|
|
Jobbsykkel / sykkel til pendling 2017 - nybegynner
|
Jobbsykkel / sykkel til pendling 2017 - nybegynner
02/06/2017 05:37
|
sandybob
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei hei! Mitt første innlegg her.
Etter mange år med hjemmekontor skal jeg nå pendle daglig mellom Arendal og Grimstad. Mest landevei, men må gjennom hele sentrum i begge byene. Skal jeg gidde å sykle flere ganger i uka, må det bli en sykkel jeg klarer å få opp farta på. Den gamle terrengsykkelen med knastedekk er uaktuell! Men jeg har rett og slett ikke peiling på sykkel overhodet, og det finnes jo en skog av alternativer. Noen som har lyst til å peke meg i riktig retning her?
Hva slags sykkel bør jeg velge? Prioriteten må bli fart på landeveisstrekningene, men det blir nok noen fortauskanter også. Jeg ser ikke hvordan noe annet en bukkestyre kan være aktuelt. Pendlinga må bli det eneste som styrer sykkelvalget, jeg har ingen ambisjoner om å bruke sykkelen til noe grovere underlag enn veldig gode grusveier og litt brostein, mesteparten blir asfalt, asfalt, asfalt. Men sikkert greit å kunne sette på piggdekk, kanskje skjermer. Jeg vet fint lite om rammer, dekk osv., så gjerne tips om dette også. Hva bør man prioritere? Hva er viktig for at sykkelen skal bli gøy å sykle på?
Hva er minimumsbudsjett? Siden jeg ikke vet helt ennå hvor ofte det er realistisk å sykle, vil jeg helst ikke skeie ut helt. Men kjøper jeg en for slapp sykkel, får jeg jo heller aldri vite det. Brukt er aktuelt, men der er det jo mange fallgruver når man er helt grønn. Får man noe greit - nytt eller brukt - for, tja, 7000? 10 000? Må jeg opp i mer?
Hvor lang tid kommer jeg til å bruke? Google Maps sier 23 km og 1,5 time. Hvor lang tid kan jeg vente å bruke når teknikken og formen kommer opp på et halvveis ok nybegynnernivå?
Takknemlig for alle tips!
|
|
|
Re: Jobbsykkel / sykkel til pendling 2017 - nybegynner
[Re: sandybob]
02/06/2017 07:50
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
23 km er akkurat passe. Kjøp en landeveissykkel med skivebrems og rom for dekk opptil 35mm. Du vil bruke mellom 50 minutt og 1t15m alt etter føre, vind og dagsform.
|
|
|
02/06/2017 07:58
|
kolli
Ringrev
|
Ringrev
Mulig å gjennomføre dette på 45 minutter, realistisk sykkeltid vil være +/- 1 time. Du kommer ikke til å gidde å kjøre maks hver dag, da bryter du ned kroppen og blir sliten både på jobb og hjemmebane. Til bruken du skisserer ville jeg vurdert en sykkel som under: https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=87839097
|
|
|
02/06/2017 09:01
|
sandybob
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for innspill. Skal se på den Specialized-sykkelen, har sett den nevnt i andre tråder her også.
+/- 1 time (garantert ++ i begynnelsen ...) er akseptabelt et par ganger i uka, tror jeg. Det blir ikke elsykkel.
Noen andre alternativer i samme segment/prisklasse? Hva er det jeg bør se etter til en sykkel for dette behovet?
|
|
|
02/06/2017 09:38
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Velkommen på forumet! Full støtte til planene om pendling - om du ikke går for hardt ut og møter veggen, vil du merke stor fremgang både i kondisjon og styrke Selv pendler jeg daglig 3-4 mil (samlet) året rundt og har stor glede og nytte av det. Men som nevnt i tråden, merker man det godt om man har falt for fristelsen til å presse seg selv for hardt. Ta det rolig, øk tempo gradvis og tilpass etter dagsform. Om du vil bli bedre kjent med ruten før du går til innkjøp av dedikert sykkel, er det ikke verre enn å sette på et par lettrullende dekk på terrengsykkelen. Desidert mest lettrullende på markedet er Schwalbe G-One Speed. Finnes for 27,5" og 29". Har dette selv på altmuligsykkelen og milene glir unna som en lek. For 26" kan du være heldig og komme over Schwalbe Super Moto, men dekket er ute av produksjon. Som allerede nevnt i tråden er det to kategorier sykler som peker seg ut som ideelle til ditt bruk: - Komfortable landeveissykler, fortrinnsvis med skivebremser og plass til dekk opptil 32-35mm. - Såkalte eventyrsykler som er laget for også å takle røffere underlag enn landeveissykler. Diverge, som det ble linket til, er i denne kategorien. Et tredje og populært alternativ er cyclocross/cx, men etter flere år på cx er jeg ikke i tvil om at både landeveissykkel og eventyrsykkel er bedre egnet til ditt bruk, primært p.g.a. geometri og dernest utveksling. Et par ord om komponenter: - For hverdagsbruk i all slags vær, er skivebremser klart å foretrekke fremfor felgbremser. Bedre modulasjon og bremsekraft. - Det finnes både mekaniske og hydrauliske skivebremser. Sistnevnte er etter min erfaring klart å foretrekke ettersom de er bedre på alle vis - bedre modulasjon, enklere innstilling over tid, man unngår problemet med at wire kan fryse i strømpen vinterstid og bremsene bidrar til at sykkelen holder seg godt i verdi. Ulempen er at modeller med hydrauliske bremser jevnt over er dyrere enn med rimelige mekaniske bremser. - Til ditt bruk ville jeg gått for standard landeveisutveksling med kompaktkrank 50/34 og kassett 11-28 eller 11-32. Krank 52/36 i kombinasjon med 11-32 fungerer etter min erfaring også utmerket selv i de bratteste grusbakkene. - Feste for heldekkende skjermer i ramme og gaffel er en fordel om du skal bruke sykkelen i allslags vær. Men det finnes også skjermer som kan festes i ramme og gaffel på annet vis. - Behovet for dekklaring (hvor brede dekk det er plass til) vil avhenge av bruk. Om du sykler også på grus eller vil bruke piggdekk, bør du ha plass til minimum 32mm. Om du vil bruke heldekkende skjermer i tillegg til dekk på 32mm+, bør du se etter en sykkel med dekklaring opp mot 35mm. Det er dessverre vanskelig å finne sykler som tilfredsstiller disse kravene innenfor ditt budsjett. Fra tid til annen, kan man være heldig og finne slike sykler på Finn. Da gjelder det å slå til kjapt - de er populære og selges raskt. Du vil sikkert få mange gode tips. En åpenbar mulighet er Canyon Endurace Al 6 Disc (norsk moms kommer i tillegg til oppgitt pris). Endurace burde gi deg alt du trenger, bortsett fra feste for skjermer. Har også merket meg at Oslo Sportslager har god pris på Cube Attain SL Disc. Jeg vet ikke hvor stor dekklaring Cube'n har, men etter bildene å dømme, er det rimelig god plass. Blant cx'er har Gavia CX Comp de siste årene pekt seg ut som mest sykkel for pengene. Eventyrsykler som Diverge med hydrauliske skivebremser er dessverre spesielt vanskelig å finne i nærheten av ditt budsjett. Lykke til!
|
|
|
02/06/2017 09:42
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Begynte selv med jobbsykling i våres, og handlet en Cyclocross med skivebremser og 1x11. Den er etter min mening perfekt. Solid, ruller bra, relativt komfortabel, tåler alt av underlag. I tillegg har jeg mulighet til å sette på skjermer ved behov. Har kun kort vei til jobb, men har tatt den på mange langturer også. Helt topp å ha litt racer-egenskaper uten å måtte være paranoid for hull i veien, fortauskanter osv. Morsomt å ha noe som funker på asfalt, sti og grus 
|
|
|
02/06/2017 09:45
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har endurace al og synes det er en topp sykkel, men til ren pendlerbruk er muligens diverge et bedre valg. Litt mer klaring og feste til skjermer etc.
|
|
|
02/06/2017 11:49
|
perbl
More than words
|
More than words
Bagasjebærer og gode fester for skjermer ville jeg prioritert.
Heldekkende skjermer er digg i regnvær, på langtur er det også godt å få sekk og bagasje vekk fra ryggen hvis du skal sykle med det.
Jeg ville kanskje sett på en av langtursyklene til Surly, Salsa eller lignende. Ikke verdens letteste sykler, men med lettrullende dekk tror jeg vekta er akseptabel. Plenty med fester for alt du måtte finne på å sette på.
Per B.
|
|
|
04/06/2017 06:32
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg ville sterkt vurdert en el-sykkel. Da blir distansen overkommelig selv om du ikke er en erfaren syklist, men det er såpass langt at du likevel får mosjonert og kommer til å bli i bedre form! Om vinteren kommer det dessuten til å bli tungt å sykle så langt med piggdekk uten ekstra drahjelp. Etter en stund (når du er blitt bitt av sykkelbasillen) kan du vurdere å supplere med en rendyrket racersykkel - for godværsdager noen ganger i uka! Har ingen konkrete forslag, men enig at bagasjebærer, og heldekkende skjermer bør være prioritert. (Om du velger å gå for en ikke-elektrisk sykkel kan jeg varmt anbefale Genesis Croix de Fer: http://friksjon-sykkel.no/sykler-fra-saracen-og-genesis/236-genesis-croix-de-fer-20.html)
|
|
|
04/06/2017 07:36
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
La oss ikke innføre begrepet "ikke-elektrisk sykkel"  Det heter heldigvis fortsatt "sykkel", i motsetning til el-sykkel, e-sykkel, pedelec, booster bike osv som er fremkomstmidler med hjelpemotor  Når det er sagt, er disse fremkomstmidlene blitt ganske så kule: Road E-Bikes & Road Bikes - Do They Mix?For øvrig: Med skivebremser er det selvsagt slutt på at landeveissykkelen er kun for godværsdager. Nå kan man sykle standsmessig uansett værforhold. Og det behøver ikke være tungt å sykle med piggdekk. F.eks. 45nrth Xerxes på 30mm og under 450 gram oppleves som solide landeveisdekk.
|
|
|
[Re: anderssb]
04/06/2017 07:47
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Når ts ønsker å bli kul og sprek syklist, for all del ikke foreslå at han skal bli døll el-syklist i stedet.
|
|
|
04/06/2017 10:43
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Når det blir piggdekk vil ts bruke 15 min ekstra på turen ved samme watt. Det er altså ikke tyngre men varer litt lengre. Ingen big deal..
|
|
|
[Re: anderssb]
04/06/2017 12:18
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg har pendla med sykkel i hele mitt voksne liv, og det der er sykkelen jeg sannsynligvis ville valgt for pendling mellom 20 og 40 km. Stilig og enormt velprøvd sykkel, rimelig pris, god klaring og problemfri montering av skjermer, og ikke minst mulighet for montering av bagasjebærer. En enkel bagasjebærer og vesker fra Ortlieb gjør en stor forskjell når man skal ha med seg noe mer enn bare en matpakke.
Tidligere "kjent" som "Lektoren".
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
04/06/2017 12:39
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ser alle fordelene med praktiske sykler rede for ekspedisjoner, og Croix de Fer har utvilsomt både nydelig utseende, sjel, sjarm og stamtavle  Mener ikke å fornærme alle som med rette er glad i den flotte sykkelen, men vekt som en fulldemper (12 kg), evt. tynget ytterligere ned med bagasjebærere og vesker, er ikke nødvendigvis det som vil inspirere trådstarter til mange mil på landeveien, spesielt ikke om man er glad i klatringer. Og i 2017 er de semi-hydrauliske bremsene Hy/Rd en bønn om oppgradering. Men for all del - jeg kan ta feil! Jeg prioriterer lett bort fester for bagasjebærere ettersom jeg i alle år som bil-løs helårspendler aldri har følt behov for vesker på sykkelen. Foretrekker romslig veske på rygg til daglig pendling og kobler på vogn (!) når jeg en sjelden gang har behov for transport av varer/bagasje opptil 30 kg. Det er helt individuelt hva man måtte foretrekke...
|
|
|
[Re: Sepeda]
04/06/2017 14:08
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Jeg bruker en Trek 920 til daglig pendling nå, og den veier omtrent det samme som Croix de Fer. Det er ikke noe problem i motbakkene. Grunnene til at jeg ikke anbefaler Trek 920 til trådstarter, er: - Høy pris - Sær løsning for girskiftere - Geometrien er laget for behagelig langtursykling, ikke for fart. - Den har mye mer bagasjeplass enn nødvendig. - Noe ombygging må påregnes dersom sykkelen skal være god på asfalt. Derimot er altså vekta ikke et problem i det hele tatt. Problemet med å skulle finne en sykkel som er både lett og rask, og dessuten har hydrauliske bremser og problemfri montering av skjermer og bagasjebærer, er etter min mening prisen. Om horisonten var 35 000 norske kroner, skulle vi glatt ha funnet noe som var helt strålende på absolutt alle måter. 
|
|
|
[Re: lektorHaugen]
04/06/2017 14:31
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dessverre har du rett, men fjern "feste for bagasjebærere" fra listen, og du har plutselig en del gode alternativer  For eksempel nevnte Cube Attain SL Disc. Et vakkert alternativ med originale skjermer er Cannondale Synapse Adventure Disc. Og selv med krav om feste for bagasjebærere, får du for eksempel BMC Roadmachine 03 med 105 for under 20k hos Unaas i Oslo. Altså alu-versjonen (med større dekklaring og fester for skjermer og bagasjebærere) av sykkelen som ble kåret til årets landeveissykkel med skivebremser av Cycling Weekly.
|
|
|
04/06/2017 15:18
|
lektorHaugen
Ivrig
|
Ivrig
Det går jo også an å sette på en stor seteveske eller en styreveske, og da er jo alt dette gode alternativer.
|
|
|
06/06/2017 20:23
|
RoyK
Besatt
|
Besatt
La oss ikke innføre begrepet "ikke-elektrisk sykkel"  La oss heller skru tida tilbake og kalle en spade for en spade, en elektrisk sykkel er en moped fra motor og pedal 
|
|
|
06/06/2017 20:39
|
sandybob
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for mange gode forslag, og ikke minst utfyllende svar fra sepeda.
For å klargjøre litt: Elsykkel er ikke aktuelt. Maks bagasje blir pc, noen bøker og klesskift - realistisk sett blir det ikke sykkel de dagene jeg evt skulle trenge mer lasteevne. For at det skal bli sykkelpendling minst et par dager i uka, må det være gøy, så jeg tror det blir mot sin hensikt å velge for fornuftig.
|
|
|
06/06/2017 21:50
|
Paulus
Besatt
|
Besatt
Salsa Fargo? Er dessverre litt dyrere enn det du har satt som budsjett. Flott sykkel, mange tilpasningsmuligheter. Mulig med fullstendige skjermer, feite piggdekk til vinterpendling, og breie slicks til brosteiner og fortauskanter. Er i alle fall min drømmependler. Men jeg har ikke så langt å sykle som du. Har 6km en vei, men bruker noen ganger å ta en 21km omvei enten til eller fra.
|
|
|
[Re: Paulus]
07/06/2017 06:24
|
sandybob
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Nja, "drop bar mountain bike" står det på nettsida deres. Jeg tror nok egenskaper på asfalt må bli absolutt høyeste prioritet. Jeg tenker sånn: For allsidig = lavere fart der jeg skal bruke den mest = mindre moro = mer pendling med bil og buss.
|
|
|
07/06/2017 06:46
|
sandybob
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Takk for masse gode tips & lenker.
Nå tror jeg ikke egentlig du mente å anbefale den elektriske landeveissykkelen til mitt bruk, men uansett: Maksfarta på 25 km/t er vel et problem (hvis man ikke mekker med systemet for å ta bort sperringa)? Mesteparten av pendlerveien min er rimelig flat, så da tror jeg kanskje man taper like mye på å drasse på de ekstra kiloene som man vinner på motorhjelpen. Har ikke så mye erfaring med elsykkel, men lånte en terreng-elsykkel en gang, og den var i hvert fall morsom i oppoverbakkene og drepende kjedelig ellers.
Du nevnte at du ikke har brukt bagasjebrett/veske. Hvor mye syns du det er komfortabelt å ta på ryggen?
|
|
|
07/06/2017 06:58
|
Renzir
Entusiast
|
Entusiast
Ett par kommentarer vedr hva som gjør at jeg gidder å pendle med sykkel.
Hadde før 25 km til jobb en vei med 250 høydemeter ned/opp i de første/siste 6 km. Har nå byttet jobb og fjernet 15 km "flatt"" av reiseveien (dvs Groruddalen).
Jeg har 3 sykler: - Karbon terrengsykkel som er "lett" og responsiv (Scott Scale på 9,8 kg) - Klassisk "comfort" racer i stål (Surly Pacer) 10,5 kg - Touringsykkel i stål med 2 bagasjebærere, skjermer etc Surly Disc Trucker 16-20 kg?
Den raskeste sykkelen er selvsagt racer med slicks.
Men tipper jeg sykler 60 % på Touringsykkelen, 30% på racer og 10% på terrengsykkelen (pga piggdekk) når det gjelder jobbpendling.
Hvorfor blir den tunge sykkelen valgt?
1) Jeg er feit nok selv, så noen kg fra eller til er ikke så nøye 2) Den ruller plenty bra med shwalbe marathon 3) Super komfortabel å sykle på (det er de andre også) 4) Den er lettvint å velge da den har: - Veske(r) permanent på, bare sleng en pakkpose med stasjet oppi der. - Lys permanent på - Skjermer permanent på
Så mitt lille tips er å ikke henge seg så mye opp i vekt, men fokusere på det som er lettvint, fungerer i praksis, komfortabelt og raskt nok. Sykling til jobb blir fort en hverdagsgreie (som dog gir bra grunntrening på en tidseffektiv måte).
Når jeg skal være syklist, tar jeg fram raceren/terrengsykkelen og er det. Mandags morgen er jeg pendler (på sykkel)
NB 1: CdF angrer jeg fremdeles på at jeg ikke kjøpte når jeg kjøpte en CX for flere år siden. Men husk å be de snu bremsene til norsk oppsett, evt gjør det selv med en gang. NB 2: Lurer på hvordan jeg skal klare å lure meg selv til å tro at en Brompton og en Riese & Muller Load er en nødvendighet å kjøpe...
Redigert av Renzir; 07/06/2017 07:02.
|
|
|
07/06/2017 08:25
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Nå tror jeg ikke egentlig du mente å anbefale den elektriske landeveissykkelen til mitt bruk... Helt korrekt oppfattet  Syntes bare videoklippet var artig og informativt. Du nevnte at du ikke har brukt bagasjebrett/veske. Hvor mye syns du det er komfortabelt å ta på ryggen? Jeg er litt sær på dette med sekk. Bruker vanntett 30L Ortlieb Messenger Bag. Den er laget for profesjonell bruk og er overraskende behagelig på ryggen til tross for volumet. Ekstrautstyr som innerlommer og selvsagt feste for walkie talkie  Det er ved behov plass til både PC, dress og sko eller tre-fire handleposer. Det betyr ikke at jeg nødvendigvis laster så tungt daglig - det er bare praktisk å ha god plass til nesten hva som helst. Og ved stopp i sentrum har jeg det hele behagelig på ryggen fremfor å måtte løsne av og dra på sykkelvesker. Lengste sammenhengende strekket jeg har brukt sekken er 17 mil på landeveissykkel. De fleste vil åpenbart velge en variant med mindre volum, f.eks. Velocity. Mange vil hevde at man ikke kan/bør bruke sekk på landeveissykkel. Det er selvsagt et poeng, men i hverdagen velger jeg å ignorere det. *** Nå har du fått mange gode tips i tråden. Mitt råd er å følge hjertet og velge noe som du vet vil motivere til hyppig sykling. Du må uansett være forberedt på at dine preferanser vil endre seg ved erfaring. Som flere har påpekt, vil en solid sykkel med feste for skjermer og bagasjebærere kunne fungere utmerket, særlig siden ruten din ikke er preget av mange og bratte klatringer. Om du derimot vil gå i helt motsatt retning og dagdrømme om gjeve plasseringer mens du suser av sted på en spenstig landeveissykkel, ville jeg sett på rimeligere versjoner av f.eks. Five Sexiest Disc Brake Bikes for 2017 Giant TCR Advanced 1 Disc (veil. kr. 27.000) er med 25% venneavslag i dag og i morgen på XXLs lave pris et latterlig godt kjøp, men sykkelen fortjener absolutt lettere hjul. Noe bredere enn 28mm dekk får du dessverre ikke plass til, da bør du heller se på noe slikt.
|
|
|
07/06/2017 09:57
|
Red Devils
Besatt
|
Besatt
Denne er nesten innfor budsjett (idag og morgen er det 25% vennepris på xxl) og vil være en super pendlesykkel året rundt med plass til skjermer og piggdekk. Hydrauliske bremser og 1X11-giring. Bruker selv 1x11 og det holder i massevis. https://www.xxl.no/merida-cx-600-1x11-17-cyclocrossykkel/p/1122811_1_style
Redigert av Red Devils; 07/06/2017 09:58.
|
|
|
07/06/2017 22:38
|
skubisan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nja, "drop bar mountain bike" står det på nettsida deres. Jeg tror nok egenskaper på asfalt må bli absolutt høyeste prioritet. Jeg tenker sånn: For allsidig = lavere fart der jeg skal bruke den mest = mindre moro = mer pendling med bil og buss. Jeg synes du tenker helt riktig. Gå for noe relativt lett og raskt. Det kan være en rask hybrid eller caféracer, en cx, en gravel/allroad sak eller en racer. Prøv litt forskjellige sykler og ta den du liker. Bukkestyre kan kreve litt tilvenning og er ikke noe must til pendling men kan være et stort pluss hvis du får smaken på å sykle lengre turer etter hvert. Skjermer er også et stort pluss men ikke noe absolutt krav når du ikke er avhengig av å ta sykkelen hver dag, hele året. En lett sekk funker fint på korte turer så bagasjebærere er heller ikke noe krav. Rammemateriale betyr heller ingenting, bortsett fra estetikken hvis du liker rene klassiske linjer. Men du må ganske høyt i pris for å få en stålramme som kan konkurrere med god alu og karbon på vekt og respons.
|
|
|
08/06/2017 07:25
|
sandybob
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Pendlinga starter ikke før nærmere september, så nå blir det å orientere seg og prøve å få testet noen sykler, så får vi se om jeg klarer å holde meg til høstsalget begynner. Mitt råd er å følge hjertet og velge noe som du vet vil motivere til hyppig sykling. Du må uansett være forberedt på at dine preferanser vil endre seg ved erfaring. Som flere har påpekt, vil en solid sykkel med feste for skjermer og bagasjebærere kunne fungere utmerket, særlig siden ruten din ikke er preget av mange og bratte klatringer. Om du derimot vil gå i helt motsatt retning og dagdrømme om gjeve plasseringer mens du suser av sted på en spenstig landeveissykkel, ville jeg sett på rimeligere versjoner av f.eks. Five Sexiest Disc Brake Bikes for 2017 : Hjertet sier definitivt bukkestyre og ikke noe med dårligere asfaltegenskaper enn en eventyrsykkel, men hodet sier at det kanskje kan være greit med mulighet til i hvert fall skjermer samt piggdekk. Utfordringa nå blir vel å unngå å la budsjettet gli fullstendig ut ... Også fordi sykkelen blir nødt til å stå ute hele arbeidsdagen, så det er greit om den ikke er et altfor attraktivt mål for tyver. Hvilket leder meg til et nytt spørsmål: Hvordan sikrer dere pendlere sykkelen når dere kommer fram til jobb eller skole -- dere som ikke har muligheten til å ta med dere sykkelen inn? Type lås, andre tips. (På terrengsykkelen har jeg sånne låsemuttere på dekk og sete, noe som kombinert med tjukk lås gjorde at den har fått stå urørt ute mange forskjellige steder i Oslo, selv over natta. Men det er ikke særlig praktisk.) B
|
|
|
08/06/2017 07:30
|
sun flyer
Ivrig
|
Ivrig
Hvis du jobber samme sted hver dag, kjøper du kjettinglåsen fra helvete og lar den henge på stativet på jobb når du ikke er der. Men ville prøvd å lure den inn uansett.
|
|
|
08/06/2017 08:34
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
... Også fordi sykkelen blir nødt til å stå ute hele arbeidsdagen, så det er greit om den ikke er et altfor attraktivt mål for tyver. Hm. Det forandrer det hele  Ser tre alternativer: 1. Kjøp en av syklene som er anbefalt i tråden og insister på å ta den med inn på jobb. Heng den på veggen som et smykke som viser at arbeidsgiveren din følger med i tiden  2. Skaff trygg parkeringsplass for nevnte sykkel i nærmeste garasjeanlegg eller dedikert anlegg for sykler, om du skulle være så heldig å ha det i nærheten. 3. Bruk en helt rimelig sykkel som pendlingsredskap og bruk solid kjetting ved parkering. Selv har jeg mine sykler låst i garasje ved arbeidsplass sentralt i Oslo. Savner aggressive hunder, væpnede vakter eller selvskudd, men det har heldigvis gått bra hittil. Hva gjelder kostnader: Forumet er fullt av folk (inkludert undertegnede) som i jakten på en sykkel som kan brukes til alt har endt opp med doninger som er altfor kostbare og flotte til faktisk å kunne brukes med piggdekk i saltslaps. Da blir løsningen som regel å anskaffe en rimelig vintersykkel på bruktmarkedet, noe som betyr at man i grunnen kunne ha kommet unna med en lettere, raskere og rimeligere sykkel til bruk ellers på året. For asfalt betyr det landeveissykkel med skivebremser 
|
|
|
|
|