Stilpolitiet forventer nok at pumpe, ekstra slange, verktøy etc skal puttes i baklomma på sykkeldrakten. Dette vil ikke fungerer i praksis for meg, plutselig står jeg parkert i veikanten med punktert dekk og ingen slange.
Synes ikke seteveske gjør seg på racer, eller er det innafor? Finnes mange fine bokser for oppbevaring av slange, verktøy etc i flaskeholderen:
Noen som har erfaring i bruk av slike? Er det tilstrekkelig med 500ml, eller bør 750 ml være optimalt? Ved å velge den største, er det da også plass til lita pumpe sammen med slange(r) og verktøy? Vil dette i så fall riste og bråke, eller er dette uproblematisk?
Tar gjerne mot gode tips til oppbevaringsløsninger på racer.
Jeg bruker verktøyflaske på pendlersykkelen og syns det i grunn er ganske genialt. I en 500 ml flaske får jeg plass til to slanger, dekkspaker, lappesaker og et lite multiverktøy. Om du får plass til pumpa eller ikke kommer jo selvsagt an på størrelsen
Eksempelsykkel med Conti Sadelveske m/dekkspak og slange til kr 89 hos Bikeshop (dvs. kun kr 40 for sadelvesken og to dekkspaker sammenliknet med pris for samme slange kjøpt løst) og Lezyne Pressure Drive str. Medium . Jeg har alltid kjedelås liggende i sadelvesken, noen ganger også et par lapper. Det er også plass til multiverktøy, f.eks. Lezyne CRV 20, i den - men det har jeg som oftest i baklomma.
Har dere noen nytte av lappesaker? Min erfaring er begrenset til ett tilfelle, der jeg med flatt dekk stod i trafikkstøyen og prøvde å finne et lite hull i en slange. Måtte gå/trille noen km til nærmeste bensinstasjon, fylle opp vasken på do med vann for å finne hullet. Lappesaker kan for meg være en nødløsning, men tar heller med meg 1-2 ekstra slanger.
Mulig det er en helt ubegrunnet frykt, men jeg er litt redd for å blåse patronen ut i løse luften og å bli stående igjen med kald luft rundt meg og flatt hjul. Sikkert ubegrunnet.
Bøtesaker (lapper) har jeg liggende i verktøyflaska siden jeg frykter punktering nummer tre, men heldigvis har jeg aldri fått behov for de.
Jeg har nå satt opp sykkelen nå med Barfly hopper sadeltaske hvor det ligger slange, dekkspaker og multiverktøy, skal få sneket inn en patron og patrondings der også. Går vanligvis fint å pumpe, men om man egenltig skulle vært hjemme for 15 minutter siden og fruen står klar i døra med kjevla kan det være greit å ha.
I tillegg pumpe på bakre flaskefeste, på samme måte som @anonymous22. Som et ekstra stilpolitisk overtramp har jeg gjort det samme som på terrengsyklene og tapet en slange med gorillatape til overrøret i ramma. Siden jeg har svart ramme og intern kabelføring ser ikke dette altfor galt ut, men klar over at stilpolitiet neppe vil nikke anerkjennende.
Pluss selvsagt tape kjedelås til en av kablene foran styret.
Jeg synes det er veldig greit å ha en sykkel som er klar til tur, uten at jeg må rote rundt i sekker og skuffer for å finne alt mulig.