Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Regler i felt?

Regler i felt? #2410176 29/05/2017 12:05
O
Obert Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Jeg så på helikopterbildene fra f.eks. Tour de Fjords og lurer på om det finnes noen regler for hvordan man sykler i et felt på proffnivå?
Av og til ser feltet ut som en stor organisme som deler seg ved trafikkøyer og glir sømløs sammen igjen etterpå, mens det andre ganger ser ut til å være å "brøyte" seg fra.

Re: Regler i felt? [Re: Obert] #2410182 29/05/2017 12:13
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
https://roadcyclinguk.com/how-to/technique/essential-guide-road-cycling-hand-signals-calls.html

Her er en start, men når ting drar seg til i et ritt så tipper jeg lagene og enkelt-ryttere tenker mere på seg selv og sine, enn feltet.

Re: Regler i felt? [Re: Obert] #2410187 29/05/2017 12:22
sveinaa Offline
More than words
More than words
På amatørnivå er alt for mange opptatt av å gi signal når de sykler ritt. Utfordringen er bare at de ofte kommer sent og at det oppleves mer skummelt når folk slipper styret.....

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Regler i felt? [Re: sveinaa] #2410199 29/05/2017 13:04
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: sveinaa
På amatørnivå er alt for mange opptatt av å gi signal når de sykler ritt. Utfordringen er bare at de ofte kommer sent og at det oppleves mer skummelt når folk slipper styret.....

###

Helt enig, det er litt i overkant ulv-ulv fra folk som "nesten" velger å kjøre oppi et hull og samtidig slippe styret for å rekke å vinke fremfor å svinge tydelig rundt.

En ting jeg liker er all ropingen om "BIIIIIILLLL". Det er dessverre nødvendig når en del leker TdF og bruker hele veibredden (kan hende jeg har stjålet noen plasser selv også på denne måten, men ikke si det til noen).

Sykling med overlapp 10-15-20 cm opp ved siden av bakhjulet til han foran deg -> skummelt ! !

Å reise seg opp og samtidig kjøre sykkelen bakover. Vanligvis lett å lese på vei inn i en bakke men etter en del mil når alle er slitne + uoppmerksomme og en smarting trenger å strekke litt på ryggen midt i rulla, don't do it. Ser innimellom folk som gir tegn om om at de skal reise seg, god ide... (legge armen på ryggen men håndflaten opp og vippe opp fingrene... og de som gir tegn har aldri kastet sykkelen bakover)

Ivrige innpiskere som henter folk opp fra sekken i turritt, kjempebra ! Men når nærmeste mann roper sist da er det fint om det ikke plutselig kommer en velvillig rytter fra sekken. Jeg gikk nesten i bakken sist helg da en snylter fikk litt dårlig samvittighet og ville bidra. Rett etterpå fikk jeg velfortjent kjeft da jeg måtte ha pause og slapp meg ned i sekken for å hvile uten å si ifra... litt selvkritikk og erkjennelse av at det ikke bare er alle andre som gjør feil er det flere enn meg som trenger. Har til gode å høre noen si "jeg gjorde en tabbe, gikk i bakken og tok med meg sidemannen, beklager"...

Men det er driit kult i et felt da... Rotterace :-)

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Regler i felt? [Re: EmilZipp] #2410432 30/05/2017 06:55
H
helomoto Offline
Avhengig
Avhengig
H
Sitat: EmilZipp

Ivrige innpiskere som henter folk opp fra sekken i turritt, kjempebra ! Men når nærmeste mann roper sist da er det fint om det ikke plutselig kommer en velvillig rytter fra sekken. Jeg gikk nesten i bakken sist helg da en snylter fikk litt dårlig samvittighet og ville bidra. Rett etterpå fikk jeg velfortjent kjeft da jeg måtte ha pause og slapp meg ned i sekken for å hvile uten å si ifra... litt selvkritikk og erkjennelse av at det ikke bare er alle andre som gjør feil er det flere enn meg som trenger. Har til gode å høre noen si "jeg gjorde en tabbe, gikk i bakken og tok med meg sidemannen, beklager"...

Men det er driit kult i et felt da... Rotterace :-)

Syklet du lagtempo eller fellesstart? Det høres ut som det første..

Andre viktige regler i feltet i et turritt er å smile, sørge for at dine medsyklister får en trygg tur og en god opplevelse, sykle så sterkt at du kjører av resten av feltet, og ta det at noen ligger på hjulet ditt som et kompliment på din eminente form ICON_SMILE

> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Regler i felt? [Re: Obert] #2410436 30/05/2017 07:05
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Obert
Av og til ser feltet ut som en stor organisme som deler seg ved trafikkøyer og glir sømløs sammen igjen etterpå, mens det andre ganger ser ut til å være å "brøyte" seg fra.
Man passer på hverandre, og så konkurrerer man.
Den beste måten å lære på er å se ritt på tv med noen som skjønner hva som skjer, men først av alt aykle aktive ritt selv.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Regler i felt? [Re: Obert] #2410485 30/05/2017 09:01
O
Obert Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
O
Det er ingen som svarer på om det finnes regler.

skal f.eks
- opptrekker gå til høyre når han har gjort jobben
- kan man skifte spor så mye man vil så lenge mannen bak ikke har overlapp osv...

Re: Regler i felt? [Re: helomoto] #2410491 30/05/2017 09:22
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
E
Sitat: helomoto

Jeg aner virkelig ikke hva jeg syklet i lys av tråden om å spurte i turritt. Vi var i allefall en litt liten gjeng i tidvis velfungerende rulle med en haug av snyltere på halen som viste seg frem på vei inn i bakker og ikke minst inn mot mål. Det het turritt hvor jeg tydeligvis ikke burde vært med å spurte (beklager) og det så ut som de fleste gikk glipp av den flotte naturen men store smil etter målgang...

Å sykle rulle med folk man kjenner er noe helt annet enn en i en sammenrasket gjeng. Tror det var tredje gang jeg "prøvde rulle" at jeg satt i turritt og fikk først kjeft for ikke å bidra og like etterpå enda mer kjeft for å ødlegge samspillet i rulla. Jeg var ganske sikkert en passe stor fare for meg selv og andre

Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Regler i felt? [Re: EmilZipp] #2410493 30/05/2017 09:31
V
vortex surfer Offline
Ivrig
Ivrig
V
Jeg har tatt pause fra ritt i år, fytti for en deilig sykkel sesong det har vert:-)
Det er som oftest et jækla skrik og skrål i et felt med 10-15 verdensmestere;-)

Re: Regler i felt? [Re: Obert] #2410498 30/05/2017 09:53
Valentino Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Obert
Det er ingen som svarer på om det finnes regler.

skal f.eks
- opptrekker gå til høyre når han har gjort jobben
- kan man skifte spor så mye man vil så lenge mannen bak ikke har overlapp osv...

1) Inn i vinden om det er sidevind.
2) Nei.

Kjetil Bjarne Wallentinsen Haaland
Attaché culturel à Landevei et landevei.no.
Moderateur på Landeveisforumet
Facebook Twitter: @landevei
Re: Regler i felt? [Re: EmilZipp] #2410507 30/05/2017 10:22
aug11x Offline
Besatt
Besatt

Å sykle rulle med folk man kjenner er noe helt annet enn en i en sammenrasket gjeng. Tror det var tredje gang jeg "prøvde rulle" at jeg satt i turritt og fikk først kjeft for ikke å bidra og like etterpå enda mer kjeft for å ødlegge samspillet i rulla. Jeg var ganske sikkert en passe stor fare for meg selv og andre

Turritt i Norge høres helt jævlig ut... Rullekjøring der folk kjefter når man ikke bidrar eller ødelegger "samspill". Fellesstart er fellesstart. Om man ønsker å ligge bakpå, værsågod, ikke noe å bry seg med...
Selvfølgelig noe annet på lagtempo, men da er vel alle i rulla kompiser.

Re: Regler i felt? [Re: EmilZipp] #2410508 30/05/2017 10:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: helomoto

Jeg aner virkelig ikke hva jeg syklet i lys av tråden om å spurte i turritt. Vi var i allefall en litt liten gjeng i tidvis velfungerende rulle med en haug av snyltere på halen som viste seg frem på vei inn i bakker og ikke minst inn mot mål. Det het turritt hvor jeg tydeligvis ikke burde vært med å spurte (beklager) og det så ut som de fleste gikk glipp av den flotte naturen men store smil etter målgang...

Psst. Du syklet fellestart.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Moderator  support, Valentino