Ny bakfelg når burde eikene strammes? Stramme selv
|
Ny bakfelg når burde eikene strammes? Stramme selv
24/05/2017 04:46
|
Ray87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hei.
Siden jeg er tung vil jeg holde eikene stramme til enhver tid. Har nå en ny felg som er syklet 5 mil på. Når burde jeg få dette strammet?
Kan jeg bare stramme en og en eike og ta i normalt slik man ville gjort på etterstramming av andre skruer på sykkelen? Eller vil hjulet bli skeivt? Ingen grunn til å ta av hjulet å balansere bare for etterstramming?
|
|
|
Re: Ny bakfelg når burde eikene strammes? Stramme selv
[Re: Ray87]
24/05/2017 05:46
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Ingen grunn til å stramme om det ikke trengs. Om hjulet er rett, så er det bare å stramme likt på hver eike, så holder det seg rett. Pass på at eika ikke følger med når du strammer.
|
|
|
[Re: aug11x]
24/05/2017 06:24
|
NilsStrom
Entusiast
|
Entusiast
bare å stramme likt på hver eike, så holder det seg rett. Og med "likt" mener man at hver eike skal strammes med samme rotasjon på eikenøkkelen, f.eks. en kvart omdreining på alle eiker.
|
|
|
24/05/2017 07:57
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting.
Hvis hjulet er godt bygget og er stramt nok i utgangspunktet, bør det ikke være noe å tenke på, dog.
Blir eikene slakkere, burde man ta tak i det umiddelbart og få strammet/rettet hjulet slik at det fra og med da er godt bygget. Kjører man lenge med slakke eiker, lager man bruddanvisninger og tretthetsbrudd i eiker og nipler, og derfra er det ingen vei tilbake utenom nye eiker og nipler og helt ny bygging.
|
|
|
[Re: Stein]
24/05/2017 09:42
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting. Med mindre man har veldig rar dish på hjulet, vil det ikke være mikroskopiske forskjeller?
|
|
|
24/05/2017 09:51
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting. Med mindre man har veldig rar dish på hjulet, vil det ikke være mikroskopiske forskjeller? Nei
|
|
|
24/05/2017 10:33
|
Ray87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting.
Hvis hjulet er godt bygget og er stramt nok i utgangspunktet, bør det ikke være noe å tenke på, dog.
Blir eikene slakkere, burde man ta tak i det umiddelbart og få strammet/rettet hjulet slik at det fra og med da er godt bygget. Kjører man lenge med slakke eiker, lager man bruddanvisninger og tretthetsbrudd i eiker og nipler, og derfra er det ingen vei tilbake utenom nye eiker og nipler og helt ny bygging. Det burde gå greit å stramme hver eike like mye eller blir det skeift? Fleste eikene sitter helt stramt men noen kan flyttes på litt.. Kan det gjøre vondt verre av å kjøpe en eike nøkkel å bare stramme feks 3/4 eller en halv runde på alle? Hvis det ikke kjennes for stramt ut etter et par uker til med daglig sykling siden felgen er ny.. Hvordan kjennes det ut hvis en eike trenger stramming? Det er en diamant hybrid felg med dobbeltbundet 36 eikers felg.
Redigert av Ray87; 24/05/2017 10:35.
|
|
|
24/05/2017 10:42
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Det burde gå greit å stramme hver eike like mye eller blir det skeift?
Hvis du har felgbremser, går det fint på forhjulet, men ikke bakhjulet. Hvis du har skivebremser er hjulet bygget med kortere/strammere eiker på den ene siden enn på den andre siden på forhjulet også, slik alle bakhjul med kjedegir også er. Da vil du flytte hele felgbanen mot den ene siden hvis du strammer like mye på begge sider av hjulet. Fleste eikene sitter helt stramt men noen kan flyttes på litt..
Sier ikke så mye. Eiker er aldri så stramme at det ikke går an å få dem til å bøye seg litt. Kan det gjøre vondt verre av å kjøpe en eike nøkkel å bare stramme feks 3/4 eller en halv runde på alle hvis det ikke kjennes for stramt ut etter et par uker til med daglig sykling?
Absolutt. Ikke gjør noe med dette dersom det ikke er noe galt. Hvis eikene over tid blir mye slakkere enn de er nå, må hjulet som sagt strammes opp, men da tar du det med tid sykkelen kom fra og får dem til å fikse det som reklamasjon. Det er ikke slik at eiene i et gitt hjul bør være strammere for en tung rytter enn for en lett. Eikespenningen og -dimensjonen bør passe til felgen. ....Om det tyngre rytteren hadde trengt sterkere hjul, måtte han hatt sterkere felger, med dertil hørende stivere og strammere eiker. Bare legg merke til om du begynner å få kast i hjulet eller om eikene blir slakker eover tid enndet de er nå. Hvis det skjer, går du til butikken og påpeker saken.
|
|
|
24/05/2017 10:56
|
aug11x
Besatt
|
Besatt
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting. Med mindre man har veldig rar dish på hjulet, vil det ikke være mikroskopiske forskjeller? Nei Men mitt er jo fortsatt sentrert etter en skikkelig strammerunde i Nesbyen i helga. Lik strammings på alle eiker...
|
|
|
24/05/2017 11:07
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Vel, det var jo fint.  ...I teorien kan det jo ha slakket seg likt på begge sider først, så du strammet det inn i senter igjen. Alt er jo relativt. Om du strammer en halv runde rundt hele, flytter det seg jo ikke flere millimeter, liksom.
|
|
|
24/05/2017 11:17
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting. Med mindre man har veldig rar dish på hjulet, vil det ikke være mikroskopiske forskjeller? det er i hvert fall min erfaring. Kommer an på om det er snakk om 1 eller 8 omdreininger
|
|
|
24/05/2017 11:18
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg tror det i mange tilfeller er bedre å bruke ordet justere enn å stramme. Da man som oftest er ute etter et jevnt eikespenn som står i forhold til hverandre på begge sider.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: baronKanon]
24/05/2017 11:20
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Hvis man strammer alle eikene like mye, vil man flytte felgen til den siden med lengst eiker. Altså mot høyre foran og venstre bak. Men alle eikene på samme side skal strammes like mye i en slik setting. Med mindre man har veldig rar dish på hjulet, vil det ikke være mikroskopiske forskjeller? det er i hvert fall min erfaring. Kommer an på om det er snakk om 1 eller 8 omdreininger I praksis betyr det lite så lenge man får likt spenn hele veien rundt. 2mm off ser man i et stativ, men sikkert ikke så lett når det er montert på sykkelen.
|
|
|
24/05/2017 11:23
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
2mm offset? Det skal jeg love deg at du ser!
|
|
|
24/05/2017 11:39
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Nå har ikke jeg målt. Men når jeg retter hjulene mine så tar jeg aldri frem det verktøyet som sjekker sentrering. er eikespenn riktig så er hjulet rett og da tåler jeg litt ute av senter asså 
|
|
|
24/05/2017 14:02
|
Ray87
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det burde gå greit å stramme hver eike like mye eller blir det skeift?
Hvis du har felgbremser, går det fint på forhjulet, men ikke bakhjulet. Hvis du har skivebremser er hjulet bygget med kortere/strammere eiker på den ene siden enn på den andre siden på forhjulet også, slik alle bakhjul med kjedegir også er. Da vil du flytte hele felgbanen mot den ene siden hvis du strammer like mye på begge sider av hjulet. Fleste eikene sitter helt stramt men noen kan flyttes på litt..
Sier ikke så mye. Eiker er aldri så stramme at det ikke går an å få dem til å bøye seg litt. Kan det gjøre vondt verre av å kjøpe en eike nøkkel å bare stramme feks 3/4 eller en halv runde på alle hvis det ikke kjennes for stramt ut etter et par uker til med daglig sykling?
Absolutt. Ikke gjør noe med dette dersom det ikke er noe galt. Hvis eikene over tid blir mye slakkere enn de er nå, må hjulet som sagt strammes opp, men da tar du det med tid sykkelen kom fra og får dem til å fikse det som reklamasjon. Det er ikke slik at eiene i et gitt hjul bør være strammere for en tung rytter enn for en lett. Eikespenningen og -dimensjonen bør passe til felgen. ....Om det tyngre rytteren hadde trengt sterkere hjul, måtte han hatt sterkere felger, med dertil hørende stivere og strammere eiker. Bare legg merke til om du begynner å få kast i hjulet eller om eikene blir slakker eover tid enndet de er nå. Hvis det skjer, går du til butikken og påpeker saken. Hvor lenge synes du det bør gå før felgen bør justeres på nytt? Bare hvis jeg kjenner noen eiker blir ganske løsere eller felgen har fått kast? Der jeg kjøpte den snakket vi om å levere felgen om et par uker å stramme opp eikene. Lurer på hvilket dekktrykk som gir best beskyttelse for eikene? Max trykket er 5.5 bar..
|
|
|
24/05/2017 15:35
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Hvis hjulet er godt bygget bør det i i teorien aldri være nødvendig.
Med et maskinbygget hjul er dette ofte ikke tilfelle, og da bør du gjøre det så fort eikene blir slakke. Ikke godt å komme med noe fasitsvar.
Hvis dere har avtalt fjorten dager, er det vel greit å dra tilbake da, hvis du bruker sykkelen en del frem til det, så kan de gå over hjulene.
Dekktrykket er mer eller mindre likegyldig for eikene. For lavt trykk og stygge kanter kan ødelegge dekk, slange og felg, men alt kommer jo an på dekkdimensjonen.
|
|
|
26/05/2017 08:53
|
alfegutt
Medlem
|
Medlem
Hei; her er min erfaring
Jeg opplever at også rimeligere hjul bygd av maskiner er blitt temmelig gode. Jeg har sjeldent behov for å rette de, i så fall er det bare små justeringer for sidekast. Hjul er bygd fra "bunnen av" og er dette gjort riktig holder de veldig lenge. Hvis det ikke er noe galt så følger jeg prinsippet om å la det være:-)
|
|
|
|
|