Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

CC Vest - Sykkeldödaren

CC Vest - Sykkeldödaren #2410776 31/05/2017 07:52
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Med sykkel på taket lot jeg være å kjøre inn i parkeringshuset på CC Vest, og kjørte heller opp på plassen ute. Ingen skilt advarte meg om at dersom man følger anvist rute, så står det en bjelke helt uten funksjon inne på plassen.
Ja, jeg banna en smule, og ja, jeg skal sende en mail til CC Vest og spørre om det kanskje hadde vært en ide å markere denne bedre, eller enda bedre fjerne den. Spent på hva forsikringsselskapet syns om å dekke sykkel, sykkelstativ, takstativ, takstativføtter, takreling og bulker i taket...

Vedlegg
Flyfoto CC Vest.jpg (61.97 KB, 903 nedlastinger)
Bilde av innkjøring på parkeringsplass.jpg (51.53 KB, 743 nedlastinger)
Bilde av skade 2.jpg (68.42 KB, 795 nedlastinger)
Redigert av kodax; 31/05/2017 07:54.
Re: CC Vest - Sykkeldödaren [Re: kodax] #2410784 31/05/2017 08:13
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Dette er en typisk bobil-felle. Vanlig på p-plasser i utlandet. Bør selvfølgelig merkes godt.

Jeg har i løpet av de siste årene sett at sykler på taket møter mange problemer. I Spania kommer du for eksempel ikke gjennom de vanlige bomringene utenfor Barcelona uten å legge deg i trailer-fila. Ikke lett å huske på. P-plasser i Italia og Frankrike har generelt også slike bobil-bommer for å hindre overnatting på vanlige p-plasser.

Med garasje hjemme vet jeg også med meg selv at jeg ikke er til å stole på etter en lang biltur. Sykler på taket er derfor et oppgitt prosjekt.
Hvis bommen på CC Vest ikke er merket tydelig har du kanskje en sak. Hvis ikke så vil nok dette gå under uaktsomhet.
Noen vil kanskje si at det er rart du tenkte på dette ved kjøring opp på taket, men ikke da du passerte under denne bommen...

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: CC Vest - Sykkeldödaren [Re: kodax] #2410801 31/05/2017 09:00
S
Simons1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
S
Dersom du har fullkasko forsikring er (dessverre) min erfaring at forsikringselskapet dekker alt sammen uten å mukke. Selvsagt minus egenandel og med bonustap.

Re: CC Vest - Sykkeldödaren [Re: kodax] #2410803 31/05/2017 09:04
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Sikkert noen som vil mene det var sløvt av meg, men å ikke kjøre inn i garasjer, parkeringshus etc. har jeg av erfaring fått inn i ryggmargsrefleksen, men å tenke konstant på at jeg må se opp for sykkelfeller gjør jeg ikke. Bilkjøring handler jo mye om å automatisere handlingene, og jeg forventet ikke en bom der ute midt på plassen. Jeg hadde mer sannsynlig sett den hvis den var ved innkjøringen til parkeringen. Denne bommen hadde kanskje en funksjon tidligere hvis resten av plassen var stengt med gjerde, men nå kan man jo kjøre inn og ut ellers på plassen, så den er relativt malplassert. (Men jeg hadde sikkert kjørt inn i andre bobil-feller også, samt Barcelona-bomringen, så jeg burde vel rett og slett unngå å ha sykkel på taket flere ganger hvis jeg kan unngå det.)

Redigert av kodax; 31/05/2017 09:05.
Re: CC Vest - Sykkeldödaren [Re: kodax] #2410815 31/05/2017 09:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: kodax
Sikkert noen som vil mene det var sløvt av meg,

Jeg mener ikke at det er spesielt sløvt av deg. Jeg har gjort det samme på tidligere arbeidsplass.
Det jeg påpeker er at sykkelfellene er etter hvert blitt så mange at sykler på taket krever at man konstant vurderer om man kjører under noe man ikke burde. Min selvinnsikt er såpass at jeg vet at det vil gå galt før eller siden. Derfor har jeg nå stativ bak på bilen, eller syklene inne i bilen de gangene jeg har med sykler på biltur.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: CC Vest - Sykkeldödaren [Re: kodax] #2410823 31/05/2017 09:54
K
kodax Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
K
Jeg oppfattet heller ikke det som at du mente at det var sløvt av meg, men noen vil sikkert synes det, og det første jeg tenkte selv var jo at jeg hadde glemt at jeg hadde sykkelen på taket, så de er jo i sin fulle rett:)

Moderator  support