Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Par nybegynner spm

Par nybegynner spm #2414329 13/06/2017 10:56
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Snart mitt første tri.

--Jeg får lett gnagsår. Løper og sykler derfor alltid med sokker i sko. Hvordan løse dette best på et tri? Svømme med sokker eller ta de på rett før syklinga?

- Sykling og drafting. Det kan jo bli mange sykler og folk i ulik fart. Hvordan løses dette i praksis? Blir det kaos ? Mye drafting eller går det greit?

- Hva bør jeg smøre nakken med mtp gnaging fra våtdrakta i nakken?

- Hvordan bør jeg rigge skifteområde? Enkle tips?

- hvor hardt kan man sykle på en olympisk før løpingen? Har få overgangsøkter, så jeg er usikker...

Takk

Re: Par nybegynner spm [Re: elviz] #2414332 13/06/2017 11:02
Girona Offline
Ringrev
Ringrev
- Du kan ha sokkene liggende i sykkelskoene, og ta de på når du skifter til sykkel. Tar noen sekunder ekstra, men er verdt det om du er redd for gnagsår. Vil ikke anbefale å svømme med sokker.

- Drafting er forbudt på de fleste konkurranser i Norge. Det er ulik praksis med tanke på hvor hardt det slås nedpå, men det er den som ligger bak som har ansvar for å holde tilstrekkelig avstand.

- Anbefaler Bodyglide for nakken. Blå stift. Fås kjøpt blant annet på Løplabbet. Unngå Vaselin eller andre petroleumsbaserte produkter, som ødelegger neopren.

- I skifteområdet legger du et håndkle på bakken og skoene du skal bruke på sykkel og løp. Hjelm og startnr henger du på sykkelstyret.

- Hvor hardt du kan sykle må du bare prøve deg fram på. For min egen del sykler jeg så hardt jeg bare klarer. Løper stort sett like fort uansett.

Re: Par nybegynner spm [Re: elviz] #2414596 14/06/2017 08:27
S
SoneX Offline
Avhengig
Avhengig
S
er ikke lov og svømme med sokker , ha de liggende oppe skoene, lurt og bruke de dagen før så de ikke er stive og harde, lettere og få på da.

draft er som nevnt forbudt, men det blir i noen tri rett og slett vanskelig og ikke drafte litt når det blir kort enkelte steder, er forskjell på og bevist ligge i draft og at det blir litt kork og mange på samme sted i tilnærmet lik fart.

enig med bodyglide som nevnt.

jeg har startnr under våtdrakten så slipper man tenke på det.
ellers legg tingene i den rekkefølgen du har tenkt og bruke/ta de på deg.

jeg sykler også det jeg kan og tar løpingen som den kommer

Re: Par nybegynner spm [Re: elviz] #2414626 14/06/2017 09:37
M
mshoydal Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sokker går fint, kan være greit med et ekstra håndkle til å tørke føttene litt ekstra da man kan ha litt sand og sånn etter løping fra vannet. Litt babypowder i sokkene/skoene kan være greit.

Drafting, sjelden noe stort problem, men alltid noen som prøver seg - don't be that guy ICON_WINK

Bodyglide +1

Rigging: Prøv litt hjemme, trenger ikke våtdrakt, men sjekk hvilken rekkefølge du tar på deg utstyr. Jeg bruker ofte belte til startnr, så legger dette oppi hjelmen helt foran. Det er fordi det og hjelm er det viktigste da man ikke kommer ut av T1 uten det på. Ha med en plastkasse til å slenge våtdrakten i, og evt oppbevare utstyr som ekstra klær, pumpe og slanger så det ikke roter til området. Brett ut et håndkle og legg ut det du skal ha til syklingen.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Par nybegynner spm [Re: elviz] #2414834 14/06/2017 21:14
E
elviz Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
E
Takk for gode svar

Moderator  support, Valentino