Moab - erfaringer og tips?
|
Moab - erfaringer og tips?
12/06/2017 13:56
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Prøver å få til 2-3 dager i Moab i juli, som del av en ferie i Trumpland. Noen som har erfaringer å dele, tips til reise, overnatting, leie av sykkel, hvilke stier man bør få med seg etc?
|
|
|
Re: Moab - erfaringer og tips?
[Re: Pennypacker]
12/06/2017 17:55
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Få med dere Slick rock, som alle må. Prøv å få shuttle til å sykle The Whole Enchilada, som er Verdens beste sykkeltur™. Har hørt at Captain Ahab er ganske bra også, menden var ikke bygd da jeg var der i 2011.
Det kommer til å være dritvarmt i juli, så det er litt lavsesong. Vår tur i begynnelsen av august var supervarm bede i Moab, og The Whole Enchilada var 10°C på toppen og nærmere 40°C i bunn i.l.a. 4,5 mil. Husk drikke! Det er veldig steinete, så mer luft enn vanlig er lurt. Svabergene der er ikke typisk norske, så det er tonnevis med grep likevel. Vi hadde 3 punkteringer på to pers på The Whole Enchilada...
Poison Spider har Yeti for utleie, og kan fikse shuttle. Ellers er det flere sykkelbutikker med utleie og shuttle. Det virker som om de samarbeider i lavsesong for å få fylt opp shuttlebilene til La Sal (toppen av the whole enchilada). Det er sykt mye høydemeter på TWE, der man kanskje blir shuttlet til 3000 meter, har 400hm klatring før det bærer nedover, og stort sett bare det.
|
|
|
13/06/2017 06:55
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Vi skal ha 3 dager i Moab i slutten av juni ( er på rundt tur i USA med sykkel).
planen vår er: Dag 1: The Whole Enchilada Dag 2: Captain Ahab/Hymasa og Mag 7 Dag 3: Slickrock.
Som baron sier er det styggvarmt nede i Moab. Vi satser på svært tidlige starter, samt å ikke sykle midt på dagen (dag 2) Når i juli skal dere dit? ryktet sier at det fortatt er en del snø og at det kan være vanskelig å komme helt til topp av The whole enchilada.
|
|
|
13/06/2017 07:10
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvordan reiser dere til Moab enklest?
|
|
|
[Re: erling]
13/06/2017 07:37
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Hvordan reiser dere til Moab enklest? kommer ann på om du spør meg eller trådstarter. Vi kjører bil fra LA. Sikkert ikke det letteste hvis man skal direkte til Moab, men vi skal på en liten rundtur. (LA. - Sedona (AZ)- Moab (UT) - Crested Butte (CO) - Grand Junction (CO) - St. George (UT) - Carson City (NV) )
|
|
|
13/06/2017 08:59
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Salt lake City eller Denver med fly og bil derfra?
|
|
|
[Re: erling]
13/06/2017 12:04
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvordan reiser dere til Moab enklest? Jeg tenker fly til Salt Lake, leiebil derfra. Så kjøre til Denver og fly videre etterpå. Dette for å se litt mer enn samme vei t/r.
|
|
|
[Re: hanedalen]
13/06/2017 12:06
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Vi skal ha 3 dager i Moab i slutten av juni ( er på rundt tur i USA med sykkel).
planen vår er: Dag 1: The Whole Enchilada Dag 2: Captain Ahab/Hymasa og Mag 7 Dag 3: Slickrock.
Som baron sier er det styggvarmt nede i Moab. Vi satser på svært tidlige starter, samt å ikke sykle midt på dagen (dag 2) Når i juli skal dere dit? ryktet sier at det fortatt er en del snø og at det kan være vanskelig å komme helt til topp av The whole enchilada. Har ikke spikra datoer enda, men det blir nok i perioden 6-10 juli.
|
|
|
13/06/2017 13:17
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Et alternativ til varmen i Moab er jo Park City, som ligger under en time fra Salt Lake City. Norsk sommertemperatur på 2-3000 moh. Drøssevis av flotte stier, men du må påregne en del klatring, eventuelt starte dagen med en heistur. Hyggelig småby med gratis kollektivtransport (inkl sykler).
|
|
|
[Re: Tgabriel]
14/06/2017 07:41
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Et alternativ til varmen i Moab er jo Park City, som ligger under en time fra Salt Lake City. Norsk sommertemperatur på 2-3000 moh. Drøssevis av flotte stier, men du må påregne en del klatring, eventuelt starte dagen med en heistur. Hyggelig småby med gratis kollektivtransport (inkl sykler). Anbefales også, men Moab er Moab. 
|
|
|
[Re: baronKanon]
14/06/2017 08:17
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Et alternativ til varmen i Moab er jo Park City, som ligger under en time fra Salt Lake City. Norsk sommertemperatur på 2-3000 moh. Drøssevis av flotte stier, men du må påregne en del klatring, eventuelt starte dagen med en heistur. Hyggelig småby med gratis kollektivtransport (inkl sykler). Anbefales også, men Moab er Moab. Bra tips om Park City. Men noe av poenget er å oppleve og å sykle noe HELT annet enn røtter, stein og gjørme som vi er så vant til fra Oslomarka... Og Moab er vel Moab, som baronKanon sier...
|
|
|
14/06/2017 20:22
|
jkaod
Fersking
|
Fersking
Jeg bor i Las Vegas og har syklet mange ganger i Moab. Som sagt, er det mange andre steder som har flotte stier og er ikke så varme, men de er ikke Moab. Moab er Mecca for terrengsykkel sjelen. Som andre har sagt, vil det være varmt og veldig lite skygge. Start din tur ved soloppgang og ta mye vann med deg. Jeg sykler hele sommeren her i Las Vegas, og så lenge jeg har rikelig med vann, er det greit. Jeg syklet i går kveld og det var 37 grader, og det var fint. Moab i juli blir litt varmere enn det om midaggen. Jeg har syklet på 45 grader og ja det er varmt, men fortsatt OK så lenge jeg hadde nok vann. The Whole Enchilada, Mag 7 og Slickrock er de beste valgene. Planlegg å slappe av om ettermiddagen. Kanskje prøve å få en flåttur på elva på ettermiddagen. Du vil ha en fantastisk tid. Beklager min dårlige norske. Jeg bodde i Norge i et par år, men det har vært nesten 40 år siden.
|
|
|
16/06/2017 18:40
|
Espen W
Diamonds are forever
|
Diamonds are forever
Bra tips om Park City. Men noe av poenget er å oppleve og å sykle noe HELT annet enn røtter, stein og gjørme som vi er så vant til fra Oslomarka... Og Moab er vel Moab, som baronKanon sier... Jepp og jepp, du skal til Moab. Ang. Park City så er det noe helt annet enn Oslomarka. Jeg syntes at Nordmarka var gromt fra 1986 sesongen (på DBS Offroad) til 1993 (Fisher CR7). Så bortskjemt i 8 sesonger fra 1993 til ca 2001 og Nordmarka plutselig ikke så stas etter det (unntatt er selvsagt forhold med barfrost for å ikke snakke om vinterstier). Husker at Sykkelmagasinet (het vel Offroad den gangen) var på besøk i Park City i 1999 eller så og var helt himmelfallen over stiene der. Her er en litt fuzzy bilde av sample bilder av undertegnede under diverse NORBA ritt i Park City. Smoothe, men samtidig ofte utfordrende stier. 
Redigert av Espen W; 16/06/2017 18:41.
|
|
|
17/06/2017 09:10
|
Tgabriel
Besatt
|
Besatt
Enig, Espen. Skjønte ikke helt sammenlikningen med Nordmarka. Jeg snakket om temperaturen, som er betydelig mer behagelig i PC enn i Moab.
|
|
|
[Re: Tgabriel]
18/06/2017 08:04
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Enig, Espen. Skjønte ikke helt sammenlikningen med Nordmarka. Jeg snakket om temperaturen, som er betydelig mer behagelig i PC enn i Moab. Det jeg prøvde å si, på en klønete måte, var at vi vil gjerne oppleve noe som er veldig annerledes enn vi er vant til. PC er sikkert noe HELT annet, men jeg tipper Moab er noe HEEELT annet  Nå er ruta lagt innom, så det er bare å glede seg. Forøvrig ikke et vondt ord om eldoradoet Oslomarka som er rett utenfor døra; jeg digger den og var ute i 6 timer på blåsti seinest i går 
|
|
|
[Re: jkaod]
18/06/2017 08:07
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Jeg bor i Las Vegas og har syklet mange ganger i Moab. Som sagt, er det mange andre steder som har flotte stier og er ikke så varme, men de er ikke Moab. Moab er Mecca for terrengsykkel sjelen. Som andre har sagt, vil det være varmt og veldig lite skygge. Start din tur ved soloppgang og ta mye vann med deg. Jeg sykler hele sommeren her i Las Vegas, og så lenge jeg har rikelig med vann, er det greit. Jeg syklet i går kveld og det var 37 grader, og det var fint. Moab i juli blir litt varmere enn det om midaggen. Jeg har syklet på 45 grader og ja det er varmt, men fortsatt OK så lenge jeg hadde nok vann. The Whole Enchilada, Mag 7 og Slickrock er de beste valgene. Planlegg å slappe av om ettermiddagen. Kanskje prøve å få en flåttur på elva på ettermiddagen. Du vil ha en fantastisk tid. Beklager min dårlige norske. Jeg bodde i Norge i et par år, men det har vært nesten 40 år siden. Din norsk er minst like god som gjennomsnittet av alle innlegg her på forumet! Det er imponerende etter 40 år. Og takk for tips 
|
|
|
18/06/2017 11:43
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Hvilket dekkoppsett anbefales for Moab? Har tenkt Hans dampf trailstar fremme og ardent exo 2,4 bak, men har et sett dhf 2 i 2,35. Vurdere å sett et av de som bakdekk. Hva anbefales av dere som har vært der?
|
|
|
[Re: hanedalen]
18/06/2017 13:44
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvilket dekkoppsett anbefales for Moab? Har tenkt Hans dampf trailstar fremme og ardent exo 2,4 bak, men har et sett dhf 2 i 2,35. Vurdere å sett et av de som bakdekk. Hva anbefales av dere som har vært der? De lokale setter opp leiesykler med hard gummi og mye luft fordi svabergene er grove og sliter på dekkene samtidig som de har godt grep, og er en del partier som er steinete, så man punkterer lett.
|
|
|
23/07/2017 21:04
|
Pennypacker
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Da er 3 sykkeldager i Moab unnagjort, så jeg får vel dele mine egne erfaringer også. Alt i alt var det veldig bra - og veldig varmt, opp mot 45 grader på ettermiddagen. Vi løste det ved å være klare på sykkelen ved soloppgang kl 6, og da gikk det an å holde på fram til klokka 10 eller 11. Vi syklet også et par timer på kvelden før det ble mørkt, etter at den verste heten hadde gitt seg.
Vi hadde leiebil og kjørte ut til de stiområdene vi fikk anbefalt. Moab Brands, Klonzo, øvre del av Magnificent 7, samt Slick Rock ble behørig utforsket. Masse bra flyt og fantastisk flotte omgivelser. Slick Rock var veldig spesiell, teknisk egentlig ganske enkel, men fysisk krevende når målet var å sykle hele uten fotisett. Vi holdt oss unna klassiske langturer som The Whole Enchilada både på grunn av tiden det tar og heten vi ville bli utsatt for. Jeg hadde med datter, som er god, men ikke veldig rask, og jeg ville ikke riskikere å bli stuck i ørkenen med en utmattet jente...
Sykler leide vi hos Poison Spider av en ufyselig fyr som heldigvis ble avløst av to superhyggelige typer som ga masse informasjon og råd og tips.
Vi dekket bare en liten del av stinettverket, men det vi fikk med oss var meget bra. Det er sikkert mange andre steder rundt omkring i verden med tilsvarende bra stier, men det var i høyeste grad verdt avstikkeren. Hiv inn ørkenlandskapet og auraen i tillegg, så skjønner jeg godt at det er et mekka. Men helt sikket mer anvendelig på høsten når det ikke er så sjukt varmt.
|
|
|
23/07/2017 23:26
|
per1001
Medlem
|
Medlem
Var der i slutten av mars - behagelige temperaturer hele dagen. Ulempen på denne tiden av året er at hele Enchiladaen ikke er åpen på grunn av snø. Fikk allikevel en fabelaktig tur ned Porcupine Rim fra UPS (Upper Porcupine Singletrack) etter transport opp med Coyote Shuttle. Captain Ahab var også kjempebra - bør med på enhver liste. Slickrock var spesiell, men ikke egentlig den raffeste turen. Leide en Transition Patrol (den kom slangeløs og med relativt høyt luftttykk fra butikken - over 30psi? ref tidligere kommentarer) hos Chile Pepper Bike Shop, en utleier som absolutt kan anbefales. Hadde også en dag i Fruita ca en times kjøring unna - det er et must når man først er i nærheten, samtidig som overnatting er langt rimeligere der. Om man har tid til andre former for atspredelse (sightseeing med bil), så er Arches nasjonalpark i Moab sterkt å anbefale. Kjørte for øvrig (Mustang GT 5.0 - ja, den tar sykkelstativ bakpå) fra Salt Lake City - en helt overkommelig tur. Vurderte også mulighetene for å kjøre fra Denver, men det virket som om veien til Fruita/Moab var vinterstengt i mars(?). Neste gang vil jeg nok sjekke mulighetene for å fly til Grand Junction, som er nabobygda til Fruita.
Redigert av per1001; 23/07/2017 23:32.
|
|
|
24/07/2017 07:02
|
hanedalen
Maker of dreams
|
Maker of dreams
Da er 3 sykkeldager i Moab unnagjort, så jeg får vel dele mine egne erfaringer også. Alt i alt var det veldig bra - og veldig varmt, opp mot 45 grader på ettermiddagen. Vi løste det ved å være klare på sykkelen ved soloppgang kl 6, og da gikk det an å holde på fram til klokka 10 eller 11. Vi syklet også et par timer på kvelden før det ble mørkt, etter at den verste heten hadde gitt seg.
Vi hadde leiebil og kjørte ut til de stiområdene vi fikk anbefalt. Moab Brands, Klonzo, øvre del av Magnificent 7, samt Slick Rock ble behørig utforsket. Masse bra flyt og fantastisk flotte omgivelser. Slick Rock var veldig spesiell, teknisk egentlig ganske enkel, men fysisk krevende når målet var å sykle hele uten fotisett. Vi holdt oss unna klassiske langturer som The Whole Enchilada både på grunn av tiden det tar og heten vi ville bli utsatt for. Jeg hadde med datter, som er god, men ikke veldig rask, og jeg ville ikke riskikere å bli stuck i ørkenen med en utmattet jente...
Sykler leide vi hos Poison Spider av en ufyselig fyr som heldigvis ble avløst av to superhyggelige typer som ga masse informasjon og råd og tips.
Vi dekket bare en liten del av stinettverket, men det vi fikk med oss var meget bra. Det er sikkert mange andre steder rundt omkring i verden med tilsvarende bra stier, men det var i høyeste grad verdt avstikkeren. Hiv inn ørkenlandskapet og auraen i tillegg, så skjønner jeg godt at det er et mekka. Men helt sikket mer anvendelig på høsten når det ikke er så sjukt varmt. Vi har der for 4 uker siden. Var svært varmt da også. Stop opp kl 04:45 og var på sykkelen litt før kl 6. Syklet Mag 7, slickrock (skulle sykle captaib ahab, men det brant på trail head ) og the whole enchilada. Vår mening har at første halvdel av enchilada er kanon, mens porcubine rim kanskje er verdens mest oppskrytte sti. Hadde 13 dager med sykling Div steder i USA. Porcubine var uten tvil den dårligste. Var forøvrig også inne fruita og grand junction. Western rim trail og the ribbon anbefales på det sterkeste
|
|
|
|
|