Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Erfaring med elektronisk på MTB

Erfaring med elektronisk på MTB #2413022 08/06/2017 08:52
D
DanielAarum Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
D
Hei,
Jeg sitter og vurderer og kjøpe med di2 i xt serien, evt xtr brukt på finn.no
Begynner og bli lei av og må justere så mye på gir, har xx1 i dag. Mulig jeg er jæklig dårlig på og justere gir men føler det er noe som må vedlikeholdes myye mer i forhold til di2?

Re: Erfaring med elektronisk på MTB [Re: DanielAarum] #2413033 08/06/2017 09:14
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: DanielAarum
Hei,
Mulig jeg er jæklig dårlig på og justere gir men føler det er noe som må vedlikeholdes myye mer i forhold til di2?

Null erfaring med di2, men det høres ut som du gjør noe feil med justeringen din, ja.
For min del er det stort sett "set and forget" når jeg har byttet kabler.
Det hender at jeg med noen 1000 km's mellomrom må gi et par klikk på barrel-adjuster om kablet har gitt litt etter.

Re: Erfaring med elektronisk på MTB [Re: DanielAarum] #2413063 08/06/2017 10:15
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Jeg har kun parkeringsplass-testa di2 noen minutter, syns det var helt greit, men ikke mer enn det. Det kuleste er vel at du kan rydde opp cockpiten betraktelig hvis du går for Shimano sin styre-stem kombo, og at du får syncro-shift hvis du har framgir. Prisen på di2 er fortsatt veldig høy i forhold til hva du faktisk får. Samtidig er det "sårbart" på den måten at di2 bakgir gjerne ikke er lagervare på den gjennomsnittlige sportsbutikk, og at det ikke er like greit å fikse hvis du ødelegger en kabel på en tur i skogen.

XX1 skal fungere veldig bra, så om du må justere hele tiden er det trolig noe feil med utstyret eller justeringa. Mitt tidligere XX1 gir utvikla etter hvert(Etter 3 års bruk) en del slakke i leddene på giret, og var vanskelig å justere helt perfekt.

Jeg kjører nå med en ikke-di2 XTR/XT kombo, syns det fungerer bedre enn XX1 gjorde, og det koster betydelig mindre enn di2.

Re: Erfaring med elektronisk på MTB [Re: DanielAarum] #2413086 08/06/2017 11:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sikkert noen som er uenig, men mange opplever i alle fall at SRAM krever mer fikling en Shimano. Når det er sagt er sykkelgir ganske enkle. Ville kanskje sjekket girøre og strømpe/wire (får giret jobbe fritt eller spenner strømpen opp giret) om du har mye trøbbel...

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Erfaring med elektronisk på MTB [Re: DanielAarum] #2413089 08/06/2017 11:16
N
neistein Offline
Veteran
Veteran
N
Har en kompis som har dette. Første prøvetur gikk helt greit. Andre tur var en 2 mils stitur i østmarka hvor systemet ga seg etter 2/3 av turen. Batteri ok, ledninger ok men ingen funksjon. Umulig og stille noen diagnose i skogen selv for eieren som er en erfaren sykkelmekaniker. Bare og sykle hjem på et gir. Etter to dagers hvile funket alt som det skulle igjen. Shimanos reaksjon, antageligvis bakshifteren. Send inn å få ny. Så lenge det funket var det utrolig presist og synkroskiftingen var veldig fiffig.Har Di2 på ræcer selv og det har funket problemfritt de første 100 milene

Stokk og stein sykkelklubb

Moderator  support