El-bil som bil nr, 1
|
El-bil som bil nr, 1
#2414428
13/06/2017 16:59
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Egil52
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470 |
Hei Vi er i markedet for ny bil og vurderer el-bil (e-Golf mkll) som bil nr. 1 og eneste bil. Alternativer er Golf GTE og BMW 225xe, begge ladbare hybrider. Mye lokalkjøring og relativt få langturer som vil kreve stopp for lading. Flott å få tilbakemelding fra folk som har hoppet over til kun el-bil. Tesla er utenfor rekkevidde :-)
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414433
13/06/2017 17:24
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061
Espen E
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 2,061 |
Opel Ampera E er vel og et godt alternativ?
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Espen E]
#2414440
13/06/2017 17:47
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Egil52
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470 |
Kunne nok vært det, men bestiller en nå leveres den ikke før ut i 2019. Det kan ikke jeg vente på.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414447
13/06/2017 18:04
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Når det kommer til praktiske familie-/sykkelbiler så er ikke alternativene så mange hvis man ønsker hel-el.
Mercedes B-Klasse Kia Soul Nissan E-NV200 er rimeligere alternativ til Tesla S/X for dem som ønsker litt takhøyde og fem seter.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414454
13/06/2017 18:42
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Påstått lengde på l-bil. Minner meg om påstått lumen på kinalykt. Teoretisk er langt fra reelt.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414456
13/06/2017 18:47
|
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2007
Innlegg: 7,358 |
Hyundai Ioniq da? Lengere rekkevidde enn eGolf, og litt større plass?
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: sykkeloyvind]
#2414458
13/06/2017 18:51
|
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Registrert: Aug 2005
Innlegg: 3,279 |
Kan ikke hurtiglades, så da må du sette av goood tid hvis du skal på langtur.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Tgabriel]
#2414459
13/06/2017 18:58
|
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173
rørleggern
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Sep 2011
Innlegg: 1,173 |
Kan ikke hurtiglades, så da må du sette av goood tid hvis du skal på langtur. Det fikk kollegaen erfare. Brukte 6 timer Sverige (norby)-oslo. Finn.no så han etter det.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414467
13/06/2017 19:39
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Med den 0.25% kampanjerenten ble det 5600 i måneden for Tesla S75D uten innskudd.
En ordinær familiebil som godt utstyrt Passat eller Kodiaq koster det ca det samme.
Redigert av Syklist1; 13/06/2017 19:40.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414469
13/06/2017 19:41
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Syklist1]
#2414471
13/06/2017 19:50
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682
RazeFaze
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 17,682 |
Med den 0.25% kampanjerenten ble det 5600 i måneden for Tesla S75D uten innskudd.
En ordinær familiebil som godt utstyrt Passat eller Kodiaq koster det ca det samme. Interessant regnestykke når man kan trekke 1500-2000kr per måned fra drivstoff også.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414474
13/06/2017 19:58
|
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846
iverta
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jun 2014
Innlegg: 846 |
Er i nesten samme båt som trådstarter. Vi må ha to biler, men dagens behov (og det er vel kortsiktig uansett dette med bil) tilsier at vi kan ha en gammel hiace som reservebil. Bruksverdi skyhøyt mye mer enn salgsverdi, som er 50k, uansett tilstand.., Hadde elbil en liten periode i 2013, solgte, men lurer på å bytte min kjære xc70 i et nytt forsøk på radiobil. Rekkevidden er ikke et problem, dog begrenser den litt på vinters tid. Vurderer brukt leaf til 150-ish, for evt å avskrive den i null-ish på 4 år. Det vi da har spart er drivstoffutgifter på 1,7-bil. Håper å bruke hiace enda mindre, men må være realist. Innvendinger? Kjører mye på unger, blir fort 25-30k i året pr bil nå.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414485
13/06/2017 20:51
|
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470
Egil52
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Registrert: Jul 2012
Innlegg: 470 |
Av elbilene er Golf den mest aktuelle. Har sett på Hyundai Ioniq, men liker ikke designet. Samme for Kia Seoul. Også litt skeptisk til de ladbare hybridene. Mye ekstra vekt som gjør at vinninga går opp i spinninga. Itte lett detta.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414525
14/06/2017 05:00
|
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377
eOpseth
Ivrig
|
Ivrig
Registrert: Jul 2015
Innlegg: 2,377 |
Hei Vi er i markedet for ny bil og vurderer el-bil (e-Golf mkll) som bil nr. 1 og eneste bil. Alternativer er Golf GTE og BMW 225xe, begge ladbare hybrider. Mye lokalkjøring og relativt få langturer som vil kreve stopp for lading. Flott å få tilbakemelding fra folk som har hoppet over til kun el-bil. Tesla er utenfor rekkevidde :-) Spørs hva relativt få langturer betyr, er leie en løsning da så bør valget være enkelt. Jeg beholdt dieselbilen også når jeg kjøpte elbil nettopp for å ha til langtur (den var gammel), og jeg fylte tanken på den sist i august i fjor... Passat GTE har jeg hatt, fin bil men den imponerer ikke på el-delen. Fin å kjøre, men 50 km får du ikke ut av den med mindre deler av strekningen er i fritt fall. Vinterstid slår den av el-delen under -12 (eller der omkring). Snill på forbruket så lenge el brukes, naturlig nok, men når batteriet er tomt drikker den OK den også. 30 km er mer realistisk, kanskje noe mer på tiden av året vi er nå. Som bil nr 1 fungerer el-bil ypperlig, men hvis mulig hadde jeg ventet på disse som tar 300 km + til en OK penge dersom halvlangeturer skjer innimellom. Hurtiglading fungerer greit, men det tar tid allikevel - og med unger i baksetet koster det fort litt ekstra i pølser, hamburger eller gud f... vet. Merk også at hurtiglading ikke er veldig billig. Jeg tror det er mange som ikke har regnet på kWh-prisen for dette. Det er greit at man betaler for tidsbesparelsen, men bensinekvivalenten ligger i samme området.
It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414531
14/06/2017 06:05
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Hva er egentlig grunnen til å kjøpe Passat GTE?
Fin og komfortabel bil men bagasjerommet er ikke så stort og den ekstra tyngden merkes på kjøreegenskapene.
Rent personlig ser jeg ingen grunn til å velge GTE foran 190hk diesel på samme bil.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414567
14/06/2017 07:28
|
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 110
andreer
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Mar 2014
Innlegg: 110 |
Har e-Golf som bil nr. 1. Fungerer bra for oss (2 voksne og 2 barn) til hverdags, men med to barneseter bak er det dårlig plass til ekstra gjester. Bagasjeplassen holder til hverdags, og med skiboks på taket får vi med oss mye stash til hytta. Veldig praktisk med en litt mindre bil når en skal parkere i byen  Kjørte fra Trondheim til Kristiansand dyrepark i fjor sommer, så vi har prøvd oss på langtur, ja ... Litt på kanten med vår bil. Det fungerte med planlegging og stopper hos familie. Tror ikke kona ville gjort det igjen, men den nye golfen med større rekkevidde ville nok vært noe litt annet. Hurtigladerne står jo også stadig tettere. Har også liggende "hengerfeste" fra Brink/Thule som skal monteres snart, da kan jeg få med sykler til hele familien bak på bilen, og det blir litt lettere å dra på tur enn i dag (hvor jeg må ut med barneseter, legge ned baksetet og stappe skitten sykkel inn bak på vei hjem)
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Syklist1]
#2414621
14/06/2017 09:31
|
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Mar 2015
Innlegg: 1,018 |
Hva er egentlig grunnen til å kjøpe Passat GTE?
Fin og komfortabel bil men bagasjerommet er ikke så stort og den ekstra tyngden merkes på kjøreegenskapene.
Rent personlig ser jeg ingen grunn til å velge GTE foran 190hk diesel på samme bil. Har du mye småkjøring, men langt til tider, er Passat GTE veldig fin å ha. Både jeg og frøkna jobber i nærmiljøet (enn så lenge, jeg skifter jobb i august, og kjøper el-bil), vi har små barn, samt hund. Vi kjører for det meste i nærmiljøet, og kommer oss rundt på elektrisitet. Noen ganger i året er vi over til Bergen hvor min familie kommer fra, samt noe annet langkjøring. Kjøremønster tatt i betraktning, er Passat GTE ypperlig for oss. Har et langtidsforbruk på 0,31 per mil, noe jeg karakteriserer som lavt forbruk på en stasjonsvogn som ikke er blant de letteste. Plassen er det ingenting å utsette på.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414627
14/06/2017 09:38
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
Vi har hatt Leaf som pendlebil i 4 år. Det er en bil for spesielt u-interesserte bilførere. Latterlig rekkevidde, spesielt når det er kaldt. Hurtiglading er en vits, som regel er det kø, og så må man snile-lade.
Derfor vurderer vi faktisk i3 eller TMS. Tesla har den gigantiske fordelen, at man får tilgang til superladerne deres. Genialt sjakktrekk, å tenke bil og infrastruktur samlet, og ikke stykkvis. Idag får man gjerne 4 ladestasjoner på Økern ( om det hadde vært 4 bensinstasjoner der ) og så ingen fler før Lillehammer siden alt er drevet av konkurranse. Tesla starter i andre enden, de ser på rekkevidden på bilen, og bruker passeren langs hovedferdselårene" vi trenger ladepunkt, DER, DER og DER"
Ikke rart hundre-tusen-milloner har booket Tesla3. Fungerer den halvparten så bra som antydet, kommer den til å knuse andre aktører i hverdagsmarkedet. Som den gangen Apple lanserte Iphone " ikke tenk så mye du lille venn, bare dra kortet så tar vi oss av resten ".
Genialt for den gemene hop egentlig....
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Syklist1]
#2414628
14/06/2017 09:39
|
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727
Initium
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Mar 2012
Innlegg: 727 |
Rent personlig ser jeg ingen grunn til å velge GTE foran 190hk diesel på samme bil. Nei, har man ikke tenkt å besøke en tettbebygd by som f.eks Oslo regelmessig, er det jo så.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414630
14/06/2017 09:42
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Ser argumentet med småkjøring.
Fortsatt ikke sikker på om differansen opp til en moderne diesel er så stor og da ville du hatt større bagasjeplass og større kjøreglede/kjøreegenskaper.
Jeg hadde Passat GTE på lista mi over aktuelle kandidater.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414637
14/06/2017 10:13
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Kjøp en Tesla Model S 75D med kampanjerente, Ikke noe å lure på. Du kommer til å bli sykt fornøyd.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414639
14/06/2017 10:20
|
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2008
Innlegg: 2,807 |
Jeg gleder meg iallfall til min kommer i i august.
Med den ganske ferske prisnedgangen, kampanjerente og henvisningsrabatt blir det ikke noe dyrere enn en 'kjip' familiebil.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Tgabriel]
#2414645
14/06/2017 10:47
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Kan ikke hurtiglades, så da må du sette av goood tid hvis du skal på langtur. Vet det, men det stod ikke noe om ønske om hurtiglading i første innlegg.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414652
14/06/2017 10:58
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
Elbil med rekkevidde på inntil 30 mil uten hurtiglademulighet er gammeldags og ikke egnet som eneste bilen,eller som ts sier el bil som bil nr 1
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Kjetil307]
#2414654
14/06/2017 11:05
|
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828 |
Elbil med rekkevidde på inntil 30 mil uten hurtiglademulighet er gammeldags og ikke egnet som eneste bilen,eller som ts sier el bil som bil nr 1 Hva bil1 brukes til er vel veldig forskjellig fra person/familie til person/familie?
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: RazeFaze]
#2414665
14/06/2017 11:18
|
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440
anderfo
Besatt
|
Besatt
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 3,440 |
Med den 0.25% kampanjerenten ble det 5600 i måneden for Tesla S75D uten innskudd.
En ordinær familiebil som godt utstyrt Passat eller Kodiaq koster det ca det samme. Interessant regnestykke når man kan trekke 1500-2000kr per måned fra drivstoff også. Hvordan regnestykket blir er naturligvis avhengig av hvilket forbruk man har fra før av  Jeg sjekket akkurat drivstoff-forbruket i vår familie (med samboer, to små barn og en gammel bensinbil), og det ligger på 604 kr/mnd (2016) eller 522 kr/mnd (siste 12 mnd).
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: Egil52]
#2414673
14/06/2017 11:27
|
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2003
Innlegg: 8,853 |
Kjører 60 000 km per år. Ca. 3000,- per. mnd. i bompenger. Dvs. ca. 9000 pr. mnd. Så, ja regnestykket kan bli veldig forskjellig. Ikke rart jeg har konvertert til Tesla.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: sykkeloyvind]
#2414686
14/06/2017 11:42
|
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273
Ruppert
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Sep 2012
Innlegg: 273 |
Vi har MB som eneste bil og det fungerer helt utmerket. Brukes stort sett til fra jobb (40 km hver vei).
Har også kjørt den Sandefjord - Strømstad. Fulladet mens jeg handlet (ca. 2 timer) og kjørt hjem igjen uten problem. Hvis man bruker 6 timer Oslo - Nordby må det være spesielt dårlig føre.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: andreer]
#2414694
14/06/2017 11:59
|
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463
Rene
Besatt
|
Besatt
Registrert: Oct 2011
Innlegg: 3,463 |
Har e-Golf som bil nr. 1. Fungerer bra for oss (2 voksne og 2 barn) til hverdags, men med to barneseter bak er det dårlig plass til ekstra gjester. Altså, jeg har Tesla Model S og det er fortsatt ganske trangt hvis noen skal sitte i midten mellom de to barnesetene jeg har bak (i andre rekke, bruker ikke bakovervendte pga bagasjeplass forsvinner). Det går gjerne for små personer korte turer, men hadde aldri kjørt en time sånn.
|
|
|
Re: El-bil som bil nr, 1
[Re: sykkeloyvind]
#2414704
14/06/2017 12:34
|
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788
Kjetil307
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Nov 2008
Innlegg: 788 |
Elbil med rekkevidde på inntil 30 mil uten hurtiglademulighet er gammeldags og ikke egnet som eneste bilen,eller som ts sier el bil som bil nr 1 Hva bil1 brukes til er vel veldig forskjellig fra person/familie til person/familie? Enig at det er forskjel på familer men ts skriver at han skjelden er på langtur,men vurderer hybrid.Da tolker jeg det slik at han vil bruke den på langtur innimellom og da synes jeg at det er gammeldags å ikke ha hurtiglading.
|
|
|
|
|