Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Utveksling- blir det stor forandring?

Utveksling- blir det stor forandring? #2411595 02/06/2017 14:21
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 34
T
Tinn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 34
Hei, har forsøkt søkefunksjonen en god tid, men finner vel ikke det enkle svar ICON_SMILE

Jeg har en HR med flg utveksling 11/32 – 22/30/40T

Har tenkt å kjøpe en ny HR med flg utveksling 10/42 – 36T

Ettersom jeg ikke er veldig sprek i bratte bakker (13-17% ) så lurte jeg på om jeg ville få det vesentlig tyngre med sistnevnte (1x11)
På forhånd takk
Ole

Re: Utveksling- blir det stor forandring? [Re: Tinn] #2411599 02/06/2017 14:45
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 912
jag Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 912


"I never understood wind"
- Donald Trump
Re: Utveksling- blir det stor forandring? [Re: Tinn] #2411615 02/06/2017 16:11
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 34
T
Tinn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 34
Hei
takker for svar, litt klokere ble jeg
Ole

Re: Utveksling- blir det stor forandring? [Re: Tinn] #2411702 02/06/2017 21:57
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Letteste gir på din HR med tredelt krank er 22:32 = 0,69

Letteste gir på ny HR med enkel krank (1x11) er 36:42 = 0,86

Letteste gir på ny HR er altså betydelig tyngre enn på din gamle HR.

Dersom din gamle HR er 26" vil overgang til 29" bety at den blir ytterligere tyngre.

For nøyaktig svar, bør du bruke kalkulatoren det er linket til.

Klinge på 36t på oppsett 1x11 gir i utgangspunktet rimelig tung utveksling som forutsetter at rytteren har bra styrke og kondisjon selv for mindre krevende turer. På Sram-kranker for 1x11 kan du enkelt og raskt bytte til mindre klinge (færre tenner) foran uten å ta av krankarm. Om det på ny HR er Shimano-krank (?), har du så vidt jeg vet ikke denne muligheten. Andre får korrigere om jeg tar feil - jeg har ikke fulgt utviklingen av Shimano 1x11.

Har hatt Sram XX1 1x11 og ville aldri kjøpt en dyr sykkel satt opp for 1x11 uten mulighet til enkelt å bytte klinge foran. I prisklassen vi snakker om (Circo Volante Team) skulle jeg gjerne hatt Sram 1x11 XX1 eller lignende og helst 1x12 Eagle ICON_SMILE

Jeg er slett ikke sikker på at HRs grusorienterte rittsykler er det du vil ha.

Re: Utveksling- blir det stor forandring? [Re: Tinn] #2411717 03/06/2017 06:05
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 34
T
Tinn Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Registrert: Oct 2014
Innlegg: 34
Takk for godt svar Sepeda ICON_SMILE
Forsøkte den "nye" sykkelen en rask tur og den bekrefter dine antagelser, 36 blir noe tungt i bratte bakker.. Kranken er av merke Race Face.
Sykler ritt som Telemarkskanal/Helterittet og skal sykle Birken, så det er lite sti men mye grus.

Re: Utveksling- blir det stor forandring? [Re: Tinn] #2411741 03/06/2017 09:03
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
stosu Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Apr 2010
Innlegg: 2,882
Sitat: Tinn
Takk for godt svar Sepeda ICON_SMILE
Forsøkte den "nye" sykkelen en rask tur og den bekrefter dine antagelser, 36 blir noe tungt i bratte bakker.. Kranken er av merke Race Face.
Sykler ritt som Telemarkskanal/Helterittet og skal sykle Birken, så det er lite sti men mye grus.


Da vil jeg påstå at du vil få mer glede av en todelt krank. Endelt krank er knall til ren stisykling, men til sykling på veg og grusdunking synes jeg todelt er best, da man få tettere intervaller mellom girene, og kan lettere finne et gir som er komfortabelt å bruke, samtidig som man har stort spenn mellom girene pga. 2 klinger


Det er ikke starten som er for hard, det er avslutningen som er for dårlig


Re: Utveksling- blir det stor forandring? [Re: stosu] #2411746 03/06/2017 09:59
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
Sepeda Offline
Marka-speider
Offline
Marka-speider
Registrert: Nov 2014
Innlegg: 12,979
+1

Enig.

Men selv med todelt krank må man gjerne bytte til større klinger for ønsket utveksling på raske grusritt/turer, ref. de mange trådene på forumet om maksimal størrelse på krankdrev.

Vi nordmenn bruker gjerne terrengsykler til alt annet enn terrengsykling - derav problemet ICON_SMILE


Moderator  support