Begge syklene du linker til er meget gode kjøp, men i mine øyne er det ingen tvil om at du får mest for pengene med
Giant TCR Advanced Disc 1 til dagens kampanjepris på XXL.
Giant er verdens fremste produsent av karbonrammer og har gjennom årenes løp laget rammene til flere av merkene som her på forumet anses som mer
hot. TCR er en av sykkelverdenens mest anerkjente rammer med mange gjeve titler, se f.eks.
The Iconic Giant TCR - Retro Vs Modern. Toppversjonen av TCR ble så sent som i fjor kåret som vinner av grundige Road Magazine i test av 15 toppmodeller, bl.a. Trek Emonda SLR, Specialized S-Works Tarmac og BMC Teammachine SLR01
Bikeradar har nettopp sammenlignet
Cannondale SuperSix EVO Disc Ultegra med Giant TCR Advanced 1 Disc og Giant gikk av med seieren i kraft av verdi for pengene.
Den er en fullblods rittsykkel som til forskjell fra Caad'n er fremtidsrettet med gjennomgående akslinger og flat mount både på ramme og gaffel. Den er ikke mindre aggressiv enn Caad'n selv om kompaktrammen kan gi det inntrykket. Som det er påpekt, er de hydrauliske bremsene 105 og drivlinjen Ultegra. 105-bremsene er utmerket, men utformingen av hendlene er gjerne bedre egnet for store enn små hender. I likhet med Caad'n er hjulsettet er solid, men tungt. Rammen fortjener absolutt lettere hjul, og til den prisen kan man koste på seg nye hjul.
Minner til slutt om at Giant'n koster veiledende kr. 27.000. Det er ikke en tullepris - flere forhandlere tar den prisen. Caad'n ligger jevnt på kr. 16-18.000.
Man bør være kjapp for å få dagens kampanjepris på Giant'n - det er få modeller igjen.
Hva gjelder forskjellen på karbon og alu, kan man utover lavere vekt forenklet si at topp karbon som regel gir hakket bedre vibrasjonsdemping enn topp alu. Her har du for øvrig valget mellom en av verdens beste karbonrammer versus en av verdens beste alu-rammer, så det blir bra uansett. Om du vil fordype deg i spørsmålet, kan du ta en titt på
Carbon Vs Aluminium Bikes - What's The Difference On The Road? Begge syklene er etter min vurdering å foretrekke fremfor Pursuit 5.0 i kraft av internasjonalt anerkjente rammer og skivebremser.
Dersom du er godværssyklist og ikke trenger skivebremser, vil White'n du nevner være et godt og lettere alternativ.