|
RLE –linsebytte
|
RLE –linsebytte
10/05/2017 10:18
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Jeg har fått tilbud om å friske opp øynene mine litt. Det er nokså dårlig stelt på øyefronten hos meg, så i utgangspunktet er jeg positivt innstilt til en service. Jeg har blitt forespeilet å få satt inn to nye linser. Jeg er ganske nærsynt på ett øye, det andre øyet mangler linse etter en skade. Skaden skjedde i 1979, så jeg husker ikke hvordan det er å ha funksjonelt syn på dette øyet. Jeg har kun veldig dårlig sidesyn. Forøvrig er synsnerve og alt annet i orden, så vidt jeg vet. Jeg bruker kontaktlinse til daglig og har gjort det i omtrent 35 år. Hverdagen er grei, jeg har lite trøbbel og ser godt med kontaktlinse. Briller bruker jeg ikke. Forøvrig vet jeg at dette ikke kommer til å vare så veldig lenge til, så alternativer er blitt mer og mer interessante de siste årene.
Så; er det noen som har gjennomgått en RLE-operasjon og har lyst til å si noe om det? Er det noen som har manglet syn på ett eller flere øyne og fått det tilbake? Hvordan var det? Retter en slik operasjon opp nærsynthet for alltid, eller vil jeg kunne oppleve at synet svekkes etterhvert? Hvilke bivirkninger var verst?
Jeg har mange spørsmål, det dukker opp nye hele tiden. Jeg er klar over at mange av disse besvares best av en profesjonell, men mens jeg venter på innkallelse, prøver jeg litt her. Jeg er vel mest ute etter erfaringer fra andre, og det hadde jo vært flott (for meg) om det er noen der ute som har vært i en sammenlignbar situasjon. Reklame og skriv fra øyeklinikker har en tendens til å være nokså like, og jeg er ikke tilfreds med å kun ha de som informasjon. Det står mye på nett også, jeg tror jeg har lest det meste nå.
Jeg er som sagt positivt innstilt, men syns nå det hele er ganske skummelt. Det er mange "tenk om-tanker" som dukker opp samtidig som jeg gleder meg til å få vite mer. Er det noen som har noe å dele?
Man kommer alltids ned
|
|
|
Re: RLE –linsebytte
[Re: Maybelline]
10/05/2017 11:43
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg er ikke i nærheten av å ha skikkelig dårlig syn men lekte en gang med tanke på å ta litt synskorrigerende kirurgi.
For: Enklere hverdag Mot: - Synet er ikke stabilt over årene, så en operasjon vil uansett føre til brillebruk senere. - Risiko, jeg lever godt med briller og linser og vil ikke miste det synet jeg har
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
10/05/2017 13:43
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
For: Enklere hverdag Mot: - Synet er ikke stabilt over årene, så en operasjon vil uansett føre til brillebruk senere. - Risiko, jeg lever godt med briller og linser og vil ikke miste det synet jeg har
Ja, det er sånn ca der jeg har vært også. Helt til nå. I ganske mange år har både jeg og øyeleger ment det har vært greit å vente, nettopp for å ikke utsette meg for en eventuell risiko. Mens vi venter blir teknologien bedre og sjansen for en vellykket operasjon større. Så vidt jeg har forstått (lest meg til), er det store muligheter for at en slik operasjon er vellykket. Hele 95% faktisk. Men hva regnes som vellykket? Det er ikke så lett å finne ut av. Jeg har fått påvist begynnende grå stær, så jeg har ikke allverdens tid til å tenke på dette lenger, det er litt derfor jeg spør 
Man kommer alltids ned
|
|
|
[Re: Knirkekne]
13/05/2017 14:55
|
tlarsen
Fersking
|
Fersking
Hei, jeg har tatt RLE-operasjon. Selve operasjonen var grei, og vellykket. Tiden etter var litt preget av halo'er rundt lysende ting og drypping av øyne, samt litt angst og uro hos meg. Men det gikk seg greit til, og etter en til to måneder var alt greit, og jeg kunne endelig sykle uten linser.
Jeg valgte multifokale linser for å slippe briller/linser, og det er jeg glad for. Litt problemer med veldig liten skrift, men visste jeg på forhånd. En annen ting er at jeg relativt gammel og synet forandret seg ikke vesentlig. Hadde begynnende grå stær.
Så alt i alt, vellykket og operasjonen var hel ukomplisert.
Mvh Terje
|
|
|
13/05/2017 15:13
|
teithund
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
95% er ikke så imponerende. Det er altså 1 av 20 operasjoner som ikke blir vellykede.
Jeg sitter litt på trappen selv og lurer på om jeg skal få korrigert synet. Enn så lenge har jeg slått meg til ro med at linser fungerer. Hadde vært deilig å kunne gå på do om natten uten å måtte myse da.
|
|
|
13/05/2017 16:01
|
frawo
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Brukt briller/linser fra 1972. Begynte å sykle sti for alvor (?) i 2014, ble lei av briller og møkk og fikk satt inn nye linser i 2015. Bifokale først, etter litt klaging fra min side ble det på ett øye ny trifokal linse, og på det andre kjapp runde med laser. Nesten perfekt syn, noe halo, men ikke slitsomt, og etterhvert dårligere mørkesyn;men det skyldes alder. Stiturene ble bedre og raskere etter RLE  (for ikke å snakke om rypejakta) Dyrt, men for min del verdt kronene.
Redigert av frawo; 13/05/2017 19:23.
...noen må være blant de siste.
|
|
|
[Re: tlarsen]
14/05/2017 08:04
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Hei, jeg har tatt RLE-operasjon. Selve operasjonen var grei, og vellykket. Tiden etter var litt preget av halo'er rundt lysende ting og drypping av øyne, samt litt angst og uro hos meg. Men det gikk seg greit til, og etter en til to måneder var alt greit, og jeg kunne endelig sykle uten linser.
Jeg valgte multifokale linser for å slippe briller/linser, og det er jeg glad for. Litt problemer med veldig liten skrift, men visste jeg på forhånd. En annen ting er at jeg relativt gammel og synet forandret seg ikke vesentlig. Hadde begynnende grå stær.
Så alt i alt, vellykket og operasjonen var hel ukomplisert.
Mvh Terje Dette med haloer lurer jeg litt på. Jeg har forstått at det er vanlig, og at det gir seg etterhvert. Er det plagsomt? Jeg forstår at det kan være trøblete for noen å kjøre bil og sånt, men hva med hverdagsting? Er dette en følge av mulitfokale linser eller dukker det opp med enstyrke også? Litt angst og uro kan jeg godt forstå at dukker opp. Jeg har vel litt uro selv, og jeg har ikke begynt engang! Godt å høre at operasjonen var vellykket, det gjør nok hverdagen mye enklere, ja. "Begynnende grå stær", fikk du noe tidsaspekt på hvor lang tid slikt bruker på å utvikle seg? Jeg har visst også det, men har ingen symptomer eller plager forbundet med det ennå. 95% er ikke så imponerende. Det er altså 1 av 20 operasjoner som ikke blir vellykede. Jeg er enig. Jeg vet heller ikke hva ikke-vellykket innebærer. Det kan være alt fra at noen ikke anser operasjonen sin for vellykket fordi de må dryppe øynene til de som mister synet helt etter operasjonen. Pasienter kan ha helt forskjellige forventninger til en slik operasjon, og de kan ha hatt veldig forskjellige utganspunkt før de setter igang. Det gjennomføres over 40 000 slike operasjoner årlig, så det er mange der ute som ikke er helt fonøyd. Til gjengjeld er det enda fler som er fornøyd da! Brukt briller/linser fra 1972. Begynte å sykle sti for alvor (?) i 2014, ble lei av briller og møkk og fikk satt inn nye linser i 2015. Bifokale først, etter litt klaging fra min side ble det på ett øye ny trifokal linse, og på det andre kjapp runde med laser. Nesten perfekt syn, noe halo, men ikke slitsomt, og etterhvert dårligere mørkesyn;men det skyldes alder. Stiturene ble bedre og raskere etter RLE  (for ikke å snakke om rypejakta) Dyrt, men for min del verdt kronene. Hvordan opplever du forskjellen på bifokale og trifokale? Var det trøblete å lærer øynene å gjøre forskjellige oppgaver? Var laseroperasjonen for å fikse etterstær? Det er visstnok vanlig å få litt redusert nattesyn etter en slik operasjon. Jeg lurer litt på hvor mye verre det blir for meg. Jeg har ikke supernattesyn nå, og det har begynt å bli litt ubehagelig å kjøre i mørket. Jeg foretrekker at andre kjører om mulig, og har hatt det slik i 2-3 år omtrent. Takk til dere som har delt erfaringer og synsinger. Det er spennende og informativt å lese. Kom gjerne med mer!
Man kommer alltids ned
|
|
|
30/07/2018 12:10
|
Maybelline
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
En oppdatering her er vel på sin plass. Jeg fikk utført en ICL-operasjon på ett øye. Altså et implantat mellom iris og min egen linse. Operasjonen gikk fint, jeg ble lagt i narkose for sikkerhets skyld. Før implantat lå jeg på ca -22,5, etter landet jeg på -0,5. Dette har nå blitt til -0,75, men fortsatt en fabelaktig forbedring for min del. Jeg kan velge og vrake i briller, solbriller og linser! Det er en ny opplevelse for meg. Jeg ser som en ørn under riktige forhold! Forøvrig har jeg fått ganske mye plager med haloer og "starburst" og slikt. Jeg sliter med det meste med mindre det er dagslys. Jeg kan ikke kjøre bil etter skumring, kino, TV og kafebesøk er uaktuelt. Det kan være trøblete og gå i butikker, i skogen og alle andre situasjoner hvor det er punkter med lys. Disse gir så mye strålelys at jeg rett og slett ikke ser hva som er i nærheten av lyskilden. Hos meg har det ikke blitt nevneverdig bedre siden operasjonen i oktober. Det fins dråper som hjelper, men bivirkningene av disse er voldsom hodepine og lysømfintlighet, så disse bruker bare hvis jeg absolutt må. Jeg har fått noen flotte filterbriller, men disse hjelper kun i visse situasjoner. Alt i alt er jo operasjonen vellykket, men jeg er nok ikke fornøyd, da jeg egentlig bare har byttet ut ett problem med et annet. Forøvrig kan jeg trøste meg med at problemet vil forsvinne når jeg en dag opereres for grå stær.
Man kommer alltids ned
|
|
|
|
|