|
Uke rundt Barcelona med unger og bestemor i sept.?
|
Uke rundt Barcelona med unger og bestemor i sept.?
28/06/2017 10:33
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Vi har kjøpt oss billetter til Barcelona for en uke sånn ca midt i September og nå tar jeg imot tips på hva vi bør gjøre. Noen spesielt barnevennlige og fine områder og leilighet/hotel noenlunde nærme Barcelona for eksempel.
Her litt om hvem vi er og ønsker osv. Prioritet rekkefølge!
Barna: 0 og 3. Han på 0 er enkel, har puppen det bra og er nærme så er alt bra. Hun på 3 begynner virkelig å sette pris på alt som er nytt og spennende. Glad i kongler, blomster og nå servietter. Liker også god mat.
Bestemor: Liker ikke å gå langt og stress, må bo på en plass der det er fint å slappe av hjemme en kveld. Ingen strandløve. En liten, kompakt og rolig landsby er nok ideelt for bestemor. Vil ha eget rom så vi må ha minst 2 soverom.
Mamma: Mulighet til å slappe av i sola, kanskje ta en liten tur med far og minstemann. Liker heller ikke stress. Glad i god mat.
Pappa: Det som er best for barna er best for meg. Tar alltid gjerne en sykkeltur, men klarer meg uten. Ikke aktuelt å ta med sykkel. Drømmer om litt alenetid med mor, må altså bo sånn at det meste et noenlunde nærme hotell/leilighet. Liker å utforske matmarked og lager gjerne litt mat selv også på ferie.
Vi valgte Barcelona mye pga direkte fly fra Trondheim og for resten av reisen vil vi også gjøre det så enkelt som mulig og ikke bruke mer tid enn nødvendig på reising.
|
|
|
Re: Uke rundt Barcelona med unger og bestemor i sept.?
[Re: erikskon]
28/06/2017 10:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Strandstrekket rett sør for flyplassen utenfor Barcelona er undervurdert som feriested. Tog og busser til Barcelona ved behov, men alt innen rekkevidde. Sjekk Castelldefels og Gavá mar. Gigantiske strandområder med superfin sand og fine promenader og trivelige chiringitos(strandbarer) utpå sanden. Mange lekeplasser og små skogsholt mot Gavá.
Sjekk AirBnb for overnatting. Har sett flere småhus og leiligheter der tidligere.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
28/06/2017 11:05
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg var i dette området et par uker i juni i fjor, med samboeren og et barn på ca 1 år, samt to par besteforeldre som kom innom i hver sin uke.
Vi var i Tossa de Mar, et par timers kjøring nordover langs kysten fra Barcelona. Finfin plass av passelig størrelse for et opphold på et par uker. Lange strender langs landsbyen, samt flere mindre strender med færre folk hvis man orker å traske i 5-10 min. Godt fornøyd med valget av sted. Ulemper: -Sanda på strendene var veldig grovkornet/skarp og vond å gå på. Anbefaler elefanthud, badesko e.l. -Vi fant ikke noe bra sted for å leie stisykkel. Fikk lånt en racer med ikke-fungerende bremser og feiljusterte gir, det kostet nesten ingenting og var helt OK for en rolig tur på veien, men...
Vi tok en dagstur til Palafrugell litt lenger nord, der var det veldig fint og koseligere enn i Tossa (mest pga betydelig færre turister og at det er en mindre landsby). Flotte små strender, mange små og hyggelige spisesteder. Men til gjengjeld var Palafrugell veldig smått og jeg tror det ville vært litt for lite å finne på der for et to-ukers opphold. For én uke er det kanskje mer passelig?
|
|
|
28/06/2017 11:06
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Hvis du vil ha en sykkeltur: Jeg leide sykkel for en dag av Claudio Montefusco da jeg var i byen på en konferanse i fjor. Han leverte og hentet sykkelen på hotellet, og han kan også ta deg med på guidet tur. https://www.tripadvisor.co.uk/Attraction..._Catalonia.html
|
|
|
28/06/2017 11:17
|
cvrokka
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes det må opprettes et eget underforum for "Ferie". 
Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
|
|
|
28/06/2017 12:19
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Hvis man ikke må bo i downtown Barcelona.
Vi var noen dager i Vilanova. En by sør for Barcelona. Passe stor by med fin strand og ganske barnevennlig egentlig. Fant roen der. Tog til Barcelona går stadig vekk.(Ikke akkurat hurtigtog) så vi dro innover to dager og holdt oss ellers i Vilanova.
|
|
|
28/06/2017 12:37
|
parob
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Var to uker i Sitges for to år siden. Ca 1.5t med toget sør for Barcelona (et par stopp sør for der sykkeloyvind nevnte). Fine restauranter og kaféer på stranden. Fine restauranter (og en flott takterrase) i byen. Veldig populært blant de med regnbueflagg på balkongen, så bestemor bør ikke være lettskremt.
Jeg reserverte sykkel hos en sykkelbutikk i byen, men da leiehuset hadde gode nok sykler i garasjen så avbestilte jeg. Viste seg å ikke være så farlig uansett, da gærne bikkjer i alle gårdsplassene gjorde at sykkeltur ble lite hyggelig, og jeg måtte passere en del for å komme til stinettverket.
Dyrt! Regn med norske priser på restauranter. Fint med eget hus/leilighet i så fall, så man kan kjøpe mat på supermarkedet og lage litt hjemme også.
Armstark var han inte, men svaga ben, det hade han
|
|
|
[Re: parob]
28/06/2017 13:17
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Dyrt! Regn med norske priser på restauranter. Fint med eget hus/leilighet i så fall, så man kan kjøpe mat på supermarkedet og lage litt hjemme også. I Tossa og Palafrugell i fjor syntes jeg faktisk det var ganske rimelig å spise ute, ofte billigere enn å mekke selv på kjøkkenet. Av praktiske grunner (barn som skulle sove når spisestedene åpnet) ble det imidlertid en god del hjemmelagd, med unntak av de dagene vi hadde barnevakt. Aner ikke om prisnivået varierer mye langs kysten der nede.
|
|
|
28/06/2017 13:55
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg oppfatter både Sitges og Barcelona som vesentlig billigere enn Oslo. Sykler stadig vekk til Sitges, men har ikke syklet terreng derfra. Sitges er mindre enn 5 mil fra Barcelona så jeg tror ikke toget ditt tar 1,5 timer.
Sitges er trivelig off-season, men kan nok være litt hektisk i begynnelsen av september.
Vi var i Callela de Palafrugell i påsken og synes det var flott. Liten, koselig landsby med mange bukter og små restauranter. Tossa er også fint, i hvert fall off season. I høysesong er det veldig populært blant britiske utdrikkingslag.
|
|
|
28/06/2017 14:13
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Hvis man kan tenke seg å komme seg ut av storbyen, men fortsatt være litt urban kan jeg også anbefale Girona - gamlebyen er fantastisk og byen har også noen ypperlige restauranter
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
28/06/2017 15:57
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Takk for mange gode innspill folkens, her er det mye å studere nærmere.
Vi ønsker oss absolutt ikke noen storby feeling. Det motsatte faktisk, noe koselig som er akkurat stort nok til å være spennende for noen dager. Men for denne gjengen er enkelt og trygt viktig.
Apropos trygghet, så vil jeg for all del unngå den suppa av lommetyver/svindlere/prostituerte/ranere som store deler av Spania så ut til å være preget av da jeg var der på Interrail. Sliter fortsatt med dårlige holdninger ovenfor immigranter fra nordafrika, etter to uker med det som jeg oppfattet som et kontinuerlig angrep. Post traumatisk rasisme? Vel, det skal vel ikke være lett å være bonde i byen. Skjønner selvsagt at det man opplever som 18 åring reisende etter Lonely Planet oppskriften er noe annet enn når man reiser som voksen og litt klokere, men læll....
|
|
|
28/06/2017 16:08
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Da kan jeg også anbefale Tossa del Mar som er nevnt i annet innlegg. Var der med min kone på bryllupsreise i fjor høst. Ingen tiggere, prostituerte, gateselgere etc. God mat, og synes strendene var helg OK med fin sand. Spesielt den lille stranda vest for byen er å anbefale som romantisk sted der du vandrer gjennom gammelbyen/borgen. Men flyet fra Oslo kommer sent, det er lenge å vente på bussen så husk å bestill taxi på forhånd. Taxisjåføren vi bestillte skulle ha 160 EUR, men krevde mye mer når vi kom frem (+tax+bagasje etc). Giddet ikke starte bryllupsreisen med krangling midt på natta, så han fikk for mye betalt. Ut over dette hadde vi problemfri reise. Da flyet kommer så sent kan jeg også anbefale å ta første natta eller kanskje noen dager i eller i nærheten av Barcelona før dere tar toget til Tossa.
|
|
|
[Re: kolli]
28/06/2017 16:16
|
erikskon
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da flyet kommer så sent kan jeg også anbefale å ta første natta eller kanskje noen dager i eller i nærheten av Barcelona før dere tar toget til Tossa. Viktig poeng ja. Vi lander jo nærmere 23 tror jeg så siden vi bare skal være en uke er det et poeng å velge en plass vi når frem til samme kveld. Har ikek veldig lyst til å ta en "mellomlanding" med to små på slep. Er det noen som kan anbefale en taxi tjeneste? En som er stabil nok til at man vi la dem kjøre med barna dine... Sjekker selvsagt hav det koster å leie bil også, det kan jo være overraskende billig, men nå trenger vi jo en ganske stor bil.
|
|
|
28/06/2017 17:08
|
aleks75
Entusiast
|
Entusiast
Ha med unger på ferie? Unngå hotellrom uten eget soverom. Sats på leilighet. Blir litt stusselig når det må være nattero klokka 20...
Aleksander
|
|
|
28/06/2017 17:33
|
Gulesider
Entusiast
|
Entusiast
Da flyet kommer så sent kan jeg også anbefale å ta første natta eller kanskje noen dager i eller i nærheten av Barcelona før dere tar toget til Tossa. Viktig poeng ja. Vi lander jo nærmere 23 tror jeg så siden vi bare skal være en uke er det et poeng å velge en plass vi når frem til samme kveld. Har ikek veldig lyst til å ta en "mellomlanding" med to små på slep. Er det noen som kan anbefale en taxi tjeneste? En som er stabil nok til at man vi la dem kjøre med barna dine... Sjekker selvsagt hav det koster å leie bil også, det kan jo være overraskende billig, men nå trenger vi jo en ganske stor bil. Vi kom til flyplassen ganske sent, tok toget til byen ( Vilanova) vår. Ganske greit siden den gikk fra flyplassen. Planlegging i forkant funker. Veldig enig med aleks. Hotell mer enn en dag med småunger er no-go. Leilighet gjør livet enklere.
|
|
|
28/06/2017 20:40
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Er i Gava nå. Har bodd nede i sentrum og oppe ved La Miranda, like ved redaktørens stisykkeldorado. Og Gava er det stedet du skal til. Fantastiske strender, et steinkast fra stranda og kort kjøretur til byen. Flyplassen er notorisk treg med innsjekket bagasje, vi ventet en time... En lang kjøretur kl. 24 med småunger, ville jeg ha unngått :-( Har bodd i Roses før, der er det nydelig, men 2,5 timer unna. Sitges er også flott, og betydelig nærmere flyplassen.
Reiser opp til Platja d'Aro på førstkommende fredag, der skal det også være fint. Halvannen til to timers kjøretur.
Gava må bli stedet!
Redigert av universalis; 28/06/2017 20:42.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
29/06/2017 08:08
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er det noen som kan anbefale en taxi tjeneste? En som er stabil nok til at man vi la dem kjøre med barna dine...
Über ble forbudt i Barcelona etter hard lobby fra Taxi-næringen. Nå bruker vi for det meste en tjeneste som heter Cabify - betaling i app, biler med Wifi og gratis drikkevann - service-innstilte sjåfører og barneseter. Ikke koster de mer enn de gul/svarte taxiene heller. Last ned Appen. For eksempel i dag er det taxi-streik i Barcelona. Jeg er for streikerett, men er akkurat i dag glad for at jeg kan bruke Cabify til flyplassen for å hente en leiebil for de siste to ukene i Spania.
|
|
|
[Re: universalis]
29/06/2017 08:11
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Er i Gava nå. Har bodd nede i sentrum og oppe ved La Miranda, like ved redaktørens stisykkeldorado. Og Gava er det stedet du skal til. Fantastiske strender, et steinkast fra stranda og kort kjøretur til byen. Flyplassen er notorisk treg med innsjekket bagasje, vi ventet en time... En lang kjøretur kl. 24 med småunger, ville jeg ha unngått :-( Har bodd i Roses før, der er det nydelig, men 2,5 timer unna. Sitges er også flott, og betydelig nærmere flyplassen.
Reiser opp til Platja d'Aro på førstkommende fredag, der skal det også være fint. Halvannen til to timers kjøretur.
Gava må bli stedet! Jeg har syklet en del gjennom Platja d'Aro, men aldri vært der på overnatting. Det er der jeg har vært prototypen på en syden-by med ustanselig leting etter parkeringsplasser (altså i veien foran meg når jeg sykler forbi), go-kart-baner, spillehaller og småbutikker med 200 gummidyr utenfor døra. Men strendene skal være fine...
|
|
|
[Re: aleks75]
29/06/2017 08:15
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ha med unger på ferie? Unngå hotellrom uten eget soverom. Sats på leilighet. Blir litt stusselig når det må være nattero klokka 20... Eventuelt finn et hotellrom med en romslig balkong.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: aleks75]
29/06/2017 08:19
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ha med unger på ferie? Unngå hotellrom uten eget soverom. Sats på leilighet. Blir litt stusselig når det må være nattero klokka 20... Enig. Det er også mye deiligere med eget kjøkken. Lage den maten man vil, når man vil det. Ikke være avhengig av hva hotellet tilbyr.
Redigert av anonymous5; 29/06/2017 08:19.
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
29/06/2017 08:23
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ha med unger på ferie? Unngå hotellrom uten eget soverom. Sats på leilighet. Blir litt stusselig når det må være nattero klokka 20... Enig. Det er også mye deiligere med eget kjøkken. Lage den maten man vil, når man vil det. Ikke være avhengig av hva hotellet tilbyr. Det er også en utfordring i Barcelona at restauranter flest er stengt mellom 16.00 og 20.00. Å vente med middag for barn til etter 20 om kvelden kan være krevende.
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
29/06/2017 18:06
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Det med jalla-butikker og sydenstemning fant vi ut etter vi bestilte. Passer greit, vi skal ligge litt utenfor byen, like ved en koselig vik med badestrand. Det blir 5 dager på stranda, slik at konemor blir fornøyd. Tenker det blir lite igjen av sykkelskillet etter disse dagene.
Ps! Tror jeg passerte deg, Øyvind, på stitur onsdag ettermiddag. På en av smale stiene under masta over den norske kolonien i Barcelona.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
[Re: universalis]
29/06/2017 19:18
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Ps! Tror jeg passerte deg, Øyvind, på stitur onsdag ettermiddag. På en av smale stiene under masta over den norske kolonien i Barcelona.
Det må nok ha vært noen andre. Jeg var ute tirsdag kveld, men ikke i går. Jeg bodde ved masta inntil i går, men på den andre siden av fjellryggen enn det jeg antar du regner som den norske kolonien.
|
|
|
|
|