Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 3 av 3 1 2 3

Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer?

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: pbk] #2414894 15/06/2017 08:34
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pbk
Så hvorfor satser man ikke på å bygge ut Trondheim og Stavanger (f.eks.) til "ordentlige" storbyer som kan konkurrere med Oslo i stedet for å stappe alle inn i en by som på mange måter er stor nok fra før (sosiale utfordringer, sprengt kollektivtilbud osv.)?

*fordi de som styrer dette sitter i OSlo og ikke har spesielt lyst til å flytte makt ut fra oslo?

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: pbk] #2414899 15/06/2017 08:47
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Sitat: pbk
Så hvorfor satser man ikke på å bygge ut Trondheim og Stavanger (f.eks.) til "ordentlige" storbyer som kan konkurrere med Oslo i stedet for å stappe alle inn i en by som på mange måter er stor nok fra før (sosiale utfordringer, sprengt kollektivtilbud osv.)?

Fordi denne typen utbygging ikke så lett lar seg vedta av ett forvaltningsnivå.

Private firmaer og organisasjoner kan stimuleres til å etablere seg ett sted av stat og/eller kommune, men her er det mange andre faktorer som spiller inn. Og de øvrige byene vil kunne protestere om altfor mye statlige midler og reguleringer stimulerer til etablering i Bergen og Trondheim, og ikke Stavanger, Kristiansand, osv.
Store deler av sentralforvaltningen må ligge i Oslo pga nærhet til Stortinget.

De øvrige delene som kan være aktuelle for utflytting, er det politisk ønske om å spre utover landet, i stedet for å flytte til kun by nr 2 og 3. Derfor har vi i dag f.eks. Difi i Leikanger, DiBK i Gjøvik, konkurransetilsynet i Bergen, Post- og teletilsynet i Lillesand, deler av riksrevisjonen i Trondheim, direktoratet for økonomistyring i Stavanger, osv, osv.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: oyvin] #2414905 15/06/2017 09:25
Espen Offline
More than words
More than words
Sitat: oyvin
Sitat: GeirK
Sitat: anonymous22

Selv har jeg bodd flere år i Trondheim, dog en stund siden, og da vil jeg faktisk helt klart si at tilbudet i byen på viktige områder for meg var for dårlig sammenliknet med Oslo.

Hva tenker du på da?

...oppholdsvær?

Oppholdsvær og bart!

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: Espen] #2415012 15/06/2017 17:29
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Sitat: Espen
Sitat: oyvin
Sitat: GeirK

Selv har jeg bodd flere år i Trondheim, dog en stund siden, og da vil jeg faktisk helt klart si at tilbudet i byen på viktige områder for meg var for dårlig sammenliknet med Oslo.

Hva tenker du på da?

...oppholdsvær?

Oppholdsvær og bart!

Hvis bart er noe Trondheim mangler sammenlignet med Oslo så er kanskje hipsterbølgen i hovedstaden gått for langt.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2415025 15/06/2017 19:03
Espen Offline
More than words
More than words
I Tronheim er det bare bart.

I Oslo har histerne hipsterbart.

Det er som Mars og Venus det.

*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***

post@espenwettre.no
Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2417535 26/06/2017 23:12
R
rskjetlein Offline
Entusiast
Entusiast
R
Trondheim har tillegg til bart, elendig vær. Tror faktisk Bergen kommer bedre ut av det sånn statistisk sett?

Er man født og oppvokst i Trøndelag synes man kanskje det ikke er så mye stress, men for en utskremt østlending så er det ikke akkurat lett ICON_SMILE

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: rskjetlein] #2417555 27/06/2017 07:08
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Sitat: rskjetlein
Trondheim har tillegg til bart, elendig vær. Tror faktisk Bergen kommer bedre ut av det sånn statistisk sett?

Hva er definisjon på "elendig vær"? Både temperatur, vind og soldager bidrar til opplevelsen.

Ihvertfall ingen tvil om at det regner mer i Bergen enn Trondheim. Årlig nedbør:
Trondheim: 892 mm
Bergen: 2250 mm
Oslo: 763 mm

Men riktignok historisk varmere i Bergen enn Trondheim, snitttemperatur i juli måned:
Trondheim: 13,7
Bergen: 14,3
Oslo: 16,4

Basert på klimadata fra 1961-90, altså før klimaeffekten slo inn.
https://no.wikipedia.org/wiki/Norges_klima

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2417561 27/06/2017 07:20
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Litt statistikk hjelper alltid. Jeg tror nok Trondheim kommer bedre ut enn Bergen, selv om forskjellen ikke er så veldig stor.

Antall soltimer:
Trondheim: 1346
Bergen: 1184

Kilde: https://metlex.met.no/wiki/Soltid

Når det gjelder antall dager med mer enn 20 grader, så er det ikke store forskjellen ifølge en litt gammel kilde. Noen år fleste i Bergen, mens andre litt mer i Trondheim.

http://www.yr.no/artikkel/slik-har-sommeren-vaert-i-ar-1.771832

Div. sportsremedier ...
Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2417592 27/06/2017 08:48
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Bra oppslag i Aftenposten.
Det hjelper bra for å vinne fram med deres sak når saken kommer til behandling i kommunen.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: universalis] #2417600 27/06/2017 09:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: universalis
Litt statistikk hjelper alltid. Jeg tror nok Trondheim kommer bedre ut enn Bergen, selv om forskjellen ikke er så veldig stor.

Antall soltimer:

Jeg bodde 3,5 år i Trondheim en gang i tida. Det regnet vel litt hver eneste dag ICON_WINK (Jeg var der kun én sommer, formildende omstendighet på egen statistikk.). Statistikk på antall soltimer og nedbørsmengde viser jo hvordan det er i Bergen vs. Trondheim. Det regner titt og ofte begge steder, men i Trondheim er det bl.a. mye småskurer og duskregn, mens i Bergen er det mest skybrudd.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: anonym22] #2417603 27/06/2017 09:09
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Pøh, går fikk jeg en sykkeltur med kun et par dråper. Så noe fint vær har vi nok..
Men jeg angrer litt på at jeg ikke kjøpte en sykkel som var vanntett..:-(

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2417760 27/06/2017 19:59
S
stålkjerne Offline
Fersking
Fersking
S
Hei
Det å bare si nei og fortelle hvor galt det blir for meg, tror jeg ikke fungerer. Jeg ville sett på muligheten til å lage et alternativ forslag til plan/ forenklet plan. Et forslag er at dere huseiere går sammen og engasjerer et konsulentfirma til å lage denne planen. Da kan dere vise hvordan en kan bruke området bedre inkl den unyttet tomten som ikke er tatt med i forslag til plan. Dere kan komme med en plan som gir de samme fordelene som dagens forslag til plan, men uten at en må rive hus.
Det å lage slik plan kan koste noen kroner.

Dessuten bør dere engasjere et advokatfirma som har dette som fagfelt.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2417775 27/06/2017 21:00
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tjah. K-valget i Oslo 2019 tror jeg kan bli ganske så jevnt. Klarer man mobilisere mye nok misnøye kan man få de utroligste ting til å skje. Men det må være flere enn de som er direkte berørt av akkurat denne saken.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: rskjetlein] #2418161 29/06/2017 08:25
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: rskjetlein

Er man født og oppvokst i Trøndelag synes man kanskje det ikke er så mye stress, men for en utskremt østlending så er det ikke akkurat lett ICON_SMILE

Jeg er østlending og har bodd her siden 1988 minus en periode i California fra 1998-2003. Begge "ankomstene" krevde noen år med tilvenning, men nå, som jeg har 14 år på baken etter siste ankomst, kunne jeg ikke tenke meg å bo noe annet sted.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: anonym22] #2418164 29/06/2017 08:35
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: universalis

Antall soltimer:

Jeg bodde 3,5 år i Trondheim en gang i tida. Det regnet vel litt hver eneste dag ICON_WINK (Jeg var der kun én sommer, formildende omstendighet på egen statistikk.). Statistikk på antall soltimer og nedbørsmengde viser jo hvordan det er i Bergen vs. Trondheim. Det regner titt og ofte begge steder, men i Trondheim er det bl.a. mye småskurer og duskregn, mens i Bergen er det mest skybrudd.

GeirK kaller fenomenet i Trondheim for "oppholdsregn", veldig korrekt beskrivelse egentlig :-)

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2418576 30/06/2017 19:46
G
gabbar Offline
Entusiast
Entusiast
G
Aftenposten har skrevet om det. Må ha abo for å lese, noe ikke jeg har:
https://www.aftenposten.no/osloby/Utbygg...rt-623646b.html

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2418931 03/07/2017 10:12
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Akersposten har også skrevet utrolig mye om denne saken, og faktisk veien vår spesielt den siste tiden.

Hva er gjort:
- aksjonsgruppe er på plass og er godt organisert
- alle medlemmene i bystyret og byrådet er kontaktet og har til dels også svart
- folkemøte med 110 personers oppmøte gjennomført. Her møtte også ca 10 politikere, fra Stortinget, byrådet, bystyret og lokalpolitikere.
- Byrådsleder og byråd for byutvikling har gått ut og sagt at ekspropriasjon er "helt usannsynlig" i veien jeg bor. Men ikke for de to andre områdene hvor ekspropriasjon kan bli en realitet.

Det som slår meg, er mangelen på respekt for normal saksgang fra byrådens side.
For det første kom dette helt ut av det blå på alle i hele Tingstuveien. Og alle i Harbitzalleen og Astrids vei/Askekroken.
I henhold til plan- og bygningsloven skal man ved oppstart av planarbeider ha informasjon og bli orientert dersom man er direkte berørt grunneier. Dette er ikke fulgt.

Byråden for byutvikling klaget i bystyrets spørretime 21.juni på at forrige bystyret solgte unna så mye kommunalt areal at man per i dag knapt har noe igjen til å bygge kommunal og sosial infrastruktur på (skole, flerbrukshall, parker o.l.). Likevel foreslår reguleringsplanen for Skøyen å selge kommunale arealer man kunne brukt til kommunale og sosiale formål, til utbyggere for å bygge leiligheter.

Saken hos pbe.no er svært mangelfullt journalført hva gjelder henvendelser fra beboere og velforeninger.

3 hus er rett før reguleringsplanen kom ut solgt til utbyggere og godkjennelse for riving er allerede gitt, til tross for at to av husene har søknader inne om å komme på gul liste.

Bymiljøetaten har anskaffelse ute på Doffin for kjøpt av ro- og padlearena i Bestumkilen, et område som er sterkt berørt av reguleringsforslaget. BYM og PBE virker å ikke være samkjørte og man risikerer å inngå kontrakt om denne arenaen for så å ikke få bygget den pga reguleringsplanen.

Fortsatt er alt bare et forslag, men dersom man ikke protesterer, så vedtas forslaget. Vi protesterer derfor kraftig.

Jeg finner det meget skuffende at byråden og byrådslederen sammen sier at ekspropriasjon er usannsynlig i Tingstuveien, men likevel velger å kjøre gjennom høringsperioden uten å fjerne ekspropriasjonstrusselen fra reguleringsforslaget. For meg er dette bare et tegn på at usannsynlig ikke er det samme som umulig.

Re: Offentlig ekspropriasjon - tanker og erfaringer? [Re: HNK] #2419993 08/07/2017 13:55
HNK Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Opprinnelig var forslaget :
1. Rive 20 boliger for park, skole, flerbrukshall, vei og barnehager
2. Åpne nabolaget for byggehøyde på 5 etasjer
3. Ta nabolaget ut av småhusplanen

Det som imidlertid skjedde onsdag, var at Plan- og Bygningsetaten sendte brev til alle i nabolaget og informerte om at hele området er tatt helt ut planområdet for områdereguleringen til Skøyen ICON_SMILE Og det før høringsfristen løper ut, noe som egentlig aldri skjer. Man endrer ofte reguleringsforslag litt underveis, men aldri ved å fjerne hele nabolag/områder.

Vi er naturligvis meget fornøyde med dette. Men jeg stiller likevel store spørsmålstegn ved hva byrådet og PBE egentlig driver med. Både byrådsleder og byutviklingsbyråden sier at dette er noe PBE har kokt sammen på egenhånd, og at politikerne ikke var informert om innhold og omfang. Dette finner jeg både urovekkende samt vanskelig å tro helt på. Kildene våre i PBE sier selv at det er vanlig med ukentlige etatsledermøter med byrådene, og at det er totalt usannsynlig at byråden ikke visste om innholdet og omfanget i planforslaget. Signalene fra flere hold er at det kommer til å bli et kraftig politisk etterspill her. Det gjenstår å se.

Jeg har selv stukket hodet frem i saken om reguleringsforslaget for Skøyen og kampen mot kommunen. Dette har bydd på den ene dritt-meldingen etter den andre på Facebook. Dette går på alt fra at vi på vestkanten i Oslo jo er så rike at vi bare kan kjøpe et nytt hus i Holmenkollåsen og gi bort det vi bor i i dag gratis til kommunen, til direkte ufine personangrep på meg og kona, samt vårt ufødte barn. Mennesket på godt og vondt der altså.
Verst har det imidlertid gått utover familien som hadde visning dagen før reguleringsforslaget ble offentliggjort. De slet naturlig nok plutselig med å selge og fikk til slutt solgt ved å gå betydelig ned i pris, for så å få beskjed 6 dager senere om at huset ikke lenger er foreslått revet til kommunale forhold. Utrolig surt, men de hadde allerede kjøpt nytt hus og var nok livredde for å brenne inne med uselgbart hus

Redigert av HNK; 08/07/2017 13:56.

Side 3 av 3 1 2 3

Moderator  support