Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Gavia CX Ultimate, alternativer?

Gavia CX Ultimate, alternativer? #2412065 04/06/2017 18:33
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Ser på denne da jeg er ute etter ny sykkel, men har ikke klart å bestemme meg ennå.
Den skal erstatte en Genesis Equilibrium LTD, som igjen var erstatning for en påkjørt Focus Mares med aluminiumsramme.
Jeg var veldig fornøyd med Focusen, med unntak av de mekaniske skrivebremsene, myk gaffel og stiv ramme, og tenker dermed at CX sannsynligvis passer meg bra. Selv om jeg kanskje vil trivdes like bra på en adventure eller gravel og alt annet man har å velge blant i dag.
Den eneste "feilen" med Genesisen var begrenset klaring til dekk. Ellers var rammen nydelig, og de hydrauliske Shimanobremsene fantastiske, men ønsker altså å gå tilbake til noe med plass til større dekk.

Jeg har vært forholdsvis tung med nettovekt på 100 kg de siste årene, men har i løpet av senvinteren og våren kommet meg nært 80. Har hatt mye mer glede av å sykle på raceren i år enn hva jeg hadde i fjor, spesielt når det går oppover. Det igjen har fått meg til å tenke på en lettere sykkel når jeg først skal bytte.
Nå er det sikkert helt greit for mange lettere sykler å frakte 100 kg rytter, men jeg tror likevel jeg vil ha mye mer glede av en oppgradering der nå enn tidligere.
Tanken på en lettere sykkel har da fått meg til å se på karbonsykler. Aluminium vil jeg ikke ha. Helst vil jeg ha stål selv om det alltid vil være er en liten vektforskjell fra karbon, men ut fra hva jeg har sett på så langt må jeg da betale like mye eller mer for en dårligere utstyrt sykkel sammenlignet med Gaviaen.
Likevel, jeg er litt avventende med å trykke bestill på Gaviaen, i tilfelle det skulle finnes noe i stål som er nesten like bra utsyrt til samme pris, eller det skulle dukke opp noe gromt på bruktmarkedet.
Kan selvfølgelig vente til høsten og salg og kanskje et større utvalg innenfor budsjett, men det blir kjedelig å sykle feiting hele sommeren.

Er det i dag noen reelle alternativer hvis prisen skal være maks 20?
Hydrauliske skivebremser er et must, gjennomgående akslinger et stort pluss.

Sykler primært til og fra jobb, i lysløypa, og en og annen lysttur på både asfalt og grus. Den lystbetonte syklinga blir det mer av fremover, ifht de siste årene.

Har sammen med en kompis snakket om en lengre tur på 90-100 mil t/r. Om det blir noe av er usikkert, og det blir uansett ikke det primære bruksområdet til sykkelen, men skulle det bli noe av, kan jeg da regne med å kunne dra henger og ha en lett oppakning på sykkelen hvis jeg kjøper Gaviaen?
Har bare rom for én ny sykkel, og ser ikke for meg å drasse rundt på flere kilo ekstra sykkel resten av året for denne ene langturen, selv om jeg finner mange av syklene som er lagd for slike formål veldig tiltalende.

Forresten, vet noen hvor store dekk det er klaring til på Gaviaen?

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2412480 06/06/2017 11:35
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Du får sikkert gode svar om du koker dette ned til et par-tre konkrete spørsmål ICON_SMILE

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: Sepeda] #2412773 07/06/2017 10:04
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Sitat: Sepeda
Du får sikkert gode svar om du koker dette ned til et par-tre konkrete spørsmål ICON_SMILE

Helt enig, alt for langt innlegg.

-Vet noen her hvor store dekk det er plass til på Gavia CX Ultimate (nei har ikke spurt BS)?
-Finnes det like bra eller kanskje bedre alternativer til nevnte sykkel i ssmme prisklasse?
-Hvilke alternativer er det i stål med gjennomgående akslinger og hydrauliske bremser og ellers OK specs?
-Er det egentlig noen vits å gå for karbon fra Gavia over alu fra et "ordentlig" merke?

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2412852 07/06/2017 16:47
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Da får jeg dra i gang det som burde være en interessant diskusjon ICON_SMILE Beklager at det blir gjentagelse av hva jeg skriver i andre tråder.

Sitat: RobinB
Vet noen her hvor store dekk det er plass til på Gavia CX Ultimate?

Vet dessverre ikke, men som regel er det god dekklaring på krossrammer og -gafler. Tanken er at det skal være god plass til gjørme uten at det klabber seg til med 33mm dekk, noe som oftest medfører plass til minst 40mm, gjerne mer.

Finnes det like bra eller kanskje bedre alternativer til nevnte sykkel i samme prisklasse?

Kommer an på hva du er ute etter. Om du leser i sin helhet testen Bikeshop viser til, vil du se at Landevei gir sykkelen god omtale nettopp som en krossykkel, men understreker at den ikke fremstår ideell til hverdagsbruk som pendling eller lange turer. Med forbehold om at årets Ultimate kan ha annen geometri enn modellen som ble testet i Landevei (jeg vet ikke), vil dette gjelde i varierende grad for de fleste krossykler. Årets modell har utvilsomt gode komponenter og utmerkede slangeløse Grail-felger, men krossutvekslingen (krank 46/36 og kassett 11-28) opplever jeg akkurat hakket for lett i de raskeste bakkene på asfalt og hakket for tungt i seigeste bakkene på grus. Anbefaler kompaktkrank 50/34 med kassett 11-28 eller 11-32, evt. 52/36 med 11-32.

Du skriver selv at du var godt fornøyd med Focus Mares, men du har ingen garanti for at du vil finne deg like godt til rette på enhver krossykkel.

Jeg har ikke oversikt over prisene på alle alternative modeller, men i ditt sted ville jeg sett nærmere på eventyrsykler som Ridley X-Trail, Genesis Datum, Eddy Merckx Strasbourg 71, Specialized Diverge eller Fuji Jar. Selv er jeg meget godt fornøyd med GT Grade Carbon Ultegra, men vurdere halvveis å selge den etter flytting og endrede sykkelrutiner. Om du vil ha noe enda mer spenstig, er landeveissykler med skivebremser og god dekklaring et godt alternativ, fremfor alt Canyon Endurace, BMC Roadmachine eller Focus Paralane.

Hvilke alternativer er det i stål med gjennomgående akslinger og hydrauliske bremser og ellers OK specs?

Vet dessverre lite om ståldoninger, men ser at Croix de Fer får glødende omtale på forumet. Har gjerne tradisjonelle hurtigkoblinger (?), men på en stålramme velger man gjerne tradisjonelle løsninger.

Er det egentlig noen vits å gå for karbon fra Gavia over alu fra et "ordentlig" merke?

Det er neppe noe galt med Gavia som merke, men jeg ville absolutt lagt mer vekt på geometri enn materialet i rammen. Om du er trygg på at geometrien er egnet og du har valget mellom alu og karbon av anerkjente produsenter, ville jeg i de fleste tilfeller gått for karbon p.g.a. hakket bedre vibrasjonsdemping og lavere vekt. Enkelte merker, som Cannondale og Trek, utmerker seg med særdeles gode alu-rammer.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: Sepeda] #2412937 07/06/2017 21:26
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Er ikke sikker på hvor store forskjeller på f.eks styrevinkel og krankhøyde man skal merke. Forskjellen mellom disse Focus og Gavia er 1 grad brattere styrevinkel, 0,5 grader brattere seterør, 3 mm høyere krank, 7 mm kortere akselavstand og 3 mm kortere overrør på Gavia.
Reach finner jeg ikke på Focusen.
Skal sammenligne med Genesisen også.
Utveksling er som du sier selvfølgelig et tema. Man må kanskje skifte bakgir hvis man skal gå fra kassett med 28 som største til 32?

Fant en veldig interessant sykkel under dagens leiting, Breezer Inversion Team. Må sjekke litt rundt den.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2413298 09/06/2017 08:10
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Hvis man havner mellom to størrelser, er det da bedre å kjøpe en sykkel som er litt kort og bytte til lengre stem enn å gå motsatt vei, på denne typen sykkel?

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2413617 10/06/2017 15:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Derom er det delte meninger, avhengig av modell, kroppsbygning, mykhet og personlige preferanser.

For min egen del, basert på prøving og feiling, velger jeg konsekvent slik dersom jeg er mellom størrelser:

1. Kross/eventyr/grus/landeveissykkel: Mindre ramme og evt. lengre stem.
2. Terrengsykkel: Større ramme og evt. kortere stem, vel og merke stem som senker styret, i praksis Synatace Flatforce.

Verdt å merke seg at bl.a. Giant anbefaler å velge større ramme for ritt og mindre ramme for tur/pendling hva gjelder krossykler. Det er gjerne motsatt av hva mange tenker for landeveissykler, men etter min erfaring er Giants anbefaling vel verdt å følge. Har brent meg selv på å kjøpe (for) stor ramme, som anbefalt for rittbruk. Endte opp med å selge sykkelen.

Foretrekker selv lav front og kompakt sittestilling fremfor høy front og utstrakt sittestilling.

Husk at i tillegg til stem - eller før regulering av stem - bør man vurdere hvilket styre som passer, se How To Choose The Right Handlebars For Your Road Bike.

Men som det skinner gjennom i innlegget mitt over, anbefaler jeg egentlig ikke krossykkel til bruken du beskriver ICON_SMILE

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: Sepeda] #2413630 10/06/2017 17:34
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Takk.
Etter mye spekulering og surfing heller jeg mer i retning av eventyr/grus. Synes dog alle disse klassifiseringene flyter litt over i hverandre til tider.
Føler meg veldig tiltrukket av Bombtrack Hook EXT, selv om den ikke er spesielt lett.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2413714 11/06/2017 06:54
chalshus Offline
More than words
More than words
Min nye tursykkel veier 12 kilo uten skjermer og bagasjebrett. Vekt er ikke avgjørende.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2413848 11/06/2017 17:22
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Synes dog alle disse klassifiseringene flyter litt over i hverandre til tider.

Det har du rett i. Bl.a. Fuji har brukt samme ramme både for kross- og by/grusmodell, Giant lanserte nylig en grusversjon av sin krossmodell og GT har en krossversjon av sin eventyrsykkel osv ICON_SMILE Men det er betydelig forskjell på ytterpunktene. Gekki har laget en nyttig sammenlikning av stack/reach-forholdet på en del kjente modeller.

Føler meg veldig tiltrukket av Bombtrack Hook EXT, selv om den ikke er spesielt lett.

Har også lyst til å prøve noe slikt ICON_SMILE Du vil finne mange alternativer i tråden Bukkestyre og klaring for 50+mm dekk? og Gnomen har laget en god oversikt.

Sitat: chalshus
Min nye tursykkel veier 12 kilo uten skjermer og bagasjebrett. Vekt er ikke avgjørende.

Det er bare å gratulere med nydelig bygg! Innbiller meg likevel at trådstarter vil oppleve en viss forskjell mellom sykler på 12 kg og 7-9 kg ICON_SMILE særlig med en så imponerende reduksjon i kroppsvekt.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2414095 12/06/2017 15:53
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Har vel bestemt meg for at det blir en Hook EXT.
Det jeg sliter litt med nå er størrelsen.
Ser meg kanskje blind på effektiv overrørslengde. På Hook EXT er den hhv 541 og 558 for størrelse S og M.
Basert på de to syklene med bukkestyre jeg har hatt til nå, og bare dette målet er det S som er riktig for meg, da Equilibriumen i størrelse 54 med 547 mm horisontal overrørslengde føltes litt for lang, og Focusen fin med 535.
Bør jeg heller se på reach?
Der er nemlig Hook EXT i størrelse M 5 mm kortere enn Equilibriumen.
Det det er også bare 1 mm forskjell i stack mellom disse to (566/567) mens Hook EXT i størrelse S har 15 mm kortete overrørslengde og 544 stack.
Jeg er 176 med inseam 85 og armspenn 175,5

Redigert av RobinB; 12/06/2017 15:57.
Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2414123 12/06/2017 17:51
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Bare vær oppmerksom på at Bikeshop har kun ett eksemplar på lager - i M.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: Sepeda] #2414183 12/06/2017 21:17
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Det hadde jeg ikke tenkt på å sjekke... 😐
Hva tror du mht størrelsen?

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2414210 13/06/2017 03:37
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Se på reach ja. Men tenk også på at det er naturlig å sette opp Hook med 1-2cm kortere stem enn Eqilibrium. Minst.

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: skubisan] #2414311 13/06/2017 10:19
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
+1

Dessuten vil reach og drop på styret kunne være avgjørende for hvordan du opplever sykkelen. Sammenligning av overrørslengde isolert sett gir derfor ikke alltid korrekt pekepinn på egnet størrelse.

Bombtrack Hook EXT fremstår som en spennende sykkel - se f.eks. test på Road.cc - og om dette er sykkelen du vil ha, er det ikke verre enn å bestille den i M fra Bikeshop og prøve og måle av hjertens lyst hjemme i stua før du enten beholder den eller returnerer den innen angrefristen på to uker ICON_SMILE

Re: Gavia CX Ultimate, alternativer? [Re: RobinB] #2420394 10/07/2017 17:45
R
RobinB Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
R
Har fått noen timer på Hook EXT nå.
Fantastisk morsom sykkel.
Har nok ikke hatt det så trivelig på sykkel siden jeg sykla Voodoo Wanga.
Bombtrack har også veldig hyggelige folk som svarer mail 🙂

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå