Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tåler en terreng sykkel mere vekt enn hybrid? Spm

Tåler en terreng sykkel mere vekt enn hybrid? Spm #2406107 13/05/2017 16:39
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Hei.

Lurer på og skaffe meg en ny sykkel.
Har fra før en giant hybrid sykkel der det har røket en eike to ganger.
Har hatt sykkelen i 3 år og dette begynte i fjor. Rett etter nye eiker var montert røyk det en ny og nå har jeg syklet i flere mnd med samme felgen uten at det har ryki mere.

Jeg er tung selv og har i tilegg hatt på et barn bak (20kg)
Totale vekten blir fort 130kg pluss utstyr. Så 135kg totalt med utstyr og unge på bak..

Lurer på hvis jeg hadde gått for en rimligere terrengsykkel med 27.5" felger om den ville tålt mere? Sett meg ut en terrreng sykkel til rundt 7000kr.

Et annet spørsmål jeg lurer på er disse el syklene med bakhjul motor. Disse eikene må vel bestilles hvis det skulle ryke, for det er vel ikke enkelt å skifte til en helt annen vanlig felg pga motoren?Tenkte hvis jeg skulle hatt en med bakhjul motor og evnt skiftet til en shimano bakfelg... Hvis det er mulig?

Takket for svar..

Re: Tåler en terreng sykkel mere vekt enn hybrid? Spm [Re: Ray87] #2406119 13/05/2017 17:16
T
Tor Arne Offline
Besatt
Besatt
T
Sykkelhjul med motor har som regel helt normal felg og eiker. Eiker finnes i nesten alle mulig lengder, og skal ikke være noe problem å få tak i.

Når det gjelder hybrid vs terrengsykkel så kommer det an på hva slags hjul som følger med. Dårlige hjul finnes i alle størrelser. Jeg anbefaler alltid folk å velge terrengsykkel fremfor hybrid, fordi hybrid bare er en dårlig terrengsykkel uten plass til skikkelige dekk i mine øyne.

Re: Tåler en terreng sykkel mere vekt enn hybrid? Spm [Re: Tor Arne] #2406250 14/05/2017 12:36
R
Ray87 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
R
Skjønner, kunne tenkt meg terreng også fordi det blir mere gummi, mye dårlige veier og et lite hull eller en kant smeller godt med hybrid dekket.

Når jeg ser på terreng sykkelen med bakhjul motor og modellen uten motor så er eikene kortere på den med motor fordi motoren er større enn på felgen der eikene festes i felgen.
Siden det går og få tak i eiker i alle str så lurer jeg på om det går greit å bytte ut eikene selv hvis det skulle ryke?

Kunne tenkt meg en shimano mt15 bakfelg hvis det blir problemer med den som følger med, men å få motoren til å passe med eikene på en annen vanlig felg er kanskje ikke så lett?

Re: Tåler en terreng sykkel mere vekt enn hybrid? Spm [Re: Ray87] #2406285 14/05/2017 15:29
O
oyvinsr Offline
Ringrev
Ringrev
O
Sitat: Ray87
Skjønner, kunne tenkt meg terreng også fordi det blir mere gummi, mye dårlige veier og et lite hull eller en kant smeller godt med hybrid dekket.

Når jeg ser på terreng sykkelen med bakhjul motor og modellen uten motor så er eikene kortere på den med motor fordi motoren er større enn på felgen der eikene festes i felgen.
Siden det går og få tak i eiker i alle str så lurer jeg på om det går greit å bytte ut eikene selv hvis det skulle ryke?

Kunne tenkt meg en shimano mt15 bakfelg hvis det blir problemer med den som følger med, men å få motoren til å passe med eikene på en annen vanlig felg er kanskje ikke så lett?

Som Tor Arne nevner så er eiker tilgjengelig i "alle" lengder(typisk 140-315mm), de fleste butikker lagerfører de vanligste lengdene i dette spennet.

Om du skal bytte til en annen felg må du trolig bytte eikene, da en forskjell på det man kaller "effective rim diameter" (ERD) på noen millimeter kan gjøre de eikene du har enten for korte(da klarer du ikke entre niplene på eikene/få tilstrekkelig antall gjenger i forbindelse mellom nippel og eike) eller for lange(da klarer du ikke å stramme opp hjulet).
Hvis du vurderer å bytte til en annen felg må du også ta hensyn til eikeantallet, de fleste har 28 eller 32 eiker per hjul, men noen har for eksempel 27 eiker per hjul, og du er da "tvunget" til å kjøpe lik felg neste gang.

Hvis en eike ryker på en sykkel med motor i baknavet er det lik fremgangsmåte som på en helt vanlig sykkel, men det betyr ikke at det er rett frem å bytte eiker som ryker, det krever at du vet hva du gjør. Det å ta bort den gamle eiken, sette inn en ny en og stramme til er ikke noe vanskelig, men det å få et hjul sentrert, uten at det har side eller høydekast, samtidig som det har jevn spenning i alle eiker, er ikke så enkelt.

Moderator  support