Bruker denne tråden jeg. Hva er lurt å gjøre for å restituere best mulig ved et etapperitt som feks TransØsterdalen? Spise godt underveis, etterpå, legge seg tidlig? Noen tips?
Hvile, søvn, mat og drikke. 4 stikkord som er viktig.

Maten du spiser i forkant, underveis og i etterkant er alt med på å påvirker restitusjonen din, og det er viktig å få i seg både proteiner og karbohydrater.
Underveis har jeg hatt hell med å benytte
denne i år. Den inneholder en del proteiner, noe som gjør at restitusjonen av muskler starter underveis i rittet. Tidligere har jeg blitt kvalm og uggen i etterkant av harde ritt, og jeg har følt at jeg ikke har klart å spise nok i etterkant, men med denne energidrikken har jeg løst den utfordringen.
I etterkant av ritt spiser jeg normal "husmannskost" med både karbo og proteiner, men under Trans Østerdalen velger jeg å benytte meg av en dedikert recovery drikk for å booste restitusjonen. Da kan
denne være fin. Den fås også i porsjonspakker, noe jeg velger å kjøpe, da jeg ikke benytter meg av dette i veldig stor grad. Viktig å få i seg denne drikken innen 40 minutter etter du er kommet i mål.