Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Lufttrykk

Lufttrykk #2409801 28/05/2017 12:46
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Hvilket lufttrykk bør jeg kjøre på. Conti 4000 28mm foran og 25mm bak. Vekt på gutter 83kg.

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2409824 28/05/2017 14:46
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
28 foran og 25 bak? ville bytta om på de siden du har noe mer vekt på bakdelen av sykkelen ICON_WINK

Re: Lufttrykk [Re: pharynx] #2409826 28/05/2017 14:51
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Skulle gjerne gjort det, men det ble akkurat ikke plass til 28mm bak🤔

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2409827 28/05/2017 14:52
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
pharynx Offline
Besatt
Offline
Besatt
Registrert: Dec 2012
Innlegg: 3,835
ah skjønner!

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2409830 28/05/2017 15:23
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
M
Mixtin Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
Vekt på sykkel spiller også en liten rolle...
Og ikke minst hvor du skal sykle og under hvilke forhold (regn eller ikke) og om du vil ha komfort eller mest mulig fart osv.
Jeg ville gått for mellom 5 og 8 bar avhengig av overnevnte faktorer. Lavest trykk for høyere komfort, regn, ujevn veg, lett sykkel.

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2409940 28/05/2017 19:40
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Sykkelen er relativt lett. 7.2 inkl pedaler. Sykling på vanlig norsk asfalt av varierende kvalitet.

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2409947 28/05/2017 19:54
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
M
Mixtin Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
M
Registrert: Oct 2010
Innlegg: 340
Sitat: bamse_bra
Sykkelen er relativt lett. 7.2 inkl pedaler. Sykling på vanlig norsk asfalt av varierende kvalitet.

Da ville jeg gått for ca 5 bar om du vil ha komfort, og opp mot 7-8 bar om du skal sykle på helt nylagt asfalt og vil ha mest mulig fart. Og en mellom ting til godt og blanda.
Ville valgt ca 0,7 bar høyere trykk i bakdekket siden det er mindre og tar mer vekt enn fordekket.
Som "allround" trykk er det sikkert safe å gå for 6 bar forran og snaue 7 bar bak, men prøv gjerne med 8 bar bak og forran, og slipp ut litt luft etter en stund for så å kjenne forskjellen ICON_SMILE Selv om det kan kjennes raskt med skikkelig harde dekk er det ikke nødvendigvis slik. All ristinga man kjenner er "tapt" energi.

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2409987 28/05/2017 20:53
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
altitude Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
Registrert: Dec 2011
Innlegg: 519
Sitat: bamse_bra
Hvilket lufttrykk bør jeg kjøre på. Conti 4000 28mm foran og 25mm bak. Vekt på gutter 83kg.


Har samme dekk som deg og veier det samme inkl sykkel. Med Dura Ace C35 CL med 25 mm Conti 4000 med lateks slanger bruker jeg 6 bar foran og litt over 6 bar bak. Føles komfortabelt og punkterer veldig sjelden.

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410015 29/05/2017 05:39
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
Hold deg under max trykk angitt på dekket. Jeg pleier å ha mest mulig, men innenfor max/min


-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410058 29/05/2017 07:35
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
det finnes en app (eller flere) for dette.
Berto tire pressure.
De fleste kjører med for høyt trykk.


Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Lufttrykk [Re: thomassen] #2410077 29/05/2017 08:23
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
sykkeloyvind Offline
More than words
Offline
More than words
Registrert: Feb 2002
Innlegg: 20,828
Sitat: thomassen
Hold deg under max trykk angitt på dekket. Jeg pleier å ha mest mulig, men innenfor max/min


Dette er dessverre et gammeldags og dårlig råd.
Større dekk gir deg muligheten til å ha lavere trykk uten at du slår gjennom til felgen. Litt lavere trykk ruller i de fleste tilfeller bedre på alt annet enn velodrom-parkett. I tillegg gir det bedre sving- og bremsegrep, samt høyere komfort.
60-90 psi/4-6 bar bør være ideelt med 28mm dekk på asfalt.


Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410082 29/05/2017 08:32
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
B
bamse_bra Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
B
Registrert: Oct 2002
Innlegg: 533
Ser ut som jeg kan fortsette med det jeg har startet på da.. Har 90/100 PSI som tilsvarer 6,2/6,8 bar.

Re: Lufttrykk [Re: sykkeloyvind] #2410108 29/05/2017 09:24
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: sykkeloyvind
Sitat: thomassen
Hold deg under max trykk angitt på dekket. Jeg pleier å ha mest mulig, men innenfor max/min


I tillegg gir det bedre sving- og bremsegrep, samt høyere komfort.
60-90 psi/4-6 bar bør være ideelt med 28mm dekk på asfalt.



Hva ville du hatt i dekktrykk på hhv 25mm og 28 mm i et norsk ritt, type Oslo Klassikikerne ? Samme trykk om det er vått eller tørt ? Jeg har ca 100 psi på 25 mm i ritt og ellers klemmer jeg på dekket og tenker det er mer enn nok.


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lufttrykk [Re: EmilZipp] #2410125 29/05/2017 10:31
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
A
anonym5 Offline
Anonym5
Offline
Anonym5
A
Registrert: Nov 2009
Innlegg: 5,727
Sitat: EmilZipp
Hva ville du hatt i dekktrykk på hhv 25mm og 28 mm i et norsk ritt, type Oslo Klassikikerne ?


Hvor mye veier du? På 25 mm sykler jeg på rundt 6 bar, og på 28 rundt 5. Veier 72 på en god dag.


Anonym5
Re: Lufttrykk [Re: anonym5] #2410140 29/05/2017 10:56
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
E
EmilZipp Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
E
Registrert: Aug 2014
Innlegg: 5,654
Sitat: pontiff
Sitat: EmilZipp
Hva ville du hatt i dekktrykk på hhv 25mm og 28 mm i et norsk ritt, type Oslo Klassikikerne ?


Hvor mye veier du? På 25 mm sykler jeg på rundt 6 bar, og på 28 rundt 5. Veier 72 på en god dag.


Akkurat det samme som deg :-)


Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Lufttrykk [Re: sykkeloyvind] #2410149 29/05/2017 11:18
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
H
helomoto Offline
Avhengig
Offline
Avhengig
H
Registrert: Apr 2005
Innlegg: 647
Fin artikkel om emnet her: https://cyclingtips.com/2017/05/what-is-the-optimal-tyre-pressure-2/

Kortversjonen er at det er bedre å gå litt ned i trykk, enn opp, dersom du er usikker.


> Assos er laget for korpulente sveitsiske bankfolk.
Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410154 29/05/2017 11:33
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Asfalten skal vel være ganske grov før det lønner seg å gå så langt ned i trykk som 4-5 bar.

http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28

Sammenligning av rullemotstand (på ikke helt smooth overflate) på 23-25-28mm conti gp4000


You are what you eat...mmm nuts
Re: Lufttrykk [Re: Hoaas] #2410300 29/05/2017 17:22
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
S
spinat Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
S
Registrert: Mar 2009
Innlegg: 832
Sitat: Hoaas
Asfalten skal vel være ganske grov før det lønner seg å gå så langt ned i trykk som 4-5 bar.

http://www.bicyclerollingresistance.com/specials/conti-gp4000s-ii-23-25-28

Sammenligning av rullemotstand (på ikke helt smooth overflate) på 23-25-28mm conti gp4000


Konklusjonen ut i fra den testen må vel være at det blir lavere rullemotstand jo større dekket er (fra 23 til 28 mm).
Videre er det lavere rullemotstand jo høyere lufttrykket er (fra 4.1 til 8.3 bar).
Imidlertid er det generelt små forskjeller. Og fra feks 8.3 bar til 6.9 er forskjellen i motstand neglisjerbar, slik at det definitivt lønner seg å senke trykket for å øke komfort og grep.
Det er et par usikkerhetsmomenter. Det er feks ikke lett å vite hvordan testrullas overflate avviker fra asfalt. Videre kan det tenkes at resultatet ville blitt annerledes men en annen felg.

Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410301 29/05/2017 17:26
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Offline
Søk hjelp!
Registrert: Jul 2013
Innlegg: 8,750
Ja, men det skriver han jo også litt om. At felgbredde etc har en del å si på hvordan dekket oppfører seg. Jeg vil si at det er liten forskjell mellom 6 og 8 bar, ja. Spesielt på 28mm. Han skriver også litt om aerodynamikk.
Men som jeg skrev, jeg tror det skal være bra grovt underlag før det vil lønne seg å kjøre under 6-7 bar, som noen snakker om.

Redigert av Hoaas; 29/05/2017 17:26.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410471 30/05/2017 08:38
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
thomassen Offline
Ringrev
Offline
Ringrev
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 1,172
Prøv deg fram selv med forskjellig trykk. Det er vel den beste måten


-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410503 30/05/2017 10:15
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
T
Tobben63 Offline
Entusiast
Offline
Entusiast
T
Registrert: Apr 2012
Innlegg: 355
Jo hardere dekk desto mer rister og slår det (på dårlig asfalt). Dette blir ofte oppfattet som større fart.

Gjør rulleprøver slik som langrennsløpere gjør gliprøver.


Jeg er ikke født med ski på beina. Jeg er i beste fall født med en sofapute bak nakken!
Re: Lufttrykk [Re: bamse_bra] #2410644 30/05/2017 17:39
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 67
S
Skogen Offline
Medlem
Offline
Medlem
S
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 67
Alltid gode tips fra denne gjengen!

https://youtu.be/4sDX54zNmxY


Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå