Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: yolo] #2670429 28/06/2021 12:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: yolo
Jeg tok aldri en "runde" med Bikeshop, men står tydelig "PRO" på kvittering og på bildet fra artikkelen jeg kjøpte, som ligger i tråden du linket til over. (...) Unner alltid med-bergensere noe fersk gummi.

ICON_SMILE

Om du sender en PM til Chalshus (Christian på Bikeshop) kommer dere ganske sikkert frem til en ordning om dekket. Har all grunn til å tro at dette var en misforståelse gitt mangfoldet av versjoner og til dels uklar merking av disse fra Challenges side. Uten at jeg er overbevist om at Pro-versjonen i praksis ville vært bedre enn Race - begge har sine fordeler.

Er for øvrig helt enig at vi bergensere må stå sammen i havet av østlendinger og trøndere. Og ha fersk gummi.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2670501 28/06/2021 18:17
tregil Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Sepeda

Er for øvrig helt enig at vi bergensere må stå sammen i havet av østlendinger og trøndere.

Er det noe galt med Østlendinger og Trøndere?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: tregil] #2670508 28/06/2021 19:10
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: tregil
Er det noe galt med Østlendinger og Trøndere?

Absolutt ikke. Vi er glad i dere alle sammen. Men kjærlighet til alle nordmenn er intet hinder for det særlige bergenske samholdet ICON_SMILE

En annen tråd i dag minnet meg forresten på denne, som kan ha interesse for dem som måtte ramle innom tråden:

Sitat: CyclingTips/Iain Treloar/Caley Fretz
There’s no such thing as gravel. Or, rather, there’s no such thing as a single conception of what ‘gravel’ is. It exists on a kind of shifting scale, defined by where you live, what your appetite for adventure is, and the capabilities of your bike and the tyres it runs.

(...)

There are no rules here. You can ride almost anything on almost any bike. But if you want to match your tires with the terrain, this is a good way to go about doing it.

(...)

One of the best things about gravel is underbiking yourself. You're bringing a bike that is just not really prepared for what you're about to do, sticking on to something that is just way over its head. It's a super fun way to make trails feel new again and make rides that you have done a bunch of times feel totally different and challenging.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2670530 28/06/2021 21:42
B
BZE Offline
Entusiast
Entusiast
B
Uvisst om det er spikeren i kista for mine Steilacoom, men det ble i hvertfall en rusten jævel "perfekt" plassert i bakdekket på vei hjem fra dagens utflukt. Bokstavelig talt et steinkast hjemmefra. Noen dråper Orange på ramma, men holdt på luften. Orket ikke styre med det i kveld, og er mest bekymret for felgen da jeg hørte/kjente kontakt ved hver rotasjon (trodde først det var småstein som hadde kilt seg fast).

Kanskje et påskudd for nye dekk, det er da noe.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: BZE] #2670598 29/06/2021 07:37
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: BZE
Uvisst om det er spikeren i kista for mine Steilacoom, men det ble i hvertfall en rusten jævel "perfekt" plassert i bakdekket på vei hjem fra dagens utflukt (...) mest bekymret for felgen da jeg hørte/kjente kontakt ved hver rotasjon

Au.

Håper og tror at felgen er uskadd, men felgtape bør gjerne inspiseres.

Du vet alt dette, men jeg sier det likevel:

Er trygg på at dekket vil kunne overleve, kanskje ved noe så enkelt som generøs bruk av fersk, grov guffe. Vi som liker slangeløst, blir jo varm rundt hjerteroten av å se videoer som denne. Med spiker! (Hopp gjerne rett til 04:40 for mishandlingen.)

Overtok selv i sin tid et brukt WTB Riddler som var preget av flere og til dels større punkteringer, men noen runder med standard Orange Seal gjorde susen. Litt lekkasje og søl før den gode surklelyden viste at det største hullet var i ferd med å tettes.

Men siden du kom deg vel hjem, ville jeg vært fristet til å lappe dekket som en mer solid og permanent løsning. Som jeg nevnte for Skoje, har jeg god erfaring med Tip Top Tubeless. Om du lar superlim (eller visstnok vulkaniseringsmiddel) tørke godt i selve hullet, hjelper det ytterligere. Og eventuelt Shoe Goo eller lignende på utsiden av hullet etter lapping. Som vist i GMBN Tech.

Og for at dette ikke skal bli en ny runde om slangeløst versus slange, må det sies at slanger åpenbart blir et stadig bedre alternativ. Ole har allerede rapportert kort om gode erfaringer med Vittoria latex og nevnt Schwalbe Aerothan. Og Tubolito har som kjent nylig lansert Tubolito X med et års garanti for punkteringsfri sykling - uten at jeg vet noe om spiker nevnes i den små skriften i garantien ICON_SMILE

Sitat: BZE
Kanskje et påskudd for nye dekk, det er da noe.

Da får du i så tilfelle holde oss oppdatert på kandidater og vurderinger ICON_SMILE

Vet at du har god oversikt, men for andre kan Gran Fondo Cycling Magazines gruppetester What's the best gravel tyre? (2019) og On the search for the best all-rounder (2020) være nyttige. Gjerne grovere enn dekk i denne tråden, men likevel.

Og så tester som kjent Jarno Bierman blandeveisdekk i Bicycle Rolling Resistance (BRR), ref. egen tråd. Med alle forbehold om testmetodikken, som er trommel og nål ICON_SMILE

Neste dekk som testes i BRR er så vidt jeg vet René Herse Barlow Pass, som burde være en god kandidat i denne tråden om landevei + grus. Resultatene kommer trolig til helgen.

Takk igjen for dine gode tips om René Herse. som førte meg i retning av Hurricane Ridge, beskrevet i denne trådens grovere tvilling.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2670604 29/06/2021 08:03
tregil Offline
Avhengig
Avhengig

Er trygg på at dekket vil kunne overleve, kanskje ved noe så enkelt som generøs bruk av fersk, grov guffe. Vi som liker slangeløst, blir jo varm rundt hjerteroten av å se videoer som denne. Med spiker!

Oppskrift på slangeløse piggdekk???

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2670625 29/06/2021 09:08
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Møtte nettopp noen unggutter med Uno X-trøyer og skinnende røde Dare-sykler thinking Som hadde punktert. Men de hadde reserveslange selv, så for meg var det bare å ønske all mulig lykke til i sesongen ICON_SMILE

Morgenturen min var derimot en første test av Challenge Strada Bianca (Race) TLR 36 mm oppover i Bærumsmarka fra Sørkedalen.

Kjente igjen tilbakemeldingene fra yolo.

Sitat: yolo
De ser bra ut (IMO), de er nydelige på asfalt, fantastiske på fin grus og overraskende godt grep på de litt grovere strekningene. Bruker i underkant av 2,5 bar (30-35 psi) på grove turer, og 2,8-3,0 bar (oppunder 40 psi) på rene asfaltturer, eller svært fine grusveier. De få gangene jeg skulle ønske større volum og knaster er utforkjøring på grove veier der jeg føler at jeg spretter litt fra stein til stein.

Jeg kjørte imidlertid maksimalt anbefalt trykk på 50 psi, siden jeg innbiller meg at høyere trykk er en fordel for at guffen skal sette seg godt første tur etter montering. Ville ellers valgt 10-15 psi lavere trykk for markatur.

Opplevde dem som deilig lettrullende, noe som oppmuntret til å gi jernet. Som å flyte på luftputer på de fine strekkene, selv med unødvendig høyt lufttrykk.

Opplevde dog, som på andre brede slicks jeg har prøvd, en tendens til å rulle på grusen og sladde litt ut i svinger i høyere fart på grov grus, også på steder der jeg erfaringsmessig kan la det stå til både på brede knastedekk og smalere slicks uten å miste grepet. Lavere trykk vil hjelpe. Og man tilpasser seg uansett det grepet man blir vant til på brede slicks uten sideknaster, så det er ikke noen kritikk av dekkene.

På asfalt er førsteinntrykket, som ventet, at vi i praksis snakker om brede landeveisdekk, slik Jarno Bierman sier i testen av den liknende Pro-versjonen, og som jeg lekte litt med her.

Sitat: tregil
Oppskrift på slangeløse piggdekk???

ICON_LAUGH

Vi kunne forresten gjerne ha inkludert piggdekk i tråden for min del, men tror ikke trådstarter eller flertallet i tråden synes det er helt naturlig.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2670627 29/06/2021 09:17
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kom forresten over de "gamle" G-one speed (microskin/onestar/tl) 40 mm på XXL Gjøvik til 250 kr stk, antar det er bra kjøp siden de i følge denne tråden er (på noen områder) bedre en den nye addix-varianten ? Skal settes på Unaas Wide 40, bra kombo ?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Oddefa] #2670633 29/06/2021 09:29
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Oddefa
Kom forresten over de "gamle" G-one speed (microskin/onestar/tl) 40 mm på XXL Gjøvik til 250 kr stk, antar det er bra kjøp siden de i følge denne tråden er (på noen områder) bedre en den nye addix-varianten ? Skal settes på Unaas Wide 40, bra kombo ?

ICON_SMILE

Det er allerede skrevet så mye og så ofte om G-One Speed, at jeg skjuler det for spesielt interessert og evt. nye forumbrukere ICON_SMILE

Jeg har også et lite lager av akkurat det dekket i 40 mm etter at XXL begynte å gi dem bort til halv pris.

Selv har jeg brukt versjonen i 30 mm for nevnte Unaas 40 Wide (målt til 22 mm indre felgbredde, 30 mm ytre felgbredde), både siden jeg innbiller meg at noe av poenget med høyere profil på felgene er aerodynamikk ICON_SMILE og fordi jeg som nevnt er gladere i smale enn brede slicks på løsere, svingete grus. Andre har andre erfaringer og preferanser, så jeg sitter slett ikke på fasit.

Er særlig glad i den volumiøse versjonen i 40 mm for langtur med bagasje på variert underlag, og har rullet på dem både i Sverige, USA og Spania. Men jeg opplever at de er raske både på landevei og grus, og egner seg godt for spenstig sykling. Med disse dekkene har jeg ikke hatt noen problemer med å holde følge med spreke kompiser på landeveissykler. Burde fungere utmerket i det oppsettet du foreslår, om enn Unaas anbefaler felgen primært for dekk på 28-36 mm.

Opplever at de minner om dekk som Strada Bianca, men med mindre ettergivende sidevegger. Strengt tatt bør man være oppmerksom på at disse dekkene som XXL nå selger på tilbud gjerne har rukket å bli noen år gamle og er ikke blodfersk gummi. For godfølelsen på forskjellig underlag, er det verdt å variere lufttrykket om man skal sykle flere mil på grus og skogsveier og siden langt og lenge på landevei.

Som du er inne på, har nyeste versjonen annen og grovere gummiblanding enn den opprinnelige versjonen. Som nevnt flere steder, også i denne tråden:

Siste generasjon av G-One Speed er dessverre ikke samme dekket som Schwalbe opprinnelige designet for ritt som Paris-Roubaix (først kalt S-One), Alpers krysset Statene på, Landevei i 2017 kåret til beste allround slangeløse landeveisdekk, og som fikk skryt i artikkelen jeg lenket til i denne tråden.

Mens det opprinnelige Speed har gummiblanding som ligger nær forrige generasjon Pro One og en tetthet i veven på 127 TPI, har siste generasjon annen gummiblanding og 67 TPI, som et touringdekk. Dekket i 30 mm har falt ut av Schwalbes egen oversikt over landeveisdekk, og er klassifisert som E-25, altså solid nok til å være anbefalt for el-sykler.

Jeg har vært glad i opprinnelige Speed, men kommer neppe til å kjøpe den siste versjonen.

Du kan lese mer om testene av siste generasjon G-One Allround og Speed i tråden om Bicycle Rolling Resistance, med alle forbehold om at Jarno Biermans test ikke fanger opp alle egenskapene i dekkene.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713095 07/07/2022 11:44
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Noen anbefalinger til raske grusdekk med god punkteringssikkerhet? Man vil jo gjerne ha raske, lette og punkteringssikre dekk, og så spørs det hva som er mulig å få tak på.

Hadde tidligere Rene Herse Snoqualmie extralight men etter en punktering i vått vær så innser jeg at jeg må ha noe som er mer beskyttende i rullebanen (thread).

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713118 07/07/2022 14:04
A
Andreas83 Offline
Ivrig
Ivrig
A

Medlem på Kvinneguiden for menn: Terrengsykkelforumet
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713316 10/07/2022 09:09
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Akkurat nå så Challenge Strada Bianca interessant ut. Hvilken av de skal jeg velge? Jeg vil jo selvsagt ha noen raske og mer punkteringssikre dekk enn Rene Herse Snoqualmie Pass EL ICON_SMILE

Kan nevnes at jeg holder med til slanger (Tubolito) så tubeless ready dekk trenger jeg ikke hvis det skulle være mer økonomisk eller mer ettergivende.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: bigp85] #2713347 10/07/2022 14:54
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Om du går for Strada Bianca og ønsker punkteringssikkerhet med slange, ville jeg valgt den vulkaniserte Race-modellen i versjonen for clincher/ikke-TLR.

Den håndlagede open tubular-versjonen Pro HTLR ligger hos Bicycle Rolling Resistance nær dine ekstremt lettrullende Snoqualmie Extra Light i rullemotstand og er mer ettergivende enn Race. Men ettergivenheten er ikke nødvendigvis en fordel med slange, ettersom det øker faren for slangebitt/gjennomslagspunktering. Jeg opplever også at den håndlagede versjonen er noe mer sårbar for spisse småsteiner, noe slangeløst oppsett takler, men som kan skape sivepunkteringer med slange.

Jeg liker i utgangspunktet tanken om alternativer til butyl om man er på slange, men det ligger mellom linjene at du dessverre må leve med kompromisser så lenge du holder deg til slange. Det er i utgangspunktet en fordel med økt punkteringsbeskyttelse særlig i rullebane, slik du selv ser etter, og du kan ikke til fulle utnytte fordelene med variert lufftrykk ettersom du må unngå slangebitt.

For øvrig - som Øyvind skriver annet sted i tråden - er smale blandeveisdekk i dag gjerne brede versjoner av alminnelige landeveisdekk. Men jeg forstår at du er ute etter dekk på 40 mm eller mer, ref. Snoqualmie Pass.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713356 10/07/2022 15:47
Gullars Offline
Ivrig
Ivrig
Vinneren i testen, Vittoria Terreno Dry kan lett anbefales.

Kjører den på grushjula i 38C utgaven

Supre dekk til kombibruk

AG

40+ and still climbing......
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gullars] #2713371 10/07/2022 18:48
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B

For øvrig - som Øyvind skriver annet sted i tråden - er smale blandeveisdekk i dag gjerne brede versjoner av alminnelige landeveisdekk. Men jeg forstår at du er ute etter dekk på 40 mm eller mer, ref. Snoqualmie Pass.

Jeg er åpen for smalere dekk også ICON_SMILE Jeg har lest tidligere her i forumet og nevnt av bla. deg at det kan være mer fordelaktig med smale slicks og brede knastedekk.

Nå har jeg riktignok Terra speed 40mm på men etter å hatt raske Rene herse dekk så blir man litt hekta på den raske feelingen de gir. Lav vekt er ikkje feil heller.

Hva med en av versjonene til Conti GP5000 på grus?

Sitat: Gullars
Vinneren i testen, Vittoria Terreno Dry kan lett anbefales.

Kjører den på grushjula i 38C utgaven

Supre dekk til kombibruk

AG

Hørte mye bra om de! Jeg vet ikke om jeg skal bruke Bicycle rolling resistance som fasit, men der er i hvert fall rullemotstanden dårligere på Vittoria Terrano Dry vs. Conti Terra Speed 40.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713393 11/07/2022 06:23
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg har brukt Gravelking slick til dette formålet. De har fungert knall for meg.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713414 11/07/2022 09:40
S
slomo Offline
Fersking
Fersking
S
Har brukt Vittoria Terreno Zero 35 mm til dette formålet. Synes de funker veldig bra på ren asfalt der man tar en og annen grusavstikker. Brukt de mye i marka også egentlig og funker bra der også (Men primærdekkene for cruising i marka er Gravelking SK 43 mm). Har kjørt nesten full fart på den ganske stenete veien langs togskinnene mellom Movann og Sandermosen uten å punktere. Har skaffet meg Rene Herse Jon Bon Pass Extralight nå og spent på punkteringsmotstanden og rullemotstanden på disse i forhold.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: slomo] #2713427 11/07/2022 12:32
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Sitat: slomo
Har brukt Vittoria Terreno Zero 35 mm til dette formålet. Synes de funker veldig bra på ren asfalt der man tar en og annen grusavstikker. Brukt de mye i marka også egentlig og funker bra der også (Men primærdekkene for cruising i marka er Gravelking SK 43 mm). Har kjørt nesten full fart på den ganske stenete veien langs togskinnene mellom Movann og Sandermosen uten å punktere. Har skaffet meg Rene Herse Jon Bon Pass Extralight nå og spent på punkteringsmotstanden og rullemotstanden på disse i forhold.

For min del så har det gått bra med BJP oppover østsiden av Movatn og lengre blandeveisturer i litt duskregn.

Det var ikke før jeg syklet under en heftig regnværsdag (pleier ikke å gjøre det) at jeg punkterte etter ca. 30 min. Da syklet jeg på asfalt fra østensjøvannet og ned til Hauketo via gang/sykkelveien fra Grytelokket til Hauketo langs Ljanselva. Et eller annet skarpt hadde skjært seg gjennom dekket i rullebanen. I det jeg syklet over Hauketo stasjon så kjente jeg plutselig noe rart bak sykkelen og så ned at dekket var flatt. Dette var med Snoqualmie Pass EL. Synes å ha lest et sted at de dekkene har tynnere "thread" enn for eks Bon Jon Pass.

Redigert av bigp85; 11/07/2022 12:32.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2713942 17/07/2022 20:46
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Fant noen Strada Bianca Race 36 mm på tilbud hos Bikeshop så da tester jeg disse😊 I samme slengen blir det konvertering fra HG til XDR boss og ny sram 1175 kassett

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2715270 02/08/2022 10:30
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Blir Terra Speed litt i samme gate som G-one Speed (den forrige versjonen) ? Trenger muligens nye dekk til Allroad Birken da jeg ser en sprekk i bakhjulet og stått på felgen ca 1 år (men har annet hjulesett som jeg har brukt tidligere i år). Klarer meg fint i terrenget og rullegrus med G-One Speed selv om det er der de "dårligst". Er også Gravelking Semi-slick i den katogorien ? tråden er her er vel 80 % asfalt/ 20 %grus, men Birken er vel ca 60 % (lettrullende) grus /30% asfalt (eller i fjor var vel det grusa asfaltpartiet langs Sjøsætervegen det værste av alle partier) /10 % terreng (inkl 1/4 det er gåing og sånn sett enda mindre). Men skal ikke ha dekk for bare birken, blir til bruk ellers i sesongen også. Kjører samme dekk helt til de er "utslitte" både landevei, terreng og gravel/blandevei. G-one speed har vært optimal for diverse varierte langturer. Sykler jeg sakte nok så funker de ok på sti, rullegrus/Nygruset er jo aldri digg, selv med grove terrengdekk, og når det er lengre partier hard grus eller asfalt er det godt å bare rulle passe fort.
G-one var lett å sette opp TL, antar det gjelder Terra Speed også ?

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Oddefa] #2715279 02/08/2022 11:38
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Blir Terra Speed litt i samme gate som G-one Speed (den forrige versjonen) ? Trenger muligens nye dekk til Allroad Birken da jeg ser en sprekk i bakhjulet og stått på felgen ca 1 år (men har annet hjulesett som jeg har brukt tidligere i år). Klarer meg fint i terrenget og rullegrus med G-One Speed selv om det er der de "dårligst". Er også Gravelking Semi-slick i den katogorien ? tråden er her er vel 80 % asfalt/ 20 %grus, men Birken er vel ca 60 % (lettrullende) grus /30% asfalt (eller i fjor var vel det grusa asfaltpartiet langs Sjøsætervegen det værste av alle partier) /10 % terreng (inkl 1/4 det er gåing og sånn sett enda mindre). Men skal ikke ha dekk for bare birken, blir til bruk ellers i sesongen også. Kjører samme dekk helt til de er "utslitte" både landevei, terreng og gravel/blandevei. G-one speed har vært optimal for diverse varierte langturer. Sykler jeg sakte nok så funker de ok på sti, rullegrus/Nygruset er jo aldri digg, selv med grove terrengdekk, og når det er lengre partier hard grus eller asfalt er det godt å bare rulle passe fort.
G-one var lett å sette opp TL, antar det gjelder Terra Speed også ?

Jeg har syklet en del med Terra Speed i 35 mm i det siste. Jeg liker dem godt. De er noe grovere enn G-One Allround faktisk, men en del lettere. Ca 380 gram per dekk. De føles minst like raske som G-One Allround på både grus og asfalt.
Jeg brukte dem sist til å sykle t/r Oslo - Bø i Telemark på asfalt og grus i begynnelsen av juli. https://www.strava.com/activities/7419367669 - https://www.strava.com/activities/7430504939
Jeg har dem montert slangeløst på 3T 40/42-felger med 29 mm innvendig bredde. Sykler med ca 45 psi når jeg kjører langtur på asfalt og grus. 35 på mer rendyrkede grusturer.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Oddefa] #2715285 02/08/2022 11:59
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Blir Terra Speed litt i samme gate som G-one Speed (den forrige versjonen)? Er også Gravelking Semi-slick i den katogorien?

Øyvind kom meg i forkjøpet med reelle erfaringer - lytt til ham!

Her er mitt forsøk på svar:

[Linket bilde]

Som du ser, skiller Terra Speed seg ut med knaster både i rullebane og på sidene. Jeg har ikke sett nærmere på Allroad Birken, men på grove, svingete gruspartier er knastene hos Terra Speed gjerne en fordel. Liker at de er jevnt fordelt og har lik høyde både i rullebanen og på sidene.

G-One Speed er som kjent opprinnelig Roubaix-dekket S-One - et solid landeveisdekk. Dekkets micro dots kan ikke regnes som knaster, like lite som fiskebeinsmønsteret hos italienske landeveisdekk er knaster ICON_SMILE Jeg var veldig glad i 30 mm på landevei og grus, men 40 mm slicks blir for meg litt vagt på grus og grovere underlag. Det er kun en personlig preferanse.

GravelKing Semi Slick (SS) faller mellom de to ovennevnte, med en rullebane uten knaster, men med mønster på sidene. Mange liker slik løsning for lav rullemotstand, men grep i svingene på løsere underlag. Jeg er ikke så glad i konseptet selv, og fortrekker likt mønster både i rullebane og på sidene for stabilitet i svinger på landevei.

Du skriver ikke hvilken dekkbredde du ser på, men la oss ta utgangspunkt i 40 mm hva gjelder rullemotstand:

Hos Bicycle Rolling Resistance er Terra Speed 35 mm raskere enn sin bredere bror, men også i 40 mm er dekket til tross for knastene målt til prisverdig lav rullemotstand.

Siste versjon av G-One Speed 40 mm er som kjent målt til skuffende rullemotstand, betydelig høyere enn knastede Terra Speed. Forrige versjon av G-One Speed hadde dog annen gummiblanding og høyere TPI, som forgjengeren S-One, og alt tyder på at det hadde lavere rullemotstand. Jeg har forresten noen par av forrige versjon nye i eske, om du skulle være interessert i en handel. Send i så fall PM.

GravelKing SS 40 mm er også målt til høyere rullemotstand enn Terra Speed. GravelKing 40 mm uten mønster, ofte omtalt som Slick, er dog målt til å være mer lettrullende enn Terra Speed.

Jeg sier på ingen måte at test på trommel hos Bicycle Rolling Resistance gir et fullgodt bilde - lytt til brukere og les praktiske tester fra den virkelige verden - men alle de tre dekkene du spør om er altså testet der.

Se sammenlikning hva gjelder bl.a. rullemotstand og punkteringssikkerhet her.

Selv om jeg misliker å si det om min beste-fiende Conti ICON_MAD peker Terra Speed seg fordelaktig ut av de tre.

G-one var lett å sette opp TL, antar det gjelder Terra Speed også?

Man får som regel vidt forskjellige svar på slike spørsmål, ettersom det avhenger av felgen. Og felger er forskjellige. Men jeg spiller spørsmålet videre ICON_SMILE

Sitat: sykkeloyvind
Jeg har syklet en del med Terra Speed i 35 mm i det siste. (..) De er noe grovere enn G-One Allround faktisk, men en del lettere. (..) De føles minst like raske som G-One Allround på både grus og asfalt.

Ja, om vi skal tro på Bicycle Rolling Resistance, har Terra Speed betydelig lavere rullemotstand enn siste versjon av G-One Allround.

Det er artig å merke seg at grovere G-One Bite også er målt til lavere rullemotstand enn G-One Allround. Liknende resultat hos Gran Fondo.

Sammenlikning av de tre dekkene her.

Siste generasjon av G-One-familien med ny og grovere gummiblanding, særlig Speed og Allround, har dessverre skuffet, om man skal tro Bicycling Rolling Resistance. Dekkene synes å surfe videre på den gode mottagelsen som første generasjon velfortjent fikk.

Det er forresten interessant nytt på det mye omtalte nettstedet i det siste, se bl.a. mine skriblerier i dag om Challenge Strada Bianca og René Herse Snoqualmie Pass yes

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2715302 02/08/2022 13:13
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Er 40 mm ja, og det er den eldre versjonen G-One speed jeg har nå ja, Hjule er Unnas 40 wide. Sender deg PM mht du vurdere å selge de du har. Fordelen er at jeg har god følelse hvordan dekket oppfører seg hvis jeg fortsetter med samme dekket. Mulig jeg skal teste ut Terra Speed også. Vurderer også Grenserittet allroad og der hvor G-One Speed passer mine egenskaper godt i birken (trenger mer "hjelp" på lett underlag en i terreng/sti, og slikt sett ikke tapte noe i terrenget mot de andre i rundt meg) en terreng slik føret var i fjor (tørt) så krever nok Grenserittet (slik jeg husker det fra sist gang) mer knaster. Mener jeg kjørte med 45 (b) og 42 (f) psi i fjor, og ca der jeg også sykler til vanlig, mulig litt lavere (40ish). Er ikke slitasje eller skade på fremhjul, men ett rift bak som jeg ikke helt stoler på. Holder veldig fint på lufta.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2715303 02/08/2022 13:17
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Her er det bare å bøye seg i støvet for kompetansen på dekk til blandet bruk. Jeg har i min enfoldighet trodd at dekkene som stod på grussykkelen da jeg kjøpte den i vår var noe av det bedre på markedet. Dekkene er WTB Riddler TCS Light 37 og kommer langt ned på lista både på punkteringsbeskyttelse og rullemotstand. Det siste har jeg selvsagt erfart med sykling, særlig på asfalt. Skal prøve ut Terra Speed neste sesong.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Egil52] #2715316 02/08/2022 14:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Egil52
Jeg har i min enfoldighet trodd at dekkene som stod på grussykkelen da jeg kjøpte den i vår var noe av det bedre på markedet. Dekkene er WTB Riddler TCS Light 37 og kommer langt ned på lista både på punkteringsbeskyttelse og rullemotstand.

Verdt å huske at tester på Biermans trommel ikke forteller hele sannheten om dekk. Han gjør tross alt ikke det viktigste - å sykle på dem ICON_SMILE

Dekkene dine har fått mye skryt, vant i 2019 gruppetest i Gran Fondo og fikk fortsatt god omtale i 2020. Så det er gode dekk.

Akilleshælen i den opprinnelige, alminnelige versjonen er tynne sidevegger og generelt lav punkteringsbeskyttelse, som sist påpekt av David Arthur i test av nye Cannondale Topstone Carbon (severdig).

Men høsten 2020 lanserte WTB nye versjoner av sine dekk, også Riddler TSC, med finere gummi i 120 TPI kombinert med såkalt SG2 punkteringsbeskyttelse. Dekk i denne versjonen veier litt mer og koster litt mer, men de to nevnte endringene vil i beste fall ha gitt både lavere rullemotstand, bedre grep og bedre punkteringsbeskyttelse. Dessverre er ikke disse testet hverken i Bicycle Rolling Resistance eller Gran Fondo, men rullet på i bl.a. Offroad.cc.

Jeg overtok i sin tid et par alminnelige Riddler TSC uten SG2 fra en kar som hadde brukt dem med slange. Dekkene hadde flere små hull både i rullebane og sidevegger, og det hadde gått med noen slanger, men dekkene lot seg lett tette med grov guffe.

Likte i utgangspunktet dekkene, men solgte dem videre siden jeg var ute etter sterkere lut og dypere mønster for vårløsning og gjørme. Da er vi langt over i søstertråden Dekk til IKKE 80% asfalt og 20% marka/grus ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2715345 02/08/2022 18:28
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E

Takk for utfyllende svar, Sepeda. Jeg er klar over testen i Granfondo, og vel kjent med at dekket vant testen, men er likevel ikke helt overbevist etter noen måneders sykling. Fikk nok litt for høye forventninger til dekket etter å ha lest testen. Nå er jo denne testen snart fire år gammel, så muligens har nyere modeller bedre/andre egenskaper, som du også nevner. Jeg har også sett testen på bicyclerollingresistance, men legger ikke for stor vekt på den;) er mer opptatt av praktisk bruk. Mine dekk er satt opp med slange, så muligens kan det ligge noe der. Dekkene har sikkert en annen karakteristikk satt opp slangeløst, men om dette på virker rullemotstand vet jeg ikke. Vil også nevne at dekke som står på min sykkel er samme utgave som ble testet i Granfondo. Ikke nyeste utgave med andre ord. Uansett vil jeg bruke dem ut denne sesongen, og vurdere nye dekk neste år. Alltid gøy med noe nytt;)

Redigert av Egil52; 02/08/2022 20:04.
Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Egil52] #2715346 02/08/2022 18:36
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Egil52
Vil også nevne at dekke som står på min sykkel er samme utgave som ble testet i Granfondo. Ikke nyeste utgave med andre ord.

For ordens skyld, om noen lurer: Nye utgaver av WTB sine dekk finnes nå både i versjon med 60 TPI uten punkteringsbeskyttelse SG2 og i versjon med 120 TPI med SG2. Så det er ikke en gammel versjon som er erstattet av en ny. Den gamle er beholdt, og så er det kommet en ny i tillegg. Og det er gjerne de førstnevnte uten SG2 man finner på nye sykler, ref. nevnte test av nye Cannondale Topstone Carbon.

Du behøver forresten ikke sitere hele mitt altfor lange innlegg, særlig når ditt innlegg er rett etter mitt innlegg ICON_SMILE Om du nå redigerer sitatet bort, blir tråden kortere og lettere å lese yes

Nå skal jeg slutte. Har tatt helt av i dag. Ferie ICON_SMILE

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Sepeda] #2715351 02/08/2022 19:02
E
Egil52 Offline
Entusiast
Entusiast
E
Takk for presiseringen Sepeda. Har nok mye å lære om dekk skjønner jeg. Da kan jeg slå fast at det utgaven uten SG2 jeg har, og at jeg lever litt farlig på røffe veier med slangeoppsett. Hvis jeg ikke har misforstått dette også da;) Tar selvkritikk på at jeg siterte hele ditt lange innlegg. God ferie.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: Gaarm] #2715895 07/08/2022 09:51
B
bigp85 Offline
Avhengig
Avhengig
B
Er det ikke slik at Rene herse Snoqualmie har mindre gummi i rullebanen (thread) enn Barlow pass 38 (BP) og Bon Jon Pass 35 ? BP er jo tyngre i forhold til størrelsen kontra Snoqualmie pass..

Jeg funderer på om BJP eller BP med standard casing hadde vært punkteringssikert nok?

Jeg har nå bare Continental Terra speed 40 mm på grussykkelen. Stort sett sykler jeg fingrus i østmarka og asfalt. Av og til innom nordmarka hvor det er kan være partier med rullegrus eller partier med ny grovgrus/pukkstein.

Re: Dekkvalg til 80 % asfalt og 20 % marka/grusvei [Re: bigp85] #2715899 07/08/2022 10:55
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: bigp85
Er det ikke slik at Rene herse Snoqualmie har mindre gummi i rullebanen (thread) enn Barlow pass 38 (BP) og Bon Jon Pass 35? BP er jo tyngre i forhold til størrelsen kontra Snoqualmie pass.. Jeg funderer på om BJP eller BP med standard casing hadde vært punkteringssikert nok?

Håper du får svar fra noen med praktisk erfaring med dekkene!

Tror ikke René Herse oppgir data som tykkhet på gummi, så for mål er vi igjen henvist til Bicycle Rolling Resistance.

Skjuler det for ikke å fylle tråden med tekniske spissfindigheter.

[Linket bilde]

Bierman har ikke testet Bon Jon Pass, men her er data for standardversjonen av Snoqualmie Pass og Barlow Pass. Se også sammenlikning av de to dekkene her.

Sideveggene er målt til å være like tykke hos begge dekk, og punkteringsmotstanden i veggene er også målt til å være lik.

Rullebanen er målt til å være litt tynnere hos Snoqualmie Pass enn Barlow Pass, men førstnevnte er likevel målt til noe bedre punkteringsbeskyttelse i rullebanen. Forskjellene er så små at det like godt kan skyldes testmetodikk eller forskjell i produksjon mellom dekkene.

Så Barlow Pass er i henhold til testen ikke et alternativ til Snoqualmie Pass om kritieriet er økt punkteringsbeskyttelse.

Om du vil bruke René Herse, er den enkleste løsningen å være en versjon med høyere punkteringsmotstand. Som vi så i tråden om Bicycle Rolling Resistance, er punkteringsmotstanden temmelig lik mellom Extra Light og Standard, høyere i Endurance og høyest i Endurance+.

Siden du interesserer deg for disse tekniske detaljene, anbefaler jeg abonnement/Pro-medlemsskap hos Bicycle Rolling Resistance. Koster ikke mange kronene, du får tilgang til alle data, og du slipper å spørre andre ICON_SMILE

Men om jeg kan si det: Med mindre du skal ut på grovt og krevende føre, tror jeg ærlig talt at du er på villspor her.

Om du vil beholde slange og sikre deg mot punktering ved hjelp av punkteringsbeskyttelse i dekket, vil det føre deg inn på et spor mot solide bruksdekk med høyere rullemotstand. Og så vidt jeg kan forstå, vil du ikke det.

Den opplagte løsningen er å sette dekkene opp slangeløst med guffe, slik dekkene er designet for yes

Alternativt ty til guffe i slangen, som Muc-Off Inner Tube Sealant. Føres bl.a. av Bikeshop. Om du er i tvil om sistnevnte guffe fungerer med Tubolito, spør Muc-Off.

Side 5 av 6 1 2 3 4 5 6

Moderator  support, Valentino 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå