Jeg har kun parkeringsplass-testa di2 noen minutter, syns det var helt greit, men ikke mer enn det. Det kuleste er vel at du kan rydde opp cockpiten betraktelig hvis du går for Shimano sin styre-stem kombo, og at du får syncro-shift hvis du har framgir. Prisen på di2 er fortsatt veldig høy i forhold til hva du faktisk får. Samtidig er det "sårbart" på den måten at di2 bakgir gjerne ikke er lagervare på den gjennomsnittlige sportsbutikk, og at det ikke er like greit å fikse hvis du ødelegger en kabel på en tur i skogen.
XX1 skal fungere veldig bra, så om du må justere hele tiden er det trolig noe feil med utstyret eller justeringa. Mitt tidligere XX1 gir utvikla etter hvert(Etter 3 års bruk) en del slakke i leddene på giret, og var vanskelig å justere helt perfekt.
Jeg kjører nå med en ikke-di2 XTR/XT kombo, syns det fungerer bedre enn XX1 gjorde, og det koster betydelig mindre enn di2.