt mye trafikk, men jeg irriterer meg grønn over syklister som ligger 2 i bredden når det er mye trafikk når de lett kunne valgt andre veier å sykle på.
"Del veien" er egentlig et fint begrep, men det handler om respekt for hverandre.
|
|
|
29/06/2017 07:42
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje de jobber i Sandvika og syklet hjem? Kanskje de skulle på grustur fra Sollihøgda? Kanskje de skulle sykle til hytta?
Kan være mange gode grunner til å sykle opp er en fredag. Folk som stort sett beveger seg i bil og ser på sykkelen som et smykke som tas frem til trening og ritt skjønner ikke dette.
|
|
|
29/06/2017 07:45
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Veldig glad jeg slipper å være de syklistene. Men enig med larsdx. Hovedproblemet er elendig sykkelinfrastruktur, koblet med at folk kjører altfor mye bil. Og hvorfor skulle alle på død og liv kjøre samtidig på ferie? Å feire St. Hans på hytta har ingen forrang framfor sykle hjem eller sykle treningstur. Velger du å reise på samme tidspunkt som alle andre, så får man ta støyten.
|
|
|
[Re: larsdx]
29/06/2017 07:56
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Kanskje de jobber i Sandvika og syklet hjem? Kanskje de skulle på grustur fra Sollihøgda? Kanskje de skulle sykle til hytta? Det finnes en helt brukandes "sykkelsti" opp til Sollihøgda. Den er selvfølgelig ikke like jevn og fin som veibanen, du må av og til over veien og av og til på fortau. Den er vel heller ikke et Strava-segment. Etter at jeg forvillet meg opp Sollihøgda en tilsvarende fredag ettermidag bruker jeg denne "sykkelstien" konsekvent.
Anonym5
|
|
|
29/06/2017 08:05
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje ikke de visste om denne sykkelstien? Jeg visste ikke om den, jeg har ikke syklet akkurat der. Kan godt hende jeg hadde endt opp i veibanen.
En mulig paralell: Jeg legger ikke treningsøktene mine til Kongsveien fredag kl 1545. Men det er ganske ofte det er raskeste vei for meg opp der. Og da sykler jeg der, også tidvis i veibanen om det er mange trege syklister på fortauet.
|
|
|
29/06/2017 09:45
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Jeg synes ikke dette var så mye å irritere seg over. På veien fra Sandvika over Sollihøgda er det en distanse på max 1 km hvor det hverken er veiskulder eller gang/sykkelsti. Når det er utfart så går trafikken sakte uansett, så det kan ikke være mange sekundene man taper på å ligge i 15-20 km/t i en kilometer. Man 'taper' vel et sted mellom 1 og 2 minutter på å ligge i 20 fremfor 50 over denne korte distansen, ikke mye å hisse seg opp over synes jeg.
|
|
|
29/06/2017 10:06
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
De som kjører bil på denne strekningen er vel minst like mye til sjenanse for de som sykler, som omvendt?
|
|
|
29/06/2017 12:12
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Det er ikke mange alternative ruter til veien over sollihøgda, da må det bli enten via marka, liertoppen eller gjelleråsen. Over sollihøgda er det risikopartier på begge sider, ca 1km på østsiden og 2 partier på ca 2km på vestisiden. På østsiden er det et pukklagt strekk på 3-400m, ubrukelig med racer og på vestsiden er det dessverre ingen alternativer. Enig med HansC og anonymous22, hva pokkern skal alle disse dieselidiotene ut på samme vei på samme tid for, og at det er å irritere seg over filleting
|
|
|
[Re: anonym5]
29/06/2017 13:48
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kanskje de jobber i Sandvika og syklet hjem? Kanskje de skulle på grustur fra Sollihøgda? Kanskje de skulle sykle til hytta? Det finnes en helt brukandes "sykkelsti" opp til Sollihøgda. Den er selvfølgelig ikke like jevn og fin som veibanen, du må av og til over veien og av og til på fortau. Den er vel heller ikke et Strava-segment. Etter at jeg forvillet meg opp Sollihøgda en tilsvarende fredag ettermidag bruker jeg denne "sykkelstien" konsekvent. Hvis man skal følge "sykkelstien" hele veien så må man krysse E16 intet mindre enn fire ganger, noe som både er potensielt farlig og ikke minst praktisk umulig i rushtiden ettersom svært få bilister gidder å stoppe. Det er dessuten grov og løs grus og ofte dype furer i veien etter regnvær. Det er en skandale at det ikke er en god løsning for syklister over Sollihøgda. Det at Bærum kommune har vært styrt av unyttige idioter i alle år burde ikke ha konsekvenser for resten av landet samt turister på sykkelferie.
|
|
|
[Re: skubisan]
29/06/2017 14:09
|
HansC
Medlem
|
Medlem
Hvis man skal følge "sykkelstien" hele veien så må man krysse E16 intet mindre enn fire ganger, noe som både er potensielt farlig og ikke minst praktisk umulig i rushtiden ettersom svært få bilister gidder å stoppe. Det er dessuten grov og løs grus og ofte dype furer i veien etter regnvær.
Yep, dette er grunnen til at jeg ikke jobbsykler særlig ofte. Jeg synes rett og slett ikke at den hardt trafikkerte veien trygg nok for syklister
|
|
|
[Re: skubisan]
29/06/2017 14:12
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Det er en skandale at det ikke er en god løsning for syklister over Sollihøgda. Det at Bærum kommune har vært styrt av unyttige idioter i alle år burde ikke ha konsekvenser for resten av landet samt turister på sykkelferie.
Tenk om Syklistenes Landsforening og NCF hadde stått på barrikadene når E16 ble utbygd...
Thomas
|
|
|
29/06/2017 14:53
|
Vestmarka
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
For oss uten bil virker det litt sært at de som er mest fleksible og som unnagjør turen på kortest tid skal fortelle andre når de skal få lov til å forflytte seg.
At E16 over Solihøgda er en skamplett på norsk veiutbygging betyr ikke at en skal la raseriet gå ut over syklistene.
|
|
|
29/06/2017 14:58
|
Loki
Besatt
|
Besatt
trondheim har løst dette, sammenhengende sykkelvei sørover, nordover og vestover.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
|
|