Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Canyon Ultimate SL vs SLX

Canyon Ultimate SL vs SLX #2410618 30/05/2017 15:52
C
cls Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Passiv leser av forumet tidligere, men har behov for innspill angående kjøp av ny sykkel.
Jeg sykler ganske mye, fortrinnsvis bakker, er liten og lett, men deltar sjelden i ritt. Ønsker å oppgradere dagens Caad10 som har slitt noen år nå.

Valget står mellom Canyon Ultimate CF SL 9.0 eller SLX 8.0, begge med di2, hvorav SLX er en god del dyrere sykkel grunnet bedre hjulsett og en lettere/stivere ramme etter hva jeg har forstått.

Hadde i utgangspunktet bestemt meg for en SL, men grunnet lang leveringstid i foretrukket farge har jeg sett på andre alternativer.

Kliner jeg til med en SLX i Grand Tourismo blå og får med Ksyrium pro Exalith, eller er det fornuftige valget å vente noen måneder på en SL? Man kan få mye moro for prisdifferansen, men prisen i seg selv er ikke problemet. Spørsmålet er hvor fornuftig det er å bruke så mye penger på en sykkel da man sykler lite ritt osv.
Har også lest litt blandede tilbakemeldinger mtp. Exalith-hjulene fra Mavic, og blir da usikker da disse utgjør en stor del av prisforskjellen.

Håper noen har gode råd eller erfaringer å komme med! ICON_SMILE

Re: Canyon Ultimate SL vs SLX [Re: cls] #2410630 30/05/2017 16:50
asbjorne Offline
Fersking
Fersking
Det fornuftige er nok å vente og heller bruke pengene på et annet hjulsett senere.

Når det er sagt: Gran Turismo-blåfargen er grisefet! Synd den bare er tilgjengelig på SLX.
Uten å ha sett på modellene i det siste, så er det vel forskjell på styre/stem på de to også. Jeg er veldig fornøyd med ergocockpit på Endurace. Aerocockpit på Ultimate har også en liten uthuling under stemdelen hvor kontrolleren til di2 skjules. Lekkert!

Mitt råd: vær ufornuftig og få lettere ramme, fet farge, kortere levering og aerocockpit. Hjulsettet kan du alltids selge hvis du ikke er fornøyd.

Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2
White Ultimate RR
Diamant Apex T3
Re: Canyon Ultimate SL vs SLX [Re: cls] #2410643 30/05/2017 17:30
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Misforstår jeg deg nå Asbjorne ?
SLX rammen (780 gram) er dyrest / lettest uavhengig av om modellen heter 8 eller 9 mens SL veier 940 gram.

CF SLX 8 er en meget godt utstyrt sykkel og et hjulsett du kommer til å oppleve som spenstig når du reiser deg opp å banker inn i bakkene.

CF SL 9 er litt enklere utstyrt men en flott sykkel...

Uten at jeg er noen ekspert på Canyon...

Jeg liker SLX'n :-) Lykke til uansett !

Redigert av EmilZipp; 30/05/2017 17:35.

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Canyon Ultimate SL vs SLX [Re: asbjorne] #2410656 30/05/2017 18:53
C
cls Offline OP
Nytt medlem
OP Offline
Nytt medlem
C
Sitat: asbjorne
Det fornuftige er nok å vente og heller bruke pengene på et annet hjulsett senere.

Når det er sagt: Gran Turismo-blåfargen er grisefet! Synd den bare er tilgjengelig på SLX.
Uten å ha sett på modellene i det siste, så er det vel forskjell på styre/stem på de to også. Jeg er veldig fornøyd med ergocockpit på Endurace. Aerocockpit på Ultimate har også en liten uthuling under stemdelen hvor kontrolleren til di2 skjules. Lekkert!

Mitt råd: vær ufornuftig og få lettere ramme, fet farge, kortere levering og aerocockpit. Hjulsettet kan du alltids selge hvis du ikke er fornøyd.

Takk for innspill! Veldig enig angående fargen!
Ingen av de to har Aerocockpit dessverre. Det må bestilles i tillegg (+3000 eks. mva) ifølge Canyon. Antar det er noe av differansen mellom SLX 8.0 og SLX 9.0

Re: Canyon Ultimate SL vs SLX [Re: cls] #2410734 31/05/2017 06:22
A
Audun H. Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
A
Jeg gikk fra en Caad10 til en Ultimate CF SLX 8.0 DI2 i fjor og er knall fornøyd.
En viktig forskjell mellom SL og SLX er at SL har den forrige rammemodellen og SLX har modellen som ble lansert sommeren 2015, dog har SL Disc den nye. Ellers er det som du sier at den eneste forskjellen mellom SL 9.0 DI2 og SLX 8.0 DI2 er rammen og hjulene.

Re: Canyon Ultimate SL vs SLX [Re: EmilZipp] #2410737 31/05/2017 06:29
asbjorne Offline
Fersking
Fersking
Sitat: EmilZipp
Misforstår jeg deg nå Asbjorne ?
SLX rammen (780 gram) er dyrest / lettest uavhengig av om modellen heter 8 eller 9 mens SL veier 940 gram.

Mulig jeg var litt uklar, men bekrefter det du sier ICON_SMILE SL/SLX beskriver rammen og tall beskriver utstyr.

Redigert av asbjorne; 31/05/2017 06:35.

Canyon Endurace CF SLX Disc 8.0 Di2
White Ultimate RR
Diamant Apex T3
Re: Canyon Ultimate SL vs SLX [Re: cls] #2410739 31/05/2017 06:32
E
eirikbk Offline
Ivrig
Ivrig
E
Har du lyst har du lov ICON_SMILE
Jeg har en par år gammel SLX 8.0 uten Di2 med samme hjulsett. Sykler ikke noe ritt foreløpig på landeveien, bruker den til trening som intervaller og langturer. Kan ikke annet enn å rose sykkelen opp i skyene. Jeg er strålende fornøyd.
Jeg hadde også lest litt ymse om hjulsettet og syntes jeg kunne høre subb i starten, men jeg merker ikke noe mer til dette. Jeg er en høy person på 98 kg og det subber så og si aldri, selv om jeg har justert bremsene ganske tett på felgen. Er egentlig det som er kunsten. Står den ene klossen litt nærmere enn den andre kan det kanskje subbe litt. Men for deg som er betydelig lettere enn meg, kan jeg ikke se for meg vil merke noe til dette.
Min glede over sykkelen pleier jeg å illustrere med denne setningen: Den går jo fremover av seg selv! Stiv, responsiv, rask, komfortabel.
Det er en stor glede i å sykle på en god sykkel selv om man ikke sykler ritt, så kjør på!

Moderator  support, Valentino