Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Punktering av slangeløse dekk (Racer)

Punktering av slangeløse dekk (Racer) #2410744 31/05/2017 06:41
H
halkal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Hei!

Har satt opp raceren slangeløst med schwalbe pro one.
Har tatt meg noen turer og det har funket bra, men nå var jeg vel på den 5'e turen da jeg nok kjørte over enten en veldig skarp stein, glasskår eller metallbit. Hørte en hisse-lyd og ble våt på den ene leggen av slangeløs-guffe som sprutet ut av dekket.

Stoppet opp og prøvde å vende hullet nedover og rotere litt på hjulet for å prøve å få det til og tette seg selv. Det ble tilsynelatende tett når sykkelen stod der stille uten belastning, men når jeg satte meg på sykkelen igjen så begynte det å lekke. Endte med at jeg måtte bite i det sure eple og sette inn en reserveslange som jeg hadde med.

Det kan med andre ord virke som om hullet er litt for stort til at det tetter seg selv med guffe ihvertfall når man står der i veikanten og vil videre.

Spørsmålet mitt er hva den beste måten er og tette dette på ?

Jeg tenkte litt på å ta av dekket, rengjøre og tørke det (spesielt godt rundt lekkasjestedet) og lime på en lapp av den typen man lapper slanger med.

Har noen erfaringer med det eller andre alternativer ?
Kan det tenkes at det kan bli tett nok med mer guffe hvis man gir det tid og kanskje gradvis øker trykket i dekket stegvis og lar det ligge noen timer mellom hver etappe kan dette evt bli sterkt nok?

Redigert av halkal; 31/05/2017 06:43.
Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: halkal] #2410761 31/05/2017 07:32
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Lapp på innsiden av dekket fungerer fint.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: halkal] #2410767 31/05/2017 07:40
A
Armand Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Du må følge godt med på denne fiksen om du bruker lapp fra innsiden. Dersom armeringen i stammen er skadet vil det ikke ta lang tid før du får en utposning og ny punktering, gjerne med et smell.

Er hullet et lite stikk bør det gå greit men hvis flere tråder er skadet -> bytte dekket.

Tøff i trynet, sår i skrittet!
Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: halkal] #2410773 31/05/2017 07:46
H
halkal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Takk for raske svar! Jeg skal sjekke om flere tråder er skadet etter en vask/rens/tørking av dekket og sette på en lapp dersom skaden ikke er for ille og bytte dekk hvis flere tråder er skadet ICON_SMILE

Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: Armand] #2410782 31/05/2017 08:07
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Armand
Du må følge godt med på denne fiksen om du bruker lapp fra innsiden. Dersom armeringen i stammen er skadet vil det ikke ta lang tid før du får en utposning og ny punktering, gjerne med et smell.

Er hullet et lite stikk bør det gå greit men hvis flere tråder er skadet -> bytte dekket.

Hvordan ser en om armeringen i stammen er skadet?

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: Alpers] #2410785 31/05/2017 08:18
H
halkal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
Det var et veldig godt spørsmål, selvfølgelig med mindre det er en veldig stor rift som f.eks dette hvor man kan se de løse trådene i riftkanten : http://p.vitalmtb.com/photos/users/2/photos/77395/s1600_Screen_Shot_2014_06_18_at_12.48.46_PM.jpg

Men noe sånt er det ikke snakk om her i mitt tilfelle ihvertfall.

Jeg studerte aldri schwalbe dekkene så nøye før jeg satte de på, men jeg vet at jeg har sett svake konturer av de innstøpte trådene på innsiden av enkelte tynne foldedekk til terrengsykkel før ihvertfall (lurer på om det kunne være raceking).

Så hvis det er tilsvarende på dette dekket så kanskje kan man se om riften/hullet går igjennom flere tråder etter at guffe/silikonrester er vasket bort og dekket er tørt ICON_SMILE

Redigert av halkal; 31/05/2017 08:19.
Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: Alpers] #2410841 31/05/2017 10:44
A
Armand Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
A
Sitat: Alpers

Det er ikke gitt at man ser trådene men dersom dekket får en svak buling eller annen deformasjon i området rundt skaden/punkteringen når det er pumpet til arbeidstrykk bør det ringe en bjelle.

Jeg har opplevd å bytte slange etter punktering, bare for å måtte ringe etter henting like etter da dekkstammen var skadd og ikke i stand til å støtte slangen under trykk. Slange i dette tilfellet, selv om det spørres om tubeless, det er dekkstammen som "bærer" trykkbelastningen.

Føler det er best å holde seg på den trygge siden når det kommer til dekk.

Redigert av Armand; 31/05/2017 10:47.

Tøff i trynet, sår i skrittet!
Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: halkal] #2410856 31/05/2017 11:16
beast666 Offline
Entusiast
Entusiast
https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/sl...132-p0000074755

https://bikeshop.no/sykkelkomponenter/dekk/tubeless/dynaplug/dynaplug-racer-tubeless-repair-kit-knallbra-verktøy-som-tetter-lekkasjer-dpr1571-p0000094177

Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: Alpers] #2410903 31/05/2017 12:53
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Alpers

Putt inn en slange og pump opp til max trykk. Er det antydning til deformasjon bør dekket kasseres.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Punktering av slangeløse dekk (Racer) [Re: halkal] #2411578 02/06/2017 13:25
H
halkal Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
H
En liten update... Rengjorde punkteringsstedet på innsiden grundig, lappet med en vanlig sykkellap og lim. Satte på dekk og fylte på guffe og pumpet opp, ser ut som om det gjorde susen.. Pumpet opp til 100psi for å sjekket. Det både holdt på luften og dekket buler ikke ut, så dekkstammen er nok intakt.

Håper reperasjonen varer ut levetiden til dekket eller ihvertfall ut sesongen ICON_SMILE.

Takk for hjelpen!

Moderator  support, Valentino