Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trening mot Birken og Oslo (halv)Maraton

Trening mot Birken og Oslo (halv)Maraton #2416003 20/06/2017 07:04
F
frjohnsen Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
F
Jeg er en av de få som allerede er påmeldt Birken, mest av gammel vane, men også for å ha et greit mål på tampen av sommeren. Er ingen elitesyklist, men ligger vel drøye ti minutter bak merkekravet i kokosklassen M40. I år har jeg også gjort tabben(?) å hive meg med halvmaraton i Oslo, som går tre uker etter, med ambisjon om å klemme meg under 1:45.

Så langt i år har jeg løpt mer enn jeg pleier, men det går på bekostning av syklingen. Noen som har noen tips til hvordan en bør fordele sykling og løping gjennom en normalt travel arbeidsuke? Prøver å få unnagjort noen kortintervaller på sykkel til og fra jobb (17 km hver vei) et par ganger i uka, og gjerne en langtur på 4 timer-isj i helgene, men å få klemt inn noen fornuftige løpeøkter er ikke så lett.

Re: Trening mot Birken og Oslo (halv)Maraton [Re: frjohnsen] #2416050 20/06/2017 08:49
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Kanskje du kan sykle til jobb og løpe fra jobb en dag? Så kan du løpe til jobb og sykle fra neste dag.

Anonym5
Re: Trening mot Birken og Oslo (halv)Maraton [Re: frjohnsen] #2416225 21/06/2017 05:54
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Litt avhengig av hvor mye løping du har gjort, men jeg ville ha lagt størst vekt på sykling før birken for så endre fokus etter birken. Følg sykkelopplegget og erstatt en sykkeløkt med løping (et eller annet intervall) og få til en rolig løpeøkt for å bygge muskulatur i tillegg. Målet med sistnevnte må være å løpe så rolig at du ikke ødelegger neste dags sykkeløkt. Du skrev at du fikk klemt inn et par løpeøkter, og det tror jeg er nok. Det viktigste er at du lytter til kroppen og hviler når du er sliten, og skiller nøye mellom over/under terskel på treningen.

I de siste årene har jeg gjort som deg, konkurrert på sykkelen på vår/sommeren, og konkurrert innen løping etter birken. Jeg har kun hatt en 45 minutters løpeøkt i uka, med naturlig intervall i terrenget i tillegg til de to-tre sykkeløktene. Etter birken har syklinga blitt redusert til en økt i uka, og løpingen har økt til to-tre. En langøkt, resten ulike intervaller. Erfaringen er at det er vanskelig med skiftet, da beina ikke tåler belastningen som hodet og kondisjonen ønsker.

Lykke til!

Div. sportsremedier ...
Re: Trening mot Birken og Oslo (halv)Maraton [Re: frjohnsen] #2416227 21/06/2017 06:24
Lucifer- Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg er helt amatør, og konkurrer ikke innen løping, men fra tid til annen legger jeg inn en løpeøkt når jeg ikke kommer meg på sykkelen. Dette som universalis sier med å bygge musklatur for løping tror jeg er kjempeviktig. Jeg har vel nesten aldri vært i så god form som jeg er nå, men løpeformen er rett og slett elendig. Sliter med å komme opp i puls og blir sur i beina.

Derimot, hvis man har kondisjonen i orden, som du jo mest sannsynlig har og vel så det etter birken, så tror jeg du vil se markant forbedring av løpeform bare etter et par-tre uker. Kondisjon er jo universalt, musklatur er ikke..

Re: Trening mot Birken og Oslo (halv)Maraton [Re: frjohnsen] #2416240 21/06/2017 06:52
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Muskulatur trenger litt tid for å tilpasse seg løping, for det har eksentrisk belastning og det har ikke sykling. Men senefester, slimposer og desslike trenger mye tid for å tilpasse seg og den forskjellen er en av oppskriftene på belastningsskader.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee

Moderator  support