Hvis du har lyst på noe som kan utvides etterhvert ville jeg sett på røykmelder med z-wave.
For eksempel denne:
https://www.fibaro.com/se/products/smoke-sensor/Den har temperatursensor i tillegg slik at du kan følge med på temperaturen i hjemmet og den vil også gi brannalarm ved rask økning av temperatur.
For å få et display trenger du i tillegg en gateway/automasjonsserver som koster fra 1300-4600 for de vanligste. Vil du knote selv får man en Raspberry Pi med et z-wave kort for 900kr.
En av utfordringene er at det er en 4 mannsbolig og dermed 4 enheter som skal ha tilgang (derfor kjekt med ett panel på fellesgangen uten behov for noe mer for å avlese). Jeg dekker kanskje mesteparten med mitt mesh nettverk av APer, men i utgangspunktet bør alle ha tilgang til sine varslere mens alle bør få vite hvilken enhet som varsler.
Fungerer disse løsningene med flere gw-er og rollebasert aksesskontroll?
Usikker på om jeg har lyst til å hoppe på løsninger som krever at du har deres gw-variant med mer eller mindre sikre implementasjoner som ofte skal eksponeres mot verden eller en sårbar sentral tjeneste.. Om noen år er det kanskje håp om at man kan klare seg med én variant.. Tror jeg heller ikke er så interessert i å skrive brannmurregler og hive en haug enheter på eget VLAN for en løsning som kanskje skaper flere problemer enn de løser..
Får kikke litt på de forslagene som har kommet her og gjøre et overslag på kostnader. Vi bytter stort sett ut brannvarslerne jevnlig så det går sikkert an å ta en runde til med rimelige Homeguard eller hva det nå er jeg har idag (kjøpte de vel på komplett/mpx)
Markedet for flermannsboliger som ikke er så store (i antall enheter) er kanskje ikke stort nok ;-/