Jeg har tenkt meg ut på en lengre norgesturné fra neste uke. Den jeg skal tilbringe tid med er glad i å løpe i fjellet og gå fine fjellturer, og har videre ingen begrensninger mtp. turenes lengde, bratthet og eksponering. Vi kommer dog ikke til å ha med tau.
Har selvsagt gjort en del research, men siden det er mange turglade folke her inne, tenkte jeg å høste litt av deres kunnskap også. Så hva mener du her den flotteste turen i dette området? Alle innspill mottaes med stor takk :-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Fineste fjelltur sør for Trondheim?
[Re: Jonas88]
#241226305/06/201717:26
Dette området? Det er jo mye å velge i sør for Trondheim, da... Men hvis du tenkte at det skal ligge sør for, men ikke langt fra Trondheim, er Innerdalen høyt på min liste.
#241226805/06/201717:39
Hehe, "dette området" er ganske stort ja :-) Men har satt av ganske lang tid, så alle forslag sør for Trondheim er innafor, behøver ikke være i nærheten på noe som helst måte, men et sted må jeg sette grensen. Kjører ikke til Lofoten denne gangen, selv om det er meget fint der :-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
#241227805/06/201717:56
Det kommer an på hva du mener med fineste fjelltur. Snakker vi finest landskap rent visuelt, eller snakker vi om en fin tur, som i at det er en trivelig tur å gå?
Om du ikke er "redd" for eksponert/bratt terreng er Innerdalen og Innerdalstårnet en veldig fin tur. Det er en utrolig fin dal, og man har kjempeflott utsikt på toppen. Jeg syns dog at selve turterrenget er midt på treet. Du starter med å gå en liten time på grusveg, så går du noen ganske fine stier en liten time. Selve toppstøtet foregår inne i ei renne med mye klyving og ikke noe særlig til utsikt. Absolutt en tur å få med seg.
[Re: oyvinsr]
#241228005/06/201718:00
Det kommer an på hva du mener med fineste fjelltur. Snakker vi finest landskap rent visuelt, eller snakker vi om en fin tur, som i at det er en trivelig tur å gå?
Tja, jeg er vel ganske opptatt av visuelt landskap og utsikt, så dette trumfer nok underlaget, så lenge det ikke bare blir grusstrekker, det blir litt for kjedelig i lengden.
Men om man kan få i pose og sekk er jo det det beste :-)
Takk for tips på Innerdalen i hvertfall, sjekker det ut nå.
Redigert av Jonas88; 05/06/201718:04.
#241228105/06/201718:04
Dere skal helt sikkert til Norges vakreste område, Sunnmøre. Lyset er (som mange andre plasser) fantastisk nå i juni. Gå nordvendte turer på Vartdalsstranda i ørsta i kveldslyset. F.eks klovetind eller jønshorn ved Barstadvik. Se sola gå ned i havet og vær fornøyd.
Om du vil ha en opplevelse litt utenom det vanlige, ta med telt og ta en natt på Skorpa utenfor Fosnavåg. Øya er vegløs, ble fraflyttet på 70-tallet. Norges eneste villgeitstamme bur her. Topptur til det høyeste punktet Keipen hører med. Utsikt nesten til Island, samt det lengst bemannede fyret i Norge, Svinøy. Stadt like i sør. Litt styrete, Krever adkomst med privatbåt eller kajak..samtidig er ryktet at det er færre som har vært på Keipen enn som har vært på audiens hos kongen..
Tusen takk alle mann. Her var det mye bra. Har begynt å leke litt med et kart hvor noen noen aktuelle reisemål er kastet inn, det ser foreløpig slik ut. Bare å komme med ytterligere forslag :-)
Redigert av Jonas88; 05/06/201721:33.
#241236405/06/201721:47
Hvis bratt og ulendt ikke er noen hindring, ville jeg dratt til Turtagrø og blitt med fører opp til Store Skagastølstind. Eventuelt gått til Fannaråkhytta på egen hånd. Når dere er ferdig på Turtagrø, kjør ned Sognefjellet til Luster og gå et par runder i fjellene der (Molden er kjempefin, med magisk utsikt fra "gapahuken" på toppen).
Fineste turen jeg har gått er fra Turtagrø over Skagastølsbandet, ned Midtmaradalen og over til den ubetjente DNT hytta i Stølsmaradalen. Derfra tilbake til Turtagrø enten over Ringsbreen eller via Skogadalsbøen og Fannaråken.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
#241244906/06/201710:17
En del fint i Rondane også da. Du har jo eksempelvis en tilsvarende trekant i Rondane som du har i Trollheimen.
Ellers er det jo en del fint innover mot svenskegrensa. Firkanten i Sylan er å anbefale: Nedalshytta->Sylstationen->Blåhammarstugan->Storerikvollen->Nedalshytta.
Da kan du jo samtidig få med deg topptur til Storsylen.