Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dekk som ruller lett men også takler våte røtter?

Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? #2413869 11/06/2017 18:53
E
eOpseth Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
E
Jeg veksler stadig mellom Conti Race King, som jeg syntes er håpløse på våte røtter, mens Rocket Ron med litt lavt trykk absolutt ikke er så galt.

Siden jeg ofte sykler transport på asfalt til stier, så sikter jeg litt mot komboen - men finner jeg noe som ruller bedre enn RoRo, men fremdeles er bra på sti, også under våte forhold a la hva vi opplever på østlandet om dagen?

Dessuten - hvor lavt trykk er det forsvarlig å kjøre på RoRo (jeg er ~72 kg)? Snakker først og fremst og bra teknisk sti, og ikke voldsomme nedfarter.

It is by riding a bicycle that you learn the contours of a country best, since you have to sweat up the hills and can coast down them – Ernest Hemingway
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413872 11/06/2017 19:15
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har akkurat testet Vittoria. Barzo er glimrende all-round, og triller bra. Funker veldig bra på sti. Er du mer på rundbanekjøret, anbefaler jeg Gato også.
Etter min erfaring med Schwalbe, er Vittoria mye hyggeligere å ha med å gjøre - spesielt på vått. Slipper å sprette mellom røttene. Velger du TNT-utgaven, får du solide sidevegger også, uten veldig mye tillegg i vekt.

Redigert av knutspeed; 11/06/2017 19:16.
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413873 11/06/2017 19:16
olechr Offline
More than words
More than words
Race king er vel de dårligste dekkene du finner, som du har lagt merke til selv.

Nå henger trilling mye sammen med gummien. Den nye schwalbe gummien skal sitte bedre på vått. Maxxis og specialized sitter også bedre enn race king på vått.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: olechr] #2413876 11/06/2017 19:20
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: olechr
Den nye schwalbe gummien skal sitte bedre på vått. .

Men de skal trille like bra?

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413893 11/06/2017 20:17
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Synes ikke mine Maxxisdekk har vært bedre på våte røtter, også spretter de mer.

Addix kan selvsagt være verdt et forsøk, bedre trill òg bedre grep.

Sykla rundbaneritt i går med RoRo foran og bak. Var nok litt dristig med lavt trykk i framdekket, 17psi, i tillegg fikk jeg gjennomslag på et par røtter og mistenker at jeg mista litt luft i tillegg, var veldig mykt når jeg kom i mål. Men kom meg altså helt fint gjennom de siste 20km. Jeg er et par kilo lettere enn deg. Men det er forskjell fra måler til måler, så hvor høyt trykk jeg ville hatt med din måler er ikke godt å si.

Jeg sliter litt med å finne en kombo som jeg synes triller og samtidig sitter bedre enn RoRo. Har tilgode å prøve Barzo, men jeg har trua på de.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Kriss] #2413896 11/06/2017 20:23
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: Kriss

Vet ikke, men tviler. Har en lei tendens til å henge sammen hvor godt det triller og hvor godt det sitter. Skal man ha noe som sitter godt på vått er det mykere gummiblandinger som gjelder.

Ambassadør for Scott.
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413897 11/06/2017 20:29
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
RoRo kommer i Speed og Speedgrip. Førstnevnte triller 10% bedre, demper 5% bedre og har visstnok 15% bedre grep.
Sistnevnte har 35% bedre grep, 15% bedre demping og 6% mer rullemotstand.

Men akkurat hva man har bedre grep på er ikke godt å si, spørs om det er på våte røtter ICON_WINK

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: olechr] #2413898 11/06/2017 20:31
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Vet ikke, men tviler. Har en lei tendens til å henge sammen hvor godt det triller og hvor godt det sitter. Skal man ha noe som sitter godt på vått er det mykere gummiblandinger som gjelder.

Ja, det jeg mener.. Men har forsåvidt nok gamle så blir neppe krise.. ICON_WINK

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413907 11/06/2017 22:16
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor kommer FT gripton inn her da? Ruller kanskje dårligere enn før? For festet er overraskende bra.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: sveinaa] #2413927 12/06/2017 06:21
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: sveinaa
Hvor kommer FT gripton inn her da? Ruller kanskje dårligere enn før? For festet er overraskende bra.

Det skal visstnok trille bedre, noe jeg er skeptisk til. Digger dekket, og festet er jo mye bedre enn de gamle. Men følelsen er at det faktisk triller litt dårligere. Fortsatt ikke så mye data på nett å forholde seg til, litt sånn black magic når det gjelder Gripton. Den eneste lille showstopperen for FT for meg, er gjørme. Der er Barzo bedre. Har forøvrig merket at jeg blir fratrillet av kompis på Barzo når jeg kjører FT. Vekt er ganske lik mellom oss, han er 10cm høyere, så det burde være min fordel.

Enda en ting som er vanskelig å kvantifisere når det gjelder grep, er jo type sti og andre faktorer. Noen ganger begynner jeg å lure...F.eks virker fjell og røtter mye glattere her i Østfold når det regner, enn i Kongsberg. Kan være noe med pollen, mosetype eller hva vet jeg.

Tempo og teknikk er også en seriøs faktor. Jo mer sliten jeg er, dess glattere blir det ICON_SMILE

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413954 12/06/2017 07:49
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
For ikke å snakke om dekktrykk da, jeg ble fratrillet så til de grader av en på nobby nic når jeg hadde RoRo. Men jeg kjørte stitrykk i dekkene, han hadde mye trykk for asfaltpendling.

En annen faktor er jo dempinga i dekket. Demper dekket bra, vil det jo føles som det går tregere. Blir vel noe det samme som er rapportert på landeveien, brede dekk med 6 bar triller tilnærmet like bra som 8-9 bar, men det oppleves tregere fordi alle ujevnheter blir dempet.

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2413964 12/06/2017 08:13
PerM Offline
Entusiast
Entusiast
Maxxis Ikon (2.2) er en grei allrounder. Ørlite treg på asfalt, men trygt og bra grep for normal stisykling. Bra på våte røtter og steiner. Test litt forskjellig dekktrykk for å finne det som funker best. Ellers er jeg imponert over nye Spec Renegade (Gripton). Kjørt med som bakdekk noen turer nå - og det triller svært bra samtidig som det har bra grep.

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: PerM] #2413974 12/06/2017 08:33
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Jeg hater Ikon. Det sitter greit noen ganger, men plutselig slipper det og så ligger man og kaver i lyngen. Har aldri hatt sansen for dekk fra Maxxis før jeg fikk Forekaster i vår. De sitter imponerende bra!

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: PerM] #2413976 12/06/2017 08:38
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: PerM
Maxxis Ikon (2.2) er en grei allrounder. Ørlite treg på asfalt, men trygt og bra grep for normal stisykling. Bra på våte røtter og steiner. Test litt forskjellig dekktrykk for å finne det som funker best.

Smaken er som baken ICON_SMILE Jeg er vant til å kjøre Specialized-dekk, og for meg virker Maxxis veldig stive. Litt gummistøvel-feeling.
Selv grid-utgaven av Specialized, og Vittoria TNT kjennes som om de former seg bedre til terrenget, spesielt røtter, og kan kjøres med høyere trykk uten å bli helt pingpong.
Har prøvd å bli venn med Ardent, Ardent Race, Ikon og Forekaster, men de funker ikke for meg (inntil videre...). Forekaster skal på igjen til høsten, da de hadde knallbra traksjon.

Garantert en vane & smakssak, da jeg vet at Maxxis funker ekstremt bra for veldig mange. Tror også at UB i fjor påvirket noe i hjernebarken, da AR/Ikon var håpløst til akkurat det. UB 2016 can not be unseen ICON_LAUGH

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: knutspeed] #2413996 12/06/2017 10:11
Trond Vidar Offline
I want to ride my bicycle
Sitat: knutspeed
...Men følelsen er at det (Fast Trak) faktisk triller litt dårligere. Fortsatt ikke så mye data på nett å forholde seg til, litt sånn black magic når det gjelder Gripton.

Enda en ting som er vanskelig å kvantifisere når det gjelder grep, er jo type sti og andre faktorer. Noen ganger begynner jeg å lure...F.eks virker fjell og røtter mye glattere her i Østfold når det regner, enn i Kongsberg. Kan være noe med pollen, mosetype eller hva vet jeg.

Jeg syntes også at de virket litt tregere, men det er kanskje bare opplevd. Jeg tror ikke Specialized hadde lagd et tregere FT, det er ganske hyppig brukt i WC-sirkuset.

pt2: Kom til Bærum, gjerne fra Muren, via Brunkollen og nordover når det regner. Jeeezus der er det glatt. Det er definitivt noe mose/pollen-greier som er anderledes avhengig av floraen.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Trond Vidar] #2414010 12/06/2017 10:54
Langbein Rise Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: Trond Vidar
...
...
pt2: Kom til Bærum, gjerne fra Muren, via Brunkollen og nordover når det regner. Jeeezus der er det glatt. Det er definitivt noe mose/pollen-greier som er anderledes avhengig av floraen.

Det er mye som påvirker festet, stein, røtter, alger, pollen, blader, mose, barnåler, jord mm. En viktig faktor er også slitasje på stien. Jeg opplever at mye brukte stier har bedre feste når det er skikkelig vått våre enn nesten ubrukte stier.

Langbein Rise
- lykken er en sykkelbar sti i sola
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Langbein Rise] #2414016 12/06/2017 11:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Langbein Rise
En viktig faktor er også slitasje på stien. Jeg opplever at mye brukte stier har bedre feste når det er skikkelig vått våre enn nesten ubrukte stier.

Good point. Jeg syntes TSR hadde bra feste jevnt over sammenliknet med lokale stier ved tilsvarende forhold, spesielt på stein og sva. Kan godt være at det øverste laget med slim var mer slitt/vasket bort. Gleder meg til vi får inn det på spek'en på dekka. "Tailored for frequently used trails".

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2414020 12/06/2017 11:18
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Festet varierer enormt med underlag og vegetasjon. Brannfjell på vått er glatt som klink is. Ett forsiktig, ømt tråkk og Skvuitt! Unntatt et par steder der, hvor det sitter helt utmerket.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2414022 12/06/2017 11:24
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja, gjelder bare å vite hvor på Brannfjell du skal sykle.

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: knutspeed] #2414024 12/06/2017 11:25
PerM Offline
Entusiast
Entusiast
Smaken er som baken ICON_SMILE Jeg er vant til å kjøre Specialized-dekk, og for meg virker Maxxis veldig stive. Litt gummistøvel-feeling.
Selv grid-utgaven av Specialized, og Vittoria TNT kjennes som om de former seg bedre til terrenget, spesielt røtter, og kan kjøres med høyere trykk uten å bli helt pingpong.
Har prøvd å bli venn med Ardent, Ardent Race, Ikon og Forekaster, men de funker ikke for meg (inntil videre...). Forekaster skal på igjen til høsten, da de hadde knallbra traksjon.

Stort sett bare kjørt Spec FT 2.2 de siste årene jeg og har vært godt fornøyd med det:) Kjøpte meg ny sykkel i fjor høst som ble levert med Ikon 2.2 og må si at de dekkene imponerer i terrenget (m riktig dekktrykk!). Som nevnt synes jeg de er litt trege på hard grus/asfalt. Kunne jeg valgt fritt hadde jeg valgt FT fremfor Ikon. FT oppleves som raskere på vei og med omtrent samme grep i terrenget. Tror ikke jeg gidder å kjøpe årets utgave av FT 2.3 (Gripton). Ser at de veier opp mot 700 gr. Unødvendig mye vekt for type marathon-ritt / blandingskjøring vei og sti.

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: PerM] #2414073 12/06/2017 13:58
Trond Vidar Offline

Stort sett bare kjørt Spec FT 2.2 de siste årene jeg og har vært godt fornøyd med det:) Kjøpte meg ny sykkel i fjor høst som ble levert med Ikon 2.2 og må si at de dekkene imponerer i terrenget (m riktig dekktrykk!). Som nevnt synes jeg de er litt trege på hard grus/asfalt. Kunne jeg valgt fritt hadde jeg valgt FT fremfor Ikon. FT oppleves som raskere på vei og med omtrent samme grep i terrenget. Tror ikke jeg gidder å kjøpe årets utgave av FT 2.3 (Gripton). Ser at de veier opp mot 700 gr. Unødvendig mye vekt for type marathon-ritt / blandingskjøring vei og sti.

Min 2.3 FT GRID veier 800 gram. Ugh.

[Linket bilde fra veloviewer.com]
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Trond Vidar] #2414090 12/06/2017 15:07
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Har kjørt FT på grusmaraton, men om jeg noensinne gjør det igjen blir det renegade eller tilsvarende bak. FT foran er gull da det styrer bra på grus sammenliknet med supertrilledekk.

Grenserittet gikk bra med hardtail og S-works 1.9 renegade/2.0 FT, men bedre ned rittfulldemper og FT 2.2 Control:)

Redigert av knutspeed; 12/06/2017 15:08.
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Trond Vidar] #2414106 12/06/2017 16:20
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Trond Vidar

Min 2.3 FT GRID veier 800 gram. Ugh.

Spec-vekt er 740 gram (+60 gram på uflakskvota for deg der, altså). Jeg dristet meg til å kjøpe de uten GRID, oppgitt til 700 gram, usikker på hvor smart det var.

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Hoaas] #2414748 14/06/2017 14:56
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Hoaas
RoRo kommer i Speed og Speedgrip. Førstnevnte triller 10% bedre, demper 5% bedre og har visstnok 15% bedre grep.

Men akkurat hva man har bedre grep på er ikke godt å si, spørs om det er på våte røtter ICON_WINK

Har disse fancy addix dekka kommet i salg noe sted?

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Kriss] #2414750 14/06/2017 15:03
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Ikke sett enda, men Sykkelkomponenter tar i mot forhåndsbestilling på dem.

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: Kriss] #2414755 14/06/2017 15:22
olechr Offline
More than words
More than words

Ha ha vi har blitt "lurt" nok ganger av stivere, lettere osv :-)

Ambassadør for Scott.
Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: olechr] #2414789 14/06/2017 18:40
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K

Ha ha vi har blitt "lurt" nok ganger av stivere, lettere osv :-)

Hehe.. Både jeg og du er nok ganske lettlurt og.. ICON_WINK
620 gram per stk de som kom med Spark'n så de kan jo forsåvidt være litt lettere og uten at det betyr særlig mye..
Men litt mindre glatt på våte steiner og røtter hadde jo vært kurant så derfor ble jeg jo litt nyskjerrig.. (som vanlig) ICON_SMILE

Re: Dekk som ruller lett men også takler våte røtter? [Re: eOpseth] #2414874 15/06/2017 07:42
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Man må vel prøve for å finne ut når dekka kommer i butikk. Jeg kan tru at dekkene med Speed triller 10% bedre, vi snakker om 2w i forskjell fra PS så det er ikke allverden. Men hvordan og hva de måler grep på, det hadde vært morsomt å vite.

Moderator  support