Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 3 1 2 3

Sykkelister

Re: Sykkelister [Re: VegardAarvåg] #2406318 14/05/2017 17:59
EHAa Offline
Ivrig
Ivrig
Prøvar (substantiv): Ja
Prøvar (verb): Nei

Re: Sykkelister [Re: EHAa] #2406319 14/05/2017 18:04
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Sitat: EHAa
Prøvar (substantiv): Ja
Prøvar (verb): Nei

Legg meg flat, igjen!

For øvrig ingen grunn til å tru at eg blir furten for at det er såpass mange språkkyndige her, om den tanken skulle slå nokon ICON_WINK

Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406320 14/05/2017 18:05
R
Raskall Offline
More than words
More than words
R
Min erfaring: Om man påpeker andres grammatiske feil sniker det seg garantert inn en grammatisk feil i kommentaren. Så slikt har jeg sluttet med. ICON_SMILE

Re: Sykkelister [Re: mroek] #2406323 14/05/2017 18:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: mroek
Og om du vil ha mer korreks, så kan det også nevnes at ordet "peke" ikke finnes på nynorsk...

Og generelt så kan det vel sies at ordet 'så' er fint her i talespråk, men at det helst skal unngåes i skriftspråk.

Re: Sykkelister [Re: Raskall] #2406325 14/05/2017 18:13
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: Raskall
Min erfaring: Om man påpeker andres grammatiske feil sniker det seg garantert inn en grammatisk feil i kommentaren. Så slikt har jeg sluttet med. ICON_SMILE

ICON_WINK

Re: Sykkelister [Re: Tange] #2406329 14/05/2017 18:17
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Sitat: Tange
Og om du vil ha mer korreks, så kan det også nevnes at ordet "peke" ikke finnes på nynorsk...

Og generelt kan det vel sies at ordet 'så' er fint her i talespråk, men at det helst skal unngåes i skriftspråk.

Var den tilsikta? ICON_WINK

Og til Raskall, du er ein fornuftig mann. Trur vi andre kverrulantane her bør kunne ta lærdom ICON_SMILE

Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406332 14/05/2017 18:26
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Yepp! 'Her' viser til både min, Raskalls og mroeks 'så'.

ICON_WINK

Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406335 14/05/2017 18:33
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Og eg gjekk rett i "måtte kommentere-fella" ICON_LAUGH

Re: Sykkelister [Re: Tange] #2406342 14/05/2017 19:01
M
mroek Offline
Ivrig
Ivrig
M

Og generelt så kan det vel sies at ordet 'så' er fint her i talespråk, men at det helst skal unngåes i skriftspråk.

Unngåes? fishwhack

Re: Sykkelister [Re: mroek] #2406357 14/05/2017 19:52
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Unngåes? fishwhack

Sitat: Raskall

ICON_WINK

Haha.

Re: Sykkelister [Re: VegardAarvåg] #2406422 15/05/2017 06:46
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: VegardAarvåg
faglig

"Fagleg", vel

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406426 15/05/2017 06:59
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Nå skal det sies at Vegard er språklig bevisst, men har nettopp byttet tilbake til nynorsk etter en del år med bokmålsknot:-) Så nå knoter han på nynorsk...

Kudos til han som velger nynorsk og er språklig bevisst, det er mange eksempler på tidligere nynorskbrukere som har forlatt nynorsken til fordel for bokmål.

Div. sportsremedier ...
Re: Sykkelister [Re: universalis] #2406436 15/05/2017 07:19
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Uansett så er det vel ikkje riktig å kutte ut punktum på slutten av setninga når ein brukar smilefjes.

Re: Sykkelister [Re: universalis] #2406443 15/05/2017 07:36
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: universalis

Kudos til han som velger nynorsk og er språklig bevisst, det er mange eksempler på tidligere nynorskbrukere som har forlatt nynorsken til fordel for bokmål.

Kudos til alle som velger bort nynorsk til fordel for bokmål. Jeg skulle ønske at det var mange nok til at mine barn hadde sluppet å kaste bort dyrebare undervisningstimer på noe så unødvendig som nynorsk.

Jeg har selv slitt meg igjennom nynorsk i hele grunnskolen, og hvor mye bruk kommer jeg til å få for det? INGEN!

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Sykkelister [Re: cvrokka] #2406455 15/05/2017 08:03
M
Marius K Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: cvrokka

Kudos til alle som velger bort nynorsk til fordel for bokmål. Jeg skulle ønske at det var mange nok til at mine barn hadde sluppet å kaste bort dyrebare undervisningstimer på noe så unødvendig som nynorsk.

Jeg har selv slitt meg igjennom nynorsk i hele grunnskolen, og hvor mye bruk kommer jeg til å få for det? INGEN!

Kultur- og historieforståelse?

Re: Sykkelister [Re: Marius K] #2406468 15/05/2017 08:29
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Marius K

Da får man ha det som en liten del av pensum, ikke som et eget fag gjennom hele grunnskolen der man skal lære et eget skrift- og talespråk.

Klimahysteriet fører ikke til noe annet enn store mengder bortkastet tid og penger.
Re: Sykkelister [Re: cvrokka] #2406473 15/05/2017 08:38
M
Marius K Offline
Entusiast
Entusiast
M
Enig. Det var bare det første som datt inn i hodet mitt. Jeg tar opp en del fag nå for å få gode nok karakterer for å komme inn på den linjen jeg ønsker på UiT. Av de eksamenene jeg skal ha og har hatt er norsk skriftlig sidemål, den mest poengløse.

Men å ha litt nynorsk som ett eget kompetansemål i et integrert norskfag er helt klart veien å gå.

Re: Sykkelister [Re: cvrokka] #2406482 15/05/2017 08:53
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Da får man ha det som en liten del av pensum, ikke som et eget fag gjennom hele grunnskolen der man skal lære et eget skrift- og talespråk.

Temmelig tydelig at du ikke har hatt nytte av dette etter endt utdannelse. ICON_SMILE

Nynorsk er et skriftspråk. Punktum. Ingen snakker nynorsk - eller bokmål for den saks skyld - alle snakker dialekt.

Om man fjerner sidemål (som slettest ikke er nynorsk for alle) som karaktergivende fag i skolen, betyr det ikke at man automatisk fjerner opplæringskravene til faget. Det mest sannsynlige er nok at det slås sammen med resten av faget til en samlet skriftlig norskkarakter. Så dermed slipper du ikke unna nynorskens innvirkning på karakterene dine uansett.

Opplæring i språk er noe av det mest nyttige vi gjør på skolen - kanskje ved siden av dans og musikk. Poenget er at det har en logisk oppbygging og en rytme som våre kognitive gener liker godt. Det er samtidig en god oppfrisking av grammatikalske ferdigheter som man trenger til f.eks. fremmedspråksopplæring.

Elever i norsk skole trenger å lære å lære. Metalæring. Språk og dans er strålende eksempler på dette. ICON_SMILE

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Sykkelister [Re: Hæ?] #2406490 15/05/2017 09:05
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hæ?

Om man fjerner sidemål (som slettest ikke er nynorsk for alle) som karaktergivende fag i skolen, betyr det ikke at man automatisk fjerner opplæringskravene til faget. Det mest sannsynlige er nok at det slås sammen med resten av faget til en samlet skriftlig norskkarakter. Så dermed slipper du ikke unna nynorskens innvirkning på karakterene dine uansett.

Opplæring i språk er noe av det mest nyttige vi gjør på skolen - kanskje ved siden av dans og musikk. Poenget er at det har en logisk oppbygging og en rytme som våre kognitive gener liker godt. Det er samtidig en god oppfrisking av grammatikalske ferdigheter som man trenger til f.eks. fremmedspråksopplæring.

Elever i norsk skole trenger å lære å lære. Metalæring. Språk og dans er strålende eksempler på dette. ICON_SMILE

Vil det si at uansett hva vi erstatter sidemålsundervisningen med, vil samfunnet som helhet tape på det?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelister [Re: GeirK] #2406496 15/05/2017 09:12
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: GeirK

Vil det si at uansett hva vi erstatter sidemålsundervisningen med, vil samfunnet som helhet tape på det?

Umulig for meg å svare på. Om vi skjærer ned på språkopplæring vil jeg velge å tro at samfunnet som helhet vil tape på det ja.

Re: Sykkelister [Re: Hæ?] #2406519 15/05/2017 10:04
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Hæ?

Umulig for meg å svare på. Om vi skjærer ned på språkopplæring vil jeg velge å tro at samfunnet som helhet vil tape på det ja.

Da var det ikke helt umulig å svare på likevel =) Dersom vi erstatter sidemålsundervisningen med noe som ikke er et språkfag som feks personlig økonomi, eller min kjepphest - kritisk tenkning, mener du at samfunnet taper på det, men dersom vi erstatter det med f.eks mer engelsk- eller norskundervisning, er du usikker.

Hvilken kunnskap støtter du deg på her?

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelister [Re: GeirK] #2406523 15/05/2017 10:30
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.

Da var det ikke helt umulig å svare på likevel =) Dersom vi erstatter sidemålsundervisningen med noe som ikke er et språkfag som feks personlig økonomi, eller min kjepphest - kritisk tenkning, mener du at samfunnet taper på det, men dersom vi erstatter det med f.eks mer engelsk- eller norskundervisning, er du usikker.

Hvilken kunnskap støtter du deg på her?

Tar det siste først: forskning på språkopplæring og forskning på bruk av dans og musikk med tanke på kognitiv utvikling. Jeg har også snart 20 års erfaring med språkopplæring, musikk- og danseundervisning.

Så det første. Hvorfor konkluderer du for meg her? Eller skulle det stå et spørsmåltegn der? Jeg skriver at jeg tror at samfunnet taper på å erstatte språkopplæring med annen opplæring som ikke har det samme metakognitive utviklingspotensialet. Begrunnelsen står altså over. Hva jeg tror og ikke tror er ikke et svar på hva samfunnet trenger. Jeg er ikke summen av verdens forskning. Jeg ser verden fra mitt ståsted når jeg tror. ICON_SMILE

Re: Sykkelister [Re: Hæ?] #2406529 15/05/2017 10:48
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Flott svar og ja - det skulle stått '?' der.

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelister [Re: Hæ?] #2406575 15/05/2017 11:55
K
ket16 Offline
Ringrev
Ringrev
K
[/quote] Elever i norsk skole trenger å lære å lære. Metalæring. Språk og dans er strålende eksempler på dette. ICON_SMILE [/quote]

Det eneste jeg lærte av dans på skolen var å hate det.

Ketil
Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406802 16/05/2017 08:58
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Temmelig tydelig at du ikke har hatt nytte av dette etter endt utdannelse. ICON_SMILE

Nynorsk er et skriftspråk. Punktum. Ingen snakker nynorsk - eller bokmål for den saks skyld - alle snakker dialekt.

Løsningen for å tilfredsstille dine "krav" er jo da åpenbar. Erstatt den satans nynorsken med mer norsk- eller fremmedspråkundervisning.

Jeg kunne heller sett for meg mer undervisning av typen GeirK nevner.

Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406828 16/05/2017 09:46
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Frå skulen meiner eg å hugse det vart sagt at eit fleirtal her til lands har eit talemål som ligg nærare nynorsk skriftspråk i form og uttale enn bokmål, samt at dei som har eit talemål nærast bokmål er finnmarkingar (sikkert geografiske forskjellar der og). Dette er ikkje eit argument for nynorsk som einaste norske skriftspråket frå mi side, men som ein digresjon.

Vil ein legge den vrange sida til kan ein i alle fall tillegge den som ser på nynorsk som satans verk ganske mange fordommar mot språklege og dialektmessige forskjellar på eit meir generelt plan. Eg er ikkje sikker, men er ikkje Norge av dei landa med større dialektmessige skilnader i talemålet? I alle fall er eg av den oppfatninga at vi på eit eller anna vis bør sikre dette mangfaldet også gjennom språkopplæringa i skulen.

Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406834 16/05/2017 09:54
U
universalis Offline
Ringrev
Ringrev
U
Morsomt at jeg fikk startet en nynorskdebatt, selv om det ikke var meningen. Bevisste mennesker er alltid et pluss, og som Cvrokka er, er også VegardAarvåg bevisst på hva de mener. Men de er nok uenig.

Vi kan vel alle (de fleste) være enige i at å ha to skriftspråk, i lille Norge, er uheldig. Det er kulturelle årsaker til det, så vel som politiske.

Jeg mener at vi burde klart oss med ett språk, og synes nok at (stikker hånda inn i et vepsebol her) at samnorsken i en eller annen form, er en farbar vei.

At vi skal ha et skriftspråk, basert på embetsmennene med sterke danske forbindelser, er for meg lite tiltalende. Det samme gjelder et skriftspråk konstruert etter omfattende reise i de indre sørøstlige bygdene, og langs med vestlandskysten.

Derfor tror jeg, at det beste ville ha vært et samnorsk skriftspråk. Kanskje uten de mest outrerte ordene:-)

Så kunne vi frigjort noen norsktimer til andre viktige emner.

Div. sportsremedier ...
Re: Sykkelister [Re: VegardAarvåg] #2406848 16/05/2017 10:31
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Frå skulen meiner eg å hugse det vart sagt at eit fleirtal her til lands har eit talemål som ligg nærare nynorsk skriftspråk i form og uttale enn bokmål

Er du sikker på at du husker rett her? "Et flertall" er det samme som "mer enn 2 626 000 mennesker".

- Robert Green Ingersoll
Re: Sykkelister [Re: Sepeda] #2406849 16/05/2017 10:36
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Akseptert samnorsk hadde vært en praktisk og hensiktsmessig tilstand, men prosessen dit er ikke verdt gevinsten. Ikke bare vil det være for kostbart, det vil ganske sikkert være umulig, for ikke å si utenkelig. Er det noen som kjenner noen som ikke ville stritte med alle piggene ved første eim av skriftspråkharmonisering?

Jeg har også hørt at talespråket til de fleste nordmenn skal ligge nærmest nynorsk, men det tviler jeg ærlig talt sterkt på. Det kommer gjerne fra de samme som mener jeg snakker og skriver dansk - siden jeg kommer fra Oslo. Jeg mener "forkvaklet dansk," selvsagt.

De har definert seg vekk fra alle konklusjoner de ikke liker, ikke noe annet. "No true Scotsman" og alt det der.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Sykkelister [Re: VegardAarvåg] #2406858 16/05/2017 10:53
cvrokka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vil ein legge den vrange sida til kan ein i alle fall tillegge den som ser på nynorsk som satans verk ganske mange fordommar mot språklege og dialektmessige forskjellar på eit meir generelt plan.

Da tar du skammelig feil.
Jeg er fra nordnorge og er sterk tilhenger av dialekt. Nå har jeg bodd 15 år "sørpå" og har fortsatt tilnærmet samme dialekt som da jeg bodde nordpå.

Likevel synes jeg det er en fordel å holde seg til et felles offentlig skriftspråk.

Nå skal det sies at jeg den første tiden min på forumet fikk kjeft fordi jeg skrev dialekt. ICON_WINK

Side 2 av 3 1 2 3

Moderator  support