Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hvilken sykkel?

Hvilken sykkel? #2416580 22/06/2017 09:41
F
funriderr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei,
Kjøpte i går en Nakamura pursuit 5.0 i feil størrelse (54, jeg er 184). På 1 mil hoppet kjede av 4 ganger og slurver på giren og har derfor bestemt meg for å returnere den.

Nå står valget mellom en Giant TCR Advanced 1
https://www.xxl.no/giant-tcr-advanced-1-ultegra-disc-17-landeveissykkel/p/1132256_1_style

Eller en Cannondale 12:
https://bikebrothers.no/produkt/caad-12-disc-105/

Giant har jo ultegra og carbon ramme men Cannondale har jo svært godt rykte på seg?

XXL har forresten tilbud på en White PR Ultimate (2015) med Ultegra og Di2 til 15.000 som virker fristende

Noen meninger?

Redigert av funriderr; 22/06/2017 09:44.
Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416581 22/06/2017 09:46
pharynx Offline
Besatt
Besatt
Drit i "105 og Ultegra?" iallefall, det er bare vektforskjell på de, funksjonen er lik.

Gianten ser mer komfort-rettet ut kontra den noe mer aggressive CAAD12-ramma.

Personlig synes jeg farga på Gianten er grunn nok til å handle den ICON_WINK

e: ser du vurderer White også, med Di2. Her er jeg fryktelig biased, men hvis ramma holder stand er jeg ikke i tvil om at dette er veien å gå ICON_WINK

Redigert av pharynx; 22/06/2017 09:48.
Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416582 22/06/2017 09:46
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Tror jeg hadde gått for Giant, siden den har karbonramme. Men merk at det er en feil i beskrivelsen hos XXL. Det står at den har Ultegra bremsehendler, men på bildet er det 505-settet som står på.

Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416583 22/06/2017 09:48
vviz Offline
Ivrig
Ivrig
Er det feil størrelse er det sikkert greit å bytte.

Men at kjedet hopper av, og girene er jævlige, det tror jeg ikke nødvendigvis betyr noe særlig.

Kjøpte min første landeveisykkel av Sørensen i fjor. En De Rosa karbonracer med Ultegra-gruppe. Girene var jo knapt brukbare når jeg fikk den. Tok meg noen timer på YouTube, så var de girene justert selv, og de fungerer som en drøm. Så at en ny racer ikke fungerer optimalt rett ut fra butikken tror jeg fort kan være slurv fra butikkens side, ikke nødvendigvis utstyret. Og slik bør det selvsagt ikke være, så om man ikke har ett sterkt ønske om å lære seg hvordan man skal fikse de girene selv, så bør det sikkert være mulig å levere sykkelen tilbake til butikken og få de til å justere de kostnadsfritt. Men å lære den jobben først som sist tror jeg er greit.

Selger: SRAM Centerline XR (AXS) 160mm 6-bolt bremseskiver (ubrukt)
Selger: Kickr'18 boss (ubrukt)
Re: Hvilken sykkel? [Re: Girona] #2416596 22/06/2017 10:31
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Girona
Tror jeg hadde gått for Giant, siden den har karbonramme.

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er det viktig?
Jeg har forstått at det er forskjeller, ofte knyttet til vekt. Men siden vekten på disse to er noenlunde lik ble jeg nysgjerrig på andre forskjeller.

Nå har jeg en CAAD12 selv og i følge anmeldelser så står det ofte beskrevet at CAAD rammen innehar mange av de samme kvalitetene som en karbonramme, uten at jeg har undersøkt hva det faktisk er ICON_SMILE

Re: Hvilken sykkel? [Re: edorF] #2416609 22/06/2017 11:02
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: edorF
Tror jeg hadde gått for Giant, siden den har karbonramme.

Sikkert et dumt spørsmål, men hvorfor er det viktig?
Jeg har forstått at det er forskjeller, ofte knyttet til vekt. Men siden vekten på disse to er noenlunde lik ble jeg nysgjerrig på andre forskjeller.

Nå har jeg en CAAD12 selv og i følge anmeldelser så står det ofte beskrevet at CAAD rammen innehar mange av de samme kvalitetene som en karbonramme, uten at jeg har undersøkt hva det faktisk er ICON_SMILE
Jeg synes for det første karbonrammer er penere. Du slipper de (i mine øyne) fæle sveisesømmene som selv den peneste aluminiumsramme har. Karbonrammer er normalt også litt stivere. Men i praksis er nok denne forskjellen liten, og har ingen betydning for hvor fort du sykler. Så for min del er det i hovedsak bare estetikk.

Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416626 22/06/2017 11:21
F
funriderr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Likte også veldig godt ramma på Giant, har en annen Giant full +1 som jeg er veldig fornøyd med.

Jeg leverer inn sykkelen i dag å ber dem justere giren. Tar en runde å ser hvordan den er. Vis ikke blir det Giant. Virker som et godt tilbud?

Re: Hvilken sykkel? [Re: Girona] #2416630 22/06/2017 11:24
F
funriderr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Tror jeg hadde gått for Giant, siden den har karbonramme. Men merk at det er en feil i beskrivelsen hos XXL. Det står at den har Ultegra bremsehendler, men på bildet er det 505-settet som står på.

Det stemmer, var inne på Giant sin side og der står det også RS505
Er denne bedre eller verre?

Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416633 22/06/2017 11:25
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
RS505 er hakket under Ultegra.

Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416634 22/06/2017 11:26
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Veldig enig i at du ber de justere girene. At kjedet hopper av er ingen grunn til å gå for en annen sykkel, her er det bare snakk om at de som har klargjort sykkelen har slurva litt.

Jeg kjøpte en CAAD 12 disc for en måned siden.
Er nybegynner og ikke særlig myk, men den var på ingen måte for aggressiv for meg. Hvis det skulle være aktuelt så får du nå 20% rabatt på Sykkeldelisk i bogstadveien på alle sykler fram til lørdag.

Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416637 22/06/2017 11:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Begge syklene du linker til er meget gode kjøp, men i mine øyne er det ingen tvil om at du får mest for pengene med Giant TCR Advanced Disc 1 til dagens kampanjepris på XXL.

Giant er verdens fremste produsent av karbonrammer og har gjennom årenes løp laget rammene til flere av merkene som her på forumet anses som mer hot. TCR er en av sykkelverdenens mest anerkjente rammer med mange gjeve titler, se f.eks. The Iconic Giant TCR - Retro Vs Modern. Toppversjonen av TCR ble så sent som i fjor kåret som vinner av grundige Road Magazine i test av 15 toppmodeller, bl.a. Trek Emonda SLR, Specialized S-Works Tarmac og BMC Teammachine SLR01

Bikeradar har nettopp sammenlignet Cannondale SuperSix EVO Disc Ultegra med Giant TCR Advanced 1 Disc og Giant gikk av med seieren i kraft av verdi for pengene.

Den er en fullblods rittsykkel som til forskjell fra Caad'n er fremtidsrettet med gjennomgående akslinger og flat mount både på ramme og gaffel. Den er ikke mindre aggressiv enn Caad'n selv om kompaktrammen kan gi det inntrykket. Som det er påpekt, er de hydrauliske bremsene 105 og drivlinjen Ultegra. 105-bremsene er utmerket, men utformingen av hendlene er gjerne bedre egnet for store enn små hender. I likhet med Caad'n er hjulsettet er solid, men tungt. Rammen fortjener absolutt lettere hjul, og til den prisen kan man koste på seg nye hjul.

Minner til slutt om at Giant'n koster veiledende kr. 27.000. Det er ikke en tullepris - flere forhandlere tar den prisen. Caad'n ligger jevnt på kr. 16-18.000.

Man bør være kjapp for å få dagens kampanjepris på Giant'n - det er få modeller igjen.

Hva gjelder forskjellen på karbon og alu, kan man utover lavere vekt forenklet si at topp karbon som regel gir hakket bedre vibrasjonsdemping enn topp alu. Her har du for øvrig valget mellom en av verdens beste karbonrammer versus en av verdens beste alu-rammer, så det blir bra uansett. Om du vil fordype deg i spørsmålet, kan du ta en titt på Carbon Vs Aluminium Bikes - What's The Difference On The Road?

Begge syklene er etter min vurdering å foretrekke fremfor Pursuit 5.0 i kraft av internasjonalt anerkjente rammer og skivebremser.

Dersom du er godværssyklist og ikke trenger skivebremser, vil White'n du nevner være et godt og lettere alternativ.

Redigert av Sepeda; 22/06/2017 17:09. Rediger grunn: Lagt inn rett link til test SuperSix versus TCR
Re: Hvilken sykkel? [Re: funriderr] #2416650 22/06/2017 12:40
F
funriderr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Betalte kun 6000 for Pursuit 5.0 så det var jo ganske billig.
Skal dra å prøve Giant sykkelen å se hvordan den er.

Re: Hvilken sykkel? [Re: Sepeda] #2416765 23/06/2017 06:47
E
edorF Offline
Entusiast
Entusiast
E
Sitat: Sepeda

Hva gjelder forskjellen på karbon og alu, kan man utover lavere vekt forenklet si at topp karbon som regel gir hakket bedre vibrasjonsdemping enn topp alu. Her har du for øvrig valget mellom en av verdens beste karbonrammer versus en av verdens beste alu-rammer, så det blir bra uansett. Om du vil fordype deg i spørsmålet, kan du ta en titt på Carbon Vs Aluminium Bikes - What's The Difference On The Road?

Takk til deg og andre som ga meg et godt svar på forskjellen mellom Alu og karbon ICON_SMILE

Moderator  support, Valentino