Min lbs skiftet kjede og bakgir på min sykkel i slutten av mars år. I forbindelse med en liten sørvis på samme sykkel så skiftet de kjede på ny mindre enn halvannen måned etterpå. Kjedet hadde da godt 777 km. Er dette vanlig? Jeg spurte betjening og fikk ikke noe fullgodt svar. Skyldte litt påvasking, olje og tørre forhold som samlet støv og slet ut kjedet.
Kjede har blitt vasket og smurt en 2-4 ganger i perioden og var et Shimano Ultegra kjede. I den grad det skal være av betydning
Jeg bytter kjede på raceren etter ca 2000-2500 km. Da måler det nesten en prosent strekk. 777 er for kort, da er det ikke slitt ut med mindre det har vært ekstremt dårlig vedlikehold og kjørt bare i sand og vann.
777 er nokså kort, men om du har brukt sykkelen i mye møkkavær uten å rengjøre kjedet mer enn et par ganger, er det innenfor det som kan forventes. På mine vinter/regnværssykler skiftes kjede ofte etter rundt 1500 km, men jeg smører og tørker av kjedet med langt høyere frekvens enn du beskriver. Rittsykkelen som får mer TLC, får toppkjeder og i stor grad spares for det verste drittværet klarer gjerne rundt 3500 km før kjedet byttes.
Vanskelig å se av bildet om det kjedet er nytt. Det ser jo litt grisete ut, men mange kjeder er innsatt med skikkelig klissete olje når de er nye, så drar lett til seg skitt under og etter montering om de ikke tørkes rene. Kjedeslitasje måles med en kjedestrekkmåler.
Dere har sikkert rett. Jeg ble bare meget overrasket. Jeg vil bare presisere at de 2-4 gangene jeg har vasket og smurt er total avfetting og nytt lag med olje. Jeg har tørket av kjedet og ettersmurt et par ganger etter det. Jeg har ikke syklet i utpreget møkkavær, men det har hendt at det har forekommet litt nedbør underveis. Jeg har da alltid spylt og tørket av kjedet etter disse turene.
Jeg har vel hatt en tur gjennom et lengre grusparti. Ellers så har det vært kun sykling på landevei og bysykling.
Hvis den innsatsen jeg har lagt i vedlikehold av kjedet ikke er godt nok og er med på å ødelegge det etter skarve 44 dagers sykling, må jeg virkelig gå inn i meg selv for å finne ut hva jeg har gjort feil.
Om ikke noe annet så bør jeg kanskje måle strekken på kjedet litt oftere og følge med på utviklingen.
Hybrid som kun brukes om vinteren: 1500km Landeveissykkel som brukes når det er isfritt: 2500km Elsykkel som før ble brukt mye (når det var isfritt, 9-delt Shimano): 3000km
777km høres merkelig kort ut, jeg ville målt kjedet.
Det er viktig å tørke av kjedet -helst etter hver tur. Møkk virker som slipemiddel og ødelegger ikke bare kjedet, men også drev og kassett.
Mitt ultegrakjede målte jeg til 0,75% slitasje på igår etter 2750 km. At det skal tåle 2000 km mer enn ditt høres spesielt ut spør du meg. Og som jeg merker meg er det flere som mener normalen er 2-2500 km
Er det en 'god-som-ny' service så må man jo nesten bytte kjedet. Er det en 'bytte-det-som-må' service så burde et sånt kjede passere. Problemet med den siste typen service er at man må komme innom mye oftere siden deler ikke slites synkront.
Det var en liten sørvis. Hva det innebærer vet jeg ikke. Men mest sansynlig justering av gir og bremser.
Store skiva fremme er litt slitt, men den ble vurdert til å holde ett kjede til.
Det må også nevnes at ved sykling før sørvis så var det en del hakk i plata som kom ved ujevne mellomrom. Det kom mest sansynlig kom fra tråkkavdelingen. Jeg mistenkte selv kranken, men jeg har jo ikke peiling.
Jeg fikk meg en liten 6 milstur før frokost i dag og det var bare søt musikk å høre. Lerka jublet høyt i sky, og det gjorde jammen meg jeg også. Drivverket oppførte seg som nytt og det var en fantastisk følelse og sykle tilnærmet lydløst.
Jeg kan derfor ikke utelukke at nytt kjedet var akkurat det jeg trengte. Jeg er fremdeles overrasket, men har sikkert lært noe nytt.
Til slutt ble det kommentert at bosset var slitt. Er det vanlig på en sykkel som ikke er ett år gammel?
På sykkelen jeg brukte i vinter hadde jeg 0.75% strekk etter litt over 800km. Hvis kasett eller krankdrev er slitt vil også kjede slites raskere enn normalt.
Det er uansett ikke dumt å kjøpe en kjedestrekkmåler og følge med litt selv
Min nyeste landeveisykkel har gått 3200 km. Bytter kjede når jeg runder 0,5% strekk. Har byttet kjede 1 gang og det er ingen tegn på slitasje på storeskiva. Ultegra drivverk.
Dersom storeskiva er litt slitt etter en sesong sykler du mye...
Syklet 2300 km på et år. Har ikke inntrykk av at det er spesielt mye.
Sitat: Simons1
Høres nesten ut som du bør bytte verksted.
Min nyeste landeveisykkel har gått 3200 km. Bytter kjede når jeg runder 0,5% strekk. Har byttet kjede 1 gang og det er ingen tegn på slitasje på storeskiva. Ultegra drivverk.
Den tanken slo meg i går. Men siden resultatet av sørvis var såpass bra så tror jeg at jeg forsøker igjen ved en annen anledning.
Dersom storeskiva er litt slitt etter en sesong sykler du mye...
Syklet 2300 km på et år. Har ikke inntrykk av at det er spesielt mye.
Nei, det er ikke mye. Kranken min har vel gått mer enn 10 ganger så mye, drevene holder fint enda. Tipper jeg bytter kassett etter 5000 km, kjede 2-3 ganger så ofte
Veldig interessant tilbakemelding. Det må jo være noe jeg gjør som er riv ruskende galt? Girer jeg som en idiot, manglende vedlikehold eller er jeg overraskende tunggrodd når jeg tråkker?
Eller er det andre grunner til at jeg har slitt ut 2 kjeder, en girskive og ett boss på et år med ikke altfor mye sykling?
Nå er det jo en diger feilkilde her, og det er hvor slitt det som er byttet ut har vært. Det mest sannsynlige er at alt hadde mye liv igjen.
Men folk sliter drivverk ulikt. Hvis du girer mens du tråkker tungt i motbakker, så er det sikkert mulig i korte ned levetiden til en tredjedel eller mindre.
På en av mine pendlersykler/hverdagssykler, har nåværende kjede blitt tråkket nærmere 3500 km og er fortsatt ikke strekt 0,75 %.
Jeg har ikke det gamle kjedet. Jeg ble så paff at jeg glemte å spør etter det. Usikker på om jeg faktisk hadde fått det.
De har forlvrig tatt seg godt betalt også. 519 kroner for et Dura-Ace kjede som forøvrig skal drive et 105 drivverk.
Xxl skal ha 389 for samme vare, mens andre leverandører ligger på 399.
Nå skal jeg ikke sette himmel og jord i bevegelse for en 500 lapp. Tråden er mer et uttrykk for overraskelse og muligens en følelse av å bli lurt. Men også for å lære. Det et tydelig at jeg har mye å lære mtp de problemene jeg har hatt i det siste, med slitt girskive, kjeder og ikke minst bosset. Jeg vet knapt hva et boss er og hvorfor Specialized leverer dårlige boss på en del av sine sykler (har en kollega med samme problem på sin Roubaix) Men det får jeg vel finne ut om ikke så lenge
Kjøp deg en kjedeslitasjemåler. Selv er jeg godt fornøyd med Park Tool CC-2. Da er det mye enklere å diskutere absolutte fakta med både forum og med forhandler. Det kan også høres ut som det kan spare deg for noen penger.
Blodpris på kjede til side; leverte du ikke inn en sykkel som gira som en dass, de server og mener at kjedet må byttes, du får den tilbake og den girer flott. Hva skulle du klage på egentlig?
Jeg vil bare presisere at de 2-4 gangene jeg har vasket og smurt er total avfetting og nytt lag med olje. Jeg har tørket av kjedet og ettersmurt et par ganger etter det.
Slutt med avfetting og kjedet ditt vil vare mye lengre. Påfør raust med ditt favoritt-smørningsmiddel, tørk av med en god fille til det nesten ikke sverter på fillen lengre og er tørt. Gjenta om nødvendig. Rengjør også kassett og klinger på samme måte. Likt løser likt, gammel olje vaskes best bort med ny olje.
Blodpris på kjede til side; leverte du ikke inn en sykkel som gira som en dass, de server og mener at kjedet må byttes, du får den tilbake og den girer flott. Hva skulle du klage på egentlig?
Nei. Jeg leverte inn sykkelen pga en rekke grunner. Den ene var en liten sørvis. De andre var fiksing av en eike i et hjul, samt montering av en framskjerm. Jeg beskrev tidligere i tråden at sykkelen kunne generere hakkelyder innimellom. Men den giret helt utmerket. Når jeg etterpå sjekket regning (den var overraskende høy) ble jeg forundret over at de hadde skiftet ut et kjede samme verksted allerede hadde skiftet 43 dager tidligere. Et kjede som kun hadde gått 777 km i følge Strava.
Jeg prøver ikke å klage i det hele tatt, selv om jeg kanskje ikke lykkes så godt med det. Jeg er/var egentlig mer overrasket og benyttet derfor mitt medlemsskap i dette forumet med å stille spørsmål om dette er vanlig. Jeg liker å gjøre det når jeg selv ikke har nok kompetanse på et område.
Etterhvert som tråden har utviklet seg så har jeg nok blitt mer skeptisk over hele prosessen, noe som tydeligvis har manifistert seg i det du kaller å klage.
Jeg vil bare presisere at de 2-4 gangene jeg har vasket og smurt er total avfetting og nytt lag med olje. Jeg har tørket av kjedet og ettersmurt et par ganger etter det.
Slutt med avfetting og kjedet ditt vil vare mye lengre. Påfør raust med ditt favoritt-smørningsmiddel, tørk av med en god fille til det nesten ikke sverter på fillen lengre og er tørt. Gjenta om nødvendig. Rengjør også kassett og klinger på samme måte. Likt løser likt, gammel olje vaskes best bort med ny olje.
Godt tips, takk. Jeg får kanskje prøve den metoden. Men jeg skal innrømma at jeg er litt svak for nyrenset og blankt kjede.
Sitat: EspenS
Kjøp deg en kjedeslitasjemåler. Selv er jeg godt fornøyd med Park Tool CC-2. Da er det mye enklere å diskutere absolutte fakta med både forum og med forhandler. Det kan også høres ut som det kan spare deg for noen penger.
Jeg har den og har absolutt planer om å bruke den oftere. Jeg hadde bare ikke trodd at det skulle være nødvendig etter en måneds tid. Lessons learned
Det blir helt blankt uten avfetting også . Det er bare å tørke av lenge nok. Du fikk et tips lengre opp om Rocknroll. Det fungerer veldig bra, men er voks og ikke olje. Bør/kan ikke kombineres så velg voks eller olje og hold deg til det.
Hva slags avfetting og hvordan påført? Kan hende forklaringen på ødelagt boss også ligger her.
Sykkelen jeg nevnte over hvor kjedet har 3500 km har aldri blitt annet enn spylt og tørket av. Kjede og kassett er selvsagt ikke skinnende blankt, men ser bra nok ut og er mer enn rent nok funksjonsmessig.
Det som er viktig er å spyle av sykkel/drivverk når man har syklet på tørr grus og det er mye grusstøv overalt, og når man har syklet i regnvær og fått ekstra mye gris overalt. Det er slik jevnlig rengjøring som har betydning for levetid.
Avfetting og få ting superblankt er for estetikk, og kan like gjerne ha negativ effekt på holdbarheten. Særlig hvis man bruker altfor kraftige og uegnede remedier.
Jeg har prøvd Rock n Roll. Men syntes ikke at det var det helt store. Skal prøve igjen. Bør jeg avfette før jeg skifter fra olje til voks og omvendt? Videre kan jeg bare påføre et nytt lag med RR etter hver tur eller bør jeg spyle av og tørke bort gammelt lag først?
Når det gjelder avfetting bruker jeg en variant beregnet for sykling av merket Morgan Blue eller Muc Off. Jeg har enten brukt en slik kjederenserboks hvor man fyller opp avfetting og drar kjedet igjennom. Eller en pensel der jeg maler på avfettingen direkte. Tips jeg har plukket opp fra GCN, uten at trenger være mal på korrekt bruk. Jeg har f.eks unngått å følge deres tips om å bruke WD-40 :-)
Spyler av sykkel etter hver tur, med få unntak.
Veldig takknemmelig for alle tips og tilbakemeldinger jeg har fått i denne tråden.