Våren 2015 kjøpte jeg en ny Canyon Aeroad, som ble levert med Mavic Cosmic Carbone SLE-hjul (med Exalith II-belegg).
Hjulene har trillet ca 15000 km, men utrolig nok har jeg ikke skiftet bremseklosser (og det er mye igjen på dem også). Exalith-belegget på felgen er i bra stand, men litt slitasje vises jo noen steder.
Så er greia at bakjulet nå hadde fått litt kast, så jeg tenkte jeg skulle justere det inn igjen (liker å ha rette hjul). Med hjulet i rettestativet oppdager jeg at responsen på justeringen ikke er som forventet, og det er da jeg oppdager at selve alufelgen er sprukket innvendig flere steder nær hullet til eikene. Disse felgene er jo en alustamme med pålimt karbonkåpe, og da kan denne skaden ikke sees uten å ta av felgbåndet for å se inn i felgen.
Hjulet har aldri vært involvert i noe annet enn normal bruk, og er helt uskadd. Jeg innser jo at jeg har fått mange kilometer ut av hjulet, men samtidig synes jeg ikke dette burde skje, og jeg priser meg jo på sett og vis lykkelig over at jeg oppdaget skaden i rettestativet, og ikke i 50-60 km/t ned en bakke...
Spørsmålet til forumet er kort og godt: Er det noe poeng i å ta kontakt med noen (Canyon eller Mavic) i denne saken, eller er det bare å akseptere at det var så lenge dette hjulet varte?
Her er forresten også noen bilder: