Stor plen, store tankar.
|
Stor plen, store tankar.
14/05/2017 20:13
|
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Har ein ganske stor flat plen. Har ein heilt enkel Viking plenklippar utan framdrift, dette er ein fordel sidan den er lettare og det går raskare framover enn med power på hjula.
Det skal seiast at eg ville ha ein traktorklippar, men tapte diskusjonen i fjor med kona.
Tanken på sitteklipparen dukka opp igjen i helga når eg brukte nokre timar på å få det gjort. Etter eit raskt finn.no søk ser eg at det er fryktlig dyrt. Men, eg kom til å tenke på nokre kule alternativ.
Kva med å kjøpe ein til enkel vikingklippar, og på eit eller anna vis lage eit system for å sykle klipparen/ane rundt? Evt koble den eine på sykkelen? Nokre tankar rundt ein måte å få til dette på? Som ein hengar? Eller skubbe den?
(I prosessen har eg googla litt og sett nokre veldig kule og rare bilder av folk som har kobla ein gamaldags skubbeklippar i staden for framhjul. Eg er inspirert)
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
Re: Stor plen, store tankar.
[Re: storbonde_Lau]
14/05/2017 21:03
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Robotklipper, og så kan du ta deg en sykkeltur istedenfor?
|
|
|
14/05/2017 21:07
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Tanken på sitteklipparen dukka opp igjen i helga når eg brukte nokre timar på å få det gjort.
Nokre timer, hvor mange mål snakker vi her?
|
|
|
14/05/2017 21:26
|
alltid_motvind
Entusiast
|
Entusiast
Gjennom hele barndommen drømte jeg om traktorklipper slik at jeg skulle slippe å gå bak plenklipperen. Da jeg til slutt fikk prøve det som voksen ble jeg sjokkert over hvor kjedelig det var å kjøre traktorklipper, og hvor mye arbeid det var å hele tiden tømme gressoppsamleren. Nå har vi en robotklipper. Den var fryktelig dyr, fordi plenen er stor (Hvis du har stor plen bør du unngå å kjøpe Cotech til 2999,-) og jeg savner lukten av nyslått plen, og jeg savner også litt arbeidet. Jeg ville ha fortsatt slik du gjør i dag, det er god trening. Tipper du må har en ganske intensiv kadens for å sykle plenklipperen rundt, men det blir kanskje "riktigere" trening enn å dytte klipperen.
Bedre med tøff sykkel enn syk tøffel!
|
|
|
14/05/2017 22:31
|
anonym
Besatt
|
Besatt
|
|
|
15/05/2017 01:27
|
chalshus
More than words
|
More than words
Kjørte en slik på slutten av 90-tallet. Utmerket klipper. Ikke så smooth som 3000 serien, men den er jo rimelig. Jeg regner med at timetelleren har gått en gang rundt. Den har inkoblingsbar 4x4 og diffperre. Kommer seg opp de bratteste bakker. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=93940598Skal du kjøpe deg en ny klipper du kan gå bak, bør du finne deg en Honda HRS536. Oppsamler er bare tull. Gresset du klipper blir til ny næring for plenen. Likte denne bedre en tilsvarende proffmaskiner fra Husqvarna, Klippo, Jonsered, med flere da jeg klippet gress og hekker som sommerjobb i en årrekke.
|
|
|
15/05/2017 06:19
|
megatryn
Avhengig
|
Avhengig
My mom said: "Life is like norwegian weather. You never know what you gonna get."
|
|
|
15/05/2017 08:02
|
Larsemannen
Ivrig
|
Ivrig
Hva regner du som stor plen? Har ca 1 mål plen selv og føler det å kjøpe seg robotklipper er det nærmeste man kommer å kjøpe seg frihet  Dytter du en vanlig klipper fortere enn den er tenkt å gå får du dårlig klipp og må gjøre det oftere så tror besparelsen er forsvinnende liten.
|
|
|
15/05/2017 08:47
|
Ripen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har hatt flere runder med meg selv og har tenkt traktorklipper/robotklipper et par år uten å få ut fingern. Nå ble det ny (brukt) selvgående klipper til den relativt store og flate plenen vår, og det er jeg glad for, ikke bare pga lommeboka.
Traktorklipper. Sikkert kult de første turene, gøy for ungene osv men for å få en skikkelig en så må man spytte litt i kassa, de er dyre og man bør ha hydrostatgir har jeg fått høre. Og, de må holdes vedlike på et litt dyrere nivå enn vanlige gressklippere.
Robotklipper. Holder plenen pen mens man sykler, ja den har jeg hørt og brukt som argument selv. Men disse er også dyre, og de kjører seg fast fra tid til annen, i tillegg til at de gjerne går i stykker om den møter på ting i plenen, f.eks leker, kvister, steiner osv. Så har man barn kan de plutselig bli dyre i drift.
Og ikke gir de trening heller, i den grad det å klippe plen kan regnes som trening da. Jeg svetter bra på en klippeøkt, bruker 1,5-2 timer på å ta hele plenen med en kraftig klipper. Etterpå har jeg gjerne samla nok pappapoeng til å velge mellom en duggfrisk leskende drikk eller sykle en tur i skauen, gjerne med en duggfrisk etter turen. Win, win, win!
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
15/05/2017 12:26
|
ML1
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
[Re: Ripen]
15/05/2017 15:38
|
storbonde_Lau
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Og ikke gir de trening heller, i den grad det å klippe plen kan regnes som trening da. Jeg svetter bra på en klippeøkt, bruker 1,5-2 timer på å ta hele plenen med en kraftig klipper. Etterpå har jeg gjerne samla nok pappapoeng til å velge mellom en duggfrisk leskende drikk eller sykle en tur i skauen, gjerne med en duggfrisk etter turen. Win, win, win! Ja, dette kjenner eg meg igjen i. Eg har ca 1 mål med plen, og svetten sprutar når eg står på. Gode poeng med robot, men eg trur ikkje den overlev her med oss, for mykje greiner som dett ned på bakken, for mange holer som hunden grev opp, og ikkje minst at det er noko hunden hadde drept. Kanskje. Det som talar aller mest for sitteklippar for min del er bredda den klippar. Eg kan godt skubbe, men det hadde vore ein drøm å hatt dobbel bredde. Ellers har diskusjonen i heimen vore produktiv, det har blitt vedtatt at store delar av plenen skal på sikt bli ein stor kjøkkenhage. I planen kan vi kanskje halvere området som skal klippast. Nokon erfaringar med kjøkkenhage?
Anyone who rides a bike is a friend of mine.
|
|
|
15/05/2017 19:12
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Har en jonsered sitteklipper i garasjen som straks kommer på Finn. Investerte i robotklipper i fjor og elsker den. Blir utrolig fin plen og jeg slipper å klippe selv. Har en liten plen til og skal helt sikkert kjøpe en egen robotklipper til den også når traktoren er solgt. Har aldri opplevd at den har satt seg fast eller gjort noe tull. Men dette er en dyr en fra husquarna da.
|
|
|
|
|