Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kjøpe brukt/butikk/på nett

Kjøpe brukt/butikk/på nett #2415454 17/06/2017 16:19
F
follo Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hei! Kjæresten min vurderer å gå til anskaffelse av en landeveissykkel. Han har et optimistisk (og fleksibelt) budsjett på 5000 for sykkelen. Selv er han ganske innstilt på å bestille på nett, og har i tillegg allerede funnet en på amazon....som er et sted jeg ikke ville kjøpt en sykkel, men kanskje jeg bare er kresen.
(vet ikke helt om dette skal under landevei-forumet eller "kjøp", så beklager på forhånd ved eventuell feil)

Jeg kan jo se både fordeler og ulemper ved alle alternativene, så fint med noe veiledning her.. Brukt finnes det jo noe/masse bra, i hvertfall når man har et litt lavt budsjett (og samtidig og er gutt og med en ganske "vanlig" høyde; altså at det er et stort utvalg brukte sykler), samtidig så vet man jo kanskje ikke helt hvordan slitasjen er (men dette kan man jo fort avgjøre ved en titt), også tror jeg han har en liten frykt for å kjøpe en stjålet sykkel. På nett får man jo ikke prøvd sykkelen, og når man da skal ha sin første landeveissykkel er det jo kanskje greit å få veiledning hos en LBS til å få både den størrelsen og geometrien som passer en best? Mens på nettet er jo prisene kanskje litt lavere og utvalget større.

Så, det jeg da ønsker innspill og erfaringer på er det å kjøpe en brukt sykkel (som jeg synes er det beste alternativet), kjøpe i butikk eller bestille på nett.

Re: Kjøpe brukt/butikk/på nett [Re: follo] #2415462 17/06/2017 17:44
Furu Offline
/Stig
/Stig
Her er nøkkelen hans:
Sitat: follo
....når man da skal ha sin første landeveissykkel er det jo kanskje greit å få veiledning hos en LBS til å få både den størrelsen og geometrien som passer en best....

Enkelt sagt:
Kjøpe brukt; du må ha stor kunnskap om hva du skal ha og om sykler generelt.
Kjøpe på nett; hvis du ikke har kunnskap, må du sikre deg at retur og garantiordninger er enkle å bruke.
Kjøpe hos LSB(LBS); Der kan du få hjelp.

For å kompensere for manglende kunnskap, så er det beste rådet å bruke en venn med kunnskap som du kan ta med deg.

Stig

Re: Kjøpe brukt/butikk/på nett [Re: follo] #2415484 17/06/2017 19:06
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Furu naglern.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei

Moderator  support, Valentino