Jeg tillater meg å svare her siden jeg har undersøkt litt rundt dette temaet. Det stemmer at Turner kom med en ny rocker for 5 spot ramma som er ca 0,25" lengre enn den gamle. Den kom for ca to måneder siden.
Grunnen til at Turner valgte å redesigne rockeren er at fler og fler benytter luftdempere på 5 Spot ramma, og ikke alle luftdempere kan komprimeres til eksakt 2" (5 Spot ramma bruker som kjent en demper med 2" vandring). For å være sikker på at ramma får minst 5" vandring selv med slike luftdempere, introduserte de altså den lengre rockeren.
Jeg har selv hatt RP3 på min ramme, og selv om den er veldig progressiv mot slutten av vandringen (pga lite luftkammer) har jeg ingen problemer med å få full vandring. Slik jeg har satt den opp skjer det bare ved de virkelig store tinga, slik det bør være.
Derimot er det sikkert noen som ikke liker den myke fjærratekurven til RP3'en, og dermed kjører litt ekstra høyt lufttrykk for å kompensere. Da kan kan jeg se at man ikke får brukt alle 2" vandringa i demperen, og heller ikke får 5" av 5 Spot'en. Men det ville man jo heller ikke fått hvis man kjørte en for stiv stålfjær.
Sånn, da skal jeg ikke spore av salgstråden til msol mer.