Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Om "toe overlap / tå-overlapp"

Om "toe overlap / tå-overlapp" #2412669 06/06/2017 22:08
J
Joffe Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Trodde jeg hadde litt kontroll på sykler generelt etter å ha bygget 2 stk (en Kina FM056 ramme med SRAM Force og en alu landeveissykkel med det samme). Begge syklene ble helt topp, men jeg valgte etter noen år å oppgradere landeveissykkelen til en Canyon Ultimate. Ingen tvil om at Canyonen er en topp sykkel, og at den er rask; har slått de fleste rekordene mine med den. Men det er en ting som plager meg, og det er at i lave hastigheter og skarpe svinger så er det lett å tråkke inn i hjulet, såkalt "toe overlap / clearanse" problem.

Fikk litt sjokk første gangen det skjedde, og har egentlig ikke blitt komfortabel med det ennå. Selv om dette oppstår sjeldent, og man i 98% av tiden har hastigheter som gjør det umulig å svinge hjulet så mye at dette er et problem, så er det desto mer plagsomt og farlig når det skjer. Jeg liker å sykle til jobb, og da er lyskryss og biler en del av trafikkbildet; fint om sykkelen ikke også er med på å skape farlige situasjoner.

Jeg har en medium-ramme på Canyonen med WB på 978mm, dette er nok noe av årsaken til problemet mitt da den forrige hadde 990mm. Som regel bruker jeg en 55-56 ramme, og TT på ca 550 +/- 5.

Hva er deres erfaring med dette? Kan dere nevne noen rammer til produsenter i nevnte størrelse over som ikke har dette problemet, eller er det slik at alle moderne landevei-sykler som ikke er 58" har dette problemet? Er jeg den eneste som synes dette er et problem? ICON_CONFUSED

Redigert av Joffe; 06/06/2017 22:10.
Re: Om "toe overlap / tå-overlapp" [Re: Joffe] #2412724 07/06/2017 07:49
M
Mixtin Offline
Entusiast
Entusiast
M
Kan helt klart være et problem. Det kan imidlertid løses (i alle fall delvis) med å sette på kortere krankarmer eller mindre dekk forran, kan også flytte klossene på skoene forrover. Å flytte klossene er en litt større endring som også endrer tråkket i større grad og ikke anbefales med mindre du vet hva du gjør eller har feilinnstilte klosser fra før. Det er også litt forskjell på typer sko og noen har mindre tå enn andre. Gaffelen kan også muligens byttes til en som gjør at forhjulet kommer lenger frem.
Problemet er jo for kort avstand mellom krank og nav på forhjulet. En sykkel i liten størrelse vil generelt ha kortere avstand her og dermed være mer utsatt for tåkræsj.

En rammegeometri med slakkere vinkel på gaffel, eller lengre overrør vil generelt gi bedre klaring for sko.

Re: Om "toe overlap / tå-overlapp" [Re: Joffe] #2412797 07/06/2017 12:19
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Jøss. Har en Canyon Ultimate selv (CF SLX) og har ikke merket noe til dette etter et drøyt år. Er lang så har svær ramme, 3XL faktisk.
Men CX'en min har overlapp, men det er uhyre sjeldent jeg merker noe til det. Ingenting i år og jeg pendler 4 ganger i uka med den.

En mulig løsning: Lær deg når det skjer og prøv å ikke vær i tråkket når du skal ta aktuelle svinger.

Re: Om "toe overlap / tå-overlapp" [Re: eirikbk] #2412802 07/06/2017 12:35
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Ultimate Disc i S. Ble positivt overrasket over fravær av tå-overlapp, selv med cleats midt under foten. Synes forsåvidt heller ikke det tok særlig lang tid før kroppen vente seg til dette ved trackstands el krappe svinger på andre sykler.

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Om "toe overlap / tå-overlapp" [Re: Mixtin] #2412805 07/06/2017 12:53
J
jorlie Offline
Entusiast
Entusiast
J
Sitat: Mixtin
Kan helt klart være et problem. Det kan imidlertid løses (i alle fall delvis) med å sette på kortere krankarmer eller mindre dekk forran, kan også flytte klossene på skoene forrover. Å flytte klossene er en litt større endring som også endrer tråkket i større grad og ikke anbefales med mindre du vet hva du gjør eller har feilinnstilte klosser fra før. Det er også litt forskjell på typer sko og noen har mindre tå enn andre. Gaffelen kan også muligens byttes til en som gjør at forhjulet kommer lenger frem.
Problemet er jo for kort avstand mellom krank og nav på forhjulet. En sykkel i liten størrelse vil generelt ha kortere avstand her og dermed være mer utsatt for tåkræsj.

En rammegeometri med slakkere vinkel på gaffel, eller lengre overrør vil generelt gi bedre klaring for sko.

Hvis man sitter bra på sykkelen, synes jeg absolutt ikke man skal justere noe som helst for å unngå overlapp. Dette løses ved å holde foten som er i innersving forrest ved svinger i lav fart.

Redigert av jorlie; 07/06/2017 13:43.
Re: Om "toe overlap / tå-overlapp" [Re: Joffe] #2412821 07/06/2017 13:53
A
alfred Offline
Ivrig
Ivrig
A
Skifte krankarmer, stilling på klosser eller gaffel som gir annen geometri er store endringer som vil påvirke sykkelstilling og hvordan sykkelen oppleves.
Vil heller anbefale å skifte sykkel - eller lære deg å leve med det. Mange håndterer det uten å oppleve det som noe problem.

Re: Om "toe overlap / tå-overlapp" [Re: jorlie] #2412822 07/06/2017 13:55
RoyE Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jorlie
Sitat: Mixtin

Hvis man sitter bra på sykkelen, synes jeg absolutt ikke man skal justere noe som helst for å unngå overlapp. Dette løses ved å holde foten som er i innersving forrest ved svinger i lav fart.

+1

Dette er bare en vanesak og ikke noe problem når man har brukt sykkelen litt.

#10 It never gets easier, you just go faster.

Strava

Moderator  support, Valentino