|
|
Vondter på utsiden av kneet
|
Vondter på utsiden av kneet
25/06/2017 14:13
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Denne våren begynte jeg plutselig å få vondt på utsiden av kneet, ved fibula hodet. Den kulen som stikker ut på utsiden av kneet når du bøyer kneet. Når jeg masserer der så sitter det på "baksiden", altså opp mot låret. Merker ikke noe i ITB, men virker å være et irritert muskel eller senefeste. Ikke hadde jeg justert noe på sykkelen, har sykla sånn med den i 2 år uten noen som helst smerter, og jeg har sykla mindre i år enn de 2 siste årene. Typisk kjenner jeg det fra toppen av pedaltråkket til 90 grader (krankarmen rett fram). Det første jeg forsøkte var å se om det var noen justeringer jeg kunne gjøre, inntåing er noe som kan forårsake dette, men jeg har hælen inn. Så gjorde jeg et forsøk med hvile i en ukes tid, for å se om det bare var overbelastning, vondtene ble borte etter bare 2-3 dager, men når jeg tok opp treninga igjen kom det ganske kjapt tilbake igjen. Og det er i hovedsak på landeveissykkelen jeg merker dette, på terrengsykkelen merker jeg det ikke i noe særlig grad, så jeg har tenkt at det må være noe med sittestillinga, men aner ikke hva. Setet er ikke for høyt.
Greia er at selv om jeg merker det, så kan jeg sykle helt fint videre, det er bare plagsomt. Nå har jeg hatt det i snart 2mnd, men det slår liksom aldri ut i noe.
Jeg bruker SPD pedaler på både landevei og på terrengsykkelen, så jeg har god "float" på bena i begge disipliner.
Jeg er i villrede, ikke er det folk som kan ta en skikkelig bikefit her oppe heller.
Er det noen her på forumet som har vært plaget med det samme, og hva var eventuelt løsninga der?
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
Re: Vondter på utsiden av kneet
[Re: Hoaas]
25/06/2017 14:40
|
esv
Avhengig
|
Avhengig
Vanskelig å si. Dersom man har vært i nærheten av grensa, og hatt slitasje over tid, så kan det være små endringer som skal til før man havner over. Du sier at du ikke har gjort noen endringer i sittestillingen, men kanskje du likevel tråkker litt annerledes? Kanskje du kan identifisere hvilken muskel/sene du tror det kan være ved å se litt på noen bilder? Kan det være denne muskelen?  . Det er popliteusmuskelen. Hadde trøbbel med denne her for en tid tilbake, men det ga egentlig mest smerte siste kvarteret i opptråkket (opp til klokka 12). Hypotesen min var at det skyldtes overdreven tøying av legg (med strakt kne), endring i ankelvinkling nederst i tråkket og overdrevent opptrekk. Eller er det biceps femoris? 
|
|
|
25/06/2017 16:12
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er nok bisceps femoris, er kun akkurat på baksiden av fibula hodet at det gjør litt vondt når jeg masserer. Og jeg kan merke det der når jeg f eks går ut av bilen samme dag som jeg har syklet. Virker som uansett hvordan jeg endrer sittestillinga, så har det ikke noe å si.
|
|
|
25/06/2017 18:42
|
Trofast
Entusiast
|
Entusiast
Har du begynt å trekke foten/leggen hardere opp i rundtråkket ?(Krankarm fra rett ned til rett opp.) Ev syklet på tyngere gir en periode ? Det skal normalt være en liten bevegelse i fibulahodet når du sitter med bøyd kne og hælen hviler mot underlaget. Stram muskulatur fra m.femoris , hamstrings og tractus iliotibialis (fester seg i fibulahodet.) Løsningen kan være å tøye lår og legg muskulaturen , ev foamrulle eller massasje.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
|
|
|
[Re: Trofast]
25/06/2017 19:59
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har du begynt å trekke foten/leggen hardere opp i rundtråkket ?(Krankarm fra rett ned til rett opp.) Ev syklet på tyngere gir en periode ? Det skal normalt være en liten bevegelse i fibulahodet når du sitter med bøyd kne og hælen hviler mot underlaget. Stram muskulatur fra m.femoris , hamstrings og tractus iliotibialis (fester seg i fibulahodet.) Løsningen kan være å tøye lår og legg muskulaturen , ev foamrulle eller massasje. Har tenkt på det, om jeg trekker mer..men skal jeg tro wattfordelinga så gjør jeg ikke det, heller at jeg trekker mer på høyre. Det har blitt noen tunge gir av og til, ja. Men ikke noe lavere enn 70-75, har også bytta til en større kassett nå for å få opp kadensen i de bratteste kneikene. Er sjelden under 80-85 nå. Kjenner en liten bevegelse i fibulahodet, ja. Har tøyd på glutes, hamstrings, legger og quads i en periode nå, og bruker foam roller flere ganger i uka. Var også hos fysio på tirsdag som ga beina mine en full gjennomgang med "juling". Jeg får fortsette med tøying hver dag, og bruke rolleren flittig, kanskje det løsner.
|
|
|
25/06/2017 20:07
|
Trofast
Entusiast
|
Entusiast
Lykke til, håper det løyser seg.
Alt eller ingenting,men i virkeligheten må det deles . Medlem av NOTS Trond
|
|
|
25/06/2017 21:25
|
KenR
Besatt
|
Besatt
Har hatt lignende smerter en gang. Ble faktisk helt borts av å senke setet helt marginalt, type 2-3 mm. Verdt et forsøk.
|
|
|
25/06/2017 22:00
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Har gjort nettopp det for 3-4 uker siden, men kan selvsagt prøve å senke det enda bittelitt for å si. Filma tråkket mitt i highspeed også, og med denne setehøyda har jeg faktisk litt lite strekk på foten. Skal forsøkt å måle høyda på terrengsykkelen for å se om det er noen forskjell på den og tynnhjulingen
|
|
|
28/06/2017 11:36
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Da var den første av 3 trykkbølgebehandlinger gjennomført. Manuell terapeuten konkluderte vel egentlig med lett overbelastning av hamstrings etter diverse testing, biceps femoris festet på fibulahodet. Tok vanvittig godt, og jeg trenger kun å pause de dagene jeg får behandling. Håper dette gjør susen, hvis ikke blir vel OF syklet i voltarolrus 
|
|
|
28/06/2017 15:47
|
Gruppotto
Fersking
|
Fersking
Har lignende problematikk, men etter en veldig bråstart på sesongen pga hofteproblematikk. Etter å ha sett vedfølgende video har jeg flyttet cleats et par mm bak (SPD SL FTW) https://www.youtube.com/watch?v=cG8k6UEc-NE&t=1s
Smart trening > Smart rulle
|
|
|
28/06/2017 16:22
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Flytta cleatsene mine 5mm bak tidligere i vår. Ikke pga nevnte problemer, men fordi leggene ble skikkelig sure i nedkjøringer. Utgjorde ingen forskjell på problemet mitt. Jeg vetta søren hva det er for noe, og en ordnetlig bikefit ville selvsagt vært fint å ha med seg videre. Mulig jeg har kjørt på med for mye bakker i vår, gjerne med tung utveksling, og at jeg har fått en mild irritasjon som hele tiden blir provosert med ny sykling. For det slår ikke ut i noe akutt som gjør at jeg ikke kan trene.
|
|
|
03/07/2017 20:42
|
Gruppotto
Fersking
|
Fersking
Kadensmåler og kassett med høyere gir sånn at du holder 90rpm, tråkker mest mulig aerobisk sånn at betennelser/irritasjoner i ledd får hvilt seg?
Kutte sukker/mel/melk/koffein for å dempe inflamasjon kan og hjelpe.
Smart trening > Smart rulle
|
|
|
18/07/2017 17:29
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Jaujau, da er sesongen satt på vent. Trykkbølge hadde lite/ingen effekt på betennelsen, så må vel bare roe ned i 2-3 uker før jeg begynner forsiktig på han igjen. Har ikke så mye annet valg, selv om jeg kan trene, men da sitter jeg der med problemet til høsten. Får nyte ferien og heller bruke sykkeltiden til familie og fisketurer i skog og mark  Neste år blir det kompakt og 11-32 
|
|
|
29/07/2017 06:43
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Nå skjønner jeg ingenting. Har ikke trent på 14 dager, med unntak av en fisketur/bikepacker tur forrige helg. Synes det gikk veldig bra, har ikke kjent noe til "skaden" hele denne uka. Så i dag våkner jeg med like vondt som når jeg sykla som mest. I går gjorde jeg ikke noe som skulle tilsi at kneet ble irritert. Spilte minigolf med barna, men Hvor lang tid må man regne med at en sånn her type skade/betennelse tar? Betent muskelfeste. Har jo sykla med det en stund, men det har aldri vært noe akutt. Det er selvsagt fint å ha ekstra mye tid til barn og konemor nå i ferien, men snart er det jobb og pendling igjen, er kjipt å måtte slippe seg fullstendig ned formmessig også... Funderer selvsagt også nå om dette kan dreie seg om noe annet enn sykkelskade, men skjønner ikke hva det i så fall kan være.
Redigert av Hoaas; 29/07/2017 06:45.
|
|
|
29/07/2017 07:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Synsebasert svar; og det må det være når du vel egentlig ikke vet akkurat hva som er feil  Pause, ro, vente og se i noen dager eller et par uker funker typisk veldig bra på strekker, vondter man får akutt og når du tar pausen med en gang. Derimot på noe som har vart en stund, bygget seg opp og toppet seg, må man regne med enten vesentlig lengre pause, men helst mer konkret behandling og trening. Selv etter pause og ingen smerter i flere måneder kan det samme raskt komme tilbake når aktiviteten gjenopptas. Jamfør f.eks. akillesbetennelse hvor man typisk må være forsiktig med rett skotøy osv. "for alltid". Så du bør nok finne ut mer nøyaktig hva som er feil og hvorfor du har fått det (slik at du kan korrigere/endre det som fører til skaden), få behandling som ev. finner låsninger, nerver i klem o.l. og korrigerer og viktigst av alt: øvelser som hjelper på halvkort sikt men også på lengre sikt for å hindre tilbakefall. F.eks. eksentriske øvelser. Selv om det nå egentlig er litt seint, har du tatt IBUX (eller annen NSAID)-kur? Det har sine svakheter, men en skikkelig 7-10-dagerskur er gjerne svært effektivt som akuttbehandling på betennelser av ymse slag.
|
|
|
29/07/2017 08:14
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Ibuxkur var det første jeg prøvde, 1 uke med 3x600mg for dagen. Vondtene forsvant med en gang, typ 2 dager. Men kom så tilbake igjen ganske fort når jeg satte meg på sykkelen igjen.
Jeg trodde jeg fant feilen, og det var at cleaten på venstre sko hadde vridd seg, så jeg fikk litt inntåing. Men når jeg tenker meg om så fikk jeg denne vondten før jeg justerte cleatsene. Fikk altså vondt når cleatsene var akkurat slik de har vært de to siste årene.
Det har aldri "toppet seg". Det har vært likt helt fra jeg merket det første gangen, til jeg nå valgte å ta pause for å se om det ble bedre.
Jeg bruker jo muskelen i alt jeg gjør, men kan jeg kanskje trene alternativt? Løpe? Det er jo lite som er like monotont for bena som sykling, og spesielt landevei.
Hvilke eksentriske øvelser foreslås?
Redigert av Hoaas; 29/07/2017 08:15.
|
|
|
29/07/2017 08:31
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Er veldig usikker på hvem jeg skal kontakte her oppe for å få hjelp. Fastlege med henvisning til fysio? Har vært hos et par fysioer allerede, som sjekket kneet for diverse skader, men ingen forslag til behandling, annet enn forsøk med trykkbølge. Greieste er kanskje å få henvisning til fysio med litt tettere oppfølging og evt opptrening..?
|
|
|
29/07/2017 08:42
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vet ikke hvilke øvelser som vil være optimale. Men ulike knebøy og ettbeinsøvelser på balansebrett o.l. er vel nesten alltid bra. Men hvis dette ikke blir verre av trening virker det som du bare har noe rart som bare et fåtall behandlere løser  Dog høres det ikke så annerledes ut enn løperne. Har du prøvd å teipe eller bruke Rehband? Hvor vondt gjør det egentlig? Kan du bare drite i det? Viktig å skille mellom smerter som man kan trene seg gjennom og smerter man trener verre. (Dette skillet er jeg god på.) Siden det er på landevei og ikke terreng hjelper det kanskje å variere mer mellom å stå og sitte?
|
|
|
29/07/2017 09:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Er veldig usikker på hvem jeg skal kontakte her oppe for å få hjelp. Fastlege med henvisning til fysio? Har vært hos et par fysioer allerede, som sjekket kneet for diverse skader, men ingen forslag til behandling, annet enn forsøk med trykkbølge. Greieste er kanskje å få henvisning til fysio med litt tettere oppfølging og evt opptrening..? Fysio eller manuellterapeut (Master, sånn sett de beste skolerte) som du vet har god peiling på idrettsskader. Det er forskjell på å behandle problemkropper til å fungere i hverdagen vs. å behandle trente velfungerende kropper til å tåle hard og gjentatt belastning. Også handler det litt om flaks, å finne den behandleren som faktisk bare er litt flinkere. Jeg har vært hos en jeg opplever finner hva som er gæernt på en helt annen måte enn selv flinke folk jeg har vært hos tidligere. Kona mi og ei venninne av henne begynte å bruke ham hvis det var noe "krøll" for sikkert ti år siden, jeg for et par år siden. Problem i beinet en manuellterapeut ikke ante hva var og ikke fant ut av etter en håndfull behandlinger, visste han hva var bare ved at jeg forklarte symptomene. Og løste.
|
|
|
[Re: anonym22]
29/07/2017 11:13
|
Mortens
Ivrig
|
Ivrig
Fysio eller manuellterapeut (Master, sånn sett de beste skolerte) som du vet har god peiling på idrettsskader. Det er forskjell på å behandle problemkropper til å fungere i hverdagen vs. å behandle trente velfungerende kropper til å tåle hard og gjentatt belastning.
Også handler det litt om flaks, å finne den behandleren som faktisk bare er litt flinkere. Jeg har vært hos en jeg opplever finner hva som er gæernt på en helt annen måte enn selv flinke folk jeg har vært hos tidligere. Kona mi og ei venninne av henne begynte å bruke ham hvis det var noe "krøll" for sikkert ti år siden, jeg for et par år siden. Problem i beinet en manuellterapeut ikke ante hva var og ikke fant ut av etter en håndfull behandlinger, visste han hva var bare ved at jeg forklarte symptomene. Og løste.
Var ute av drift i 3 år selv med mystiske skader, var innom alt som fantes av fysio,kiro,naprapat, spesialister her og der og prøvde operasjon osv. Kom meg til slutt til idrettsklinikken i stvg og der var det kiro + fysio som jobbet i lag som fikk meg tilbake til full trening. Så fortsett og prøv å komme deg til noen med peiling på ditt problem, det aller meste kan løses med rett trening.
Redigert av Mortens; 29/07/2017 11:13.
StravaCervélo R5 Red 2011 Cervélo S3 Ult Di2 2017 Canyon Speedmax CF 105 2018 Tacx NEO - Powertap - Vector 2
|
|
|
29/07/2017 15:16
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det er ikke kjempevondt, jeg kan fint trene meg gjennom det. Har jo gjort det i 2-3mnd. Blir bare plagsomt etter 90min+. Om det er hardt eller rolig spiller ingen rolle. Og selv da er det jo ikke sånn at jeg ikke klarer å fokusere på arbeidsoppgaver eller tyne meg skikkelig, gjør altså ikke så vondt at det begrenser meg. Har sykla 4-5 timer uten problem, men merker det selvsagt da. Har hatt løpekne, og dette er ikke i nærheten i intensitet! Jeg funderer på å bare gi faen ut sesongen, så gå over på mer styrke og langrenn etc.
|
|
|
29/07/2017 15:28
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Det gjelder for øvrig både landevei og terreng nå. Når tråden ble laget hadde jeg ikke syklet så mye terreng i år, sykt treg snøsmelting i år.
Har også vært hos trond reginiussen, han som er manuell terapeut for landslaget i alpint. Han som tok trykkbølge på meg.
Redigert av Hoaas; 29/07/2017 15:30.
|
|
|
29/07/2017 16:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Ø Jeg funderer på å bare gi faen ut sesongen, så gå over på mer styrke og langrenn etc.
Det hadde jeg gjort 
|
|
|
29/07/2017 20:05
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har du prøvd Voltarol ( forte gel el 25 mg tabletter 3 ggr daglig) i kombo med lavere wattbelastning i et par uker ?
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
30/07/2017 05:37
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Voltarol og ibux har samme virkemåte, eller hva hun kalte det, legen. Så 600mg ibux x3 for dagen = 3x25mg voltarol om dagen. Men samtidig som jeg tok 3x600mg ibux pr dag i 7 dager smurte jeg altså med voltarol gel samtidig.
Har bestemt meg for å bare kuske på ut sesongen, har bare noen karuseller, Skaidi Xtreme og kanskje noen småritt før sesongen er over om en drøy måned.
Redigert av Hoaas; 30/07/2017 05:40.
|
|
|
30/07/2017 05:57
|
Gammelogdesperat
Veteran
|
Veteran
Om man vrir cleatsene litt, slik at hælen kommer innover mot krankarmen, blir "draget" på utsiden av kneet mindre. Ikke så mye å gå på her før helen subber inni krankarmen dog.
iq
|
|
|
30/07/2017 07:18
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Voltaren, Voltarol, Ibux og Naproxen er alle sammen NSAIDs og altså samme virkemåte. (Man må derfor ikke ta full dose av begge samtidig.) Litt ulik virkning har de dog, Voltaren er vel den mest effektive på betennelser, mens Ibux har mer smertestillende effekt. Før ev. lange økter/konkurranser kan du jo vurdere å ta et par Ibux for å dempe smertene? (Det er jo ganske proft  ). Har du prøvd å sykle en økt med vanlige sko og pedaler?
|
|
|
[Re: Gammelogdesperat]
30/07/2017 07:32
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Om man vrir cleatsene litt, slik at hælen kommer innover mot krankarmen, blir "draget" på utsiden av kneet mindre. Ikke så mye å gå på her før helen subber inni krankarmen dog. Jau, venstre hæl er nå veldig nærme kjedestaget på begge syklene mine. Dette ble justert tidlig i juni.
|
|
|
[Re: anonym22]
30/07/2017 07:40
|
Hoaas
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Voltaren, Voltarol, Ibux og Naproxen er alle sammen NSAIDs og altså samme virkemåte. (Man må derfor ikke ta full dose av begge samtidig.) Litt ulik virkning har de dog, Voltaren er vel den mest effektive på betennelser, mens Ibux har mer smertestillende effekt. Før ev. lange økter/konkurranser kan du jo vurdere å ta et par Ibux for å dempe smertene? (Det er jo ganske proft  ). Har du prøvd å sykle en økt med vanlige sko og pedaler? Ja, den siste tiden sykla jeg med flatties. Om det var bedre? Njaeh..merka ikke så mye før etter øktene. Spd har en god del float de også. Det river mest når jeg må ta ordentlig i fra tidlig i tråkket, typ oppover eller tunge gir sittende. På tempoer med mye høyere kadens og mer "rapping" på pedalene merker jeg ikke noe. Ligger naturlig på 87-93 kadens, også oppover, tempo 105-115. Men det føles helt unaturlig å kjøre så høy kadens på vanlig sykling eller oppover, selv om det sikkert kan jobbes med. Til trening klarer jeg meg nok uten smertestillende, eneste det kan bli aktuelt på er skaidi, som har en varighet på i underkant av 3 timer for oss vanlige dødelige. Men selv der tror jeg at det skal gå fint. Men det får jeg ta som det kommer.
|
|
|
30/07/2017 09:10
|
hrukin
Besatt
|
Besatt
Du har jo slitt med veldig skeivfordeling på watten mellom høyre/venstre fot, sikker på at det ikke er en følgefeil av noe annet. Jeg googla til jeg ble grønn i trynet på nye innleggsåler, og kom der over en artikkel fra en av guruene på TP som hadde hatt stor skeivfordeling av watt, men som med å få tilpassa såler hadde gått over til en perfekt 50/50 fordeling. Jeg er ikke noe ekspert, men om du er litt skeiv i den ene foten så skal du ikke se bort i fra at du får en feilbelastning i kneet etter en stund. Har ikke tid nå, men skal se om jeg klarer å finne artikkelen senere.
Squadra Amarone Ciclismo e Vini
|
|
|
|
|