Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tette avløpsrør som klukker

Tette avløpsrør som klukker #2407735 19/05/2017 12:38
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Mye kompetanse her på forumet, og jeg ser for meg det er en rørlegger eller noen andre som vet hva problemet er og hvordan det kan fikses.

For oss som bruker vann og avløp er problemet at "noe" tilsynelatende er tett, for vannet kan plutselig stoppe å renne ned fra vasken. Da kan det stå stille i 2-3 timer, før det renner ut. Så kan det være fint i 3 dager, før det blir bom stopp igjen. Jeg har vært opp med alle vannlåser jeg har tilgang til, og de er gullende rene. Ser for meg at rørene ellers er ganske greie også. Bruker Mudin innimellom for å renske opp.

I tillegg til at vannet stopper, er vi plaget av klukking fra rørene. Det høres nesten ut som en gigantisk gjærlås, som plopper. Jeg tenker derfor at det må være noe luft et sted, og at lufta også hindrer vannet i å renne ut.

Men hva gjør man? Ringer 911-RØRLEGGER og finner fram gullkortet, eller er det noe man kan gjøre selv for å gjøre ting bedre?

Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: Øyvind V] #2407736 19/05/2017 12:40
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Hvilken type lufting har systemet ditt? Taklufting, Durgoventil eller noe annet?

Barberer legga:)
Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: Cantona] #2407740 19/05/2017 12:42
Øyvind V Offline OP
More than words
OP Offline
More than words
Eh...?

Jeg aner ikke... Hvordan finner jeg ut det?

Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: Øyvind V] #2407771 19/05/2017 15:12
gare Offline
More than words
More than words
Du har en eller annen form for lufting av avløpet ditt. Jeg hadde lufting på bakkenivå med en fin-fin "hatt" på som ungene klarte å pirke av og helle masse grus nedi røret ... litt intens staking med en kjepp løste det akutte problemet ICON_SMILE og jeg kunne se at avløpet strømmet fritt i fallretning i røret.

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: Øyvind V] #2407813 19/05/2017 18:57
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Øyvind V
Mye kompetanse her på forumet, og jeg ser for meg det er en rørlegger eller noen andre som vet hva problemet er og hvordan det kan fikses.

For oss som bruker vann og avløp er problemet at "noe" tilsynelatende er tett, for vannet kan plutselig stoppe å renne ned fra vasken. Da kan det stå stille i 2-3 timer, før det renner ut. Så kan det være fint i 3 dager, før det blir bom stopp igjen. Jeg har vært opp med alle vannlåser jeg har tilgang til, og de er gullende rene. Ser for meg at rørene ellers er ganske greie også. Bruker Mudin innimellom for å renske opp.

I tillegg til at vannet stopper, er vi plaget av klukking fra rørene. Det høres nesten ut som en gigantisk gjærlås, som plopper. Jeg tenker derfor at det må være noe luft et sted, og at lufta også hindrer vannet i å renne ut.

Men hva gjør man? Ringer 911-RØRLEGGER og finner fram gullkortet, eller er det noe man kan gjøre selv for å gjøre ting bedre?

Jeg hadde lignende problem, voldsomt til klukking.
Eneste forskjellen var at vannet ikke stoppet helt opp, men rant generelt tregt.

Da var rørene fra kjeller og ut nesten helt tett. Da ble det besøk av spylebil og et jævla gris rundt der "stakeluka" er i kjelleren. Men åpent ble det.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: Øyvind V] #2407815 19/05/2017 19:00
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg prøver meg på å få svar på et problem i samme kategori.

Jeg har privat septik, og ca. 20m unna tanken kommer det et avløpsrør opp fra bakken, er det en form for lufting til kloakken?

Nå sliter jeg med at det blir kloakklukt i vannet i doen på bakkeplan. Noen som vet hva det kan komme av?

Redigert av cvrokka; 19/05/2017 19:02.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: cvrokka] #2407854 19/05/2017 23:19
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Cvrokks. Er det sluk i gulv inne på den doen du snakker om?
Sjekk evt disse (stakeplugg) og evt lufting i rommet og pakning/tetting i overgang toalett /rør. Er det eldre hus med sluk/vannlåser i jern kan disse ruste i stykker eller stakeplugg mangle.
Worst case kan spyling ha slått i stykker rør, evt åpnet hull/skade som medførte tilstopping til å begynne med.

Trådstarter bør sjekke lufting og evt stake/spyle. Klukking er forvarselet og ender sjelden bra (hvis ikke problemet blir løst) med mindre man har nødoverløp hos naboen under seg.

Klukking skyldes enten vakuum (eks ved "store pakker") eller at rør nedstrøms er fult og at fortrengt luft i ikke slipper ut gjennom lufting av avløpet som normalt er på avløpssystemets høyeste punkt (ofte over tak) Er det tett mellom punktet det klukker fra og der hver lufting forgrenes av avløpsrør (eks etasjen over) vil man også kunne få vakuum eller trykket luft opp . Bobler indikerer trykk og "slurping" indikerer vakuum.
Vakuum lukter ikke / Bobler lukter. (Men begge deler lukter hvis vakuumet drar vannlåser tomme.)
Bobler er verre enn vakuum.(potensielt tett fort)
Begge deler indikerer feil ved lufting' men forsterkes når det i tillegg ikke er åpent rør nedstrøms (dvs at luft ikke kan evakuere ut nedstrøms) Normalt(ideelt) er det lufting "begge veier". Ikke unormalt med lufting bare en vei pga. dårlig fall etc. Lufting på avløpssystemets høyeste punkt lokalt håndterer normalt dette..
Har man lokal pumpestasjon er denne også verdt å sjekke. Kan gi trykk når innslag er for høyt Ift innløp til kummen.

Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: ML1] #2407899 20/05/2017 10:45
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ML1
Cvrokks. Er det sluk i gulv inne på den doen du snakker om?
Sjekk evt disse (stakeplugg) og evt lufting i rommet og pakning/tetting i overgang toalett /rør. Er det eldre hus med sluk/vannlåser i jern kan disse ruste i stykker eller stakeplugg mangle.
Worst case kan spyling ha slått i stykker rør, evt åpnet hull/skade som medførte tilstopping til å begynne med.

Hvordan kan det være årsaken når lukta kommer fra vannet i doskålen når toalettet står ubrukt noen timer?

Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: Øyvind V] #2408000 20/05/2017 20:11
torstein Offline
Ingen custom tittel her nei....
Ingen custom tittel her nei....
"Vasken" skriver du, så det høres ut til å være problem i en vask, ikke i alle avløp i huset.

Hadde liknende problem på kjøkkenet mitt. Problemet der viste seg at avløpsrøret fra kjøkkenvask gikk 4-5 meter i gulvet, nesten vannrett, før det møtte hovedavløp. Det resulterte i at det etter mange år ble delvis gjenngrodd av fett o.a., noe som resulterte i klukking og etter hvert nesten tett avløp.

Løsningen her var å få rørene spylt, og det løste problemet, og ikke et eneste "klukk" nå i 3-4 år etterpå.

Iflg. rørlegger og Septikservice som spylte, var dette et "vanlig" problem nå rørene var lagt på denne måten.

Torstein

If a mountainbiker crashes in the forest, and no one is around to see it? Is he still a crap rider?

The one true answer is known to that rider alone...
Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: cvrokka] #2408047 20/05/2017 22:33
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Cvrokka. Hell på litt matolje på vannspeilet(i do). Forsvinner lukta da? Normalt skal vann(låsen) være en god barriere mot lukt. Derfor forelo jeg disse andre sjekkpunktene. Mulig det er sånn at hvis det blir stående konsentrert gass mot vann at du vil kunne få lukt igjennom vann. Hvordan er avløpssystemet luftet?

Re: Tette avløpsrør som klukker [Re: ML1] #2408049 20/05/2017 22:46
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: ML1
Cvrokka. Hell på litt matolje på vannspeilet(i do). Forsvinner lukta da? Normalt skal vann(låsen) være en god barriere mot lukt. Derfor forelo jeg disse andre sjekkpunktene. Mulig det er sånn at hvis det blir stående konsentrert gass mot vann at du vil kunne få lukt igjennom vann. Hvordan er avløpssystemet luftet?

Jeg har en følelse av at du er inne på noe nå. Jeg er helt grønn på dette, så jeg vet ikke hvor luftingen er.
Jeg kan teste å ha litt olje i og se om lukten blir borte. Lukta brer seg videre fra doskålen og viedere ut i huset.
Det som også er litt rart er at hvis huset står tomt noen dager så er det ingen lukt. Kan kanskje være avhengig av vær og vind?

Moderator  support