På amatørnivå er alt for mange opptatt av å gi signal når de sykler ritt. Utfordringen er bare at de ofte kommer sent og at det oppleves mer skummelt når folk slipper styret.....
###
Helt enig, det er litt i overkant ulv-ulv fra folk som "nesten" velger å kjøre oppi et hull og samtidig slippe styret for å rekke å vinke fremfor å svinge tydelig rundt.
En ting jeg liker er all ropingen om "BIIIIIILLLL". Det er dessverre nødvendig når en del leker TdF og bruker hele veibredden (kan hende jeg har stjålet noen plasser selv også på denne måten, men ikke si det til noen).
Sykling med overlapp 10-15-20 cm opp ved siden av bakhjulet til han foran deg -> skummelt ! !
Å reise seg opp og samtidig kjøre sykkelen bakover. Vanligvis lett å lese på vei inn i en bakke men etter en del mil når alle er slitne + uoppmerksomme og en smarting trenger å strekke litt på ryggen midt i rulla, don't do it. Ser innimellom folk som gir tegn om om at de skal reise seg, god ide... (legge armen på ryggen men håndflaten opp og vippe opp fingrene... og de som gir tegn har aldri kastet sykkelen bakover)
Ivrige innpiskere som henter folk opp fra sekken i turritt, kjempebra ! Men når nærmeste mann roper sist da er det fint om det ikke plutselig kommer en velvillig rytter fra sekken. Jeg gikk nesten i bakken sist helg da en snylter fikk litt dårlig samvittighet og ville bidra. Rett etterpå fikk jeg velfortjent kjeft da jeg måtte ha pause og slapp meg ned i sekken for å hvile uten å si ifra... litt selvkritikk og erkjennelse av at det ikke bare er alle andre som gjør feil er det flere enn meg som trenger. Har til gode å høre noen si "jeg gjorde en tabbe, gikk i bakken og tok med meg sidemannen, beklager"...
Men det er driit kult i et felt da... Rotterace :-)