Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Pulsmåler for håndledd

Pulsmåler for håndledd #2412163 05/06/2017 10:17
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Heisann

Lurer på om noen her kanskje kan komme med noe gode tips.
Jeg er nok blant dem som burde trene mer enn jeg gjør, men med fire unger så er det trangt med tid.

Typisk rutine nå er:
- Kjøre ungene på deres trening og ta med bikkja på gå/løpetur mens de trener
- Ta med bikkja på gå/løpetur rett hjemmefra
Bruker vanligvis Endomondo på mobilen for å måle aktiviteten.

Og da kommer poenget. Jeg har en gammel Garmin pulsklokke med pulsbelte, men i praksis så gidder jeg ikke å styre med den - og da spesielt ikke dette med å plassere på seg dette pulsbeltet (som jeg uansett synes er ubehagelig å ha på). Brukte klokka og pulsbeltet da jeg trente mer aktivt, men jeg likte aldri å bruke pulsbelte.

Men... jeg liker å få målt pulsen min og kunne bruke den for å se hvordan formen min utvikler seg og vurdere hvordan treningsøktene har vært. Men mest for moro - ikke noe seriøse greier for min del.

Så jeg har kommet fram til at det som hadde vært ideelt for meg hadde vært om jeg kunne hatt en ren pulsmåler som jeg kunne satt på håndleddet og som kunne overført pulsmålingene trådløst til telefonen min (iPhone), også kunne jeg satt på meg denne før jeg skulle ut og trene.

GPS, måle puls hele døgnet, skritteller osv, osv har jeg ikke noe behov for. Kun en helt enkel pulsmåler.
Er det noen som vet om dette finnes å få tak i?

Scott Spark RC 2011
Hard Rocx Equilibrium Cambrium Discimus 2007
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412172 05/06/2017 11:32
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Siden du bruker Garmin fra før, kan Garmin FR35 være en mulighet. Du får den til ca 1600 på nett. Polar lanserer M430 i juni, denne blir ca 500 kr dyrere. Begge vil dekke ditt behov.

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412174 05/06/2017 12:06
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Mio link er en ren optisk pulsmåler med ant og bluetooth. Fungerte veldig bra for meg, helt til bikkja spiste laderen..

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412178 05/06/2017 12:30
jag Offline
Ringrev
Ringrev
Dersom du vil ha en unnskyldning for å kjøpe Appel Watch, så fungerer den med optisk pulsmåling på håndleddet.
Apple Watch sin pulsmåler fungerer sammen med Endomondo appen på telefon.
Siste versjon av klokka, har også GPS innebygd, men om du kan legge igjen telefon og kun bruke klokke+Endomondo og få pulsmåling i Endomondo på samme måten, vet jeg ikke.

Litt for dyr, om du kun er ute etter pulsmåling da.

/Jan
/Jan

"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412180 05/06/2017 13:02
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg har en Garmin Fenix 3 Saphire HR, og opplever ikke at den klarer å måle pulsen i håndleddet særlig bra. Skal du ha en pålitelig puls anbefaler jeg deg å holde deg til belte.

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: DeepFu] #2412201 05/06/2017 14:18
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Sitat: jag
Dersom du vil ha en unnskyldning for å kjøpe Appel Watch, så fungerer den med optisk pulsmåling på håndleddet.
Apple Watch sin pulsmåler fungerer sammen med Endomondo appen på telefon.
Siste versjon av klokka, har også GPS innebygd, men om du kan legge igjen telefon og kun bruke klokke+Endomondo og få pulsmåling i Endomondo på samme måten, vet jeg ikke.
Litt for dyr, om du kun er ute etter pulsmåling da.
/Jan

Blir nok litt overkill ja. Får vurdere det neste gang jeg skal ha ny klokke ;-)

Sitat: TonyN
Jeg har en Garmin Fenix 3 Saphire HR, og opplever ikke at den klarer å måle pulsen i håndleddet særlig bra. Skal du ha en pålitelig puls anbefaler jeg deg å holde deg til belte.

Det var litt skuffende å høre. Forventet at Garmin skulle ha klart å lage en klokke som målte pulsen skikkelig. Men så er det nå slik at det ikke er så veldig nøye for min del, så jeg kan nok greit leve med litt unøyaktighet.
Men prismessig synes jeg denne blir litt overkill med Fenix 3. De ligger vel fort på rundt 3500,- om jeg husker riktig.

Sitat: kolli
Siden du bruker Garmin fra før, kan Garmin FR35 være en mulighet. Du får den til ca 1600 på nett. Polar lanserer M430 i juni, denne blir ca 500 kr dyrere. Begge vil dekke ditt behov.
Sitat: DeepFu
Mio link er en ren optisk pulsmåler med ant og bluetooth. Fungerte veldig bra for meg, helt til bikkja spiste laderen..

Både Garmin FR35 (1645,- på Netonnet) og Mio link (1000,- på Expert/Power) tenker jeg er aktuelle kandidater.
Garmin FR35 er dyrere men gir litt mer funksjonalitet og Garmin software.
Samtidig gir Mio link meg det jeg trenger - under forutsetning av at jeg bruker Endomondo.

Av en eller annen grunn foretrakk jeg Endomondo framfor Garmin sin app tidligere, selv om jeg hadde treningene fra pulsklokka på garmin...
Hadde jo vært kjekt om jeg nå hadde husket på hvorfor jeg valgte Endomondo - så kunne jeg sjekket om det var fikset på Garmin sin app eller ikke...
Hmm, kan være fordi Endomondo hadde bedre støtte for andre aktiviteter, som squash, vollyball samt registrering av aktiviteter uten å bruke klokke....

Redigert av TEK; 05/06/2017 14:25.

Scott Spark RC 2011
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TonyN] #2412205 05/06/2017 14:27
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R

Enig. Jeg er på min tredje klokke med pulsmåling på håndleddet nå og er på GF 3 HR. Til søvn, hverdags og lav-intensitet fungerer pulsmålinga bra på håndleddet, men nærmer jeg meg sone 3 så er den fullstendig ubrukelig og pulsen begynner å synke.

Har opplevd å ha en puls på 60 på tur opp trappene i Vikersundbakken med optisk pulsmåler montert på håndleddet etter alle instruksjoner.

Ut fra mine erfaringer er altså belte rundt brystkassa det eneste som duger.

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412207 05/06/2017 14:31
E
engekri Offline
Ivrig
Ivrig
E
Sett Garmin Forerunner 235? Kona har den til løping og en del til hverdags og er kjempefornøyd. Temmelig nøyaktig pulsmåler og god GPS. Hun løper mye mer enn før etter alt hun fikk den.
Koster ikke skjorta på XXL heller

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: Raskall] #2412209 05/06/2017 14:38
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Raskall

Enig. Jeg er på min tredje klokke med pulsmåling på håndleddet nå og er på GF 3 HR. Til søvn, hverdags og lav-intensitet fungerer pulsmålinga bra på håndleddet, men nærmer jeg meg sone 3 så er den fullstendig ubrukelig og pulsen begynner å synke.

Har opplevd å ha en puls på 60 på tur opp trappene i Vikersundbakken med optisk pulsmåler montert på håndleddet etter alle instruksjoner.

Ut fra mine erfaringer er altså belte rundt brystkassa det eneste som duger.

Enig i det som blir sagt her, syns innledningsvis at F3 HR fungerte bra på håndledd, men når jeg har sett litt nærmere på verdiene så er det tydelig at den ofte fjusker. Men jeg syns fortsatt det er en god løsning på toppturer o.l. hvor jeg ikke orker å ha på pulsbelte, men gjerne vil kunne følge med puls.

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: oyvinsr] #2412219 05/06/2017 15:03
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Optisk pulsmåling er veldig personavhengig så vidt jeg har forstått. For meg er det ingen praktisk forskjell om jeg bruker belte eller håndleddsmåler. Trenger ikke ha den spesielt stramt, eller være nøye med plassering. For andre er det klin umulig å få brukbart resultat. Skal visstnok ha både med pigmentering i huden og plassering av blodårer å gjøre.

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412231 05/06/2017 15:51
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg har Garmin Vivoactive HR, og er veldig fornøyd med den. Pulsmålingen funker bra.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412322 05/06/2017 19:55
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Noen som vet om Garmin klokkene (spesielt Forerunner 235) kan gi pulsmålinger til telefonen direkte, slik at jeg kan bruke den med Endomondo om jeg ønsker?
Eller vil jeg være tvunget til å bruke Garmin sin app og eventuelt drive med synking i bakgrunnen til Endomondo om jeg ønsker å bruke den?

Scott Spark RC 2011
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412331 05/06/2017 20:13
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Fant dette på spec'en til Forerunner 235:
HR Broadcast (sender pulsdata via ANT+™ til parkoblede enheter)
Så da antar jeg det betyr at den kan pares med Endomondo for å sende pulsdata dit istedenfor eller i tillegg til Garmin Connect.

Er et mulig alternativ det ja. Ser ut til å koste 2200,- på XXL...

Scott Spark RC 2011
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2412347 05/06/2017 21:01
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: TEK
Fant dette på spec'en til Forerunner 235:
HR Broadcast (sender pulsdata via ANT+™ til parkoblede enheter)
Så da antar jeg det betyr at den kan pares med Endomondo for å sende pulsdata dit istedenfor eller i tillegg til Garmin Connect.

Nei, det vil ikke fungere. Klokka sender ut pulsdata på ANT+, mens smarttelefonen kan bare motta pulsdata fra blåtann-sensorer.

mvh Helge
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: ventle] #2412425 06/06/2017 08:46
O
oracle Offline
Entusiast
Entusiast
O
Sitat: ventle
Nei, det vil ikke fungere. Klokka sender ut pulsdata på ANT+, mens smarttelefonen kan bare motta pulsdata fra blåtann-sensorer.

Det stemmer ikke helt, det er en del mobiltelefoner som har ANT+ radio. Blant annet Galaxy S5/6/7/8 og en del Xperia telefoner fra Sony.

Edit: Ser trådstarter har iPhone og da er det ikke mulig nei.

Redigert av oracle; 06/06/2017 08:47.
Re: Pulsmåler for håndledd [Re: oracle] #2412604 06/06/2017 19:12
jaknudsen Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: oracle
Det stemmer ikke helt, det er en del mobiltelefoner som har ANT+ radio. Blant annet Galaxy S5/6/7/8 og en del Xperia telefoner fra Sony.

Edit: Ser trådstarter har iPhone og da er det ikke mulig nei.

Denne dingsen konverterer ANT+ til Bluetooth: http://store.npe-inc.com/cable-connect-ant-to-ble/

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: DeepFu] #2412659 06/06/2017 21:46
J
jkaod Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg bruker Scosche Rhythym. Jeg bor i USA, så jeg vet ikke om du kan få det i Norge. Den kobles til alle Bluetooth eller ATN +. Jeg bruker den med min Garmin HRM, telefon (android), tredemølle, roer osv. Jeg kan raskt sette den på underarmen min og det er ganske akurrat. Jeg begynte å bruke dette fordi jeg hater brystbåndene også.
Beklager min dårlige norsk. Jeg er amerikansk og har ikke bodd i Norge i mange år.
http://www.scosche.com/rhythm-plus-heart-rate-monitor-armband

Re: Pulsmåler for håndledd [Re: TEK] #2417043 24/06/2017 15:56
T
TEK Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
T
Jeg endte opp med å kjøpe meg en MIO Link, og har nå testet den noen turer.
For meg virker den helt fint og kobler seg sømløst til Endomondo-app'en som jeg har på mobilen når jeg tar den på.
Inntrykket er at pulsmålingene fungerer bra og måler brukbart riktig. Har dog ikke sammenlignet med pulsbelte, så det kan selvsagt være noen variasjoner, men som sagt; virker ok på meg.

Det er en ting som jeg ikke er helt fornøyd med. Via MIO link app'en (MIO Go) kan jeg sette opp pulssonene. Jeg har forsøkt å sette opp disse i henhold til olympiatoppens soner, ref https://www.nfk.no/_f/id0636d0c-b9fd-4664-887b-b816fc87ad5d/pulssoner.pdf
Men dette virker det som om app'en glemmer også går den tilbake til standard soner (50-60, 60-70 osv.)
Konsekvensen av dette er pulsbåndet mitt kan indikere at jeg er i sone 4, mens endomondo (som er satt opp med olympiatoppens soner) etterpå viser sone 3.

Må vel velge om jeg vil legge ned litt innsats for p finne ut hvorfor app'en glemmer sonene, alternativt begynne å bruke standardsonene også på endomondo.
Virker som om både Garmin, Polar og Mio Go bruker de samme sonene, så det er vel olympiatoppen som er avviket her...

Scott Spark RC 2011

Moderator  support