|
Fjelltur UTEN ski i himmelspretten nære Oslo?
|
Fjelltur UTEN ski i himmelspretten nære Oslo?
15/05/2017 07:50
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Hei og hå!
Jeg har blitt innvilget langhelg om 10 dager, og ønsker å komme meg litt over tregrensen på beina.
Følger med på yr, senorge.no og div. webkamera, men ferske meldinger hadde selvsagt vert det beste!
Så, allvitende forum - noen her, som vet om fjell/snaufjellsområder innen 2-4 (ish) timers kjøring fra Oslo, der det lar seg gjøre å ta seg fram uten ski/truger nå/om 10 dager? (tåler å vasse i noe snø, men vil helst gå på stort sett barmark).
Alternativt større skogsområder, der en kan få litt villmarksfølelse.
|
|
|
Re: Fjelltur UTEN ski i himmelspretten nære Oslo?
[Re: MagnusWJ]
15/05/2017 08:10
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Akkurat nå ligger det snø straks du er over 300-400 meter i Nordmarka.
Eneste området jeg kommer på der jeg kanskje kan tenke meg at du kan ferdes til fots er under tregrensen i Femundsmarka. Men det er litt mer enn fire timer å kjøre.
Trillemarka, Finnskogen og Finnemarka kan være noen ideer. Om det er bart, da.
Ellers har du Østmarka naturreservat.
|
|
|
15/05/2017 08:15
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Vegglifjell. "Forport" til Hardangervidda. 2 timer fra Oslo. Vært svært lite snø i vinter. Kjør til skisenteret, ev. litt lenger opp og gå innover mot Lusjå (retning Imingfjell). http://www.vegglifjell.no/webcam/category255.html
|
|
|
[Re: larsdx]
15/05/2017 08:28
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Akkurat nå ligger det snø straks du er over 300-400 meter i Nordmarka.
Eneste området jeg kommer på der jeg kanskje kan tenke meg at du kan ferdes til fots er under tregrensen i Femundsmarka. Men det er litt mer enn fire timer å kjøre.
Trillemarka, Finnskogen og Finnemarka kan være noen ideer. Om det er bart, da.
Ellers har du Østmarka naturreservat. Ja, Oslo-området fikk bra med snø siste uke, men sånn som jeg har klart å få oversikt har det vert mindre (men noe) snøfall i fjellområdene. Femundsmarka var sånn sett den opprinnelige planen siden jeg aldri har vert der. Ville du vurdert at det går å starte for eksempel fra Elgå og gå nord-nordøstover? Og er det basert på erfaring, eller har du ferske meldinger? Ellers flotte, litt mer by-nære muligheter! Vegglifjell er også blant mulighetene, men har du noen ferske meldinger fra området? Familien har hytte ei mil fra Lufsjå, så dette er ganske kjent område, men absolutt verdt vurderingen om jeg får fersk melding om, at det er greit å ta seg fram 
|
|
|
15/05/2017 08:36
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Forholdene varierer fra år til år i Femundsmarka.
Jeg ville ha kjørt enten til Elgå eller via Sverige, ikke via Røros siden man da vanskeligere unngår snaufjellet (dessuten tar det lenger tid). Har ikke selv gått til fots i Femundsmarka i mai, men det er jo mange som gjør det siden det nettopp er et av områdene som blir tidligst klart. Sjekk for eksempel turen til Lars Monsen i boka hans.
Du må nok uansett regne med en del snø her og der, men under tregrensen legger snøen seg gjerne løst og blir ikke hardpakket. Godt fottøy og gamasjer.
Engerdal fjellstyre pleier å ha svært god kontroll på føret. Ser de ikke har lagt ut noe på nettsidene sine nå, men er vel bare å ringe.
Sender du meg en melding så kan jeg også sjekke litt, jeg har gode kontakter der oppe.
Har mer tro på Skrim enn Vegglifjell.
|
|
|
15/05/2017 08:49
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Forholdene varierer fra år til år i Femundsmarka.
Jeg ville ha kjørt enten til Elgå eller via Sverige, ikke via Røros siden man da vanskeligere unngår snaufjellet (dessuten tar det lenger tid). Har ikke selv gått til fots i Femundsmarka i mai, men det er jo mange som gjør det siden det nettopp er et av områdene som blir tidligst klart. Sjekk for eksempel turen til Lars Monsen i boka hans.
Du må nok uansett regne med en del snø her og der, men under tregrensen legger snøen seg gjerne løst og blir ikke hardpakket. Godt fottøy og gamasjer.
Engerdal fjellstyre pleier å ha svært god kontroll på føret. Ser de ikke har lagt ut noe på nettsidene sine nå, men er vel bare å ringe.
Sender du meg en melding så kan jeg også sjekke litt, jeg har gode kontakter der oppe.
Har mer tro på Skrim enn Vegglifjell. Det er nettopp på grunn av svært varierende forhold fra år til år jeg etterspør ferske rapporter  Skal høre med fjellstyret - det er vel ikke akkurat høysesong, så de har kanskje ikke prioritert føremeldinger  Skrim kan også være et alternativt, men litt lite område til 4 dager (og var der jeg var sist jeg var på solo-tur, der jeg gikk på en skikkelig smell med mye vassing i dyp snø. Det scenariet jeg prøver å unngå denne gangen).
|
|
|
15/05/2017 08:56
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det gikk fint å gå til fots på Vegglifjell allerede i påsken. Og webkameraet viser at det ikke har kommet særlig nytt.
|
|
|
[Re: anonym22]
15/05/2017 08:58
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Det gikk fint å gå til fots på Vegglifjell allerede i påsken. Og webkameraet viser at det ikke har kommet særlig nytt. Var selv på fjellet på hytta en uke før påske (som sagt, rundt ei mil fra Lufsjå, 850-1200 moh), der gikk det greit på beina, men har fått meldinger om, at de også der fikk opp mot 30+ cm snø forrige uke.
|
|
|
15/05/2017 09:06
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Tvert i mot, egentlig høysesong. På Drevsjø og Elgå er det mange lokale som driver med isfiske i disse dager og er veldig opptatt av om man kommer seg frem til fots eller på ski og om isen bærer eller ikke. Før pleide fjellstyret å ha veldig godt oppdaterte føremeldinger i denne perioden, men ser ut som de har sluttet med det.
|
|
|
15/05/2017 09:06
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Dette er vel da kanskje i Verjedalen, siden det er såpass nærme Lufsjå? Altså Vegglifjell fra Tinn-sida, ikke fra Veggli-sida. Utifra nettsiden jeg lenket, ser det ut på nyheter at det kom snø. Men det ser også ut til stort sett være borte igjen. Tror ikke noen i min familie har vært opp etter snøfallet, så har ikke sikker info på hvordan det er innover i fjellet.
|
|
|
15/05/2017 09:14
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Tvert i mot, egentlig høysesong. På Drevsjø og Elgå er det mange lokale som driver med isfiske i disse dager og er veldig opptatt av om man kommer seg frem til fots eller på ski og om isen bærer eller ikke. Før pleide fjellstyret å ha veldig godt oppdaterte føremeldinger i denne perioden, men ser ut som de har sluttet med det. Ser den - har sendt epost til fjellstyre, da får jeg se om de svarer, ellers får jeg ringe  Dette er vel da kanskje i Verjedalen, siden det er såpass nærme Lufsjå? Altså Vegglifjell fra Tinn-sida, ikke fra Veggli-sida. Utifra nettsiden jeg lenket, ser det ut på nyheter at det kom snø. Men det ser også ut til stort sett være borte igjen. Tror ikke noen i min familie har vært opp etter snøfallet, så har ikke sikker info på hvordan det er innover i fjellet. Tenker du på Tessungdalen? Men nei, Veggli og en liten bit lenger nord, opp Åsbøseterdalen. Måtte måle på kart, omtrent 6 km luftlinje fra hytta til Lufsjå  Ser at velforeningen har lagt opp dette bildet fredag: http://imgur.com/a/3O0FzFra ca. 800 moh.
|
|
|
15/05/2017 09:19
|
Langbein Rise
Entusiast
|
Entusiast
Gautefallheia er fint turområde. Dog ikke høyfjell, men glissen skog og store svaområder. Ikke mange snøflekkene igjen.
Langbein Rise - lykken er en sykkelbar sti i sola
|
|
|
15/05/2017 09:24
|
Hen9ng
Entusiast
|
Entusiast
Synnfjell begynner å bli ganske bart nå! Fint tur terreng!
|
|
|
15/05/2017 09:59
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Tvert i mot, egentlig høysesong. På Drevsjø og Elgå er det mange lokale som driver med isfiske i disse dager og er veldig opptatt av om man kommer seg frem til fots eller på ski og om isen bærer eller ikke. Før pleide fjellstyret å ha veldig godt oppdaterte føremeldinger i denne perioden, men ser ut som de har sluttet med det. Ser den - har sendt epost til fjellstyre, da får jeg se om de svarer, ellers får jeg ringe  Dette er vel da kanskje i Verjedalen, siden det er såpass nærme Lufsjå? Altså Vegglifjell fra Tinn-sida, ikke fra Veggli-sida. Utifra nettsiden jeg lenket, ser det ut på nyheter at det kom snø. Men det ser også ut til stort sett være borte igjen. Tror ikke noen i min familie har vært opp etter snøfallet, så har ikke sikker info på hvordan det er innover i fjellet. Tenker du på Tessungdalen? Men nei, Veggli og en liten bit lenger nord, opp Åsbøseterdalen. Måtte måle på kart, omtrent 6 km luftlinje fra hytta til Lufsjå  Ser at velforeningen har lagt opp dette bildet fredag: http://imgur.com/a/3O0FzFra ca. 800 moh. Ja, mente egentlig Skirvedalen, men hytteområdet jeg tenkte på ligger nok midt mellom denne og Tessungdalen. Men da var det altså motsatt side.
|
|
|
[Re: Hen9ng]
15/05/2017 10:40
|
MagnusWJ
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Synnfjell begynner å bli ganske bart nå! Fint tur terreng! Her var det et område jeg ikke var oppmerksom på - gjelder føremeldingen også nordvestover, mot Langsua nasjonalpark for å få tilstrekkelig lengde på turen? Gautefallheia er fint turområde. Dog ikke høyfjell, men glissen skog og store svaområder. Ikke mange snøflekkene igjen. Sørover - ikke tenkt så mye i de mulighetene, takk! Ser ut som et mindre område - noen mer spesifikke tips om start/sluttsted og en runde på 5-7 mil?
|
|
|
15/05/2017 11:22
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Synnfjell begynner å bli ganske bart nå! Fint tur terreng! Her var det et område jeg ikke var oppmerksom på - gjelder føremeldingen også nordvestover, mot Langsua nasjonalpark for å få tilstrekkelig lengde på turen? I Langsua nasjonalpark er det nok en del snø ennå. Gausdal Vestfjell ("Huldreheimen") hadde i underkant av en meter snø i påsken, og det har kommet noen runder etter det også.
|
|
|
|
|