Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 19 av 19 1 2 17 18 19

Kjedeolje - hvilken?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: knuthaug] #2725091 01/12/2022 12:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: knuthaug
Sitat: baronKanon

80 grader i ultralydvaskeren ICON_WINK

Du bruker kun vann i ultralydsvaskeren, ikke sterkere kjemikalier?

Mulig jeg må revidere ønskelista til jul under rubrikken "fra far til far"

Bruker ultralydvaskemiddel eller litt sitrus. Hovedgreia med ultralydvasker er alle mikrobobler som oppstår og imploderer, som skaper kavitasjon og løser opp møkk. I tillegg innbiller jeg meg at vibrasjonene kan få ut møkka innenfra. INnbiller, ikke påstår. Men jeg sover godt når jeg har gjort det.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2725116 01/12/2022 20:04
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Jeg har sanket riskoker og Slow Cooker på finn til slikk og ingenting. Riskokeren har "utrangert" voks for bruk på pendler og sånt. Slow cookern har ny frisk ren voks til finere bruk og hvertfall kun på ultralydvaskede kjeder ICON_SMILE

Usikker på hvor mye rusk som havner inni kjedet?
Jeg bruker også blåsespissen litt til å blåse av varmvann og rusk mellom runder med kokvann. Blåser nok ut både litt rusk, vann og voks på den måten.
Tenker for bruk med den utrangerte voksen så går det helt greit rengjort.

Men, klart varmt vann i ultralydvasker med en dråpe fettløsende såpe vil nok jobbe rusket bort i enda større grad enn bare bad og risting i kokende vann.

Til bil fins det noen greier man kan spraye på bremser etter vask av bilen for å unngå at bremseskivene ruster, f.eks. Bilt-Hamber Atom-Mac.
Skal tro om en dusj med dette kunne hjulpet å unngå rust på kjedet for sykling i vått også?
Spørs bare om det kan påvirke voksens evne til å sitte?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2729010 20/02/2023 11:21
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Noen som har prøvd lanolinolje ala "Fluid Film" som kjedesmøring? Denne skal ha utmerkede peneteringsegenskaper og blir noe tjukkere etter påføring, samt skal ikke tiltrekke seg støv. Jeg lurer mest på smøreegenskapene....

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2729028 20/02/2023 17:27
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Project Farm på YT har eit par videoar der mellom anna Fluid Film er testa. Så vidt eg hugsar så var Fluid Film meget bra på rustbeskyttelse, men ganske dårleg på smøring og penetrering, samanlikna med oljer som er laga spesielt for dette.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2729077 21/02/2023 21:23
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Takk. Hvor fant du det med smøring og penetering? Fant ikke noen video på det.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2729080 22/02/2023 06:58
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Eg finn heller ikkje noko om smøring, så det er mogleg eg hugsar feil og forveksla med eit anna produkt. Men Fluid Film er med i denne om penetrerende oljer: https://youtu.be/st8dkGzJWtg

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: knuthaug] #2733541 12/05/2023 22:38
N
Nervevrak Offline
Fersking
Fersking
N
Et triks med ultralyd er å ha vann i tanken, også legge kjede i syltetøyglass med renseremedie. Da kan en enkelt bytte ut remedie som skal virke på delen uten å måtte bytte innholdet i hele karet. Da går det langt mindre av rensemidler også om en har behov for white spirit den ene dagen og dedikert ultralydsåpe den andre.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733542 12/05/2023 22:45
N
Nervevrak Offline
Fersking
Fersking
N
Prøvd 100% stearin og PTFE pulver for første gang. Brukssykler, så de får ikke allverden vedlikehold. Liker resultatet, men etter første regn så ble kjedet brunt. Så ikke særlig korrosjonsbeskyttelse i den komboen altså.
Noe remedie å ha i gryta samtidig som får opp korrosjonsmotstanden?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733549 13/05/2023 06:50
ØysteinS Offline
Ivrig
Ivrig
Bruk parafinvoks i stedet for stearin?

https://voksogveker.no/produkt/lysstoping/voks-1/parafinvoks-1-kg

Stearin var nytt for meg, er det virkelig meningen å bruke det framfor parafinvoks?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733585 13/05/2023 19:21
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Er parafinvoks som bør brukes. Stearin blir vel for stivt/sprøtt?

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: ØysteinS] #2733587 13/05/2023 19:56
N
Nervevrak Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: ØysteinS
Bruk parafinvoks i stedet for stearin?

https://voksogveker.no/produkt/lysstoping/voks-1/parafinvoks-1-kg

Stearin var nytt for meg, er det virkelig meningen å bruke det framfor parafinvoks?

Whoops, var parafinvoks jeg har brukt. Bestilt fra den du linket til i sin tid ICON_SMILE

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2733602 14/05/2023 09:30
B
Brabus Offline
Avhengig
Avhengig
B
Er parafinvoks som bør brukes. Stearin blir vel for stivt/sprøtt?

hvis du blander inn litt motorolje så får du en mykere blanding

Det blir aldri lettere og du blir aldri raskere
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733611 14/05/2023 11:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ny sommersesong, og jeg grubler på om jeg skal ta i bruk flaska med magiske Silca Super Secret Chain Lube som jeg plukket opp hos sjarmerende REI Co-op i NoMa i Washington på mitt siste bittelille amerikaeventyr.

Jeg er i utgangspunktet lat, og bruker drypp-på-voks fordi det er betydelig mindre arbeidskrevende, renere og ofte mer holdbart enn tradisjonell kjedeolje. Lav friksjon og stillegående kjede er en hyggelig bonus, men ikke avgjørende.

Men akilleshælen til drypp-på-voks er gjerne våte forhold. Har gått fra Squirt til Smoove, og opplever at sistnevnte takler bedre krevende forhold, som i vårløsningen, der drivverket gjerne blir mettet av våt sand, eller lengre turer i tungt regn.

Er imponert over guffen Silca Ultimate Sealant og håper at kjedevoksen Super Secret skal gi meg en lignende opplevelse.

Både Bikeradar og Road.cc har gitt mye ros, også for våte og krevende forhold.

Mer avgjørende, ser jeg at den får meget gode resultater hos Zero Friction Cycling. Det gjelder både penetrering, friksjon og slitasje på kjedet. Men den får ikke like gode resultater i bruk under våte forhold, noe som har gjort at Silca har oppjustert anbefalt tid for inntørking før bruk i vått vær til opptil 24 timer.

First wax emulsion lube not to have initial penetration issues.
Record breaking low wear rates in the first 3000km of testing which includes dry contamination block.
Record low wear rate through dry contamination block 2 making it Silca SS an exceptional choice for gravel / mtb riders.
Went well but not spectacular in wet contamination blocks, and you need to be mindful of longer set time than initial launch recommendation if you are doing a long wet ride & / or live in humid climates.

Noe kontraintuitivt får den også ros for ekstremt lav reell brukskostnad på grunn av lang levetid for voks og kjede.

Cost to run for Silca SS drip is extremely low.

This last point is one I go into a lot of depth as online magazines tend to focus a lot on the cost of a bottle which is high, and only really talk about outright claimed efficiency loss. (...) What is not taken into account, and is critically important, is factoring in usage rate and the parts wear rate from using the lubricant.

Ie – a quick way to put in context is Silca SS drip vs well regarded Rock n Roll gold. Whilst RNR gold is only circa $15 a bottle, and silca is $54.95 per bottle, RNR gold usage rate is very high, Silca SS is very low – meaning a bottle goes a very long way. Combined with the fact that RNR gold wears your drive train components at around triple the rate vs Silca SS, this means the total cost to run per 10,000km (modelled on main 5000km test block) for Silca SS is nearly half that of RNR gold, despite a bottle costing nearly 4x the amount.

Så - spørsmålene er:

- Kan noen dele erfaringer med Silca Super Secret generelt, og i regn og vått føre spesielt?
- Er inntørkingstiden erfaringsmessig så avgjørende som Zero Friction og Silca antyder?
- Noen erfaringer med bruk i vintertemperaturer?

Ole Christian?

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733620 14/05/2023 15:31
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Har brukt Super secret for å forlenge periodene mellom voksing med molten speed wax.
Det funker greit det. Angående bruk i vått syns jeg det mest avgjørende er å spyle i varmt vann og tørke av med en klut når man kommer hjem, for å unngå rust på kjede. Og så er det stor forskjell på kjeder og hvor lett de ruster.
Har hatt på litt silca en gang i uka kanskje og dermed berga greit uten full revoksing.
Har brukt voks på pendler i hele vinter, og det har funka greit på denne måten. Det er litt jobb å unngå rust men til gjengjeld har drivverk vært rent og mye mindre slitasje enn tidligere vintre.
Virker som silca sitter litt bedre på kjedet i vintertemp enn msw alene, men er litt mer klissete og fanger dermed noe mer skitt også.

Har påført om ettermiddag og brukt sykkel igjen morgen etter.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733666 15/05/2023 06:18
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Siste Geek Warning podcast fra https://escapecollective.cc/ har en liten diskusjon om nye voksbasert kjedesmøring. Escape collective består av mange journalister fra gamle Cycling Tips.

https://escapecollective.cc/geek-warning-the-golden-era-of-high-performance-endurance-road-tires/

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2733686 15/05/2023 08:40
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
De har kjørt dette med Nerd Alert før (før to av dem fikk sparken fra Cycling tips). Kan også anbefale Marginal Gains-podcasten. Der snakker de ofte med Josh Portner, som eier Silca og har sykt mye kompetanse å vise til.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: simenf] #2733728 15/05/2023 13:35
Knirkekne Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: simenf

Siden ingen hjelper deg med det du EGENTLIG lurer på, så er et hett tips å google på "lube+penetration"

Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: baronKanon] #2733731 15/05/2023 15:02
olechr Offline
More than words
More than words
De har kjørt dette med Nerd Alert før (før to av dem fikk sparken fra Cycling tips). Kan også anbefale Marginal Gains-podcasten. Der snakker de ofte med Josh Portner, som eier Silca og har sykt mye kompetanse å vise til.

Tipper du vet, men hvis ikke er Nerd alert gjengen i gang igjen. Geek Warning er podcasten. Escapecollective.com er siden.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Knirkekne] #2733737 15/05/2023 17:36
N
Ndreas Offline
Ivrig
Ivrig
N
Sitat: Knirkekne
Sitat: simenf

Siden ingen hjelper deg med det du EGENTLIG lurer på, så er et hett tips å google på "lube+penetration"

Men ikke på jobb-pcen ICON_LAUGH

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2734262 24/05/2023 06:56
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Hadde rota bort Silca Super drip flaska mi, og prøvde en flaske med UFO drip istedenfor siden det var på lager på bikeshop. Påføring omtrent som beskrevet her: https://www.youtube.com/watch?v=wLAt-Zmb_PM
Forøvrig ble drivverket stille og smooth etter en mellompåføring med UFO drip også, så virker veldig kjekk for å forlenge tid mellom varmvoksing.

For de som ikke gidder varmvokse funker nok disse veldig fint alene også. Bare man gidder ta en skikkelig avfetting først, og sikkert påfører to til tre runder med en natt ventetid mellom så tror jeg man får et godt resultat.

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2736215 19/06/2023 06:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Har ennå ikke kommet meg til å prøve Silca Super Secret-voksen jeg har stående - er fortsatt på enkle og pålitelige Smoove.

Men apropos avfetting:

Russ Roca gjør i dag oppmerksom på Silca Chain Stripper i sin artige 10 Bike Products You Didn't Know You Needed.

Potensielt god nyhet for latsabber som meg. Hvis det fungerer som det skal. Og er enda bedre på fabrikksmørning enn Smoove Prep.

Kortversjonen:

Roadman Cycling Podcast: MADE SIMPLE: Wax Your Bike Chain

Langversjonen:

Re: Kjedeolje - hvilken? [Re: Beinet1] #2736225 19/06/2023 07:17
J
Jamez Offline
Entusiast
Entusiast
J
Ceramic speed UFO clean som har vært på markedet lenge gjør nok mye det samme som Silca Chain Stripper.
Har brukt UFO-clean endel for klargjøring før voksing, og syns den funker strålende, særlig sammen med en runde med varmt ultralydbad.
Jeg har sprayet kjedene som skal renses med UFO clean og putta de i en frysepose nedi ultralydvasker med varmvann.
Har funnet ut at den er så effektiv at jeg kan droppe white sprite. Men, kjører fortsatt en runde med varmvann med zalo , og rødsprit tilslutt for å få bort såperester. Så 3 steg.

(Har også testa Morgan Blue, men den er ikke i nærheten like effektiv.)

Er forøvrig litt skeptisk til å putte våte kjeder i voksen slik som Silca sier man bare kan gjøre. Det forutsetter nok hvertfall at man har varmet voksen til over 100grader, så vannet fordamper.
Syns det er greit å la de tørke over natta. Har jeg det travelt blåser jeg dem tørre med varmluftpistolen først.

Side 19 av 19 1 2 17 18 19

Moderator  support