Vanskelig å svare på det spørsmålet du stiller, det fins noen "huskeregler" som ofte brukes for å finne et utgangspunkt, for eksempel vekt i lbs ganger en eller annen faktor for å finne trykk i psi i bakdemper. Slike regler er ikke eksakte, og kommer an på typen bakdemper og utvekslingsforhold mellom vandring på bakhjul og slaglengde på bakdemper osv.
Det fins heller ikke noe eksakt svar på om du skal ha 20%, 25% eller 30% sag, det er opp til hver enkelt å synse om hva som fungerer best for aktuell bruk. Sag oppgis i prosent og ikke mm, det er enklere å forholde seg til prosent, siden bakdempere kommer i mange forskjellige størrelser. Om bakdemperen din har 50mm slaglengde, måles 25% sag ved at bakdemperen komprimeres 12,5mm når du setter deg på sykkelen i kjørestilling.
En grei fremgangsmåte for å finne riktig trykk er å pumpe opp bakdemper til noe sånt som 150 psi, så drar du o-ringen helt inntil bakdemper, og setter deg oppå sykkelen. Om du nå måler f.eks 10% må du slippe ut litt trykk, om du måler 40% må du øke trykket. Gjenta dette til du ligger mellom 20 og 30% en plass. Så må du bruke sykkelen og reflektere over om du vil ha en fastere eller mykere bakdemper.
Det fins mange videoer som forklarer hvordan man gjør dette, for eksempel denne her:
https://www.youtube.com/watch?v=VG__UuR71lkDet er også andre metoder for å finne ut hva som er riktig, for eksempel å følge med på hvor mye av vandringen du bruker på en typisk stitur. Om du bruker 100% vandring på rolig kjøring kan det være greit å øke trykket litt, mens om du gønner på og fortsatt ikke har brukt all vandring er det greit å senke trykket litt. For eksempel: den siste sykkelen jeg kjøpte har jeg vel ikke brukt demperpumpa på bakdemperen enda. Jeg syns det kjentes bra ut ved første prøvetur, og jeg brukte all vandring i løpet av en tur uten at det føltes mykt og ukontrollert.
Det kan være greit å ta periodiske sjekker av trykk, og gjerne notere deg mentalt eller på papir hva trykket er. Hvis du har satt trykket utendørs når det var 0 grader, så tar sykkelen i bruk om sommeren når det er 20 grader, vil trykket i bakdemper ha steget med omlag 7%, da kan det være greit å justere det inn på nytt.
Vær også obs på at hver gang du setter pumpa på bakdemperen vil du bruke litt av trykket i bakdemper på å fylle pumpa(slange og resten av systemet i pumpa). Så om du setter trykket til 160psi, så monterer pumpa på igjen og leser av 155psi, er det fordi pumpa stjeler litt luft.