Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Restituering

Restituering #2416232 21/06/2017 06:37
Drugis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast

Hvordan restituer en mest effektivt etter ritt?
Hvor lang tid tar det føre en er 100% restituert?

Kontekst:
Har bestemt meg for å sykle Ultrabirken i høst, men har veldig lyst til også å sykle Voss – Geilo helga før. Nå er det helt sikkert mange faktorer som styrer restitueringen: individuelle forskjeller, alder, kondisjon, søvn etc., men litt generell synsing hadde vært bra. Grunnlag for synsing, mann, 42, trener 2-3 ganger i uka kondisjonsmessig betyr det Birken på ca. 3:10. Ødelegger jeg UB med å kjøre V-G helga før?
(Vet selvsagt at noen har tradisjon for å kjøre UB fredag og B lørdag, men der er definitivt ikke jeg :o)

Det er aldri for sent å gi opp...
Re: Restituering [Re: Drugis] #2416244 21/06/2017 06:56
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Nei, tror at hvis du hviler bra i uken mellom kan du få en superkomp til UB. Mao kjør på.

Re: Restituering [Re: Oddefa] #2417366 26/06/2017 11:15
Drugis Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker ICON_SMILE
Da blir det ja takk, begge deler.

Det er aldri for sent å gi opp...
Re: Restituering [Re: Drugis] #2417549 27/06/2017 06:25
B
BigHomer Offline
Entusiast
Entusiast
B
Bruker denne tråden jeg. Hva er lurt å gjøre for å restituere best mulig ved et etapperitt som feks TransØsterdalen? Spise godt underveis, etterpå, legge seg tidlig? Noen tips?

Re: Restituering [Re: BigHomer] #2417568 27/06/2017 07:26
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Sitat: BigHomer
Bruker denne tråden jeg. Hva er lurt å gjøre for å restituere best mulig ved et etapperitt som feks TransØsterdalen? Spise godt underveis, etterpå, legge seg tidlig? Noen tips?

Hvile, søvn, mat og drikke. 4 stikkord som er viktig. ICON_SMILE

Maten du spiser i forkant, underveis og i etterkant er alt med på å påvirker restitusjonen din, og det er viktig å få i seg både proteiner og karbohydrater.

Underveis har jeg hatt hell med å benytte denne i år. Den inneholder en del proteiner, noe som gjør at restitusjonen av muskler starter underveis i rittet. Tidligere har jeg blitt kvalm og uggen i etterkant av harde ritt, og jeg har følt at jeg ikke har klart å spise nok i etterkant, men med denne energidrikken har jeg løst den utfordringen.

I etterkant av ritt spiser jeg normal "husmannskost" med både karbo og proteiner, men under Trans Østerdalen velger jeg å benytte meg av en dedikert recovery drikk for å booste restitusjonen. Da kan denne være fin. Den fås også i porsjonspakker, noe jeg velger å kjøpe, da jeg ikke benytter meg av dette i veldig stor grad. Viktig å få i seg denne drikken innen 40 minutter etter du er kommet i mål.

Moderator  support