Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stivere demper

Stivere demper #2413827 11/06/2017 16:03
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Har en FS-stisykkel som brukes kanskje 1-2 ganger i året. Sykler som regel med stiv hekk men det er morsomt å sykle med noe annet av og til. Satt sykkelen opp med en RS ario som jeg fikk tak i men synes den egner seg ikke til ine preferanser. Sykkelen blir en dempet gyngehest som er alt for myk i ræva. Har strippet rammen og skal sette den opp på nytt igjen i løpet av sommeren.
Noen som har noe forslag til en enkel demper av type stiv i dim. ca. 184x44. DH-klump blir nok for stiv og tung men kan en stålfjær gjøre en bedre jobb en luft her? Trenger ingen avanserte innstillinger.
Demper skal ta av for små hopp og dropp men ellers kan hekken 'kjennes dønnstiv' og den skal ikke sprette tilbake (trenger ikke være superplush for det).

Brukt eller ny?

Re: Stivere demper [Re: Tange] #2413844 11/06/2017 17:13
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Fjærdemper blir det motsatte av det du leter etter. Mindre friksjon i pakningene vil gjøre at demperen lettere begynner å bevege seg.

Tipper en Monarch xx med remote vil dekke behovet ditt bra.

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Stivere demper [Re: Tange] #2413952 12/06/2017 07:49
T
TrondAM Offline
Veteran
Veteran
T
"Demper skal ta av for små hopp og dropp men ellers kan hekken 'kjennes dønnstiv' og den skal ikke sprette tilbake"

Cane Creek med Climb-funksjon har det du vil ha. Må ikkje samanliknast med andre sine "climb" funksjoner.

https://www.canecreek.com/products/suspension/dbair-il/climb-switch-technology

https://www.canecreek.com/products/suspension/dbinline
https://www.canecreek.com/products/suspension/dbair-il

Redigert av TrondAM; 12/06/2017 07:53.
Re: Stivere demper [Re: Tange] #2414007 12/06/2017 10:43
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Tange

Demper skal ta av for små hopp og dropp men ellers kan hekken 'kjennes dønnstiv' og den skal ikke sprette tilbake (trenger ikke være superplush for det).

Fins det en slik overhodet?
Det er mer enn bare selve demperen som avgjør hvordan en demper/sykkel oppleves/føles. For øvrig får dine ønsker meg til å tenke på ambisjonene bak Specialized Epic FSR med Brain-demper.

Gaute
Re: Stivere demper [Re: gauter] #2414008 12/06/2017 10:46
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Treks Re-Aktiv i firm er jo omtrent slik: fast til vanlig bruk, men åpner opp for store slag.

Re: Stivere demper [Re: gauter] #2414068 12/06/2017 13:47
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: gauter
Sitat: Tange

Fins det en slik overhodet?
Det er mer enn bare selve demperen som avgjør hvordan en demper/sykkel oppleves/føles. For øvrig får dine ønsker meg til å tenke på ambisjonene bak Specialized Epic FSR med Brain-demper.

Derfor brukte jeg ordet kan og ikke må. Etter 30 år med terrengsykling på stortsett helstive sykler klarer jeg fint å ta av for små humper selv (lar diskusjonen om hva som er raskest være). Dagens oppsett ble valgt ut fra lett tilgjengelighet og lett fiksing av service og vedlikehold men viste seg til å føre til en skikkelig gyngehest (som sikkert mange liker). Bare å pumpe i mer luft ser ikke ut til å kunne gi det jeg ønsker uten at jeg kan sette fingeren nøyaktig på problemet (er nu engang ikke dempernerd, pga. ovennevnte 'problemstilling').
Så at den demper litt småhumper er ikke et problem men ikke et ønske/må ha heller.

Re: Stivere demper [Re: TrondAM] #2414069 12/06/2017 13:51
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: TrondAM
"Demper skal ta av for små hopp og dropp men ellers kan hekken 'kjennes dønnstiv' og den skal ikke sprette tilbake"

Cane Creek med Climb-funksjon har det du vil ha. Må ikkje samanliknast med andre sine "climb" funksjoner.

https://www.canecreek.com/products/suspension/dbair-il/climb-switch-technology

https://www.canecreek.com/products/suspension/dbinline
https://www.canecreek.com/products/suspension/dbair-il

Funksjonsmessig ser dette bar ut for mine noob-øyne men prisen blir litt stiv for en sykkel som brukes bare et par ganger i året. Og selv om bruken dobles etter oppgradering.

Brukt er vel ikke tilgangen så veldig stor.

Re: Stivere demper [Re: Raoul Duke] #2414070 12/06/2017 13:52
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Raoul Duke
Fjærdemper blir det motsatte av det du leter etter. Mindre friksjon i pakningene vil gjøre at demperen lettere begynner å bevege seg.

Tipper en Monarch xx med remote vil dekke behovet ditt bra.

Monarchen ser jo litt spinkel ut og men skal tåle mer?. Er jo ikke al verdens med penger hvis den gjør jobben.

Re: Stivere demper [Re: Tange] #2414146 12/06/2017 19:25
Raoul Duke Offline
Avhengig
Avhengig
Humm.. Fabien Barel syklet jo enduroritt med den demperen så den burde vel tåle litt, men det er jo ikke godt å si hvor lik innmaten i den han brukte er den du får kjøpt i butikken. Så... kanskje? Har ikke prøvd den selv.

Det du etterspør er jo egentlig "old school xc" egenskaper, så da blir utvalget av dempere litt begrenset. Det er få som vil ha slike demperegenskaper på en stisykkel i dag tror jeg.

https://www.pinkbike.com/u/RichardCunningham/blog/RockShox-Monarch-XX-Shock-Tested.html (gammel versjon av demperen, men jeg tror de nye har mye av de samme egenskapene)

"Everybody has a plan until they get punched in the face"

- Mike Tyson
Re: Stivere demper [Re: Tange] #2414383 13/06/2017 12:51
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Hihi. Det er en Fith Element Air du vil ha, men du skal slite med å finne en som lever enda.

https://bikemagic.com/bike-components/take-the-fifth.html

LarsB

Re: Stivere demper [Re: Raoul Duke] #2414397 13/06/2017 13:51
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Sitat: Raoul Duke
Humm.. Fabien Barel syklet jo enduroritt med den demperen så den burde vel tåle litt, men det er jo ikke godt å si hvor lik innmaten i den han brukte er den du får kjøpt i butikken. Så... kanskje? Har ikke prøvd den selv.

Tenkete ikke helt 'tåle' med tanke på holdbarhet men med tanke på om den vil fortone seg mer stiv en Ario-en. Men det at den tåler enduro kan være en pekepinne mot at den tåler høy trykk hvis innmaten er det samme.

Quote:

Det du etterspør er jo egentlig "old school xc" egenskaper, så da blir utvalget av dempere litt begrenset. Det er få som vil ha slike demperegenskaper på en stisykkel i dag tror jeg.

Det har du nok rett i, ikke mange som humper rundt uten fjæring i de norske skogene for tiden

Bortsett fra mannen med sherifshatten............

Re: Stivere demper [Re: Tange] #2430921 20/08/2017 17:15
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Har bestemt meg for å gi Arioen en service.

Siste jeg brukte den lakk den olje og lock outen fungerer ikke.
Demperskaften lager en surklelyd når den beveges i demperkroppen (er det godt norsk?). Så regner med at den i hvert fall må fylles igjen om den i det hele tatt skal kunne fungere, men ......... finner ingen steder hvor mye olje det skal være i Arioen.

Som vanlig er ikke SRAM stedet hvor man lett finner frem til informasjon og finner egentlig ikke noe særlig andre steder heller.

Noen som vet hvor mye/alternativt til hvilket nivå man skal fylle på med olje.
Vurderer også å bruke litt tykkere olje, noen som har erfaring med det?

Re: Stivere demper [Re: Tange] #2430934 20/08/2017 18:36
sveinaa Offline
More than words
More than words

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Stivere demper [Re: Tange] #2431218 21/08/2017 12:20
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Alltid hyggelig at folk bruker litt av tiden sin (eller arbeidgiverens) for å finne frem til informasjon men jeg trur ikke de nevner noe om oljenivåer.

Har ikke noe problemer med å pelle fra hverandre, men finner lite om oljetype (trur de bruker 7,5) og oljenivå.

Re: Stivere demper [Re: Tange] #2431359 21/08/2017 19:51
Tange Offline OP
Flittig Bie
OP Offline
Flittig Bie
Snublet over en på Portugesisk på YT.
De refererer også til SRAM men de har et skyvelær som er stilt inn på ca. 50 mm (som nok kan komme overens med vandringen). Problemet med min ligger nok i det 'negative' kammeret som ikke har trykk.

Får prøve å få tak i rett adapter til den.

Moderator  support