Hva er forventet levetid på krankklinger (Ultegra), stort sett i finvær på moderat belastning?
Er det feks et "faresignal" når jeg kan se at kjedet "løfter seg" på storeklinga dersom jeg forsøker å rotere krankarmene med hendene når sykkelen står stille?
Klingene har gått ca 13000 km, så det er muligens på tide å bytte? Har byttet kjede (og kassett) regelmessig, fra hver 1500-2500 km.
Jens
Re: Levetid på krankklinger (Ultegra)
[Re: jle]
#241772827/06/201717:39
Hei, har rundt 1100 mil på mine klinger. Av og til når jeg girer ned fra stor til lilleskiva så legger kjedet seg i mellom klingene. Er det justering av gir eller klinger som er problemet her?
Hei, har rundt 1100 mil på mine klinger. Av og til når jeg girer ned fra stor til lilleskiva så legger kjedet seg i mellom klingene. Er det justering av gir eller klinger som er problemet her?
- Hva slags krank? - Er alt for samme oppsett/kjedebredde?
Her det er en FSA SLK Light BBright crankset med "oppgraderte klinger" husker ikke navnet på de i farten men de er type semi kompakt 36/52 kjøpt som sett.
Kan ikke huske at jeg hadde dette problemet i fjor. Tror det skjer når jeg har for tungt gir bak når jeg går fra stor til lilleklinga.
Mine Ultegraklinger har passert 1700 mil uten at jeg har vurdert behovet for å bytte dem.
CX'en som brukes i langt dårligere vær derimot har behov for å bytte klinger etter 1/3 av distansen.
Min erfaring med sykling i all slags vær er den samme. På vei gjør regnet av drivlinje dekkes av asfaltstøv og sand (ser ihvertfall ut som sand) -denne blandingen er åpenbart et godt slipemiddel. Bremseklosser blir slitt ned på 1/4 av tiden -og mer enn dobbelt så fort bak.
Det er jo ikke alle som bor i Danmark ;-) Har noen bakker rundomkring her som jeg gjerne vil se noen kjøre på storeskiven..
+
I tillegg sliter regn og sand fra vei på alle mekaniske deler. Har ikke kjørt så mye I regn som I vår/sommer før. Sykkelen ser ut som et (helvette) etter en uke med jobb pendleing (230km)
Det er ikke alle som bor I østfold
Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Jeg har godt over 11.000 km ute samt 50-60 timer på rulla på min Ultegra-krank, og den virker å være helt fin fortsatt. Tror noe av årsaken til (forlenget) holdbarhet er hyppig bytte av kjede, noe oftere enn trådstarter.
Men kjedet kan også være nokså slitt etter 1650 km, alt etter hvordan det er blitt brukt og vedlikeholdt. En kjedemåler er et nyttig verktøy å ha, kjapt og greit å sjekke. Du kan selvfølgelig også måle kjedet manuelt med linjal/meterstokk.
Her det er en FSA SLK Light BBright crankset med "oppgraderte klinger" husker ikke navnet på de i farten men de er type semi kompakt 36/52 kjøpt som sett.
Kan ikke huske at jeg hadde dette problemet i fjor. Tror det skjer når jeg har for tungt gir bak når jeg går fra stor til lilleklinga.
Bumper denne i håp om at noen har opplevd lignende/har tips til hva som kan forsøkes.
Mange mil i beina i helgen så valgte jeg i går å gå for en skikkelig vedlikeholdssdag av ræseren, og etter å ha tatt av krank drevene så fant jeg problemet mitt. Lille skiva var skrudd på feil vei når jeg sist hadde vedlikeholdssdag før sykkelen ble satt inn i fjor høst. Men da slipper jeg å falle av i høst rittene pga at kjede faller i mellom dreva .