Takk for svar.
Det viser seg at jeg har 52/36 forann (er det kompaktkrank jeg har da?) og 28 på den største bak. Lite krutt i låra med andre ord😅
Du kan bytte både (enten) krank eller kassett bak. Men som du selv sier, "lite krutt i låra" er nok det største problemet og det som er billigst å gjøre noe med.
Jeg vet ikke hvor i landet du bor eller hvilke bakker som du sliter med, men du skriver at du er nybegynner.
Det er hardt å sykle bakker.
Da jeg begynte å sykle (igjen) hadde jeg en sykkel med 50/34 og 25-11 kassett bak. Jeg tenkte ikke over utveksling og syklet med det. Det resulterte i at jeg måtte stoppe i en bratt bakke, klarte rett og slett ikke å trø den opp i en engang. Jeg konkluderte med at jeg var i for dårlig form og var for svak. = jeg måtte trene mer.
Syklet den bakken senere uten problemer. Så mitt svar til deg er at du kan ta tiden til hjelp. Det er tungt, men bit det i deg og kjør på.
Med mindre du skal være med på ritt med Sognefjellet innlagt eller tilsvarende, da kan det ha noe for seg å ha lettere gir å ty til.
Her er segmentet jeg slet med. I partiene med 12-18% ble det for hardt for meg første gang jeg forsøkte

Det var i juni 2012. 29 november 2012 hadde jeg forbedret tiden med 9 minutter. UT OG TREN
https://www.strava.com/segments/2036363