|
|
Pioneren - vil vi ha motorvei?
|
Pioneren - vil vi ha motorvei?
04/06/2017 07:53
|
Ugla
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Var ute og syklet Pioneren for første gang på en del uker på lørdag. Ser at spesielt i området fra start og fram til kosteskaftsbrua er det steder hvor det er laget alternative spor som gjør stien vesentlig bredere siden sist gang jeg var ute, f.eks i svingen rett før nedkjøringen til brua.
Mulig det bare er meg, men jeg synes det er litt trist å se at andre syklister bryter med stivettreglene på denne måten. Jeg kan godt se at alternativene er mere "effektive" enn slik stien lå fra før, men det er vel ingen grunn til å utvide stien?
Det er mulig at det er nødt til å bli sånn, når det er så mange brukere av en enkelt sti, men jeg oppfordrer allikevel alle til å følge stivettreglene.
Lars-Erik
|
|
|
Re: Pioneren - vil vi ha motorvei?
[Re: Ugla]
04/06/2017 08:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat før broen dreier seg nok om at en del går av og triller. Da blir det sånn. Tok meg noen forsøk å lære den svingen .
|
|
|
[Re: larsdx]
04/06/2017 11:56
|
Ugla
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Akkurat før broen dreier seg nok om at en del går av og triller. Da blir det sånn. Tok meg noen forsøk å lære den svingen . Jeg siktet mer til svingen 50m ovenfor.
Lars-Erik
|
|
|
04/06/2017 12:01
|
Loki
Besatt
|
Besatt
Du har min sympati, men jeg tror du må påregne mer slikt framover, dersom du forventer noe annet blir det trist framtid. Flere syklister, bedre sykler, endurofeber og Strava gjør at alt skal gå så fort og lett som mulig. Da blir det kapping av svinger og rettere og stadig lettere linjer som resultat.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
04/06/2017 17:51
|
thomah25
Entusiast
|
Entusiast
Pioneren var relativt smal singeltrack da den var ny. Den er i ferd med å bli mye bredere store deler av traséen. Delvis med unntak av Sniken som er den mest bearbeidede strekningen. Men dette må man kanskje bare regne med under etableringsfasen av en så populær sti. Om man alltid skal sykle utenom alt som kan minne om søle vil stien bli mye mindre attraktiv på sikt. I tillegg til å kreve mye mer forsterking og grooming.
Sesong? Er jo alltid sesong!
Thomas
|
|
|
[Re: thomah25]
04/06/2017 18:01
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Hmm, singletrack som ny og allerede nå så bred at vi stisyklister selv klager. Høres ut som bra argument for de som mener syklister sliter mer i terrenget enn gående iallfall.
|
|
|
04/06/2017 18:02
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Klassisk eksempel på almenningens tragedie https://no.m.wikipedia.org/wiki/Allmenningens_tragedie Å appellere til den individuelle moral eller omtanke vil ikke fungere. Eneste måten å regulere dette på er fysiske hindre som gjør det umulig å ta snarveier.
|
|
|
[Re: anonym22]
04/06/2017 18:27
|
knuthaug
Ivrig
|
Ivrig
Hmm, singletrack som ny og allerede nå så bred at vi stisyklister selv klager. Høres ut som bra argument for de som mener syklister sliter mer i terrenget enn gående iallfall. Det er ikke nødvendigvis det. Det er ekstremt mange flere syklister som sykler i pioneren enn på stiene rundt så at slitasjen er størst der er bare et argument for at økt bruk gir økt slitasje. Og det er vel ikke noen bombe akkurat. Det er berømmelsens pris (og almennings tragedie som runermm nevner) som gjør at resultatet blir slik.
|
|
|
[Re: knuthaug]
04/06/2017 19:27
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er ikke flere syklister der på ett år enn at tilsvarende mengde gående hadde klart å holde linja. Det tar ganske sikkert lengre tid før stier blir like brede av bare gående. Det skjer i hovedsak der hvor mange ferdes samtidig.
Helt greit det, men jeg tror kanskje ikke man bør snakke veldig mye om at ikke sykkel fører til raskere slitasje enn gående.
|
|
|
04/06/2017 20:16
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At syklende velger andre (og raskere/kjedeligere) linjer enn gående er det nok konsensus om. Om syklistene sliter ned mer enn identisk antall gående? Neppe.
|
|
|
[Re: runermm]
04/06/2017 20:29
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vel, hvis man gjør stien bredere så vil nok de fleste mene at det er mer slitasje - framfor å lage den dypere. Dette gjelder også gående på svært trafikkerte ruter i høyfjellet.
|
|
|
04/06/2017 22:15
|
runermm
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
At det _oppleves_ som mer slitasje har du nok fort rett i. Og årsaken er nettopp nye sporvalg, ikke at en syklist sliter mer enn en vandrer som sådan.
|
|
|
04/06/2017 22:46
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Nå klarer jeg ikke helt å se for meg hvor dette er, men et par partier i stien har det vært knot i den opprinnlige linjen. Bare den tiden jeg har syklet der ser man at stien vandrer bort fra denne knoten til bedre alternativer.
Jeg har hørt fra flere syklister at pioneren bare er knot og cruxing, at stien blir bredere og lettere kan være positivt også?
|
|
|
05/06/2017 00:35
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
At det _oppleves_ som mer slitasje har du nok fort rett i. Og årsaken er nettopp nye sporvalg, ikke at en syklist sliter mer enn en vandrer som sådan. Jeg skrev "sliter mer i terrenget".
|
|
|
05/06/2017 06:57
|
Ugla
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Hmm, singletrack som ny og allerede nå så bred at vi stisyklister selv klager. Høres ut som bra argument for de som mener syklister sliter mer i terrenget enn gående iallfall. Det var ikke et innlegg i debatten om at sykkel sliter mer enn gående, den håper jeg er behørig avvlivet for godt, men at man velger seg nye og raskere eller enklere spor. Jeg ser nyanseringen om sliter mer i terrenget, men det gjelder jo også gående i samme grad. Hvis man mener Pioneren er så vanskelig, bør man vel heller jobbe med teknikken enn å endre på stien? SÅ vanskelig er den da ikke. Hensikten med Pioneren er jo blant annet å kanalisere mye sykkeltrafikk inn på denne stien for å minke konfliktnivået, men blir den bred og motorvei-aktig ser jeg vel ikke helt for meg at den effekten vil vare.
Lars-Erik
|
|
|
05/06/2017 08:16
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
At både gående og syklende velger seg nye spor, er jo generelt et stort problem - bare se hvordan det ser ut på vei til en del fjelltopper i Norge. Jeg tror at vi som sykler på sti bør være åpne på at stier som sykles mye på blir bredere fortere enn stier som brukes av gående. At den spesifikke slitasjen akkurat i sporet ikke er større, spiller egentlig liten rolle.
Ja, de som synes Pioneren er vanskelig bør øve på teknikken eller gå av, ikke sykle rundt. Ref nots stivettregler. Men det er tydelig at det ikke følges, så da bør man ikke påstå overfor kritikere og de som er mot stisykling at ikke stiene blir bredere og ser mer brukt ut som følge av det.
Jeg mener det bør være lov å sykle så å si alle steder det er lov å gå. Hvis det igjen blir vedtatt at sykling ikke er tillatt i enkelte vernesoner pga f.eks. dyr, men allikevel DNT får arrangere fellesturer for gående, er det et tøyseforbud på falsk grunnlag, som jeg ikke kommer til å bry meg særlig om.
|
|
|
05/06/2017 16:21
|
BRD
Ringrev
|
Ringrev
Ja, de som synes Pioneren er vanskelig bør øve på teknikken eller gå av, ikke sykle rundt. Ref nots stivettregler. Men det er tydelig at det ikke følges, så da bør man ikke påstå overfor kritikere og de som er mot stisykling at ikke stiene blir bredere og ser mer brukt ut som følge av det.
+1 Dette tror jeg er mye av årsaken. De stedene hvor det har blidt bredere er jo akkurat de stedene hvor det er litt vanskelig. Type stor stein midt i vei som man begynner å sykle rundt istedenfor over. Denne type bruken sliter selvsagt mer enn om man hadde fulgt det originale sporet og helt klart mer enn gående. Pioneren ble jo "markedsført" som en lett sti for alle og det tok vell ned terskelen for hvilke brukergrupper som tok den i bruk. Det er ikke alle som er inne på terrengsykkelforumet her og er klar over stivettreglene som sykler sti lengre. Stivettreglene burde kanskje bli satt opp som plakat ved inngangen til marka akkurat sånn som andre regler for bruk av marka?
|
|
|
07/06/2017 10:17
|
TrondAM
Veteran
|
Veteran
"Jeg tror at vi som sykler på sti bør være åpne på at stier som sykles mye på blir bredere fortere enn stier som brukes av gående."
Har eigentleg motsatt inntrykk...fotgjengarar går oftare rundt (og utvider dermed) eit vått parti mens syklistar ofte syklar rett igjennom slike områder (kan føre til at området blir djupare).
7.Ikke lag stien bredere ved å sykle utenom vanndammer eller hindringer. 8.Bær sykkelen gjennom myrområder slik at det ikke dannes dype spor.
Redigert av TrondAM; 07/06/2017 10:19.
|
|
|
07/06/2017 11:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Når skogsområdene ligger så nærme en bykjerne må man nesten regne med at det blir en del bruk. Synes og det er litt håpløst av "sti-nisser" å definere riktig bruk. Flere folk i marka er lik mer slitasje. Punktum.
Tenkt om fjellfolket eller orienteringsløpere skulle definert "riktig" bruk av sti når man går på bena...?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
07/06/2017 12:33
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dette med å bruke fysiske hindringer veiledning er noe jeg ønsker meg at for eksempel Terrengsykkel bidrar til å løfte opp på agendaen. Hvordan gjør det i land jeg tror at mange ser opp til mht stisykling? Jeg har lest litt i magasiner fra New Zealand og der var det mye inspirasjon. Jeg mener at fysisk veiledning på stier er helt nødvendig og at målet helliggjør middelet, men gjort feil (enten fysisk eller psykologisk feil) så virker det til å skape mye motvilje. Og den stakkaren som har prøvd å ta vare på smalsti blir stemplet som selverklært smalstipoliti/nazi/fascist. Det vi trenger er altså å jobbe frem en felles aksept for at det noen ganger må litt fysisk veiledning til for å sikre smalsti.
Redigert av erikskon; 07/06/2017 12:33.
|
|
|
07/06/2017 17:44
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
IMBA har brukt uttrykket"corraling" om å snevre inn stien og styre trafikken dit man vil. Typisk legge store stein og stokker på de stedene som er utsatte for å bli snarveier.
Almenningens tragedie er nok bare en realitet vi må forholde oss til, dessverre.
MEN: Min ønskedrøm må være (og dette er ikke spesielt retta til deg Lars-Erik!) at hver og en tar ansvar når de er på tur, og bidrar til å holde stien vedlike. Eksempelvis ved å gjøre som beskrevet over, samt å fylle inn i hull og partier som trenger litt kjærlighet. Sett at hver og en satt av 10 minutter til "finpuss" hver 3-4 tur de tok? Det hadde gjort underverker. Mon tro om vi kunne stilt begrepet om tragedien til skamme ved å klare å sikre Pioneeren og andre nærliggende stier for neste generasjons bruk....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
07/06/2017 19:20
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
IMBA har brukt uttrykket"corraling" om å snevre inn stien og styre trafikken dit man vil. Typisk legge store stein og stokker på de stedene som er utsatte for å bli snarveier. Jeg er veldig for dette og har prøvd det på noen lokale stier opp igjennom årene. Men det nytter ikke, folk SKAL tydeligvis sykle rett fram. Og de er villige til å gå av sykkelen og løfte tunge ting ut av det dårlige alternativsporet de prøver å etablere gjennom bringberkrattet på innsiden av den strøkne kurven.
|
|
|
[Re: skubisan]
08/06/2017 08:17
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
"Sving er da ikke flyt" ble jeg møtt med en gang... relativt fersk syklist, men likevel.
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
08/06/2017 10:22
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Min ønskedrøm må være (og dette er ikke spesielt retta til deg Lars-Erik!) at hver og en tar ansvar når de er på tur, og bidrar til å holde stien vedlike. Eksempelvis ved å gjøre som beskrevet over, samt å fylle inn i hull og partier som trenger litt kjærlighet. Sett at hver og en satt av 10 minutter til "finpuss" hver 3-4 tur de tok? Det hadde gjort underverker. Mon tro om vi kunne stilt begrepet om tragedien til skamme ved å klare å sikre Pioneeren og andre nærliggende stier for neste generasjons bruk....
Kan jeg ta det som ønske/aksept fra NOTS at jeg sperrer noen nye rettfram-spor med stein/stokk i Pioneren? Jeg har tenkt tanken, men er usikker på om det er ønskelig at hvermannsen driver med akkurat det.
Redigert av DesmoSkier; 08/06/2017 10:23.
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
08/06/2017 10:26
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det har jo allerede blitt gjort et sted i Sniken og funker bra.
Det er vel innafor allemannseetten å flytte på noen steiner?
|
|
|
08/06/2017 19:12
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat før broen dreier seg nok om at en del går av og triller. Da blir det sånn. Tok meg noen forsøk å lære den svingen . Jeg siktet mer til svingen 50m ovenfor. Nå var jeg tilfeldigvis med på dugnad på stibiten rett etter brua men mener å huske at det allt var minst to-tre spor rett før brua. Mener å huske at jeg syklet 'feil' på vei mot inn brua. Og mener også å huske at vi dro noen trær over sporene for å føre folk i på riktig sted. Nå er jeg ikke sikker på om vi snakker om samme partiet men er det noen andre som husker om det alt var flere spor der.
|
|
|
09/06/2017 09:07
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Jeg synes Pioneren gjerne kan rammes inn med stammer og steiner der det er aktuelt. Fint å opprettholde de svingene som er der, samt å unngå at folk sklir alt for langt ned i traversene, eller tar alt for mye høyde i de samme.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: DesmoSkier]
10/06/2017 15:44
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Min ønskedrøm må være (og dette er ikke spesielt retta til deg Lars-Erik!) at hver og en tar ansvar når de er på tur, og bidrar til å holde stien vedlike. Eksempelvis ved å gjøre som beskrevet over, samt å fylle inn i hull og partier som trenger litt kjærlighet. Sett at hver og en satt av 10 minutter til "finpuss" hver 3-4 tur de tok? Det hadde gjort underverker. Mon tro om vi kunne stilt begrepet om tragedien til skamme ved å klare å sikre Pioneeren og andre nærliggende stier for neste generasjons bruk....
Kan jeg ta det som ønske/aksept fra NOTS at jeg sperrer noen nye rettfram-spor med stein/stokk i Pioneren? Jeg har tenkt tanken, men er usikker på om det er ønskelig at hvermannsen driver med akkurat det. Om noen skulle være uenig, så får du bare be dem kjefte på meg i så fall. Jeg mener det MÅ bli et kollektivt ansvar å holde Pioneren i best mulig stand nå som den er så populær. (Jeg er bare løs kanon i NOTS nå, men med 7 år i lokallaget og mange ukesverk i Pioneren påkaller jeg en viss grad av eierskap.) Apropos: Vi gjorde den øvelsen i Trulsen, og endte opp med på bli kalt "troll"... Så det er ikke alltid like enkelt å få stramma opp stien uten at noen mistenker sabotasje.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
15/06/2017 08:09
|
Altabjorn
Ivrig
|
Ivrig
Under byggingen av Pioneren hadde vi ikke ressurser til å prioritere sjikaner, eller hindere. Et par steder ble stien litt feil, det vil si en plass i Sniken valgte vi opprinnelig et litt dårlig linjevalg for stien, og i stien opp mot toppen av åsen etter Fjelstadbekken ble Pioneren merket feil. Trafikken etablerte seg derfor fra starten av i to slitasjeutsatte partier. Begge stedene prøvde vi å bruke kvister og trær sammen med tydelig merking av nytt stiløp til å omdirigere ferdselen, men det var kul umulig å få trærne til å ligge i fred. Etter Fjeldstadbakken hengte vi opp ikke mindre enn tre skilt i en periode. Det gikk imidlertid et terrengløp over stokkene litt ut på sommeren, og jeg tipper det er folk i dette miljøet som ikke likte hindrene, selv om det jo ikke burde være et problem og løpe over et tre som ligger på bakken. I Sniken, derimot, er det svært lite turgåere, så her må det ha vært en eller flere sykllister som ikke fant seg i at den raskeste linja i stien "deres" ble forsøkt stengt. Antakeligvis en eller annen nedsnødd Stravagjøk.
Uansett vil vedlikehold og eventuelt videreutvikling av Pioneren bli tatt opp med Bymiljøetetaen etter sommeren.
|
|
|
18/06/2017 17:38
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
istedetfor å legge stokker i veien kan transplantasjon av små busker og trær for å lede trafikken være en bedre løsning som ikke blir oppfattet som trolling
|
|
|
|
|