Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Redningsvest/Flytevest

Redningsvest/Flytevest #2412783 07/06/2017 10:33
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Har arvet en kano som skal benyttes på hytta til padling og fisking på små fjellvann. Rednings-/flytevestene som "fulgte med" har nok godt ut på dato og bør byttes ut. Er det noen grunn til ikke å kjøpe de rimelige fra HH?

Feks. https://www.xxl.no/helly-hansen-hh-sport-ii-olympian-blue/p/1082313_4_style

Evt denne som har litt mer ergonomisk utforming:
https://www.xxl.no/helly-hansen-sport-comfort-flytevest/p/1082314_1_style

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2412785 07/06/2017 10:46
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Flytevester er vel og bra de, helt til du detter i vannet. Da samler vesten seg oppunder armhulene og over hodet.

(ikke helt ulikt denne mannen, bare med mindre flyteevne: http://www.hitra-froya.no/incoming/artic...b00261af210.jpg )

Med mindre du veldig aktivt forsøker å legge deg flatt i vannet er de serdeles vanskelige.
Ingen reell forskjell på de to du lenker til. Like rævva begge, men de oppfyller

Slike flytevester burde komme med skrittstropp, men det gjør de ikke....

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2412794 07/06/2017 12:09
O
Open 1.0 Offline
Ivrig
Ivrig
O
De vestene du har sett på fungerer helt ok hvis du faller i vannet, problemet med dem er at de ikke er særlig gode når du padler. De er litt for brede i front slik at vesten kommer i konflikt med armer/skuldre i padlebevegelsen. Hvis du kjøper noe som er beregnet for padling vil du få en mye mer ok opplevelse, men disse vestene koster noe mer. Skal du bare ha sikkerheten, og ikke bryr deg om komfort, funker de du har sett på.

Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2412827 07/06/2017 14:10
M
MagnusWJ Offline
Entusiast
Entusiast
M
Ikke uenig med de som har postet over her.
Billig-variantene uten skritt-stropp henger fort under armhulene.
De finnes med skritt-stropp de også, og da blir det en helt annen sak (selv om følelsen av å ligge og duppe med stropp i skrittet er mindre festlig).

Alternativt er de litt dyrere vestene, beregnet for kajakk, som kan strammes inn skikkelig.
Men det krever at en faktisk strammer de, og ikke bare trekker de over hodet.
Jeg har gode erfaringer med Vaikobi og Hiko vester, men de ligger fort på 1000-lappen.

Snik-redigering:
Ser at vestene til Biltema har skritt-stropp og koster lite!
http://www.biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Redningsvest/Kanovest-2000020616/

Redigert av MagnusWJ; 07/06/2017 14:12.
Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2412855 07/06/2017 17:02
S
stibrøytern Offline
Medlem
Medlem
S
Funker flytevester bra på flytsti?

Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2412913 07/06/2017 20:09
Laxeluz Offline
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Som dei fleste andre her allereie har poengtert så er dette heilt greie flytevestar, men det finne mykje anna som er betre. Eg har faktisk prøvd begge vestane du linker til i forbindelse med kanopadling, og Sport II vil eg ikkje anbefale. Om du hamner i vatnet med den vesten så gir ikkje kombinasjonen knyting i topp og botn, og belte god nok passform slik at den sklir veldig langt opp, og kan vera ubehageleg å liggje i vatnet med.. Sport Comfort sit mykje betre om du hamner i vatnet fordi glidelåsen gjer at den ikkje sprenger seg opp. Passforma på den med glidelås er heilt grei, og eg har faktisk padla ei heil veke i Telemarkskanalen med ein sånn vest. Men du kan oppleve litt gnissing med den, spesielt om du berre har tynne klede som T-skjorte og likande.
Skal du bruke kanoen ein del så kan eg anbefale denne flytevesten. Eg er veldig nøgd med passforma og kor god rørslefridom den har. Den er også lett å stramme og tilpasse, slik at den sit godt på også i vatnet sjølv om den ikkje har skrittstropp.

Andreas Tveit
Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2412994 08/06/2017 07:58
Cervin Offline
Veteran
Veteran
Syns HH vestene sitter høyt på kroppen, liksom oppi halsen så ikke noe behagelige å ha på.
Vi kjøpte disse. https://www.gsport.no/produkt/165207/regatta-pop-flytevest#001
til å ha i båten. Helt greie og veldig billige. ICON_LAUGH

Always looking for the next trail.

Kristiansand Sykkelpark
Re: Redningsvest/Flytevest [Re: ohjelm] #2413079 08/06/2017 10:50
O
ohjelm Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
O
Takk for gode svar. Som forventet på TS er jo ofte kun det beste godt nok ICON_SMILE

Bruken er, som sagt, begrenset til lett padling i fjellvann. Ingen store ekspedisjoner helt enda. I riktig gamle dager (90-tallet) har jeg vært på ukeslange turer med kano og, sannsynligvis, mindre egnet utstyr. Gikk greit det også.

Da går jeg for Sport-Comfort fra HH, evt Regatta anbefalt av Cervin.

Ser Regatta også har redningsvest som er "Best i Test" som kan kjøpes til barna.

You cant't buy happiness. But you can buy a bike, and that's pretty close.
Re: Redningsvest/Flytevest [Re: MagnusWJ] #2413265 09/06/2017 07:16
H
Hårball Offline
Medlem
Medlem
H
Sitat: MagnusWJ
Ikke uenig med de som har postet over her.
Billig-variantene uten skritt-stropp henger fort under armhulene.
De finnes med skritt-stropp de også, og da blir det en helt annen sak (selv om følelsen av å ligge og duppe med stropp i skrittet er mindre festlig).

Alternativt er de litt dyrere vestene, beregnet for kajakk, som kan strammes inn skikkelig.
Men det krever at en faktisk strammer de, og ikke bare trekker de over hodet.
Jeg har gode erfaringer med Vaikobi og Hiko vester, men de ligger fort på 1000-lappen.

Snik-redigering:
Ser at vestene til Biltema har skritt-stropp og koster lite!
http://www.biltema.no/no/Bat/Sikkerhetsutstyr/Redningsvest/Kanovest-2000020616/

Noen som har prøvd disse fra biltema?

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå