|
Robotgressklipper
|
Robotgressklipper
21/05/2017 06:48
|
TonyN
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Vi vurderer å investere i en robotklipper, og per i dag er Husqvarna Automower 315 mest aktuell, da vi må ha en klipper som takler bakke med stigning på 35 prosent, samt over et mål med gress som skal klippes. Tar gjerne i mot innspill på andre aktuelle klippere om forumet har andre gode erfaringer?
Vi har småbarn i huset, og med det følger både trampoline, lekehytte og andre leker i hagen. Løse leker må selvsagt tas opp, men hva med trampolinen - vil klipperen kunne klippe under denne? Noen som har erfart dette? Og hva skjer om klipperen skulle møte på en løs leke som ligger i veien?
|
|
|
Re: Robotgressklipper
[Re: TonyN]
21/05/2017 07:57
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Vi valgte bosch indego pga "intelligensen". I ettertid er jeg ikke like sikker på at det var den beste løsningen. Naboene rundt har husquarnax2 og garden. Husquarna maskinene er veldig mye ute å klipper, men det ser greit ut etter dem. Naboen har et tre som slipper svære kongler. Husquarna maskinen hans håndterer de helt fint, dvs håndterer de helt likt som en pitbull som anser konglene som fiendtlige. Tror plastleker etc hadde litt samme skjebne. Klippene klipper under trampoline, men fotbøylene må være enten nedgravd eller "hele" slik at den ikke kjører opp på bøylene. For øvrig er robot kjempeflott og jeg tror din tiltenkte maskin vil være veldig bra.
- Stefan
|
|
|
21/05/2017 08:07
|
Tråkk'n roll
Avhengig
|
Avhengig
Har kjøpt en Husqvarna 340 (?) og skal sette den opp og grave ned ledning ved hjelp av leverandør nå i disse dager. På forhånd har jeg måttet "flate ut" en skråning som var helt i grenseland hva gjelder bratthet. Dessuten må jeg dekke til beina på trampolinen, antagelig med noen treplanker, slik at roboten kræsjer i plankene, endrer kurs og klipper rundt istedenfor å kjøre oppå trampolinebeina. Roboten vil da kunne klippe rundt beina og under trampolinen.
Ellers hadde jeg i utgangspunktet tenkt å programmere den til å klippe om natten, så jeg slipper at 2-åringen og 5-åringen løper etter den og begynner å fikle på den mens den er i aksjon.... Men så begynte noen å poste innlegg på facebook om at man ikke skal la roboten klippe på natten av hensyn til pinnsvin....
Det blir uansett spennende å se. Husqvarnaen kjøpte jeg etter anbefaling av en kompis som er kvalitetsbevisst på det meste.
Redigert av Tråkk'n roll; 21/05/2017 08:08.
|
|
|
21/05/2017 11:33
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Jeg gikk for det billigste på markedet ( Worx Landroid WG754E), og er veldig godt fornøyd (er i sin andre sesong nå). Men så er plenen min veldig liten og enkel også.
|
|
|
21/05/2017 15:54
|
Hæ?
Navnet skjemmer ingen.
|
Navnet skjemmer ingen.
Bare vær oppmerksom på at robotklippere kvester og klipper i hjel pinnsvin. Har du slike i nabolaget skal du IKKE ha robotklipper.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
|
|
|
21/05/2017 17:09
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan vet man at det er pinnsvin i hagen? Har kjøpt hus med hage og sikler på et robotklipper, men har kanskje ikke helt råd til det nå.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: Hæ?]
21/05/2017 17:35
|
Tex
Besatt
|
Besatt
Bare vær oppmerksom på at robotklippere kvester og klipper i hjel pinnsvin. Har du slike i nabolaget skal du IKKE ha robotklipper. Du kan stille den så den ikke klipper om kvelden eller på natten. Midt på dagen er det lite pinnsvin ute. Det reduserer i hvert fall risikoen.
|
|
|
21/05/2017 21:02
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Har Husquarna 315 og er veldig fornøyd. Blir snart en til på en annen plen jeg har.
|
|
|
22/05/2017 10:58
|
Spencer II
Fersking
|
Fersking
Har også Husqvarna 315. Klipper på formiddag to til tre ganger i uka.
|
|
|
22/05/2017 11:47
|
olaho
Medlem
|
Medlem
Jeg har Robomow RC312 (kjøpt i fjor). Denne modellen ble kjøpt i hovedsak pga. behov for å komme opp en bratt bakke (og derfor behov for sterk motor). Det har dessverre vært en god del problemer med denne, og jeg personlig ville derfor vært skeptisk til å kjøpe Robomow igjen.
Oppsummert:
- Klipperen måtte sendes inn to ganger, første gang fordi den rett og slett ikke var mulig å få til å klippe "out-of-the-box" (hovedkort ble byttet), andre gang fordi den bare sluttet å fungere (de klarte ikke å reprodusere problemet og sendte den tilbake, og da fungerte den hos meg og). - Klipperen lager ganske skjemmende hjulspor langs kantledningen. Det er mulig å endre innstillingene slik at den går i variabel avstand fra kantledningen, men da sliter jeg med at den ikke finner inn i sone 1 fra hovedsone og heller ikke kommer seg hjem til hovedsone fra sone 1 - Telefonsupporten til Robomow er ganske ubrukelig, jeg fikk lite hjelp og de klarer heller ikke av en eller annen grunn å koble seg opp over GSM-modulen og feilsøke der. Ved oppstart andre sesong har Roberta (yes, that's her name...) enda ikke klart å starte seg selv, hun må balansere batttericellene sine har det stått og det har hun forsøkt å gjøre i flere dager nå (kan manuelt starte henne, men det hjelper jo ikke når man er på jobb og gjerne vil at hun skal gå hele dagen). Den eneste hjelpen de kan tilby er å sende inn hele klipperen, begynner å bli litt lei dette men frykter at det blir løsningen nå også... - Mobilappen er veldig ustabil, jeg brukte mye tid på å få det til å fungere i fjor, etter det jeg tror var en firmware-oppdatering godt utpå sommeren i fjor pushet sentralt fra Robomow ble det bedre. Det var også stabilt en dag eller to nå i helga, men nå klarer jeg ikke lenger å få kontakt selv om jeg både re-starter og re-installerer appen. - Motoren er såpass sterk at den kan stå å spinne og grave opp hagen på enkelte steder, også når den står mot en gjenstand og kræsj-sensoren egentlig burde koblet ut all fremdrift/klipping. For meg så virker hele softwaren ganske dårlig programmert og lite testet.
På plussiden så ble plenen ganske fin etter hvert, men det var etter mye jobb fra min side.
|
|
|
22/05/2017 14:33
|
Simonuno
Entusiast
|
Entusiast
Har Husqvarna 420 og er superfornøyd, har relativt komplisert hage men den håndterer det bra, kun en seksjon som den trenger en egen guideslinge for å få den å klippe optimalt.
Har noen eple trær som gjør att den sløver knivene når disse faller ner utover sesongen så er greit å passe på å plukke opp.
Skal montere min for sesongen idag så blir spennende å se hvor mange plasser brøyte traktorn har kuttet ledningen....
@simon.j.johansson
Merida Ninety-Six 8000
|
|
|
|
|