|
Kan noen vise meg en god vernesko?
|
Kan noen vise meg en god vernesko?
02/06/2017 11:36
|
Lid
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Siden man her stort sett finner fasiten på alt, så er jeg på søken etter noen gode vernesko. Trenger ingen spikersåle eller alt mulig annet. Har enda til gode å finne noen man ikke blir sliten i bena av etter 8timer på betonggulv. Noen som har noen tips.
|
|
|
Re: Kan noen vise meg en god vernesko?
[Re: Lid]
02/06/2017 14:52
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Vernesko er vel som de fleste andre sko. Veldig personlig. Går lite med vernesko nå men har best erfaring med de fra Bata. Ellers å anbefaler jeg deg å skaffe noen ekstra innleggsåler og evt. skaffe deg støttestrømper eller sånne leggoppstrammere fra f.eks. 2XU hvis det er leggene du sliter med (bla.).  Ikke skoene som jeg har men de jeg har har samme 'understell'.
|
|
|
02/06/2017 14:57
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Evt. kompositttupp hvis du ikke alt har.
Står du mye eller går du mest? Hvis du har stasjonær jobb kan noen gummimatter til å stå på avlaste beina og.
|
|
|
02/06/2017 16:37
|
Lid
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Jepp har stasjonær jobb og står på matter. Men har endel bevegelse i løpet av dagen så blir en 7-8tusen skritt på betong. Blir rett og slett sliten i fotbladene og er på jakt etter noen lette fine sko. Noe alla joggesko med vernetupp ville vært midt i blinken. Har nå to OK par som jeg bytter litt på, iallfall på lange vakter. Har kikket rundt på nett og i butikk, men finner bare trøtte vanlige sko.
|
|
|
02/06/2017 17:21
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Dette jobber jeg med til daglig så her kan man kanskje bidra litt  Det er like individuelt med vernesko som med fritidssko, noen merker passer bedre til din fot enn andre igjen. Men som det allerede er blitt gjort obs på så får du spikertrampsåle og tåvernhette i forskjellige materialer, og dette kan ha innvirkning på både passform (spesielt plassen til tærne) og vekten på skoen. Vær også oppmerksom på at tåvernhetter kommer i forskjellige størrelser, det skal ikke være ubehagelig å ha på! I Univern hvor jeg jobber vil den gjengse nordiske foten trives veldig godt i et canadisk merke som heter Terra. Dette er en produsent som lager veldig joggeskoinspirerte vernesko. De koster litt, men til arbeid slik du beskriver og ønskene du har, har jeg en mistanke om at en modell som heter Pacer, varenummer 716107, kan være midt i blinken. Bata som også er nevnt er også et knallgodt merke flere sverger til. Det får holde med reklame, send en pm om du trenger mer info.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
02/06/2017 17:38
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal du ha sko kun for innendørs bruk eller skal de tåle vær/vind/sesonger? Det er ganske vesentlig.... Jeg har brukt alt fra helårs/vinterstøvler til åpen "sandaler" og ville valgt vinterstøvlene nesten uansett pga gå-komforten.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
02/06/2017 17:58
|
kid loco
Entusiast
|
Entusiast
Jeg er veldig fornøyd med mine Red Wing vintersko. De har lette vernesko og. Ser ut som de er komfortable og med bra demping: http://www.redwingshoes.com/red-wing-sho...ic-black-orange
"anybody who rides a bike is a friend of mine" -gary fisher-
|
|
|
[Re: RoyE]
02/06/2017 18:36
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
I Univern hvor jeg jobber vil den gjengse nordiske foten trives veldig godt i et canadisk merke som heter Terra. Dette er en produsent som lager veldig joggeskoinspirerte vernesko. De koster litt, men til arbeid slik du beskriver og ønskene du har, har jeg en mistanke om at en modell som heter Pacer, varenummer 716107, kan være midt i blinken.
Eg kan gå god for Terra! Eg har ein tidlegare modell som minner om Pacer, men som ser litt meir ut som ein skatesko. Desse har eg brukt til lange arbeidsdagar då eg jobba som lysteknikar. Det første paret med vernesko eg hadde var eg heilt øydelagt i beina etter ein lang dag på betonggulv, men med Terra så var 14-16 timars riggedagar heilt problemfritt. Og det er veldig kjekt at dei er antistatiske, sjølv om det ikkje er påkrevd i jobben, for eg har det med å bli statisk lada slik at eg får støyt av dørhandtak og liknande.
Andreas Tveit
|
|
|
02/06/2017 19:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jepp har stasjonær jobb og står på matter. Men har endel bevegelse i løpet av dagen så blir en 7-8tusen skritt på betong. Blir rett og slett sliten i fotbladene og er på jakt etter noen lette fine sko. Noe alla joggesko med vernetupp ville vært midt i blinken. Har nå to OK par som jeg bytter litt på, iallfall på lange vakter. Har kikket rundt på nett og i butikk, men finner bare trøtte vanlige sko. Googler du på -safety shoe sneakers/trainers- bør det komme opp masse 'skater' type sko. Hvis det er spesielt fotbladene du sliter med vil jeg absolutt anbefale å se litt på innersåler og (nevnte det vel før). Er ikke ekspert her men kan hende noen innersåler som bygger litt under fotbuen (ikke nødvendigvis med gelputer, demping skal dekkes tilstrekkelig av selve skoen) kan gjøre en god jobb her.
|
|
|
[Re: Tange]
02/06/2017 19:22
|
RoyE
Besatt
|
Besatt
Innersåler kan forandre en sko totalt, og i mange vernesko er det særs stusselige greier som ligger i standard. Så dette støtter jeg hundre prosent. Det beste tipset vil egentlig være å komme seg til en butikk hvor de har et bredt utvalg av både sko og såler, og prøve seg litt frem. Som tange skriver er det slett ikke sikkert at det er en myk såle du skal ha, det kommer helt an på hvordan foten din er og hvordan du står. De best utstyrte butikkene der ute vil også ha en såkalt fotscanner tilgjengelig for å hjelpe deg med å se hva slags type såle som vil egne seg godt til dine føtter.
#10 It never gets easier, you just go faster. Strava
|
|
|
02/06/2017 21:28
|
Lid
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Takker for mange gode tips. Har faktisk solgt Bata i ett byggevarehus før, men har aldri prøvd de. Skal sjekke skoene Roy nevnte. Og ja er kun innesko jeg trenger. Prøvde noen innersåler,men synes nesten jeg ble mer sliten av de. Men valgte sikkert feil type.
Redigert av Lid; 02/06/2017 21:29.
|
|
|
03/06/2017 10:19
|
Rollin'
Medlem
|
Medlem
Hei, har brukt vernesko i mange år, og har nok ikke prøvd alle merker. Et merke som passer mine føtter godt er Arbesko. Men det er selvfølgelig veldig individuelt. Står og går mye på stålunderlag i arbeidshverdagen og har gode innleggssåler, i tillegg har skoene god demping og komfort. Boa-snøring har de også.
|
|
|
|
|