Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Overbelasta bakrelårmusklar?

Overbelasta bakrelårmusklar? #2405276 11/05/2017 07:12
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Hei.

Etter endt treningsblokk på trainerroad for 6 veker sidan er dei bakrelårmusklane framleis tunge og slitne...

Rett etter treningsblokka var kroppen ganske fin, men tre dagar etter med roleg trening blei kroppen sliten overnatta. Beina var sjølvsagt verst. Etter å ha gått opp trappa kjentes det som melkesyra var på veg. Litt som starten på eit intervalldrag. Fekk også litt stikkande smerte i øvredel av bakrelårmuskel / Nedre del av rumpa. Den er så godt som borte etter litt intensiv foamrolling og tøying

Tok det roleg i to veker, samt ein tur innom massør. Massøren synest muskulaturen føltes fin ut. Deltok også på to tempo treningsritt på ca 30min i lengde. Det er merka var at det tok 2-3 dagar å henta seg inn etter på. DET er ikkje vanleg, ein dag maks...

Nå snart 6 veker sidan siste treningsblokk har kroppen vore klar ei stund, men ikkje bakrelårmusklane. Dei er forstatt slitne og delvis tunge. Sjølv etter mykje foamrolling og tøying. Har også prøvd nokre vekkeøkter med nokre korte og harde intervaller i seg, type 10 og 20sek.

Er det muleg å belasta enkelte muskelgruppa?

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405286 11/05/2017 07:34
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Hvordan føles for- og bakside lår ut når du sykler? Kan det være at sittestillingen din er feil, da belastningen for både for- og baksidelår ideelt sett skal være lik under sykling? Sitter du for langt foran/bak på setet, samt ikke har riktig høyde på setet ditt kan det være utslagsgivende for hvilken muskulatur som får kjørt seg mest.

Redigert av TonyN; 11/05/2017 07:55.
Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405414 11/05/2017 10:37
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Har justert litt på sete. Endte med å flytte det litt fram og litt ned.

Når eg syklar føles alt ok ut. Forutan at bakrelårmusklaturen er tung å sliten. Det er snakk om Z1...

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405444 11/05/2017 11:37
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Jeg er ingen ekspert på området, og uttalelsene mine angående dette tema er nok noe preget av at jeg var på tilpasning av sykkelen min i går, men det hadde gjerne vært verdt å prøve tilpasning av sykkelen hos en som har greie på det?

På tilpasningen min i går ble setet mitt flyttet 1 cm frem og 1 cm ned. Dette merket jeg stor forskjell på når jeg lå på jevn hard belastning under testene på tilpasningen.

Syns dog det høres rart ut at du skal kjenne deg tung og sliten i muskulaturen allerede under rolig tråkk i Z1. Mulig rådføre deg hos en fysio eller lignende?

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405471 11/05/2017 12:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Hvor "tung/hard" var treningsblokken ift. treningen du har kjørt tidligere?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405497 11/05/2017 13:32
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Har ikkje kjørt treningsblokker tidlegare som nå. Etter bytte av jobb(båt) der det ikkje var styrkerom eller noko utstyr gjekk eg til innkjøp av Tacx Flux og Trainerroad.

Kjørte general Road Build - https://www.trainerroad.com/cycling/plans/156-general-build-high-volume.

TSS talmessig er det rundt, viss ikkje under det eg har hatt med 2 styrkeøkter i veka + 3 sykkel.

Men det kan hende overgangen til ei økt kvar dag utanom mandagar blei litt for hyppig. Sant at restitusjonøktene starta på rett over z1 å slutta godt oppi z2 viss eg ikkje justerte ned motstanden sjølv...

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405511 11/05/2017 14:20
sveinaa Offline
More than words
More than words
570 TSS per uke er mye da. Er det noen grunn til at du å kjørt restitusjonsøkter så høyt (at det inngår i en plan eller noe?)?

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405514 11/05/2017 14:40
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Ingen plan utanom å følgja Trainerroad sitt program. Ser dei har endre på planen. Det var rundt 460ish TSS i veka.

På dagar der beina ikkje var heilt med justerte eg ned motstanden.

Skulle kanskje tatt fysio time istaden for massør. Slik som det er nå med ingen økter over z1, å maks lengde på ein time ish, ser det ut som første del av sesongen går i å henta seg inn igjen...

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405533 11/05/2017 16:36
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er ikke knuter da? En god massør, eller aller helst fysio/naprapat vil jo kunne si noe om det ved å tafse litt på deg. Vet at en del rullesykling er ekstra belastende på innside lår ifht utesykling. Men det kan jo være at du har fått stramme glutes/hamstrings eller knuter som ikke slipper. Foam roller tar mer overfladisk, skal du bli kvitt skikkelig knuter med det håndmakt inn.

You are what you eat...mmm nuts
Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405564 11/05/2017 18:45
sveinaa Offline
More than words
More than words
Noen må gjerne rette på meg, men jeg sliter med å forstå hvorfor man skal/bør sykle restitusjonsøkter som er over 30 min og over 100 watt?

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405569 11/05/2017 19:05
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Knuter kan det vere for alt eg veit... Til vanleg har eg kjørt restitusjonøkta rundt 45-60min i i låg z1. Det blei det ikkje i TR.

Som sagt, var innom massør der eg fekk ville ha fokus på låra, gjerne ein idrettsmassasje. Massøren sa at musklane i beina kjentes heilt greie ut. Nå skal det seiast at eg har ikkje vore hjå massør før, men var litt skuffa når eg gjekk der i frå. Min oppfatning av massasje og idrettmassasje skulle gjera vondt. Eg synest det var behageleg å heilt greit.

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405588 11/05/2017 19:53
Hoaas Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Da høres det ikke ut som den du har vært hos har tatt godt nok i. Oppsøk fysio eller naprapat som har litt peiling, så får du kanskje en annen beskjed.

Jeg har kjørt restitusjonsøkter i z1, men gjerne mid til høy z1 og naturlig kadens. Typisk er disse 45min. Nå kommer jeg ikke inn på programmet i TR, men står det spesifikt at det er en restitusjonsøkt? Høres jo mer ut som en endurance-økt, for å få tilstrekkelig belastning (oppnå riktig TSS for uka).
Vet at folk sykler restitusjonsøkter på både 1 og 2 timer lett visping, men det tror jeg er fordi de er glad i å sykle ICON_WINK

You are what you eat...mmm nuts
Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405596 11/05/2017 20:09
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Ser at du har rett i at det er meint som ein endurance økt. "Pettit is an hour of aerobic Endurance work spent between 60-70% FTP."

Viss det ikkje er blitt betre til eg skal heim frå sjøs om 3 veker bestiller eg ein time hjå fysio. Massøren var på NEMUS. Rekna med at det var folk med dei retta papira der...

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2405698 12/05/2017 07:44
sveinaa Offline
More than words
More than words
Til neste år kan du gjøre deg opp noen tanker om totalbelastning og tenke nøye igjennom hvilken verdi økter som funker som "overskuddstyver" har" (Hvilket utbytte har du av disse.). Du bør kanskje spesielt ha en plan dersom disse øktene begynner å ødelegge for kvalitetsøktene. I tillegg kan du og tenke på at den planen du har fulgt også har vanvittig mye "hardeøkter", og for noen vil det aldri funke fordi det blir for hardt for kroppen å absorbere treningen (Her overvurderer nok mange eget grunnlag.). Det er i tillegg greit å bruke litt tid på å tenke på restitusjonstid; spesielt i lavere soner. Forske litt på hvor restitusjonstiden begynner å bli lengre uten at man åpenbart ser at treningseffekten følger restitusjonstiden. Spiser du godt nok? Sover du godt nok? Osv.

Som en generell greie så tenker veldig mange kun på å gjennomføre treningen, og alt for lite på hva som skjer når man trener. Noe av poenget med en hvilken som helst treningsplan eller bolk er at man ikke skal trene hardere over tid enn at kroppen får bygd seg opp igjen å bli litt sterkere. Har man feks en plan med mye hardt så kan det mange tilfeller være bedre å ta tfri om man er sliten enn å gjøre noe "rolig" som utsetter restitusjonen slik at man ikke øker overskuddet inn mot neste hardøkt.

Alle tall fra Trainer Road, Strava og lignende blir på en måte heller ikke super gode verktøy før man kan sammenligne med egne tall (man må altså ha litt data på egen kropp.).

Re: Overbelasta bakrelårmusklar? [Re: JHA85] #2406629 15/05/2017 16:37
J
JHA85 Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
J
Ser heilt klart nå i ettertid, spesielt med så tunge og slitne beina er blitt nå, at det skulle vore lagt inn meir kviledagar. Følte meg ganske på topp undervegs... Det er som du skriver, Eg skulle gjennomføra treningsplanen, uansett.

Etter første posten tok eg to dagar fri. Følte meg ok i beina å tok nokre korte drag på rulla. Det starta greit, men beina blei fort tom for krutt, å syrafølelsen kom fort... Dagen etter var eg tung, stiv å stål i beina. Har nok blitt meir trening enn kva kroppen har klart å absorbera i lengda.

Kroppen er grei, men beina er boss frown

Saknar dei "gamle" beina som stortsett alltid var klare til bruk!

Redigert av JHA85; 15/05/2017 16:38.

Moderator  support