Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bytte BB30 krank

Bytte BB30 krank #2415856 19/06/2017 13:07
C
Crassus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
C
Jeg har en K-Force Light BB30 2x10 terrengkrank som begynner å bli slitt. Det er nå stor motstand i drivverket. Trodde først det var kjede, men selv vasket og nysmurt er det stor motstand. Det er kanskje kranklageret? Ved å hekte av kjedet er det fortsatt motstand i kranken, og den bør vel gå helt fritt uten kjedet hektet på? Dette, kombinert med at det er helt vanvittige priser på å skifte drevene på denne kranken, gjør at jeg vurderer å bytte hele kranken til noe mer kurant.

Spørsmål 1: Er det slik at jeg kan kjøpe enhver 2x10 BB30 krank eller er det mer jeg må passe på for å være sikker på at den passer til sykkelen?

Spørsmål 2: Blir kranklager slitt når de ligger ubrukt? Jeg har faktisk en 4-år gammel tilsvarende krank liggende som jeg byttet av andre årsaker, men her tipper jeg kranklageret fortsatt fungerer fint.

Spørsmål 3: Jeg har null erfaring med å åpne kranker. Er det noen risiko for å rote det til hvis jeg prøver å skru på K-Force kranken, eller er det enkelt å åpne/lukke?

Re: Bytte BB30 krank [Re: Crassus] #2415863 19/06/2017 13:27
V
vehe Offline
Besatt
Besatt
V
Fettet i lagrene kan ha tørket ut hvis de har ligget ubrukt over lengre tid, man kan evt fjerne dette og legge inn nytt uten så veldig mye jobb.

Å bytte lagrene kan være enklere med et skikkelig presseverktøy, uten er det litt for lett å installere de skjeve og slite unødig på krankhuset.

Re: Bytte BB30 krank [Re: Crassus] #2415878 19/06/2017 14:35
T
Thomas- Offline
Ivrig
Ivrig
T
BB30 er en standard så det går greit å finne en annen krank. Vær obs på at selv om kranken din sier "BB30" kan kranklageret være PressFit for 30mm aksel. BB30 er 42x30x7 maskinlager montert direkte i krankhuset.
Hvis du sjekker litt på YouTube vil du finne gode instruksjoner for å demontere kranken din. Mener å huske at alt du trenger er en unbrako eller to på ikke-drev-siden for å få den av/på. Fort gjort. Da kan du også kjenne på lagrene og vurdere om de bør byttes.

Moderator  support